Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför diskuterar du det med mig? Jag talar inte för att man ska stänga skolorna och att alla ska jobba hemifrån. Jag säger bara att om de som kan jobba hemifrån gör det så minskar antal människor som är ute i t.ex. kollektivtrafiken.

Dessutom var mitt inlägg bara en undran om någon visste hur det funkar för Danmark nu med skolstängningen. Hur många är det som inte kan jobba i Danmark nu pga att skolorna är stängda?

Inte diskussion.

Jag jämförde din lugna tioåring med min vilda treåring.

Folkhälsomyndigheten har inte det ansvaret att ta den samlade bedömningen utifrån hur det påverkar samhället ur andra aspekter än smittskydd och hälsovård.
Visst sjutton behöver de göra en samlad bedömning hur det påverkar samhället, annars kan de inte bedöma hur smittskyddet påverkas.

Folkhälsomyndigheten har inte det ansvaret att ta den samlade bedömningen utifrån hur det påverkar samhället ur andra aspekter än smittskydd och hälsovård.
Deras råd påverkar i en sådan här situation hela samhället. De tillsammans med övriga myndigheter avväger riskerna med smittan mot kostnaderna för samhället för olika åtgärder.

Inte diskussion.

Jag jämförde din lugna tioåring med min vilda treåring.

Och jag är fullt medveten om att det är så att en del kan och andra inte kan.

Och eftersom Sverige inte stänger skolorna med hänvisning till att då skulle många föräldrar inte kunna jobba t.ex. sjukvårdspersonal och att många skulle då skulle lämna sina barn till barnens mor- och farföräldrar vilka är just de som man vill skydda från viruset. Då blev jag nyfiken hur det går för Danmark nu. Hur många i DK kan inte gå till jobb? Hur många äldre i DK kommer nu smittas av sina barnbarn med potentiellt allvarlig sjukdom som följd? Har sjukvården i DK förlorat ett antal anställda som nu måste vara hemma med barnen? Får skolstängningen den effekt som DKs regering var ute efter? Eller har de tänkt rätt och Sverige fel? Eller tvärtom?

Vi har också många som efter senaste restriktiva direktiven från ledningen stannar hemma. Sannolikheten att någon har Corona är marginell.

Är det inte lite konstigt att när människor tar ett större ansvar så kommer nästa dystopiska inlägg om att det skulle betyda att sannolikheten att de är smittade är större?
Vi är över 2000 personer där jag sitter. Risken att smittan sprids här är ganska stor.

Nogon skrev att man i sverige inte kan skicka hem folk utan lön, det kan man, det heter permittering.
Vad LAS säger om permittering:
Lön och andra förmåner under permittering
21 § En arbetstagare som permitteras har rätt till samma lön och andra anställningsförmåner som om arbetstagaren hade fått behålla sina arbetsuppgifter. Detta gäller dock inte om permitteringen är en följd av att arbetet är säsongbetonat eller av andra skäl inte är sammanhängande till sin natur. Lag (1984:1008).

Dvs. permittering innebär som utgångspunkt att den anställde visst får lön. Undantagsfallet i andra meningen är snävt tolkat (dvs. använt) enligt min vän som är arbetsrättsjurist.

Sen finns det något som heter smittbärarpenning, vilket kan bli aktuellt nu med corona men det är inte bara att arbetsgivaren beslutar att arbetstagarna ska vara hemma och inte får lön. Vad som krävs framgår här:
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/smittbararpenning

Vad LAS säger om permittering:
Lön och andra förmåner under permittering
21 § En arbetstagare som permitteras har rätt till samma lön och andra anställningsförmåner som om arbetstagaren hade fått behålla sina arbetsuppgifter. Detta gäller dock inte om permitteringen är en följd av att arbetet är säsongbetonat eller av andra skäl inte är sammanhängande till sin natur. Lag (1984:1008).

Dvs. permittering innebär som utgångspunkt att den anställde visst får lön. Undantagsfallet i andra meningen är snävt tolkat (dvs. använt) enligt min vän som är arbetsrättsjurist.

Sen finns det något som heter smittbärarpenning, vilket kan bli aktuellt nu med corona men det är inte bara att arbetsgivaren beslutar att arbetstagarna ska vara hemma och inte får lön. Vad som krävs framgår här:
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/smittbararpenning

Vi kan få permittering på mitt jobb. T.ex. vid nära anhörigs bortgång/begravning/jordfästning, om man flyttar (max en gång per år), fyller 50 år eller 60 år och några tills om jag inte minns. Permission i det här fallet innebär ledigt med betalning.

Är det nån som vet hur danskarna ordnar med passning av barn nu? Hur många inom danska arbetslivet (t.ex. sjukvården) kan inte gå till sina jobb nu? Påverkar det de insatser de kan göra mot coronaviruset?

Jag känner en dansk med små barn men han har turen att kunna jobba hemifrån så han har löst barnpassningen på det sättet. Men jag blir nyfiken på hur många det är som inte kan jobba alls.

Den fulla effekten kommer först att ses på måndag då alla förskolor och fritids stängs 100 procent. Men de flesta håller sin barn hemma sedan i torsdags. Där var 3 barn när jag lämnade dottern kl7.40 igår...
Inget tal på hur många som inte kan jobba, men sjukvårdspersonal lär komma till jobbet. Nödpassning ordnas för dom som inte kan lösa det på annat vis. Kriteriet för nödpassning är upp till var enskild kommun att bestämma. Man uppmanas kraftigt att inte skicka barnen till mor/farföräldrar då de är i riskgruppen utan att lösa det på annat vis genom att hjälpas åt, ta ut semester, övertid, jobba på skift osv. Du har som utgångspunkt inte rätt till lön när du är hemma med mindre du har ett avtal om att jobba hemifrån.
Vi skulle haft semester tillsamman nästa vecka men sambon flyttar sin en vecka så vi kan vara hemma. Det är ju lika för alla så man får hoppas på förståelse från arbetsgivare mm. Alla statligt anställda utan samhällskritiska positioner är ju hemskickade iaf så de har inte samma problem.
En del Studerande erbjuder sin hjälp till barnpassning när skolorna är stänga mm. Allt är ju fortfarande väldigt nytt så det lär först vara i mitten av nästa vecka vi vet mer om hur kommer att fungera.

De sparar ju in mycket tid genom att inte behöva transportera sig själv och ungarna fram och tillbaka till arbete och skola så det lär snarare bli mer gjort om de har möjlighet att arbeta hemifrån.

Min dotter blir fem i år. Hade aldrig gått att jobba mer än 2-3 timmar max. Och då förutsatt att hon satt med ipaden konstant. Och inte ens då hade det varit lugnt utan mkt mamma mamma mamma. För stängs skolor stängs ju förskolorna med.

Då har du missförstått deras uppdrag.
Eller så är det du som missförstått det, jag tror det är så i det här fallet.

De kan inte analysera hur en epidemi och åtgärder mot den påverkar samhället utan att i många avseende analysera samhället, inte i alla aspekter givetvis men det är det ingen som ens antytt.

Min äldsta dotter gå 15 timmar på förskolan pga att jag är föräldraledig. I vår kommun har de bett oss med 15-timmarsbarn att hålla dem hemma då behovet av vikarier kommer öka.

Tänkte också det 😂😂

Min dotter blir fem i år. Hade aldrig gått att jobba mer än 2-3 timmar max. Och då förutsatt att hon satt med ipaden konstant. Och inte ens då hade det varit lugnt utan mkt mamma mamma mamma. För stängs skolor stängs ju förskolorna med.
Det går att göra ganska mycket arbete hemma under dagen även med små barn och har man möjlighet att arbeta hemifrån har man också ofta möjlighet att bestämma när man skall arbeta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 087
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 373
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 082
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?