Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är väl ingen som sagt att barn inte kan få det? Däremot verkar de inte bli lika dåliga då det ännu inte är något barn under 10 år som dött?

Nja, i början sas det att de inte verkar bli sjuka och sen att barn inte "driver" viruset (vad man nu menar med det) och det har ju varit en av anledningarna till att man ansett att alla barn ska fortsätta gå till skolan.

Fast jag svarade mer på det för att någon annan i tråden tog upp det. Jag håller med om att det är viralrykten dock 👍 Menar inte heller med mitt inlägg att hunden ska vara någon indikator på smitta hund till människa, men samtidigt är det ju försvarbart att dom testat hunden om den visat symptom och att ägaren var/är sjuk i corona.

Jag förstod att det var därför, men det blir ändå ouppdaterad info och viralrykten, eftersom det gått flera veckor och såvida ingen tror att regeringar världen runt tycker de tjänar på att ta död på ländernas befolkning och krasha ekonomin osv, så hade det varit ett reellt problem defacto så hade vi tagit del av det nu.

Nja, i början sas det att de inte verkar bli sjuka och sen att barn inte "driver" viruset (vad man nu menar med det) och det har ju varit en av anledningarna till att man ansett att alla barn ska fortsätta gå till skolan.

Fast både barn och vuxna blir sjuka i andra sjukor som vanligt och man kan ju även då nu ha utsatts för Corona och bära på det även om man är ett barn och inte blir så sjuk av just det.

Jag förstod att det var därför, men det blir ändå ouppdaterad info och viralrykten, eftersom det gått flera veckor och såvida ingen tror att regeringar världen runt tycker de tjänar på att ta död på ländernas befolkning och krasha ekonomin osv, så hade det varit ett reellt problem defacto så hade vi tagit del av det nu.

Fast det är ju att människor som smittas med corona av hundar som är viralrykten, hunden som testades i Hong Kong (artikeln jag delade) finns ju antagligen. Den artikeln jag delade är från 28 februari ja, men om den stackars hunden ledde till att det nu i Kina dumpas och dödas hundar är ju hemskt.

Det verkar som att detta virus beter sig som mässling när det smittar, dvs att ju mer virus du exponeras för desto sjukare riskerar du att bli (sannolikt en orsak till att många av de yngre som dött i kina varit vårdpersonal som exponerats kraftigt). Och det verkar som att barn bär på mindre virus, har sett flera fall där barn/tonåringar varit sjuka och föräldrarna testat positivt men där man inte kunnat uppmäta/hitta viruset hos barnen, virushalterna verkar också minska fortare. Dvs barn verkar bli lindrigare sjuka och oxå sprida smitta betydligt mer ineffektivt.

Jag har inte hört att barn inte skulle bli sjuka från något officiellt håll, däremot att det är minimal/liten risk för att de dör/blir allvarligt sjuka - beroende på ålder. Vid en ny smitta får man räkna med att man efter hand får mer kunskap.

Jag har inte hört att barn inte skulle bli sjuka från något officiellt håll, däremot att det är minimal/liten risk för att de dör/blir allvarligt sjuka - beroende på ålder. Vid en ny smitta får man räkna med att man efter hand får mer kunskap.

Att barn oftast inte själv blir särskilt sjuka är jag med på men risken att de drar hem det till sina föräldrar eller mor-/farföräldrar är ju ganska stor. Dessa kan ju dessutom vara i riskgrupp och bli riktigt dåliga eller värre. Är det svinn man får räkna med enligt myndigheterna? Annars förstår jag inte alls det där med att drämma skolplikten i huvudet på oroliga föräldrar och att inte jobba för att de som vill kan få vara på utbildning via t ex distans.

Hur funkar det om man skulle ha symptom, är man då hemma 14 dagar? Har läst att när man är/varit symptomfri i två dagar kan man jobba igen. Är det då 14 dagar + 2 dagar? Eller kan man jobba om man varit sjuk 7 dagar och sen haft två friska?

Att barn oftast inte själv blir särskilt sjuka är jag med på men risken att de drar hem det till sina föräldrar eller mor-/farföräldrar är ju ganska stor. Dessa kan ju dessutom vara i riskgrupp och bli riktigt dåliga eller värre. Är det svinn man får räkna med enligt myndigheterna? Annars förstår jag inte alls det där med att drämma skolplikten i huvudet på oroliga föräldrar och att inte jobba för att de som vill kan få vara på utbildning via t ex distans.
Den risken finns för alla som träffar andra och även om man stänger ner skolorna om vi inte låser in barnen och inte låter dem träffa kompisar.

Den risken finns för alla som träffar andra och även om man stänger ner skolorna om vi inte låser in barnen och inte låter dem träffa kompisar.

Fast man missar ju inget i utbildningsväg eller blir hotad med repressalier om man håller sina barn hemma från kompisar så den liknelsen haltar ju lite.

Hur funkar det om man skulle ha symptom, är man då hemma 14 dagar? Har läst att när man är/varit symptomfri i två dagar kan man jobba igen. Är det då 14 dagar + 2 dagar? Eller kan man jobba om man varit sjuk 7 dagar och sen haft två friska?
Blir du sjuk stäm av med din chef om när det är lämpligt att komma tillbaks. De 14 dagarna handlar dock om inkubationstid och har inget att göra med hur länge efter sjukdom du bör vara hemma.

Fast det är ju att människor som smittas med corona av hundar som är viralrykten, hunden som testades i Hong Kong (artikeln jag delade) finns ju antagligen. Den artikeln jag delade är från 28 februari ja, men om den stackars hunden ledde till att det nu i Kina dumpas och dödas hundar är ju hemskt.

Ja det är riktigt att den hunden finns - självklart. Men som jag skrev. Vad som händer i Kina exakt ang deras hantering av djur går nog inte att riktigt veta, men resten av världen har iallafall tagit fasta på att inget sån risk finns utifrån det. Människor smittar däremot människor .

Fast man missar ju inget i utbildningsväg eller blir hotad med repressalier om man håller sina barn hemma från kompisar så den liknelsen haltar ju lite.
Jag tänkte på det ur smittskyddssynpunkt. Just nu finns inte rekommendationen att barnen ska vara hemma., men det kan ändras om 5 minuter eller en vecka. Har din dotter inte umgåtts med barnet som blivit sjukt så är risken minimal att hon ska smittas. Vill man vara på den säkra sidan bör barnets kompisar och eventuellt barnets klass/lärare vara i karantän hemma i 2 veckor.

Man får ju själv ha ansvaret att hålla barnen från de i riskgrupp. Förstår inte hur skolan har med det o göra alls? Kanske är större chans att de träffar mormor o morfar om skolan stänger då föräldrarna måste jobba o ha barnvakt? Alla har inte råd eller kan stanna hemma med barnen. Särskilt inte de som jobbar inom vården nu..

En fråga om hur man ska veta när man är frisk och kan börja räkna dom där 48 timmarna. Om jag tar Panodil nu och febern sjunker så kanske jag är feberfri redan ikväll eller imorgon, men om jag inte tar den och febern håller i sig eller ökar som den gör nu så är jag ju fortfarande sjuk utåt sett också. Men finns inte viruset kvar i mig även om jag tar Panodil? Hur ska jag då veta när jag kan börja friskförklara mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 071
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 024
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka