Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har uppenbarligen inte kunskap i hur små marginaler det är i vissa branscher. Ingen domedag för dig, men säkerligen för ”Görans buss” i småstad som har lite bussresor till kontinenten.
Ett par dåliga månade BÖR även en liten firma klara. Sen kanske de inte gör det, men det är ju ingen samhällsföränding (på gott och ont) på G, utan när vi har kontroll igen, kommer allt fortsätta som innan.

Folk har blivit överdrivna nu. Alltså någon rimlig gräns får det vara. Vi ska skydda våra äldre och svagare. Men nu har folk blivit som galna. Orimliga proportioner.

Jag håller med tycker det går till överdrift i vissa aspekter. Självklart ska vi skydda riskgrupper i så stor utsträckning som möjligt men man kan ju inte sluta leva om man inte har några symptom. Det blir ju verkligen kontraproduktivt för samhället.

Mitt pensionssparande går minus. Rätt rejält.

Jag visste väl att det var en stor nackdel (stressfaktor) att få de där siffrorna synliga på mobilbanken. (Gjorde lite förändringar förra året.) Skit.

• Ledsen
Reactions: Sel
Fast om man är på samma ställe så vet de ju vem man är och vad man har gjort innan. Det här måste ni ju verkligen ta upp med kursledare!! Och även kåren så att det blir ändring!
Det är ganska vanliga regler, eller i alla fall liknande. För mig gäller: 2 dagar sjuk är okej, sen måste du ta igen de timmar du missat (så lite bättre villkor).

Ett par dåliga månade BÖR även en liten firma klara. Sen kanske de inte gör det, men det är ju ingen samhällsföränding (på gott och ont) på G, utan när vi har kontroll igen, kommer allt fortsätta som innan.
För många företag handlar det inte om en dålig månad eller två utan katastrofala månader och kanske utan ljusning efter dem.

Tror du på allvar att Hotell, Event, Konferenser, resebyråer mm kommer att ha normala affärer inom ett par månader?

För många företag handlar det inte om en dålig månad eller två utan katastrofala månader och kanske utan ljusning efter dem.

Tror du på allvar att Hotell, Event, Konferenser, resebyråer mm kommer att ha normala affärer inom ett par månader?
Nej, men att det sker en förändring åt det positiva slaget. Men självklart kommer det ta ett tag.

Läste nu också en artikel i DN att man försöker hindra att infon om hur allvarligt läget är kommer ut genom att sekretessbelägga och till och hota läkare som berättar om situationen med reprimander. Tycker det är skrämmande, vi lever i Sverige inte i kommunist Kina.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...ker-inte-at-alla-hemligt-hur-stor-bristen-ar/
Jag läste en annan artikel där ett svenskt företag tillverkade munskydd, eller tillverkar snarare för fullt tryck och de går sedan ut till de mest behövande här och runt Europa.
Så vi har en del utrusning. Grejen är om många blir sjuka samtidigt det är då vården inte hinner med alla.

Visst kan det se ut så, men jag hoppas verkligen inte att det är så många företag som har så pass lite i reserv.

Jag har åkt med två bussbolag senaste veckan och de har redan stora problem.
De jag åkte med igår har normalt 5 - 6 bussar igång varje dag, nu är det 1 - 2 per dag och avbokningarna strömmar in hela tiden. Då pratar vi avbokningar in i maj, det är alltså långt ifrån ett par veckor. Det är enorma summor det rör sig om.
Turistbussar som kör både inom landet och utomlands.
Var exakt samma för det bolaget jag åkte med i helgen.

En av våra största industrier kommer stoppa sin produktion nästa vecka pga corona.

Jag läste en annan artikel där ett svenskt företag tillverkade munskydd, eller tillverkar snarare för fullt tryck och de går sedan ut till de mest behövande här och runt Europa.
Så vi har en del utrusning. Grejen är om många blir sjuka samtidigt det är då vården inte hinner med alla.
Samtidigt som vi exporterar skydd har Tyskland och Frankrike stoppat material som skulle till Sverige för att säkra tillgången i sina egna länder. Det sas bl.a. under regeringens presskonferens idag. Det bryter mot alla tänkbara EU-regler och det är inte nationalistiska fd. öststatsländer utan det är Tyskland och Frankrike som gör så.

Nej, men att det sker en förändring åt det positiva slaget. Men självklart kommer det ta ett tag.
Vi har många småföretagare i landet och för många är det här beteendet som folk har just nu pga coronaviruset katastrofalt dåligt för företaget! Så, är man inte sjuk så sluta inte lev! Visst ska man begränsa sig lite och tänka sig för, men att skänka en extra tanke till de små handlarna och inte vara hysterisk som jag känner att flera faktiskt är, kanske inte vore helt fel! Det är ju katastrofalt dåligt utan att folk behöver vara hysteriska så om man kan lugna ner sig lite vore det ju en bra hjälp för företagen, tänker jag. Att avboka resor i maj tex redan nu är kanske att ta i. Sådana saker.

Vi har många småföretagare i landet och för många är det här beteendet som folk har just nu pga coronaviruset katastrofalt dåligt för företaget! Så, är man inte sjuk så sluta inte lev! Visst ska man begränsa sig lite och tänka sig för, men att skänka en extra tanke till de små handlarna och inte vara hysterisk som jag känner att flera faktiskt är, kanske inte vore helt fel! Det är ju katastrofalt dåligt utan att folk behöver vara hysteriska så om man kan lugna ner sig lite vore det ju en bra hjälp för företagen, tänker jag. Att avboka resor i maj tex redan nu är kanske att ta i. Sådana saker.
Eller så är det det beteendet som kommer att rädda en del om vi lyckas stoppa smittan.

Med tanke på hur läget är så skulle jag avboka det jag kunde, ofta så kostar det mycket mindre om man avbokar tidigt. Två månader innan är en gräns jag sett en hel del för att bara bli av med handpenningen.

För min del är det övertid i 30 dagar nu, bilersättning för att inte använda allmänna kommunikationer, jobba hemifrån när det är möjligt och all semester de kommande två månaderna är indragen till att börja med. Fortsättning följer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 082
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka