Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom har även gått ut med info om att inte få in på akut och vc med misstänkt coronasmittan så tror inte det är anledningen till att man slutar testa folk i sthlm
Men det spelar ju ingen roll hur mycket info man går ut med eller hur mycket lappar man sätter upp folk går ju ändå in! Det kanske inte har någon del i beslutet men skulle inte förvåna mig om det har det.

Men kan någon ens ha egna riktlinjer i detta läget?

Vi har hårdare riktlinjer. Känner man sig det minsta trött i kroppen/hängig, då jobbar man hemifrån eller sjukskriver sig. Vi vill inte få in smitta på vårt jobb, så vi har legat steget före de allmänna rekommendationer hela tiden. Tex dök det upp tvättinstruktioner och handsprit på toaletterna för flera veckor sedan och ledningen bestämde att man inte hälsade genom att ta i hand. Det känns bra i läget som blivit nu.

Vi har hårdare riktlinjer. Känner man sig det minsta trött i kroppen/hängig, då jobbar man hemifrån eller sjukskriver sig. Vi vill inte få in smitta på vårt jobb, så vi har legat steget före de allmänna rekommendationer hela tiden. Tex dök det upp tvättinstruktioner och handsprit på toaletterna för flera veckor sedan och ledningen bestämde att man inte hälsade genom att ta i hand. Det känns bra i läget som blivit nu.
Hos oss så var det häromdagen som någon föreslog en lapp om att inte hälsa genom att ta i hand i entrén, jag förde vidare förslaget till chefen som sa att hen skulle återkomma.
Vissa kvarnar maler lite långsammare än andra 😅

Fint att de bara pekar på att "de (vården)" har gjort fel fast de själva tog och åkte till akuten med misstänkt corona..
Fast vad ska man göra om man blir så pass sämre så att man får dubbelsidig lunginflammation? :crazy: Då behöver man ju vård.
Förstår också att de själva inte misstänkte det då de inte varit utomlands eller träffat någon som varit utomlands. Vet inte heller hur länge sedan han blev sjuk.

Hos oss så var det häromdagen som någon föreslog en lapp om att inte hälsa genom att ta i hand i entrén, jag förde vidare förslaget till chefen som sa att hen skulle återkomma.
Vissa kvarnar maler lite långsammare än andra 😅

Men alltså... det går inte att införa nya rutiner hur som helst och hur snabbt som helst, speciellt inte i en offentlig verksamhet. Jag misstänker att din chef har betydligt tyngre beslut att ta tag i än en lapp på dörren i det här läget.

Fast vad ska man göra om man blir så pass sämre så att man får dubbelsidig lunginflammation? :crazy: Då behöver man ju vård.
Förstår också att de själva inte misstänkte det då de inte varit utomlands eller träffat någon som varit utomlands. Vet inte heller hur länge sedan han blev sjuk.
Tja, man kunde ju kanske ha ringt först tex? Hursom fattar jag inte vad det ger att göda skräpmedia med ännu mer skit om vården. Det blir ju så sjukt vinklat dessutom. Om de själva inte misstänkte corona varför skulle sjukvården direkt misstänka corona i såfall tex?

Tja, man kunde ju kanske ha ringt först tex? Hursom fattar jag inte vad det ger att göda skräpmedia med ännu mer skit om vården. Det blir ju så sjukt vinklat dessutom. Om de själva inte misstänkte corona varför skulle sjukvården direkt misstänka corona i såfall tex?
Så du menar att allmänheten själva ska ha koll på sina sjukdomar? Det måste väl endå vara vården som ska ha den kunskapen??

Men var det misstänkt coronavirus? De hade ju ingen aning om hur de blivit smittade. Jag hade iaf inte trott att det var coronavirus om det var jag.
Ingen aning men det verkade ju som att vården skulle ha trott det direkt när de själva inte trodde det. Så läste jag men jag tyckte att det var en så skräpig artikel med skitsnack så jag läste den inte särskilt ordentligt. :angel:

De privata företagen (väl?) har ju generellt lite ”hårdare” riktlinjer. Jag jobbar inom vården och vi fick senast imorse mail om att stanna hemma om vi har luftvägssymptom eller feber. Jobbar också på universitetet som inte går ut med några egna riktlinjer utan följer folkhälsomyndighetens råd.

Ericsson AB

Men alltså... det går inte att införa nya rutiner hur som helst och hur snabbt som helst, speciellt inte i en offentlig verksamhet. Jag misstänker att din chef har betydligt tyngre beslut att ta tag i än en lapp på dörren i det här läget.
Jo absolut, i vanliga fall så, detta är dock lite unikt. Men jag påpekade bara att vissa kvarnar maler långsammare än andra. Vilket stämmer ju :D (en del av det är ju dessa tyngre beslut som du nämner)

Jag har dock inte kritiserat deras vård av patienten, jag skrev endast att jag tyckte synd om familjen och en liten kritik om att de inte fått mera information om deras familjemedlem som troligen beror på personalbrist och/eller att personalen är så belastade att de inte hinner med det. Vilket är tyvärr ett känt problem i stockholm.

Ringer ambulans?
Tror att det är lite som @Habina skrev - de hade svårt att tro att de hade blivit smittade, särskilt då de inte hade varit utomlands eller träffat någon som varit det.

Så du menar att allmänheten själva ska ha koll på sina sjukdomar? Det måste väl endå vara vården som ska ha den kunskapen??

Det finns något som heter egenansvar också...

Jag har ett egenansvar att kontakta min läkare om jag misstänker att jag har något problem gällande min sjukdom. Jag kan inte förvänta mig att hen ska mata mig med information konstant eller ringa och kolla hur jag mår varje vecka. Struntar jag i att göra det kan jag inte skylla på min vårdgivare om jag blir så dålig att jag hamnar på sjukhus (jo, jag har testat det också...).

Blir man misstänkt sjuk i en infektionssjukdom är det vansinne att åka till akuten utan att kontakta 1177 innan. Oavsett vilken sjukdom det gäller ska man inte sitta med något som droppsmittar i ett väntrum.

Om jag får gissa så är anledningen till att man slutat testa för corona i sthlm är att det inte längre är effektivt. När väntan på att få bli testad och väntan på att få tillbaka provsvar blir längre än de 14 dagar man skulle hålla sig hemma så fyller testet inte nån större funktion längre. Antagligen har antalet tester börjat bli ett överväldigande berg att processa och det finns helt enkelt inte kapacitet att köra mer än nödvändigt med tester för att det ska vara hanterbart.
Även om det frustrerande för gemene man så gäller det att hålla sjukvården flytande och inte ägna sig åt att bygga upp ett berg av prover från alla som har symptom och vill testa sig men inte hinna med att få ut provsvaren i rimlig tid.

Min vän som bor i Danmark och jobbar som lärare berättade att skolorna nu stängs och eleverna får uppgifter hemskickade. Min vän är gravid och har redan fått gå hem på betald "ledighet", och hennes man som också är lärare jobbar veckan ut på skolan sen ska han också vara hemma i två veckor.

Hon berättade också att i Danmark förbjuder evenemang/folksamlingar på över 100 pers, istället för 500 pers som här i Sverige.

Räknas ridhus som inomhus eller utomhus? Har ett evenemang jag ska på i slutet av mars och funderar på ifall jag tar en onödig risk att vara där. Jag tillhör ingen riskgrupp, men slipper gärna att bli sjuk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 069
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 023
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V