Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, om det nu är så att barn blir lindrigare sjuka - vilket det påstås.
Då säger min logik att de också sprider mindre smitta. Eftersom coronaviruset sprids via droppsmitta, dvs från sjuka som hostar eller nyser. Och om man hostar eller nyser färre gånger ges det ju färre tillfällen att sprida smittan.

En travkusk tänker såhär:
Screenshot_20200313-153528.webp

:rofl:

Försäkringskassan skriver på fejjan att man inte får ta ut VAB om förskolan stänger.

Jag är glad att jag pluggar på distans.
Samma här.
FK sa att skolan räknas som vårdnadshavare när barnet är där och är ordinarie vårdnadshavare sjuk vår man ta ut VAB. Men samtidigt skrev de att man inte får ta det om skolan stänger :meh: . Snacka om att säga emot sig själva.

Tacksam att vi har dagmamma och att pappan nu är hemma för hans jobb stängt. Eller ja, han ska jobba men på distans.
Dessutom har jag många föräldradagar kvar.

Vi har fått sluta ställa fram handsprit på gästtoalett och vid kassorna för att folk snor de!! Idag innan lunchen var slut blev vi av med 3 stycken 600ml flaskor. Idioter! :banghead:
Så nu har vi endast de vi själva använder och så får de låna under uppsikt.

Det gör det visst. Trots det höga skatteuttaget satsar inte landet tillräckligt med pengar på sjukvårdsanställda för att ha den sjukvård i världsklass som vi borde förvänta oss.

Om arbetsförhållandena och lönen är tillräckligt bra för sjukvårdpersonalen kommer det inte att finnas någon brist för då söker sig folk till sektorn, också från andra västländer. Det konstiga är att Sverige inte har råd att ge sin sjukvårdspersonal tillräckligt goda villkor, trots att så stor del av befolkningens arbetsinkomster beslagtas. Vår offentliga vård borde vara bland de tre bästa i världen, men så är det tyvärr inte.
Menade i nuläget.

Just nu är orsaken ointressant, bemanningen är som de när för stunden.
Det är aldrig ointressant, aldrig, inte ens nu. Framför allt inte ens nu. Faktum är att om arbetsgivarna hade erbjudit bättre lön och arbetsmiljö hade vården sett annorlunda ut i dag och den hade stått något bättre rustad än vad den gör i dag. Hur man behandlade sina anställda i går påverkar hur det ser ut i dag när vi har en kris.

Här i södra Tyskland (Baden-Württemberg) stänger skolor och förskolor från och med tisdag. Vare sig den tyska farmodern (76 år med hjärtproblem) eller den svenska mormodern (UD avråder från resor) är aktuella som barnvakter.

Jag arbetar inte heltid utan bara tre dagar i veckan och min man kan (rent tekniskt, han har inte sin chefs godkännande ännu) jobba hemifrån. Får han inte det kan det bli lite stökigt... Jag kan inte jobba hemifrån.

Det mesta är stängt (bio, barer, klubbar, badhallar, skridskohallar, muséer...) Besöksförbud på ålderdoms- och vårdhem.

Desinfektionsmedel är slutsålt sedan flera veckor, när jag handlade idag var toapapper och pasta utsålt. Även mjöl och salt har varit svårt att få tag på.

Dottern (19) ska åka till Australien den 24 - via Köpenhamn-London-Hongkong-Melbourne....... Hon reser med ett företag (GoXplore) som anordnar såna resor, sk work and travel-resor. Hon bokade en gruppavgång - och fick idag veta att det bara är hon som reser, själv..... Alltså, hon borde ju verkligen inte resa. Men hon är myndig och bestämmer själv. Herregud, vad gör man?!? När hon kommer fram lär hon ju inte få jobb som nyss anländ från Europa..... För att nu ta en detalj av tusen.....
Hon är vuxen. Låt henne göra misstag och lära sig av det.

Vänner i Kina berättar att det börjar sprida sig rykten och konspirationer om att viruset har sitt ursprung i Italien. Den statliga censuren brukar vara duktiga på att ta bort sånt här. Men detta gör ju att staten kommer i bra dager så det fortsätter florera. Jag trodde faktiskt inte att staten skulle komma skottfri från det här. Men risken är stor att det blir tyvärr så.

Sverige kan göra mer själva, producera egna reservdelar, flytta hem svenska företag och bedriva all tillverkning till 100% i Sverige, men det finns ju anledningar till att man inte gör det.
Delar av regeringen hade pressträff nyss. De har varit i kontakt med näringslivet och det planeras att öka produktionen i Sverige, främst då av medicinska varor.
Apoteken har även fått instruktioner att hamstra läkemedel och inte kassera i onödan.
Det var mycket bra info, sändningen finns på svtplay.
https://www.svtplay.se/video/25997208/nyheter-direkt/coronaviruset-stefan-lofven-haller-presstraff

Folk är såna jävla idioter. Butikerna här har slut på wcpapper, potatis, handsprit, laktosfri mjölk och bröstmjölksersättning. De pratar på nyheterna om hur det inte är nödvändigt, men att folk får panik. Om alla bara handlade normalt skulle det ju räcka till alla också...

Var inte så orolig först och tänkte att det inte är värre än en vanlig influensa som blir varje år. Men nu börjar jag bli lite orolig

Ja precis. I ditt fall @Sel hade jag nog också åkt ändå (lite beroende på hur situationen utvecklar sig, naturligtvis) eftersom resan är nödvändig och jag vet precis hur svårt det är att få tid för passförnyelse på ambassaden. Men mitt fall är ju helt annorlunda - jag skulle liksom bara ner för att hälsa på vänner för skojs skull vilket jag lika gärna kan göra senare i år! Då känns det för mig inte alls bra i magen att åka eftersom det ändå ökar risken markant för att jag drar på mig viruset och smittar min sambo som har astma, min svärmor som är 70+ eller min chef som nyligen genomgått cellgiftsbehandlingar.
Jag vet inte heller vilken poäng jag ville göra, det var sent och jag var nog allmänt lite grinig bara. Note to self - sluta skriv efter midnatt. 😅 Jag ber uppriktigt om ursäkt för att jag lät dryg och som att jag ifrågasatte ditt beslut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 087
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025