Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga om hur man ska veta när man är frisk och kan börja räkna dom där 48 timmarna. Om jag tar Panodil nu och febern sjunker så kanske jag är feberfri redan ikväll eller imorgon, men om jag inte tar den och febern håller i sig eller ökar som den gör nu så är jag ju fortfarande sjuk utåt sett också. Men finns inte viruset kvar i mig även om jag tar Panodil? Hur ska jag då veta när jag kan börja friskförklara mig?

Du måste avsluta behandlingen med febernedsättande innan du kan veta om du är symptomfri. Kommer febern tillbaks när du slutar med Panodil, ja då är du inte symptomfri.

Gör vi det? Jag har inte läst någonting som tyder på att vi skulle ha någon oroväckande smittspridning i skolorna? Jag känner mig helt trygg med att skicka mina barn till skolan. De vidtar helt sunda försiktighetsåtgärder.
Ja jag tror knappast att du behöver oroa dig för barnens skull. Däremot om barnen träffar en person som tillhör riskgrupp så kan det ju bli problem i det ledet.

I dagsläget så har vi ju ingen som helst koll på antalet smittade eftersom det bara är riskgrupper som provtas.
Annars hade jag skickat min sambo på provtagning omedelbart.

Det sker ju ingen provtagning på skolbarn så i dagsläget finns det ingen som vet hur stor smittspridningen är. Kanske är det så som statsepidemologen påstår men få länder utom Sverige vågar ta den risken med de konsekvenser det medför om gissningen är fel. Jag tycker själv att det är djupt oansvarigt av myndigheterna att presentera rena gissningar som fakta när så mycket står på spel, enbart idag dog nästan 400 personer i Italien.
Både att stänga skolorna och att ha dem öppna är risktagningar som kan så fel. FHM har efter bästa förmåga analyserat effekterna på samhället och valt att inte stänga skolorna. Vad som är rätt och här vet ingen.

Oslo universitets sjukhus har sökt om att testa en icke godkänd ebola medicin på corona smittade 🙄 känns rejält läskigt

https://www.bt.no/nyheter/innenriks...-ikke-godkjent-ebolamedisin-pa-koronasmittede

Ett nära besläktat läkemedel (utvecklat av samma läkemedelsföretag) till Remdesivir har mkt god effekt på kattens coronavirus och har visat sig bota den fram tills nu obotliga sjukdomen FIP så det är inte alls långsökt att prova Remdesivir mot humana coronavirus. Det har även godkänts att använda mot coronavirus hos människor i Sverige.

Det sker ju ingen provtagning på skolbarn så i dagsläget finns det ingen som vet hur stor smittspridningen är. Kanske är det så som statsepidemologen påstår men få länder utom Sverige vågar ta den risken med de konsekvenser det medför om gissningen är fel. Jag tycker själv att det är djupt oansvarigt av myndigheterna att presentera rena gissningar som fakta när så mycket står på spel, enbart idag dog nästan 400 personer i Italien.
Det är mycket möjligt att skolbarn både är smittade och smittar varandra eftersom de är ”lite” sämre på att inte tex slicka på samma saker osv. Men de smittar betydligt färreän vuxna som regel med just detta virus. Skolbarn driver inte smittan.

Ja jag tror knappast att du behöver oroa dig för barnens skull. Däremot om barnen träffar en person som tillhör riskgrupp så kan det ju bli problem i det ledet.

I dagsläget så har vi ju ingen som helst koll på antalet smittade eftersom det bara är riskgrupper som provtas.
Eller ännu större risk att det går via ledet föräldrarna, en stor del av de som arbetar inom sjukvården har barn i skolålder och en smittspridning på skolorna skulle vara katastrofal.

Den enda personen i riskgrupp mina barn mig veterligen träffar är mig och jag är inte särskilt orolig.

Det är mycket möjligt att skolbarn både är smittade och smittar varandra eftersom de är ”lite” sämre på att inte tex slicka på samma saker osv. Men de smittar betydligt färreän vuxna som regel med just detta virus. Skolbarn driver inte smittan.
Har du någon vetenskaplig källa till din sista mening? Jag har nämligen läst teorier om precis tvärtom, att de är drivande eftersom de inte får så mkt symptom.

Jag håller med förutom att jag undrar över "Men de smittar betydligt färreän vuxna som regel med just detta virus. "

Hur vet du det? Har man ens gjort några studier på det? Är det ens möjligt?

Eller ännu större risk att det går via ledet föräldrarna, en stor del av de som arbetar inom sjukvården har barn i skolålder och en smittspridning på skolorna skulle vara katastrofal.
Nej, fortfarande inte eftersom barn sprider mindre av just detta virus. Det är hela världen överens om. Barn som varit sjuka/är sjuka har väldigt lite virus i sig och sprider därmed viruset mindre jämfört med vuxna. Att skydda riskgrupper är det viktigaste. Inte ens barn med riskfaktorer verkar bli speciellt hårt drabbade.

Jag håller med förutom att jag undrar över "Men de smittar betydligt färreän vuxna som regel med just detta virus. "

Hur vet du det? Har man ens gjort några studier på det? Är det ens möjligt?
Ja man har sett att viruset verkar (Observer verkar, eftersom det troligen muterar) sprida sig som mässling, dvs ju högre dos du exponeras för desto större risk för sjukdom/allvarlig sjukdom. Barn verkar ha mindre viruspartiklar och därmed mindre risk att smitta andra.

Den typen av antaganden vilar på väldigt lös grund. Från det jag läst bygger det på gissningen att risken för att en person smittar andra är starkt korrelerad till hur allvarligt sjuk personen är och eftersom de flesta barn endast fått lindriga symptom antas de inte föra smittan vidare. Med tanke på att det nu finns flera rapporter som starkt indikerar att personer kan vara mycket smittosamma redan innan de har symptom är det direkt oansvarigt tycker jag att från myndighetshåll gå ut med sådan info.

Den typen av antaganden vilar på väldigt lös grund. Från det jag läst bygger det på gissningen att risken för att en person smittar andra är starkt korrelerad till hur allvarligt sjuk personen är och eftersom de flesta barn endast fått lindriga symptom antas de inte föra smittan vidare. Med tanke på att det nu finns flera rapporter som starkt indikerar att personer kan vara mycket smittosamma redan innan de har symptom är det direkt oansvarigt tycker jag att från myndighetshåll gå ut med sådan info.
Finns det flera sådana nu? Jag har bara läst en, har du lust att länka eller liknande?

Enligt en Professor kan det bli nya Italien här i Sverige. På Agenda Svt.

Aja vi får se. Blir säkert värre innan det vänder oavsett.
Vi kommer säkert få fler sjuka just nu men i en långsammare takt. Jag tror inte vi behöver vara så oroliga, men ju mer vi kan dra ut på smittan,desto bättre blir det för alla,ffa för de med andra allvarliga sjukdomar som kommer behöva vård under tiden detta pågår. Jag har tänkt till en gång extra och gör alla det räcker det långt. Få av oss kommer dö i förtid av detta i ren direkt mening men tänker vi inte till kommer en inte betydande andel dö av konsekvenserna av en redan överbelastad sjukvård i andra åkommor. Och vi kommer bli lite fattigare ett tag. Panik är kontraproduktivt, realistisk eftertänksamhet är det inte.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 047
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025