Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller helt enklet inte med dig om att det var rätt beslut i Stockholm. Men du har såklart rätt till din åsikt. Framtiden får utvisa vad som var rätt.
Jag har inte skrivit att det var rätt beslut, jag har skrivit att det lär finnas en anledning till att de behövt ta det beslutet.

Du har högre tilltro till människor än vad jag har. Jag sågs som otroligt konstig som tyckte att man skulle vara hemma när man var sjuk. Jag har mkt svårt att tro att de människorna som tänker så kommer ändra sig nu.

Men jag hoppas att du har rätt!
Jag är inte hemma för en vablig förkylning annars. För då skulle jag behöva vara hemma i 2-3 veckor. Ej hållbart. Men i dagens läge så skulle ju även jag tänka till en extra gång. Och hålla mig hemma, just för hur läget ser ut. Vilket de flesta nog gör.

Sen finns det de som inte bryr sig. Men är ju inte mycket att göra åt? Förutom att skälla på dom då. Och hoppas på att de inte har Corona som de sprider runt sig.

Väldigt många gör ju det tyvärr. Av vissa på buke verkar det nästan ses som en rättighet med sjuknärvaro :crazy:
Absolut, men min poäng är att de som går till jobbet om de anser sig ha vanlig förkylning lär inte vara samma personer som hade isolerat sig i väntan på Coronatest om de ansåg sig ha vanlig förkylning. Så jag tror inte antalet ”sjuka” som jobbar ökar för att provtagningen minskar.

Nu tänker nog fler till än vad de gjort tidigare då den dära vanliga förkylningen kan vara ett virus som kan döda folk. Är ju ett annat läge nu.

Den där "vanliga förkylningen" kan också döda folk och den där "vanliga influensan" dödar närmare 700 000 personer per år globalt sett, så nej gemene man tänker sig näppeligen mer för nu.

Finner de här trådarna både intressanta och faktiskt nästan roande, tragiskt nog. Försök till panikspridande i sitt esse från olika håll liksom och det sopar uppenbarligen bort allt normalt sunt förnuft hos många.

Är man ung/medelålders, frisk i övrigt och inte har nedsatt immunförsvar av någon anledning så är risken för att man ska dö mikroskopiskt liten men i de här trådarna låter det som att i princip alla som smittas löper en enorm risk för att dö och det är ju långt från sant..

Nu kommer ju sifforna dala i början eftersom den värst drabbade regionen i Sverige slutar testa folk som inte behöver sjukhusvård. Så det blir intressant att se dagens nya siffror.
Och det innebär också att allmänheten inte kan få någon tillförlitlig info om spridningen som är helt avgörande för hur man agerar. Det är ett beslut som riskerar leda till panik.

Absolut, men min poäng är att de som går till jobbet om de anser sig ha vanlig förkylning lär inte vara samma personer som hade isolerat sig i väntan på Coronatest om de ansåg sig ha vanlig förkylning. Så jag tror inte antalet ”sjuka” som jobbar ökar för att provtagningen minskar.
Precis min chef blev råd av kryappen att åka in o provtas då han varit i alperna och träffat på folk som varit i norra Italien. Detta berättar han på jobbet, förkyld. Han behöver knappt ens komma dit 1 dag i veckan :meh: att vi dessutom har en tjej som nyligen haft lunginflammation, proppar i lungorna och hjärtsäcksinflammation tänker han inte på.

Den där "vanliga förkylningen" kan också döda folk och den där "vanliga influensan" dödar närmare 700 000 personer per år globalt sett, så nej gemene man tänker sig näppeligen mer för nu.

Finner de här trådarna både intressanta och faktiskt nästan roande, tragiskt nog. Försök till panikspridande i sitt esse från olika håll liksom och det sopar uppenbarligen bort allt normalt sunt förnuft hos många.

Är man ung/medelålders, frisk i övrigt och inte har nedsatt immunförsvar av någon anledning så är risken för att man ska dö mikroskopiskt liten men i de här trådarna låter det som att i princip alla som smittas löper en enorm risk för att dö och det är ju långt från sant..
Hur många dör av en vanlig förkylning i Sverige annars? Influensa håller de flesta nog sig hemma. Men en vanlig förkylning som kan hålla i sig med hosta och snorande i flera veckor har inte de flesta råd med.

Så att vanliga influensan dödar gör det rätt att folk ska dö i nya corona? Stora skillnaden är att utsatta kan vaccinera sig mot influensan vilket man inte kan mot nya corona.
Coronavirus är dessutom bra på att mutera, till skillnad från influensan.
Så snälla, sluta dra influensakortet!

Du låter otroligt ignorant!

Vi får jobba hemifrån och de rekommenderar det.
De har höjt risken från high till very high. Mer städning och frekvent av dörrhandtag/lysknappar. De sitter handsprit uppe överallt och bilder hur man tvättar händerna på toalettspeglarna. Inga möten, endast över skype mm mm mm

Jag är inte så orolig men började tänka på det idag efter alla mail.
Mest rädd för min mors skull som redan är väldigt sjuk....

Men hur är det sagt nu? Ska man vara hemma från jobbet även om det bara är en vanlig förkylning? Alltså även om man vet till 99.9% att det inte är Corona.

Anledning finns det garanterat, förmodligen resursbrist eller ekonomisk sådan
Exakt, och då är det väl inte så mycket att klaga på? Man kan ju se det som mindre optimalt, men finns det inte resurser så finns det inte och då får man kanske lägga mer ansvar på individen än på sjukvården (som jag är helt övertygad om gör allt de kan och lite till).

”Tiden får utvisa vad som var rätt” förstår jag inte varför du fortsätter skriva till mig. Jag är inte intresserad i att föra en diskussion som går ut på att ha rätt, de tenderar att bli ganska onyanserade och jag föredrar när man kan ha en mer ödmjuk framtoning. För helt ärligt vet vi inte ett skit om det här ännu och det viktigaste bör vara att utgå ifrån ”vad kan jag göra?” snarare än ”det här borde andra göra!”.

Men hur är det sagt nu? Ska man vara hemma från jobbet även om det bara är en vanlig förkylning? Alltså även om man vet till 99.9% att det inte är Corona.
Hur kan du veta det? Fråga din arbetsgivare och dina kollegor. Tror inte dom blir så glada ifall du går och hostar på jobbet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 064
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 088
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 326
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 932
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka