Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hen kan inte ”bara” vara hemma då? Såklart behövs semester för att varva ned ibland, men i år blir det nog hemester för de flesta...
Det blir kanske så nu men just att resa iväg var en del i det hela men jag misstänker att semestern blir uppskjuten. Rätt speciell situation med skit som hänt på flera områden senaste året

Nu börjar vi märka av minskad mängd gäster, inte mycket men ligger lite under medel. Det som slog mig idag var att majoriteten av gästerna var äldre, några stammisar som jag vet är 80+.
Brukar vara många äldre par under helglunch och min misstanke var att vi skulle märka av en minskning bland de men det är barnfamiljerna som är borta.
Hur har ni andra som arbetar inom restaurang/turism? Vilka gäster fortsätter komma?

Här är det avbokningar i alla åldrar. Vi har tappat ett flertal konferenser och andra typer av bokningar.

Av de som ändå väljer att komma så syns det inget tydligt mönster. Det är folk i alla åldrar.

Och olika åtgärder beroende på folks beteende/hur smittan kommit och spridits också, gissar jag. I Sverige har ju typ alla fall kommit från svenska utlandsresenärer, då lär ju UDs avrådan från att resa till alla länder ha större effekt än att stänga gränser för att icke-svenska medborgare ska komma in i landet.

Förstår nog inte riktigt hur du menar, man har ju fram till nyligen bara testat utlandsresenärer från vissa områden, så givetvis hittar man då bara fall i den gruppen. Men ja åtgärderna måste ju utforma utifrån de egna förutsättningarna.

Stänga gränser känns inte som någon högprioriterad fråga i ljuset av att länderna runt omkring stänger ner. Vi blir isolerade vare sig vi vill det eller inte.

Däremot hade jag sååå önskat att man tidigt vidtagit proaktiva åtgärder (och det gäller hela Europa och inte bara Sverige). Då hade man kanske sluppit alla panik-åtgärder som kommer nu. Dessutom hade det skapar trygghet och förtroende hos folket.

Förstår nog inte riktigt hur du menar, man har ju fram till nyligen bara testat utlandsresenärer från vissa områden, så givetvis hittar man då bara fall i den gruppen. Men ja åtgärderna måste ju utforma utifrån de egna förutsättningarna.

Stänga gränser känns inte som någon högprioriterad fråga i ljuset av att länderna runt omkring stänger ner. Vi blir isolerade vare sig vi vill det eller inte.

Däremot hade jag sååå önskat att man tidigt vidtagit proaktiva åtgärder (och det gäller hela Europa och inte bara Sverige). Då hade man kanske sluppit alla panik-åtgärder som kommer nu. Dessutom hade det skapar trygghet och förtroende hos folket.
Fast det har man inte, man har testat fler. Dock var min poäng att det har handlat om svenskar som kommit hem från semestrar/resor i Italien/Kina/Iran, inte turister som besöker Sverige från samma länder (som garanterat också skulle ha testats i samma utsträckning om de visat symptom). Att stänga gränserna utifrån skulle ju alltså ge minimal effekt så länge svenskarna fortsätter resa.

Vilka typer av proaktiva åtgärder?

En kinesisk hälso expert gick ut förra månaden och sa att djur skulle sättas i karantän då de kan sprida corona. Trots att WHO sagt att husdjur inte sprider det. Så folk har fått panik och slänger ut djuren m.m. även poliser går runt och slår ihjäl katter och hundar. Finns även videos där de begraver hundar levande. Och Kina hyllas för att de skött det här så bra. Jo visst oskyldiga liv får istället betala priset..

Vilka proaktiva åtgärder och när?

Vilka proaktiva åtgärder och när?

Vilka typer av proaktiva åtgärder?

Testa bredare. Nu vet jag att Sverige har dåligt med material, så då förstår jag bättre varför man hållit fast vid att bara testa från utpekade riskområden, trots att tecken funnits på okontrollerad spridning i andra länder. Liksom tidigt testa alla inneliggande med svår luftvägsinfektion.

Skydda riskgrupperna i större utsträckning. Vårdpersonal som varit i riskområden borde inte ha gått tillbaka till jobbet utan suttit i karantän i 14 dagar oavsett symptom eller inte.

Att begränsa besök på ålderdomshem och sjukhus är en sådan sak man göra tidigt utan kostnad. Koncentrera sig på att skydda riskgrupperna tills man har kontroll på spridningen.

Eftersom coronavirus i 80% av fallen ger milda symptom, och det är en inkubationstid på upp till 14 dagar plus några dagar till innan de allvarliga fallen blir just allvarliga, så famlar man i mörkret ett tag. Nästa vecka ser vi effekterna av en eventuell allmän spridning för två veckor sedan. Eftersom viruset har ett givet försprång hade samhället tjänat på att ligga steget före, men det går inte riktigt ihop med det samhälle vi har idag då allt sker utifrån fastställd efterfrågan.

Mycket som är alarmerande nu med tex materialbrist och brist på rutiner i sjukvården går ju direkt att härleda till att man inte förberett sig på detta, trots att WHO deklarerade det som ett internationellt hot redan i januari.

En riktigt proaktiv åtgärd, som hade varit alldeles för mycket begärt av Europa i detta läget, är strikt resekontroll när det blossade upp i Kina. Det är verkligen något man bara kan lära av erfarenhet. Märks i Hongkong, Singapore, Taiwan Sydkorea som har erfarenheter av SARS och tidigt var proaktiva.

Testa bredare. Nu vet jag att Sverige har dåligt med material, så då förstår jag bättre varför man hållit fast vid att bara testa från utpekade riskområden, trots att tecken funnits på okontrollerad spridning i andra länder. Liksom tidigt testa alla inneliggande med svår luftvägsinfektion.

Skydda riskgrupperna i större utsträckning. Vårdpersonal som varit i riskområden borde inte ha gått tillbaka till jobbet utan suttit i karantän i 14 dagar oavsett symptom eller inte.

Att begränsa besök på ålderdomshem och sjukhus är en sådan sak man göra tidigt utan kostnad. Koncentrera sig på att skydda riskgrupperna tills man har kontroll på spridningen.

Eftersom coronavirus i 80% av fallen ger milda symptom, och det är en inkubationstid på upp till 14 dagar plus några dagar till innan de allvarliga fallen blir just allvarliga, så famlar man i mörkret ett tag. Nästa vecka ser vi effekterna av en eventuell allmän spridning för två veckor sedan. Eftersom viruset har ett givet försprång hade samhället tjänat på att ligga steget före, men det går inte riktigt ihop med det samhälle vi har idag då allt sker utifrån fastställd efterfrågan.

Mycket som är alarmerande nu med tex materialbrist och brist på rutiner i sjukvården går ju direkt att härleda till att man inte förberett sig på detta, trots att WHO deklarerade det som ett internationellt hot redan i januari.

En riktigt proaktiv åtgärd, som hade varit alldeles för mycket begärt av Europa i detta läget, är strikt resekontroll när det blossade upp i Kina. Det är verkligen något man bara kan lära av erfarenhet. Märks i Hongkong, Singapore, Taiwan Sydkorea som har erfarenheter av SARS och tidigt var proaktiva.

Fast jag tycker egentligen inte det skulle vara för mycket begärt av Europa att ha en strikt resekontroll, vi borde väl kunna lära oss av de asiatiska ländernas tidigare erfarenheter. Efter detta hoppas jag att det finns resurser för att få upp någon form för hälsokontroller på alla flygplatser.

Fast jag tycker egentligen inte det skulle vara för mycket begärt av Europa att ha en strikt resekontroll, vi borde väl kunna lära oss av de asiatiska ländernas tidigare erfarenheter. Efter detta hoppas jag att det finns resurser för att få upp någon form för hälsokontroller på alla flygplatser.

Fast nu sitter jag och diskuterar med mig själv, kanske kostnaden för det är större än effekten så att det ändå inte är värt det. Jag har ju tom diskuterat detta innan i tråden,...haha hjälp mig 🙄😂 så stora svåra frågor, tycker det är så tråkig situation så vill ju bara få stopp på det 🤷‍♀️

För sent att påbörja ett sådant projekt i januari, då hade vi behöver vara ännu mer förutseende och det går inte ihop med att vi lever ”on demand”. Men ja i framtiden kommer nog Europa ha lite andra strategier vid händelse av hotande pandemi.

En kinesisk hälso expert gick ut förra månaden och sa att djur skulle sättas i karantän då de kan sprida corona. Trots att WHO sagt att husdjur inte sprider det. Så folk har fått panik och slänger ut djuren m.m. även poliser går runt och slår ihjäl katter och hundar. Finns även videos där de begraver hundar levande. Och Kina hyllas för att de skött det här så bra. Jo visst oskyldiga liv får istället betala priset..
Jag tänker att den formen av ”nyheter” skall kollas upp noga innan den sprids vidare.

Ja jag beskrev flera, att sitta i karantän i sitt egna land i sitt egna boende och ha mat och fred kan knappast räknas dit.
Du missar bara det faktum att en hel del människor lär bli av med jobbet av att ett helt land mer eller mindre stängs. Med stora ekonomiska problem så riskerar man att bli av med både boende och mat så det är garanterat inte så enkelt som att man sitter hemma och har det mysigt ett par veckor i karantän och sen fortsätter leva som vanligt utan några som helst konsekvenser.

Du missar bara det faktum att en hel del människor lär bli av med jobbet av att ett helt land mer eller mindre stängs. Med stora ekonomiska problem så riskerar man att bli av med både boende och mat så det är garanterat inte så enkelt som att man sitter hemma och har det mysigt ett par veckor i karantän och sen fortsätter leva som vanligt utan några som helst konsekvenser.
Exakt. Min kompis har ett företag som tar in grejer från Polen. De har stängt gränser men lastbilarna för köra. Dock får de 12 dagar karens, vilket gör att chaufförerna inte kommer räcka till. Det gör att min väns företag inte får sina projekt gjorda i tid, vilket gör att deras kunders företag inte får igång sin verksamhet i tid, vilket leder till enorma förluster för massor av människor. Såatteh, innan man skriker att gränserna ska stängas bör man titta på hur stor nytta vs skada det gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 076
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 349
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka