Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja på min vårdcentral har de fått sätta upp jättestora röda stopplappar på dörren. Jag antar att det för att folk har gått in när de inte borde..

Jag läste precis runt för att försöka förstå och jag har uppfattat att man ska isolera sig när man känner sig förkyld. Det känns ju dock lite luddigt och svårt att dra gränsen.. Själv hostade jag vid något tillfälle i natt och började direkt undra om jag måste isolera mig. Tror dock att jag bara andades in katthår 😆

Ja det är luddigt tycker jag med.. bättre att skriva stanna hemma oavsett

Då är du en del av problemet. Grattis :up:

Nej problemet är att det bara skrivs att man ska stanna hemma om man har luftvägssymton.

Jag läste det häromdagen, men kanske blandade ihop vart jag läste det.

Ah, jag hade missat de senaste fallen!
Inte helt lätt, det går fort. Nu är tydligen någon i rådhuset konstaterad smittad. Osäker om det är en 8e person eller om den personen tillhör de 7.

Angående vanlig förkylning så brukar jag stanna hemma den första veckan, det mesta brukar ha gått över då eftersom jag vilat upp mig. Efteråt är det mera kvarstående effekter, typ torrhosta. Då går jag till jobbet igen.
Gör nog likadant nu även med Corona viruset på g.

Hittar faktiskt inget om att de vill att man isolerar sig i 14 dagar, jag kanske mindes fel. Ber om ursäkt isåfall.

Men det är ju just lite.
Det dör ca 90 000 personer per år utan coronat, liksom folk dör, nu låter det som om det händer något som inte händer annars och så är det ju inte.

Ja givetvis dör det folk ändå men siffran du nämner är utspritt på ett år, inte på ett par tre månade månader. Utslaget per månad så blir det 7.500 och nu ska vi plussa på kanske 3-5000 till i månaden ett par-tre månader. Om vi nu klarar oss med 10% sjuka.

Det stora problemet är dock inte de döda utan att vårda de svårast sjuka, det är mångdubbelt fler än de som förväntas dö (och vårdas de inte ökar dödstalet). Jo jag leker med siffror men även om vi inte står inför domedagen, långtifrån, så känns det som du gräver ner huvudet i sanden och inte ser problemen med att hantera sjuka och döda under en nu mycket möjlig epidemi (klassad som pandemi) .

Källa
Jag är personligen intresserad av fakta och fann detta intressant, detta verkar tala för att man smittar även innan man får själv symptom?

Fast Folkhälsomyndigheten kanske har redan ändrat sig angående detta? Har inte 100% koll.
Fann detta på Folkhälsomyndighetens hemsida:
Det finns en internationell samsyn att epidemin drivs av personer med symtom på sjukdom.
En del som är sjuka har dock bara milda symtom, speciellt i början av sjukdomen. Det är därför möjligt att bli smittad av någon med mild hosta och som inte känner sig sjuk.
Så du hade nog rätt @MiniLi :up:

I såna här krislägen kan allt hända. Jag tror iofs inte att min ag skulle göra nåt sånt, men det är skönt att vara redo oavsett.

Jag tror mer på att jag antingen blir beordrad att jobba hemifrån heltid, eller får byta arbetsuppgifter helt och göra något som är mer samhällskritiskt.
Att vara beredd på att jobba hemifrån och då ev med andra arbetsuppgifter om det vanliga arbetet inte tillåter hemarbete är inget konstigt.

MEN att du skriver att allt kan hända i sådana här krissituationer och då syftar på att arbetsgivare skulle göra flagranta lagbrott tycker jag är absurt. Arbetsgivare önskar och kanske först tror sig ha möjlighet att skicka hem folk utan lön men de är skyldiga att veta att det är olagligt. Sen låter det på dig att detta lagbrott skulle accepteras, tror du verkligen inte median, facket, medarbetarna osv inte skulle reagera? Det räcker ju för arbetsgivaren att ringa sin arbetsgivareorganisation för att få veta klart och tydligt att de INTE har rätt att skicka hem folk utan lön. Jag gillar verkligen inte att sådana här felaktigheter sprids.

Ja det är luddigt tycker jag med.. bättre att skriva stanna hemma oavsett

Nej problemet är att det bara skrivs att man ska stanna hemma om man har luftvägssymton.
Fast hur många ggr har vi dragit det på buke? Du borde ju vara medveten om att alla inte får det symptomet vid det här laget.

Angående vanlig förkylning så brukar jag stanna hemma den första veckan, det mesta brukar ha gått över då eftersom jag vilat upp mig. Efteråt är det mera kvarstående effekter, typ torrhosta. Då går jag till jobbet igen.
Gör nog likadant nu även med Corona viruset på g.

Hittar faktiskt inget om att de vill att man isolerar sig i 14 dagar, jag kanske mindes fel. Ber om ursäkt isåfall.
Har man corona så ska man vara hemma tills man är frisk. Torrhosta ska du nog vara hemma med i nuläget. Osäker på hur det är med rethosta dock, för ska man vara hemma för det så får man ju vara hemma väldigt långt tid. Och det är det nog ingen som är utan ett positivt svar på ett coronatest.

@SiZo Alltså jag har varit förkyld sen innan Corona ens kom in i Sverige! Jag har varit långledig från jobbet men börjar på fredag. Ska jag ändå vara hemma alltså?

Alltså jag har varit förkyld sen innan Corona ens kom in i Sverige! Jag har varit långledig från jobbet men börjar på fredag. Ska jag ändå vara hemma alltså?
Det får du fråga din arbetsgivare om. De har förhoppningsvis lagt upp en handlingsplan. Hos oss är det better safe than sorry som gäller med ganska rejäla tilltag i förebyggande syfte.

Då är du en del av problemet. Grattis :up:
Jag har hostat sen mitten av oktober, efter en vanlig lätt förkylning. Något som sker varje vinter. Jag blir inte sjukskriven i månader pga lite hosta, inte ens nu med Corona i farten (trots att jag jobbar i vården med gamla och varit i varannanhelg minst i riskområden). Så då är jag väl en del av problemet men hellre det än att vara utan jobb och inkomst och i förlängningen bostad. Och ja, jag har frågat på jobbet hur jag ska lösa det Inget sjukintyg, ingen lön.

@SiZo Alltså jag har varit förkyld sen innan Corona ens kom in i Sverige! Jag har varit långledig från jobbet men börjar på fredag. Ska jag ändå vara hemma alltså?
Hur vet du att det är en och samma sjukdom och inte flera avlösande?

Du får givetvis göra precis som du vill. Men ska vi stoppa smittan så hänger det ju på att ALLA stannar hemma. Även om du inte har corona så kanske någon arbetskamrat får det och tänker "Men fio gick ju till jobbet som sjuk, då tänker jag med göra det!".

Ser man till utvecklingen i andra länder är alternativet i så fall att man i princip helt stänger av samhället annars kommer spridningen bli så omfattande att sjukvården kollapsar.
Jag ser det inte riktigt som att det är ett alternativ, man har ingen möjlighet att hinna med om/när smittan spridits för mycket och för många hamnar utanför "nätet" då hjälper inte smittspårningen utan då handlar det om nedstängning och liknade åtgärder om man ska få bukt på smittan.

Nu går folk hem från mitt jobb, det kom ett mail att de rekommenderar så många som möjligt att jobba hemifrån.
Bor i linköping, Östergötland

Hur vet du att det är en och samma sjukdom och inte flera avlösande?

Du får givetvis göra precis som du vill. Men ska vi stoppa smittan så hänger det ju på att ALLA stannar hemma. Även om du inte har corona så kanske någon arbetskamrat får det och tänker "Men fio gick ju till jobbet som sjuk, då tänker jag med göra det!".

Alltså jag är inte ens sjuk utan bara normalt förkyld som ungefär alla är vid denna årstid, jag förstår din poäng men skulle alla vara hemma i samma situation som jag skulle typ ingen i hela Sverige gå till jobbet i morgon. Men det kanske är lika bra 🙄

Har man corona så ska man vara hemma tills man är frisk. Torrhosta ska du nog vara hemma med i nuläget. Osäker på hur det är med rethosta dock, för ska man vara hemma för det så får man ju vara hemma väldigt långt tid. Och det är det nog ingen som är utan ett positivt svar på ett coronatest.
Förlåt, jag menade rethosta.
Och ja, det är ju svårt särskilt här i Stockholm nu när man inte rent allmänt kan göra ett coronatest. Inte ens min chef visste typ 😅

Nu går folk hem från mitt jobb, det kom ett mail att de rekommenderar så många som möjligt att jobba hemifrån.
Ojdå, det har iallafall inte kommit något sånt mail här på mitt jobb, och jag jobbar ju i storstockholm. Men jag jobbar åt kommunen, lite svårt då gissar jag 😅

De privata företagen (väl?) har ju generellt lite ”hårdare” riktlinjer. Jag jobbar inom vården och vi fick senast imorse mail om att stanna hemma om vi har luftvägssymptom eller feber. Jobbar också på universitetet som inte går ut med några egna riktlinjer utan följer folkhälsomyndighetens råd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 064
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 088
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 326
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 937
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka