Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riktlinjerna är väl så, eller har varit, att om en familjemedlem som man bor med får Corona så ska samtliga personer i hushållet vara hemma i 14 dagar eller om övriga personer blir sjuka, två dagar från att de blev friska. En väns kollega behöver vara hemma då kollegans man blev sjuk efter hemkomst från alperna. Kollegan är alltså inte sjuk (än) men måste vara hemma vad jag fått höra.
Fast då handlar det ju om konstaterat coronavirus? Då håller jag med.

Vi har ju haft flera barn som har varit hemma från skolan förra veckan med feber, osv. Inte tror jag att alla övriga symtomfria familjemedlemmar har stannat hemma?

Det som finns att vinna på det är helt enkelt att det just nu, på timbasis, ändras ut- och inreseregler i många andra länder. Då är det enklare att säga 'du, det är dåligt att resa just nu', istället för att underhålla en oscillerande lista med olika how's n but's för världens samtliga länder och territorier.

Resa kan folk ju göra ändå. Man behöver inte lyssna på UD.
Men hamnar man i problem, riskerar man ju nu att få stå för (en större del av) extrakostnader själv.
Fast Sverige har ju inte stängt gränserna? De har bara avrått från icke nödvändiga resor till andra länder?

Vi har ju haft flera barn som har varit hemma från skolan förra veckan med feber, osv. Inte tror jag att alla övriga symtomfria familjemedlemmar har stannat hemma?

Ja men nu kommer ju inte jag få veta om det är det han har eller ej - därav problemet?

Jaa, de reglerna kanske bara gäller när man vet eller är mkt säker på att det är corona. Så är det säkert.

Min väninna i Holland sa att det från och med nu är lockdown i 3 veckor. Max 1,5 m till varje person och endast mataffärer öppet. Har inga fler detaljer, men detta är ju sjukt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 082
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 714
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025