Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge överlever smittan utanför kroppen:
Smittan sprids i huvudsak i nära kontakter mellan människor. Det är ännu inte helt klarlagt hur länge viruset kan överleva utanför kroppen. Forskningsstudier som utförts på närbesläktade coronavirus visar att de kan överleva flera dagar på ytor och föremål men för detta krävs särskilda förhållanden. Överlevnaden påverkas exempelvis av temperatur, solljus och luftfuktighet. Coronavirus är särskilt känsligt för uttorkning. Mängden virus påverkar också hur länge en yta eller föremål utgör risk för smitta. Studierna är främst utförda i laboratorier med kontrollerad luftfuktighet och temperatur och är därför inte jämförbart med miljöer ute i samhället.

Paket:
Kunskap från liknande tidigare utbrott visar att denna typ av virus smittar från sjuka människor och inte genom paket och postförsändelser.
Folkhälsomyndigheten

Sån tur då att tangentbordskrigare i kommentarsfält på Fejjan knappast är gemene man. Hur svårt ska det vara att lyssna på folks som faktiskt har expertis i ämnet istället för att skrika om det ena eller det andra.
På jobbet när vi pratar så är det mesta i din stilen, tror inte det finns någon jag pratat med som har berömt myndigheternas agerande i något avseende.

Jag tvivlar på att myndigheterna tar beslut efter dina behov. Jag kan mycket väl se hur olyckligt det kan så för dig men det är samhällets bästa som måste vara i focus.
Så du tycker att det är så pass allvarligt i Sverige nu att alla ska sluta åka tåg och buss och de som inte kan ta bil får stanna hemma?
Vem betalar min lön medan det här pågår då? Eller, alla som berörs eftersom jag inte alls är ensam, vi är rätt många som pendlar. Vem gör mitt jobb?
Jag tvivlar på att myndigheterna tycker att jag borde stanna hemma redan nu, bara för att jag råkar åka kollektivt till jobbet. Däremot har kanske min bunkring av mat varit till fördel så att jag kan undvika att gå i affärer så mycket. Jag kanske inte heller behöver göra ett biobesök den närmaste tiden. Men att fullt friska människor inte tar sig till jobbet för att tåg är det enda de kan ta, tror jag faktiskt inte är en rekommendation i dagens läge.

Jag följer utvecklingen för spridningen och är egentligen inte ett dugg förvånad att vi fått de hit till Sverige direkt efter sportlovsveckorna.
Jag personligen är inte så orolig trots att jag har lätt för att dra på mig sjukdomar PGA av dåligt immunförsvar medans min sambo är livrädd bokstavligen talat. Han har de väldigt jobbigt just nu sedan nyheterna i princip bara handlar om viruset.
Det positiva är iallafall att den stora fabriken i vår stad nu gått ut med att de betalar ut full lön till alla om de måste stanna hemma. Detta för att man inte vill riskera ens en vanlig förkylning där inne bland alla människor, och jag hoppas faktiskt folk stannar hemma (!) tänker speciellt för att min Pappa jobbar där och han är en risk patient med sina hjärtproblem. Förskolorna och skolorna går också ut med information för fullt så bara hoppas på de bästa och att folk tänker till både en och två gånger.

På jobbet när vi pratar så är det mesta i din stilen, tror inte det finns någon jag pratat med som har berömt myndigheternas agerande i något avseende.
Nä, det är fascinerande hur många som blir experter på saker de bara läst om i såna här lägen. Om nu gemene man är så mycket mer kunnig än myndigheterna i ämnet, vad spelar det då för roll vad myndigheterna säger? Då borde vi ju kunnat stoppat smittan för längesen genom vårt egna intelligenta agerande.

Helt ärligt tycker jag det blir jätteskevt, för gemene man klagar över myndigheterna och det borde gjorts si och så, och det har inte tagits på allvar... Samtidigt som de själva absolut inte tänker ställa in den där sen länge planerade resan, eller håller sig hemma vid sjukdom. De som skriker högst är sällan de som tar mest ansvar själva...

men hur menar du att ”folk med fördel bör kolla Folkhälsomyndighetens kommentarsfält på FB”? Varför då?
Det är nog ingen som inte i högsta grad upplever/vet att det finns massor med negativitet, misstro och synpunkter mot hur myndigheter agerar? Varför skulle man behöva upplysa sig om det via kommentarsfältet på FB?
Och då tänker jag oavsett ämne för FB är ju en ren härd där missnöjt folk uttrycker sig högt och lågt. Dessutom är det ju inte ett diskussionsformat alls på FB då hela essensen av plattformen inte är byggd för det .

Nä - för mig i såna här stora ämnen så just FB att följa kommentarsfält är ungefär lika med att frivilligt välja att ”nu ska jag in och självmant orsaka mig själv en total hjärtattack/psykos över kommentarsfältet.

Det är trevligt att ha möjlighet att jobba hemifrån i stor utsträckning i dessa tider, känner jag. Mitt jobb har skärpt hälsorekommendationerna så om vi visar förkylningssymptom öht är det åka hem som gäller. Även för huvudvärk och snuva, som jag annars inte hade gått hem för alls. Direktivet är att jobba hemma några dar, går det över får vi komma tillbaka till kontoret. Jag kommer jobba hemma om något av barnen blir sjuka i vad som helst också, även med den äldste som annars reder sig utmärkt väl hemma ensam.

Ja, och jag har då inte hört någon uttrycka sig på det viset, varken på jobb eller någon annanstans.

Same.

I min bekantskapskrets pratas det om ogrundad panik och problematiken kring misstron mot myndigheter. Även kvällspress får sig en känga som spelar på människors rädsla just nu.

Inte ens sverigedemokraten jag umgicks med i helgen uttalade sig negativt mot myndigheternas agerande.

Så du tycker att det är så pass allvarligt i Sverige nu att alla ska sluta åka tåg och buss och de som inte kan ta bil får stanna hemma?
Vem betalar min lön medan det här pågår då? Eller, alla som berörs eftersom jag inte alls är ensam, vi är rätt många som pendlar. Vem gör mitt jobb?
Jag tvivlar på att myndigheterna tycker att jag borde stanna hemma redan nu, bara för att jag råkar åka kollektivt till jobbet. Däremot har kanske min bunkring av mat varit till fördel så att jag kan undvika att gå i affärer så mycket. Jag kanske inte heller behöver göra ett biobesök den närmaste tiden. Men att fullt friska människor inte tar sig till jobbet för att tåg är det enda de kan ta, tror jag faktiskt inte är en rekommendation i dagens läge.

Exakt vilka åtgärder vi bör ta idag kan jag inte avgöra, men ja det kan vara aktuellt att avråda folk att åka kollektiv och i slutändan stänga ned den. Det jag pekade på är att det är läget i samhället som avgör och inte enskildas behov.

Ja, och jag har då inte hört någon uttrycka sig på det viset, varken på jobb eller någon annanstans.

Jodå, jag har en på mitt jobb som köpt stormkök och bunkrat för månader framöver. Men hen är allmänt rädd för smittor och sjukdomar bortom vad som brukar vara norm, och inte så källkritisk osv. I övrigt så resten av företagets anställda är rätt lugna och pålästa, om än självklart aktiva i att förstå och följa utvecklingen.
Jag jobbar för ett stort globalt företag som sedan första rapporterna om Coronaspridningen i Kina utlyst reserestriktioner - i vissa fall mer utökat än vad UD gjort . (Större restriktioner utöver bara det av UD restrikerade distriktet).

Exakt vilka åtgärder vi bör ta idag kan jag inte avgöra, men ja det kan vara aktuellt att avråda folk att åka kollektiv och i slutändan stänga ned den. Det jag pekade på är att det är läget i samhället som avgör och inte enskildas behov.
Läs mina inlägg igen så ser du nog att jag nämner "i dag", "nu" och liknande ord. Självklart kan det bli aktuellt, det säger jag inget om, men som det ser ut i dag har jag inte hört någon rekommendation från Folkhälsomyndigheten att folk inte ska åka kollektivt till jobbet. Eller skolan, har barn som åker tåg till skolan och samma kommun gick tidigare i dag ut med att de följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed är inga skolor stängda. Vi är inte riktigt där ännu. Skolan skulle klassa barnets frånvaro som skolk om han inte kom och min frånvaro skulle bli arbetsvägran och jag skulle bli av med jobbet. Kommer det dit kommer det garanterat inte låta så då vare sig från skolorna som är beroende av kollektivt resande elever och mitt jobb, men som sagt I DAG, som jag pratat om hela tiden, är vi inte där.

Jag tror att även du förstår att jag mycket väl begriper att det inte är enskildas behov som styr, så det är inte riktigt något du behöver peka på, framför allt inte när det faktiskt inte ens finns några rekommendationer från myndigheterna att avstå från att åka till jobbet.

Läs mina inlägg igen så ser du nog att jag nämner "i dag", "nu" och liknande ord. Självklart kan det bli aktuellt, det säger jag inget om, men som det ser ut i dag har jag inte hört någon rekommendation från Folkhälsomyndigheten att folk inte ska åka kollektivt till jobbet. Eller skolan, har barn som åker tåg till skolan och samma kommun gick tidigare i dag ut med att de följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed är inga skolor stängda. Vi är inte riktigt där ännu. Skolan skulle klassa barnets frånvaro som skolk om han inte kom och min frånvaro skulle bli arbetsvägran och jag skulle bli av med jobbet. Kommer det dit kommer det garanterat inte låta så då vare sig från skolorna som är beroende av kollektivt resande elever och mitt jobb, men som sagt I DAG, som jag pratat om hela tiden, är vi inte där.

Jag tror att även du förstår att jag mycket väl begriper att det inte är enskildas behov som styr, så det är inte riktigt något du behöver peka på, framför allt inte när det faktiskt inte ens finns några rekommendationer från myndigheterna att avstå från att åka till jobbet.
Jag reagerade på dina argument och de var centrerade kring dig och dina behov inte kring behovet.

@Enya det finns inga sådana direktiv i dagsläget ang kollektivtrafik etc. Det kan bli aktuellt som uttrycklig avrådan framöver beroende på var man befinner sig och vad som sker ang smittoläget rent allmänt.. Då kommer ju både dagis, arbetsgivare etc att ta ställning och gå ut med direktiv utifrån det.

Många nya inlägg sen sist, men idag har jag varit och handlat för ca 1 vecka på Ica.
En man hade en hel kundvagn full med toalettpapper, jag undrar om han köpte hem eller till något företag/boende.
Pratade även med en av deras anställda och hon sa att idag har folk verkligen börjat bunkra på allvar. Stor skillnad mot tidigare.

Många nya inlägg sen sist, men idag har jag varit och handlat för ca 1 vecka på Ica.
En man hade en hel kundvagn full med toalettpapper, jag undrar om han köpte hem eller till något företag/boende.
Pratade även med en av deras anställda och hon sa att idag har folk verkligen börjat bunkra på allvar. Stor skillnad mot tidigare.
Jag förstår inte det där med toalettpapper. Vad ska de med det till egentligen? Normal mängd, ja absolut! Men en bale räcker ju för min sambo och mig i månader! Varför skulle man behöva en hel kundvagn?!

Jag kommer fortsätta att handla som vanligt, även om jag även normalt sett har mat för några veckor hemma.

Jag förstår inte det där med toalettpapper. Vad ska de med det till egentligen? Normal mängd, ja absolut! Men en bale räcker ju för min sambo och mig i månader! Varför skulle man behöva en hel kundvagn?!

Jag kommer fortsätta att handla som vanligt, även om jag även normalt sett har mat för några veckor hemma.

Tänker man kanske använda toapapper till att snyta sig? O_o

Fast varor från Kina kommer väl fortfarande ut? Det var ju lite frågor om paket från wish i början och då sa experter att det inte var någon fara när det gällde varor.

Eller har det ändrats sen dess?
Inte allt. En nära släkting jobbar med import av möbler från Kina och deras företag är i kris nu eftersom inga möbler skeppas ut. :cry:

Det undrar jag också. Toapapper är det sista jag tänker på när det gäller isolering.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 316
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 604
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31