Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste ofta jobba sjuk. Anfall är bästa försvar? Jag fick klartecken från både vård och arbetsplats.
Typiskt att folk som vaknat nu måste hitta något annat att klaga på.

Läs själv. Du vet att folk har gjort sig roliga över preppers och liknande.

Ja, det finns de som gör sig roliga övet preppers. Men den här tråden handlar ju om corona-viruset, inte prepping. Så min fråga återstår - vilka är det som skrattat och nu "vaknat"?

Typiskt att folk som inte kan ta andras åsikter börjar dilla om att folk behöver "vakna".

Som en liten motvikt:

När min mormor sin sista tid i livet bodde på demensboende så dog 2-3 personer där varje gång kräksjukan kom och då var avdelningen på 10 vårdplatser.
Ca 2 ggr om året, 2-3 personer varje gång.
Inte en enda notis i tidningen blev det av det.
Kändes fel att trycka gilla, men ja. Så är det ju. Mor min har jobbat på äldreboende hela sitt yrkesliv och att de som är gamla och svaga drabbas när någon typ av smitta går är ingenting man kan komma ifrån.

Har de någon lösning på vem som ska ta hand om alla barnen som nu inte kan gå till skolan? Eller räknas det som VaB trots att de inte är sjuka?
Man uppmanas till att hjälpa varandra, nödpassning ordnas för de som absolut inte kan lösa det. Vab existerar inte, man har rätt till barnets första sjukdag bara normalt sett. Statligt anställda får lön när de är hemma, privata verksamheter kan de bara uppmana till att utbetala lön och omstrukturera men de är klara över att det kommer kosta samhället och folk kommer att förlora sina jobb.

Man uppmanas till att hjälpa varandra, nödpassning ordnas för de som absolut inte kan lösa det. Vab existerar inte, man har rätt till barnets första sjukdag bara normalt sett. Statligt anställda får lön när de är hemma, privata verksamheter kan de bara uppmana till att utbetala lön och omstrukturera men de är klara över att det kommer kosta samhället och folk kommer att förlora sina jobb.

Det känns ju otroligt dumt att skicka hem ungarna från skolan men istället uppmuntra till att slussa runt dem bland familjemedlemmar och barnvakter. Det där verkar inte riktigt genomtänkt.

Som en liten motvikt:

När min mormor sin sista tid i livet bodde på demensboende så dog 2-3 personer där varje gång kräksjukan kom och då var avdelningen på 10 vårdplatser.
Ca 2 ggr om året, 2-3 personer varje gång.
Inte en enda notis i tidningen blev det av det.

Oj, jag jobbar på boende och har aldrig upplevt att vinterkräksjukan skulle skörda så mycket offer. Däremot är vi väl medvetna om risken och har oftast inte haft så pass stor spridning att en hel avdelning skulle ha fått den. Senaste fyra åren har vi bara haft enstaka fall som man misstänkt kunnat vara vinterkräksjuka men som inte spridit sig tack vare god vårdhygien och isolering av den boende ett par dagar.

Vi har ju inte heller VaB här i UK på samma sätt som i sverige, så om skolorna stängs kommer alla arbetande föräldrar tvingas stanna hemma och arbetsbelastningen kommer att öka på oss som inte har barn - vilket i sin tur förmodligen skulle innebära att vi måste gå till jobbet sjuka!
Tack och lov har ingenting åt det hållet diskuterats ännu. :)

Läs själv. Du vet att folk har gjort sig roliga över preppers och liknande.
Ja det där är en trist attityd rent allmänt känner jag, som finns mot de/oss som föredrar att vara förberedda för att något, vad det än må vara kan ske, och därmed inte gillar att hänga i affärerna i tid och otid bland alla andra som får panik och panikbunkrar, som verkar ske nu. Men så har det ju alltid varit, även här på buke när preppersämnet kommit på tal, så det känns inte som något nytillkommet.

From måndag stänger österrike alla skolor för elever över 14 år. På onsdag även delvis förskolor och skolor för yngre. Delvis innebär att alla som kan ska hålla sina barn hemma men om det inte går att lösa så kommer det ordnas omsorg i skola/förskola. Man hoppas på det sättet iaf minska riskerna för smittspridning utan att det blir för besvärligt.

Jag är mammaledig så mina barn kommer vara hemma, blir spännande hur jag ska roa fem barn i fyra veckor.
Skidorten Ischgl där mkt smitta kommer ifrån stänger i 2 v. Besöksförbud på sjukhus, Bibliothek, Museum osv är alla stängda.

Det känns ju otroligt dumt att skicka hem ungarna från skolan men istället uppmuntra till att slussa runt dem bland familjemedlemmar och barnvakter. Det där verkar inte riktigt genomtänkt.
Uppmanas också att inte använda den äldre generationen som barnvakt och att försöka arbeta på skift. De säger heller inte att det blir lätt men alla uppmanas att försöka hjälpas åt.

Uppmanas också att inte använda den äldre generationen som barnvakt och att försöka arbeta på skift. De säger heller inte att det blir lätt men alla uppmanas att försöka hjälpas åt.
har staten beslutat ett det är så det ska vara så är det ju så det blir, men personligen är jag rätt glad att jag är barnfri och inte bor i Danmark. :) Jag hoppas det går vägen för er!

Varför inte norra Italien innan sportlovet när det började bli uppenbart att det var utbrottspunkt nr 1 i Europa?
Sorry, det har vi redan rett ut i tråden att så var inte fallet.

Det bröt ut på fredagskvällen, och SVT hade en nyhet runt 20:00 där någon minister sade att de hade god koll på läget. På lördagen åkte bl.a Stockholmsregionen ut på sportlovsresa - förmodligen utan att ens processerat problemet innan Arlanda.

Lite galet att washingtons guvernör har gått ut med att förbjuda stora sammankomster mer än 250 personer. Ändå har Washington capitals (nhl) gått ut med att de kommer spela hockeymatcher med publik. Hur tänker de där?
Jag är allvarligt oroad över att du nu blandar ihop STATEN Washington på västkusten med en orolig guvenör - med STADEN Washington på östkusten, som har ett NHL-lag.

Sorry, det har vi redan rett ut i tråden att så var inte fallet.

Det bröt ut på fredagskvällen, och SVT hade en nyhet runt 20:00 där någon minister sade att de hade god koll på läget. På lördagen åkte bl.a Stockholmsregionen ut på sportlovsresa - förmodligen utan att ens processerat problemet innan Arlanda.
Okej, men att det går från tre till flera hundra över en helg är inte något att ta en funderare över? Det tog ju ändå ett lång tag till att man inte skulle resa dit? Det är ju precis därför folk fortsatte resa. ”Det är ju inte så farligt” .

Okej, men att det går från tre till flera hundra över en helg är inte något att ta en funderare över? Det tog ju ändå ett lång tag till att man inte skulle resa dit? Det är ju precis därför folk fortsatte resa. ”Det är ju inte så farligt” .
Jo. Problemet är att sportlovsåkarna åkte då helgen började, och var redan på plats vid 'flera hundra'. Senare alpfarare än sportlovsåkarna tänker jag inte gå i strid för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 082
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 709
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025