Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag skrev. Du gör ju det i influensa tider som vanligt eller hur? Samma sak - hosta/nys/träng inte in dig med någon i hissen och tvätta händerna.

Ja såklart, men Corona gör ju folk rädda på ett helt annat sätt. Man sätts ju inte i karantän för vanlig influensa.
Jag är inte rädd, eller orolig för min egen skull, utan det var mest en undring gällande det här med att inte lämna hemmet. Men då rastar jag som vanligt utan att tänka på något särskilt (om jag blir sjuk), eftersom jag varken hostar eller dreglar på lina grannar i vanliga fall. 👍

Ja såklart, men Corona gör ju folk rädda på ett helt annat sätt. Man sätts ju inte i karantän för vanlig influensa.
Jag är inte rädd, eller orolig för min egen skull, utan det var mest en undring gällande det här med att inte lämna hemmet. Men då rastar jag som vanligt utan att tänka på något särskilt (om jag blir sjuk), eftersom jag varken hostar eller dreglar på lina grannar i vanliga fall. 👍
Fast det är ju det man borde göra. Jag stod själv och föreläste/vistades på konferenser i höstas med förkylningen from hell med hosta och långvarig feber. Så urbota korkat eftersom jag dessutom har koll på att jag inte borde och regelbundet träffar riskpatienter. Om vi kan tänka lite mer som i den här tråden/som i samhället i stort framåt så kommer det spara jättemycket resurser på sikt. Och liv.

En mycket pedagogisk artikel från gårdagens Washington Post, varför det är så effektivt att be de som kan i samhället att sluta röra på sig, att radikalt minska deras exponering för andra människor.

Why outbreaks like coronavirus spread exponentially, and how to "flatten the curve".
Jättebra!
Och visar så tydligt att karantän/stänga gränser etc. ger en tillfällig frist och sedan samma explosionsartade spridning. Medan det som ger ihållande utplattning (och under gynnsamma omständigheter tom avstannande) är att minska rörligheten så mycket som möjligt på så många människor som möjligt.

Skulle gå bättre om folk fattade det bättre och inte trodde att uppmaningarna handlar om att sjuka ska undvika att sprida, utan om att alla oberoende av status (sjuk/frisk/immun) ska minska sin kontaktsfär. Att det är själva folkomsättningen på samhällsnivå det handlar om.

Tycker du det låter läskigt? Jag tycker det låter lovande. Det pågår ju redan kliniska studier med Remdesivir och det har fått beredskapslicens av svenska läkemdelsverket, finns hopp!

Det låter väl lovande. Men om medicinen inte är godkänd, är det inte lite läskigt att testa på människor då, om inte förklara gärna varför :)

Man får ju själv ha ansvaret att hålla barnen från de i riskgrupp. Förstår inte hur skolan har med det o göra alls? Kanske är större chans att de träffar mormor o morfar om skolan stänger då föräldrarna måste jobba o ha barnvakt? Alla har inte råd eller kan stanna hemma med barnen. Särskilt inte de som jobbar inom vården nu.

Menar du att om man har en förälder som är i riskgrupp så ska man hålla barnen borta från den föräldern då? Hur menar du att det ska lösas?
Barn i t ex högstadiet och gymnasiet klarar sig själv och behöver inte passas av varken föräldrar eller äldre släktingar.

Senast ändrad:
Det låter väl lovande. Men om medicinen inte är godkänd, är det inte lite läskigt att testa på människor då, om inte förklara gärna varför :)

Det är redan prövat på människor, både på friska och på ebolapatienter, så säkerhet har man en uppfattning om. Att det inte godkänts för ebola är pga avsaknad av effekt. Studier på covid-19 är redan igång och då är man mer intresserad av effekt än säkerhet. Så därför tycker jag det verkar betydligt mer lovande än läskigt. :)

Så klart finns det alltid en risk med nya läkemedel, men nyttan ska överväga. Det är svårt sjuka som är aktuella för behandling. :)

Det är redan prövat på människor, både på friska och på ebolapatienter, så säkerhet har man en uppfattning om. Att det inte godkänts för ebola är pga avsaknad av effekt. Studier på covid-19 är redan igång och då är man mer intresserad av effekt än säkerhet. Så därför tycker jag det verkar betydligt mer lovande än läskigt. :)

Så klart finns det alltid en risk med nya läkemedel, men nyttan ska överväga. Det är svårt sjuka som är aktuella för behandling. :)

Då är jag med, tack för förklaringen :)

Man får ju själv ha ansvaret att hålla barnen från de i riskgrupp. Förstår inte hur skolan har med det o göra alls? Kanske är större chans att de träffar mormor o morfar om skolan stänger då föräldrarna måste jobba o ha barnvakt? Alla har inte råd eller kan stanna hemma med barnen. Särskilt inte de som jobbar inom vården nu..

De i riskgrupp kan ju mycket väl vara en förälder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 082
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 714
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025