Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det hjälper väl inte ens? Äger inte någon sån.
Det som sagts är att mängden virus man utsätts för kan ha stor betydelse för hur allvarligt sjuk man blir, som den unga läkaren som slog larm och sedan tragisk dog trots ung ålder och inga andra sjukdomar. Även om masken inte är helt skyddande borde en stor del av ett ev. virus fångas tycker jag. Jag har heltäckande andningsmasker och dammfilter som även tar alla virus och skulle situationen förvärras och det blir omfattande spridning är det inte omöjligt att jag skulle ta på mig den.

Precis. Det är det där som är det farliga. Inte viruset i sig, utan att vi inte är rädda om varann.
Är väl ingen som sagt emot det i tråden? Tycker de flesta i tråden tycker att man skall tänka till och hålla sig hemma om man känner sig dålig. Men bara för det behöver man inte få panik som många verkar ha fått.

• Gilla
Reactions: Sel
Det som sagts är att mängden virus man utsätts för kan ha stor betydelse för hur allvarligt sjuk man blir, som den unga läkaren som slog larm och sedan tragisk dog trots ung ålder och inga andra sjukdomar. Även om masken inte är helt skyddande borde en stor del av ett ev. virus fångas tycker jag. Jag har heltäckande andningsmasker och filter som tar alla virus och skulle situationen förvärras och det blir omfattande spridning är det inte omöjligt att jag skulle ta på mig den.
Jag vet faktiskt inte ens vart man kan få tag på en sån mask.
Jag tror inte riktigt på det där med mask, isåfall om jag har en mask samt simglasögon men det skulle ju se helt galet ut 🤣

Hur många dör av en vanlig förkylning i Sverige annars? Influensa håller de flesta nog sig hemma. Men en vanlig förkylning som kan hålla i sig med hosta och snorande i flera veckor har inte de flesta råd med.

Samma riskgruper som dör av influensa och corona, antal har jag inte koll på, men att tro att "en vanlig förkylning" är ofarligt för alla är fel.

Så att vanliga influensan dödar gör det rätt att folk ska dö i nya corona? Stora skillnaden är att utsatta kan vaccinera sig mot influensan vilket man inte kan mot nya corona.
Coronavirus är dessutom bra på att mutera, till skillnad från influensan.
Så snälla, sluta dra influensakortet!

Du låter otroligt ignorant!

Du är allt en liten fuling du, var skrev jag att det var rätt?

Det är exakt lika fel att smitta folk med diverse sjukdomar för att man inte har vett att hålla sig hemma och borta från jobbet när man är sjuk, vilket man bara av att läsa på buke lätt ser att sånt skiter folk i och om jag är ignorant för att jag använder sunt förnuft, så är du å andra sidan otroligt naiv som sväljer alla möjliga worst case scenario med hull och hår och sen försöker pådyvla alla andra samma katastroftänkande som du själv uppvisar :up:

Precis min chef blev råd av kryappen att åka in o provtas då han varit i alperna och träffat på folk som varit i norra Italien. Detta berättar han på jobbet, förkyld. Han behöver knappt ens komma dit 1 dag i veckan :meh: att vi dessutom har en tjej som nyligen haft lunginflammation, proppar i lungorna och hjärtsäcksinflammation tänker han inte på.

Egoistiskt....

Folk tar inte ansvar, folk hostar rätt ut, hostar i händerna för att sedan taffsa på handtag, knappa osv. Jag tror att om man inte spårar, och säger åt folk att stanna hemma, så kommer folk med milda symptom fortsätta smitta gamla som kommer dö.
Jag fick annan erfarenhet när jag drog runt i flera ärenden på stan igår, sprit överallt , alla tvättade sig och jag såg inte fast jag tittade jättenoga- en enda hostning, snörvel eller nysning, det är det alltid annars.

Lite människor ute dock .
Och gamla ligger alltid i riskzonen för att dö av någon smitta, som jag skrev förut, kräksjukan är väldigt allvarlig och en tämligen vanlig orsak.

• Gilla
Men detta virus måste ändå räknas till harmlöst om man ser till dödlighet. En dag så kommer det såklart ett nytt virus som är riktigt farligt där dödligheten ligger på 70-80%, eller mer eller ngt mindre.

Jag vet mkt väl att värdens ekonomi iaf i i-länder byggs upp av överkonsumtion och slöseri.
Och se vad som anans hända när bara bråkdelen av detta ruckas i, för egentligen, för att rädda planeten så är det precis åtgärder som detta som i grunden behövs det är bara det att det finns ingen ännu som lyckats klura ut hur detta ska gå hand i hand med välfärd och en om inte ekonomisk tillväxt-stabil.
Nej viruset är inte harmlöst då de om vi inte passar oss smittar så många då folk helt saknar immunitet och det är ordentligt smittsamt ( även om det inte är våldsamt smittsamt). Smittas 10% av befolkningen talar vi 10.000 döda och mångfaldigt fler i behov av intensivvård. Jag har svårt att kalla det harmlöst. Vi behöver minska antalet smittade i första hand och sprida ut de smittade under så lång tid som möjligt i andra hand.

Anledning finns det garanterat, förmodligen resursbrist eller ekonomisk sådan
Eller kanske helt enkelt att det är vettigare att de som har symptom eller varit i kontakt med smittade/varit i riskområden ska anta sig vara smittade och ta eget ansvar och inte resa kollektivt och hålla sig hemma. Det är väl det som är rekommendationen nu istället för att gå utanför hemmet och söka vård och riskera smitta flera på vägen. Att bli testad positivt för viruset och bli hemskickad med exakt samma råd som innan testet förändrar ingenting för det egna hälsotillståndet men riskerar att drabba andra.

Samma riskgruper som dör av influensa och corona, antal har jag inte koll på, men att tro att "en vanlig förkylning" är ofarligt för alla är fel.

Det är exakt lika fel att smitta folk med diverse sjukdomar för att man inte har vett att hålla sig hemma och borta från jobbet när man är sjuk, vilket man bara av att läsa på buke lätt ser att sånt skiter folk i och om jag är ignorant för att jag använder sunt förnuft, så är du å andra sidan otroligt naiv som sväljer alla möjliga worst case scenario med hull och hår och sen försöker pådyvla alla andra samma katastroftänkande som du själv uppvisar :up:
Orkar inte ens bemöta dig och din attityd.
Men vart har du sett att jag sväljer alla worst case scenario med hull och hår? Om du följt tråden från start så ser du att jag haft rätt i det mesta hittills.

Vanliga förkylningar klarar även riskgrupper av bättre än influensa och Corona. Är ju inte samma risk alls.

Ja det är ju tur att vissa som är förkylda kan hålla sig hemma hela den tiden. Men de flesta kan inte vara hemma i tex. 2 veckor för en förkylning pga ekonomi m.m.. Eller som student, man missar föreläsningar m.m. och inte så lätt att ta igen. Skolan stannar ju inte av för att en student är förkyld.

Nej viruset är inte harmlöst då de om vi inte passar oss smittar så många då folk helt saknar immunitet och det är ordentligt smittsamt ( även om det inte är våldsamt smittsamt). Smittas 10% av befolkningen talar vi 10.000 döda och mångfaldigt fler i behov av intensivvård. Jag har svårt att kalla det harmlöst. Vi behöver minska antalet smittade i första hand och sprida ut de smittade under så lång tid som möjligt i andra hand.

Men det är ju just lite.
Det dör ca 90 000 personer per år utan coronat, liksom folk dör, nu låter det som om det händer något som inte händer annars och så är det ju inte.

• Gilla
Det är ju skitbra, tyvärr är det långt ifrån alla som gör så. Vårdcentraler har fått sätta upp varningslappar på dörrarna där de uppmanar folk som har förkylningssymtom att absolut INTE gå in, utan att ta sig hem och ringa 1177 istället. Och jag gissar att det framför allt är det som gjort att de fått ta beslutet om att prover inte tas på ”allmänheten”.
Ja på min vårdcentral har de fått sätta upp jättestora röda stopplappar på dörren. Jag antar att det för att folk har gått in när de inte borde..
Men hur är det sagt nu? Ska man vara hemma från jobbet även om det bara är en vanlig förkylning? Alltså även om man vet till 99.9% att det inte är Corona.
Jag läste precis runt för att försöka förstå och jag har uppfattat att man ska isolera sig när man känner sig förkyld. Det känns ju dock lite luddigt och svårt att dra gränsen.. Själv hostade jag vid något tillfälle i natt och började direkt undra om jag måste isolera mig. Tror dock att jag bara andades in katthår 😆

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 064
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 088
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 326
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 932
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka