Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sverige skulle tjänat som bara den på att stänga ner hela landet direkt när Kina gjorde det. Karantän är som sagt inget nytt påfund och det är rätt effektivt.

Längtar inte tills den dagen jag blir gammal (om jag inte hinner dö innan vill säga, hemska tanke 😭) och det kommer en ny epidemi. Vore så himla tråkigt att dö i ett virus likt detta.

Nu sprids det ett falskt kedjebrev på sociala medier ang corona. Att man kan döda viruset genom att dricka varm dryck oftar ett av råden tex. 😬 det delad flitigt så folk verkar ta det som sanning

Nu sprids det ett falskt kedjebrev på sociala medier ang corona. Att man kan döda viruset genom att dricka varm dryck oftar ett av råden tex. 😬 det delad flitigt så folk verkar ta det som sanning
Varför går folk lättare på sånt än det där märkliga som folk med kunskap brukar säga- hur man ska hosta och nysa och hur man ska tvätta händerna, och att man ska hålla sig borta från arbetsplatser och att undvika hälsa på någon när man är sjuk? Varför är det så svårt för folk att ta det till sig? Varför bildas inga kedjebrev av det?

Jag satt på tåget i dag och såg en kvinna gå in genom en av dörrarna, lagom inne hostade hon med öppen mun rakt ut i tåget innan hon satte sig på en plats. Det var inte en plötslig hostattack som hon gjorde sitt bästa för att undvika eller inte var snabb nog att få upp armen mot munnen. Nej, enkel hostning rakt ut utan antydan att skydda någon mot hennes skit hon hostade ut. En vuxen kvinna, kanske 50 år.
Och det här med att tvätta händerna efter toabesök... jag smiter på toa samtidigt som en annan, jag hör när personen kissar eftersom det är en man... sedan spolas vatten en kort stund och han smäller upp dörren fortare än jag har hunnit knäppa mina brallor ens. Icke att det var en handtvätt i 30 sekunder där. :confused:

Vad fan är det med folk?!

Detta är ju det bästa sättet att sluta sprida smitta:
Håll dig hemma när du är sjuk.
Hosta och nys i armvecket.
Tvätta händerna noggrant.

Sverige skulle tjänat som bara den på att stänga ner hela landet direkt när Kina gjorde det. Karantän är som sagt inget nytt påfund och det är rätt effektivt.

Längtar inte tills den dagen jag blir gammal (om jag inte hinner dö innan vill säga, hemska tanke 😭) och det kommer en ny epidemi. Vore så himla tråkigt att dö i ett virus likt detta.

Men va? Stänga ned hela landet på ren princip bara sådär och att Sverige skulle ha Tjänat på det? Tjänat hur? Hur länge skulle det vara nedstängt? Nej, det där är lite väl stora och osannolika växlar tycker jag.

Edit: Och nu hände det tack och lov inte hur som helst, så det är lite sent att diskutera.

Men va? Stänga ned hela landet på ren princip bara sådär och att Sverige skulle ha Tjänat på det? Tjänat hur? Hur länge skulle det vara nedstängt? Nej, det där är lite väl stora och osannolika växlar tycker jag.

Edit: Och nu hände det tack och lov inte hur som helst, så det är lite sent att diskutera.
Läs artikeln som Tranan postade högre upp, den förklarar det väldigt bra.

Skulle hata vara äldre om vi får samma situation som äldre i italien har. Flera sjukhus får välja bort de inte hinner med.
Vården i Stockholm har ju redan fått prioritera bort patienter innan Corona kom hit så skulle vara skillnaden? Har du helt missat att folk har skickats hem och dött för att det inte funnits resurser samtidigt som våra politiker hävdat att vården är/var i kris?

Vården i Stockholm har ju redan fått prioritera bort patienter innan Corona kom hit så skulle vara skillnaden? Har du helt missat att folk har skickats hem och dött för att det inte funnits resurser samtidigt som våra politiker hävdat att vården är/var i kris?
Fortsätter på ditt spår här ang Stockholm;

Screenshot_20200312_003325_com.android.chrome.webp

Så nu kommer vi ha noll och ingen koll på antalet smittade.

Jaha nu kommer man inte provta fler i Stockholm. Det lär få siffrorna att dala i bekräftade fall 👌
Min tilltro till att vi fixar coronaviruset är typ noll

Från DN :
Den som misstänker att han eller hon har smittats av coronaviruset inom Stockholmsregionen kommer inte längre att provtas. Endast de som redan ligger på sjukhus eller tillhör en riskgrupp kommer att tas prover på.
– Nu får vi acceptera att smittan finns här och nu gäller det att den sprids så lite som möjligt, säger Erik Berglund som är pressansvarig på Region Stockholm.

https://www.dn.se/av/clas-svahn/

Jaha nu kommer man inte provta fler i Stockholm. Det lär få siffrorna att dala i bekräftade fall 👌
Min tilltro till att vi fixar coronaviruset är typ noll

Från DN :
Den som misstänker att han eller hon har smittats av coronaviruset inom Stockholmsregionen kommer inte längre att provtas. Endast de som redan ligger på sjukhus eller tillhör en riskgrupp kommer att tas prover på.
– Nu får vi acceptera att smittan finns här och nu gäller det att den sprids så lite som möjligt, säger Erik Berglund som är pressansvarig på Region Stockholm.

https://www.dn.se/av/clas-svahn/

Förstår inte riktigt logiken i att testa färre och samtidigt förhindra att smittan sprids? 🤔

Någon läkare sitter själv hemma med Corona, han säger sig ha lättare förkylningssymptom. Hade han inte tvingat till sig att bli testad så hade han förmodligen gått till jobbet. Så förrädiska symtom kan man ha med sjukdomen och smitta hur många som helst.

Förut hette det att man bara skulle söka vård om man fick problem med andning och luftvägarna. DÅ smittade det... det hette också att smittan absolut inte kommer spridas inom Sverige. Anders T sa själv att risken för inrikes smitta var obetydlig. Är det inte bättre om experter säger en sanning som är sann än att killgissa hej vilt? 🤨

Illa nog. Men förhoppningsvis blir det inte skolsalar med sjuka som inget hinner ta hand om

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 057
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 085
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 326
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 875
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka