Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det enda man ska gå till är mataffärer, kanske inte stå och klämma på avokado - och hur gör man med apelsiner, tomater, gurka och dylikt om man vill lägga tillbaka dem efter att man lagt dem i sin korg? Samma sak med andra varor. :idea:

Eftersom det enda man ska gå till är mataffärer, kanske inte stå och klämma på avokado - och hur gör man med apelsiner, tomater, gurka och dylikt om man vill lägga tillbaka dem efter att man lagt dem i sin korg? Samma sak med andra varor. :idea:

Åh nej, är du en tomatklämmare?! :eek:
Skämt isådo, jag tvättar och/eller spritar i alla fall händerna både innan och efter att jag varit i butik just nu och jag antar att de flesta tvättar sina grönsaker också. :)

1584304684457.webp

Corona, corona, corona

Stänga skolorna.

Knappast. Vi ser ingen oroväckande smittspridning i skolorna så det finns ingen anledning att stänga dem. Det skulle vara en (helt onödig) ekonomisk katastrof för enskilda familjerdå FK har gått ut med att de inte kommer godkänna VAB i dessa fall och den ekonomiska förlusten i näringslivet.... För att inte tala om personal som jobbar inom sjukvård och inom äldreomsorg, kollektivtrafik, polis, räddningstjänst och andra viktiga som inte kommer kunna ta sig till jobbet för de måste ta hand om sina barn.

Menar du att om man har en förälder som är i riskgrupp så ska man hålla barnen borta från den föräldern då? Hur menar du att det ska lösas?
Barn i t ex högstadiet och gymnasiet klarar sig själv och behöver inte passas av varken föräldrar eller äldre släktingar.
De i riskgrupp kan ju mycket väl vara en förälder?
Då får man ju göra en avvägning. Att den föräldern istället är hos gamla mormor och morfar så länge.

Ja elever på högstadie och gymnasium kan få distans. Dock tror ja många skiter i det då. När jag var i den åldern hade jag definitivt gjort det i den åldern. Dessutom kommer de troligen ge sig ut o träffa kompisar, särskilt om det inte finns någon vuxen hemma och håller koll.

Men de minsta? Då måste ju föräldrar vara lärare och hjälpa. Långt ifrån alla som är kompetenta nog för det. De måste ju ha någon som passar dom om skolan stänger plus hjälpa till med skolarbete.

Åh nej, är du en tomatklämmare?! :eek:
Skämt isådo, jag tvättar och/eller spritar i alla fall händerna både innan och efter att jag varit i butik just nu och jag antar att de flesta tvättar sina grönsaker också. :)
Så långt har inte jag tänkt,bläääääääää,vilken tur att jag fick en ursäkt för att helt skippa kaninmaten, frukten får jag tvätta

Knappast. Vi ser ingen oroväckande smittspridning i skolorna så det finns ingen anledning att stänga dem. Det skulle vara en (helt onödig) ekonomisk katastrof för enskilda familjerdå FK har gått ut med att de inte kommer godkänna VAB i dessa fall och den ekonomiska förlusten i näringslivet.... För att inte tala om personal som jobbar inom sjukvård och inom äldreomsorg, kollektivtrafik, polis, räddningstjänst och andra viktiga som inte kommer kunna ta sig till jobbet för de måste ta hand om sina barn.
Jag tror det blir nästa åtgärd men vi får se. Däremot undrar jag varifrån du hämtat att "Vi ser ingen oroväckande smittspridning i skolorna"?

Då får man ju göra en avvägning. Att den föräldern istället är hos gamla mormor och morfar så länge.

På vilket sätt blir det bättre? Så länge föräldern är frisk så lär hen ju jobba och riskerar då, förutom att bli sjuk själv, att smitta ner "mormor och morfar" som även de är i riskgrupp. Blir lite säkrare för föräldern men mycket farligare för mormor och morfar.

Eller det är väl det jag inte riktigt fattar, alla pratar om att vi ska "skydda riskgrupperna" men hur skyddar man arbetande personer som tillhör riskgrupperna?

På vilket sätt blir det bättre? Så länge föräldern är frisk så lär hen ju jobba och riskerar då, förutom att bli sjuk själv, att smitta ner "mormor och morfar" som även de är i riskgrupp. Blir lite säkrare för föräldern men mycket farligare för mormor och morfar.

Eller det är väl det jag inte riktigt fattar, alla pratar om att vi ska "skydda riskgrupperna" men hur skyddar man arbetande personer som tillhör riskgrupperna?
Om man själv tillhör riskgrupp så håller man sig nog borta från jobb också.
För annars kan ju hen lika väl bli smittad själv på jobbet? Förmodligen större risk där än av barnen? Det verkar ju som att barn inte smittar lika mycket som de vuxna.

Ja förhoppningsvis blir det bättre. De har väl förbjudit marknader med vilda djur om jag förstått det rätt? För man misstänker att corona kommit från djur de ätit. Får hoppas det håller i sig. Finns ju också många kineser som jobbar hårt för att förändra djurens välfärd där. Kanske detta blir en ögonöppnare. Hygienen på dessa marknader är ju också under all kritik :yuck: hur de handskas med kött och låter det ligga i värmen..

Det här är ju inte första gången en sjukdom uppstått ur kinesisk djurhållning. Jagtror tyvärr inte de kommer bli duktigare på denna punkt. Staten kan gå ut och säga vad de vill, men i bakgårdarna fortsätter folk som vanligt och jag tror inte att kinesiska staten kommer börja lägga sig i mer.

Gör vi det? Jag har inte läst någonting som tyder på att vi skulle ha någon oroväckande smittspridning i skolorna? Jag känner mig helt trygg med att skicka mina barn till skolan. De vidtar helt sunda försiktighetsåtgärder.
Det sker ju ingen provtagning på skolbarn så i dagsläget finns det ingen som vet hur stor smittspridningen är. Kanske är det så som statsepidemologen påstår men få länder utom Sverige vågar ta den risken med de konsekvenser det medför om gissningen är fel. Jag tycker själv att det är djupt oansvarigt av myndigheterna att presentera rena gissningar som fakta när så mycket står på spel, enbart idag dog nästan 400 personer i Italien.

Det här är ju inte första gången en sjukdom uppstått ur kinesisk djurhållning. Jagtror tyvärr inte de kommer bli duktigare på denna punkt. Staten kan gå ut och säga vad de vill, men i bakgårdarna fortsätter folk som vanligt och jag tror inte att kinesiska staten kommer börja lägga sig i mer.
Nej tyvärr är det ju så. Men blir ju fler och fler folk där som kämpar för djurens rättigheter så förhoppningsvis med tiden blir det bättre. Man kan iaf hoppas på det.

Det sker ju ingen provtagning på skolbarn så i dagsläget finns det ingen som vet hur stor smittspridningen är. Kanske är det så som statsepidemologen påstår men få länder utom Sverige vågar ta den risken med de konsekvenser det medför om gissningen är fel. Jag tycker själv att det är djupt oansvarigt av myndigheterna att presentera rena gissningar som fakta när så mycket står på spel, enbart idag dog nästan 400 personer i Italien.

Varför skulle vi hålla på och provta friska skolbarn? Vilken praktisk betydelse/samhällsnytta skulle det innebära? Om de är en enorm smittoreservoar skulle vi väl se det på antalet sjuk skolpersonal, tror du inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 047
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025