Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant att det verkar som att även om många får milda/inga symptom, så är smittspridningen från dessa väldigt liten.

Det skulle kunna bero på (obs! mina tankar bara):

1) Man sprider smitta/virus betydligt mer och längre avstånd om man hostar än om man inte gör det.
2) Borde inte de som är symptomfria ha färre virus i sitt system p.g.a. att deras immunförsvar lyckas trycka ner det bättre än de som blir väldigt sjuka. De borde därför ha färre virus/mängd saliv att sprida.

OBS! Bara mina tankar. Jämför med en person med en lätt snuva och en med en riktig monsterförkylning. Den med lätt snuva smittar säkert inte lika lätt som den med monsterförkylningen.
 
Det skulle kunna bero på (obs! mina tankar bara):

1) Man sprider smitta/virus betydligt mer och längre avstånd om man hostar än om man inte gör det.
2) Borde inte de som är symptomfria ha färre virus i sitt system p.g.a. att deras immunförsvar lyckas trycka ner det bättre än de som blir väldigt sjuka. De borde därför ha färre virus/mängd saliv att sprida.

OBS! Bara mina tankar. Jämför med en person med en lätt snuva och en med en riktig monsterförkylning. Den med lätt snuva smittar säkert inte lika lätt som den med monsterförkylningen.
Det andra stämmer inte enligt en av de tidigare studierna som gjordes. Det var visserligen en väldigt liten fallstudie om jag minns rätt men då hade de symtomfria men smittade istället högre viruskoncentrationer.
 
Det andra stämmer inte enligt en av de tidigare studierna som gjordes. Det var visserligen en väldigt liten fallstudie om jag minns rätt men då hade de symtomfria men smittade istället högre viruskoncentrationer.

Det känns ju väldigt ologiskt rent spontant. Men jag har tyvärr inte läst nån virologi eller liknande. Så det kan ju vara jag som inte förstår. Hade varit intressant att se en större studie på det!
 
Det skulle kunna bero på (obs! mina tankar bara):

1) Man sprider smitta/virus betydligt mer och längre avstånd om man hostar än om man inte gör det.
2) Borde inte de som är symptomfria ha färre virus i sitt system p.g.a. att deras immunförsvar lyckas trycka ner det bättre än de som blir väldigt sjuka. De borde därför ha färre virus/mängd saliv att sprida.

OBS! Bara mina tankar. Jämför med en person med en lätt snuva och en med en riktig monsterförkylning. Den med lätt snuva smittar säkert inte lika lätt som den med monsterförkylningen.
Några av de som har dött har ju gjort det pga att immunförsvaret har "överreagerat", kallas väl cytokine storm. I artikeln nedan så är det alltså pga immunförsvaret som hjärnan har tagit skada, inte pga viruset i sig.
https://www.webmd.com/lung/news/202...koUU5AM1TBnRfPXPGBYsE60Hw8ElThu3fvPZRWr83GI#1

Och om jag inte minns fel (ta inte detta för fakta nu!) så är det själva immunförsvarets reaktion som får oss att må dåligt i många fall. Så det skulle rent tekniskt kunna vara helt tvärtom, att de som inte har några symptom har mer virus. OM jag minns rätt här nu.
 
Det känns ju väldigt ologiskt rent spontant. Men jag har tyvärr inte läst nån virologi eller liknande. Så det kan ju vara jag som inte förstår. Hade varit intressant att se en större studie på det!
För mig känns det logiskt. Ett virus vill ju sprida sig så mycket som möjligt och det gör det ju bäst om folk inte däckar hemma i sängen utan rör sig som vanligt i samhället. Jämför man med vanliga förkylningar, magsjukor och influensor så sägs det ju att det smittar ett dygn innan de bryter ut och det är ju en stor del i smittspridningen att de gör det.
 
För mig känns det logiskt. Ett virus vill ju sprida sig så mycket som möjligt och det gör det ju bäst om folk inte däckar hemma i sängen utan rör sig som vanligt i samhället. Jämför man med vanliga förkylningar, magsjukor och influensor så sägs det ju att det smittar ett dygn innan de bryter ut och det är ju en stor del i smittspridningen att de gör det.

Ja, tacka the great flying spaghetti monster att ebola inte är ett virus på det sättet. Skräcken är ett muterat luftburet ebola och längre inkubationstid, eller liknande sjukdom med dödlighet på 50-90% Då är vi ganska rökta :nailbiting:
 
Vi fick ju order att "self isolate" och alla skolor, restauranger och barer stangde redan forsta veckan i Mars och efter forsta helgen var ordern att inte ha mer an tva personer tillsammans pa ett stalle. I dag ser bilden ut sa har ...

Titta pa Oregon och jamfor med andra stater med storstader med ungefar samma befolkningsmangd. (Miami, Detroit, och manga fler har ungefar en fjardedel sa stor befolkningsmangd som Portland)
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/06/us/coronavirus-deaths-united-states.html
 
Ja, tacka the great flying spaghetti monster att ebola inte är ett virus på det sättet. Skräcken är ett muterat luftburet ebola och längre inkubationstid, eller liknande sjukdom med dödlighet på 50-90% Då är vi ganska rökta :nailbiting:
Och planeten skulle jubla! Jävlar vad naturen hade jublat! :rofl::rofl: Märks redan en rejäl förändring här, rådjur överallt så jag har hundarna kopplade 80-90% av promenaderna, ibland hela promenaderna om tidpunkten eller stället är sådan.
 
Det känns ju väldigt ologiskt rent spontant. Men jag har tyvärr inte läst nån virologi eller liknande. Så det kan ju vara jag som inte förstår. Hade varit intressant att se en större studie på det!
De som gjort den studien förstod inte heller varför det var så så gissar att det kommer mer forskning på det.
Men i många fall så "tvättas" virussjukdomar i en befolkning. Virus muterar ofta lite över tid och de som får en mindre aggressiv variant av en sjukdom rör sig mer och smittar fler som sen ofta blir immuna.
 
Senast ändrad:
Några av de som har dött har ju gjort det pga att immunförsvaret har "överreagerat", kallas väl cytokine storm. I artikeln nedan så är det alltså pga immunförsvaret som hjärnan har tagit skada, inte pga viruset i sig.
https://www.webmd.com/lung/news/202...koUU5AM1TBnRfPXPGBYsE60Hw8ElThu3fvPZRWr83GI#1

Och om jag inte minns fel (ta inte detta för fakta nu!) så är det själva immunförsvarets reaktion som får oss att må dåligt i många fall. Så det skulle rent tekniskt kunna vara helt tvärtom, att de som inte har några symptom har mer virus. OM jag minns rätt här nu.
Som jag förstått så förklarar det varför de som blir jättesjuka blir det. (när där det inte beror på annan underliggande sjukdom/ålder)
Men inte skillnaden mellan att bli normalsjuk (dvs. med de symptom som är primära för virusinfektionen) eller "symptomlöst smittad".
 
Som jag förstått så förklarar det varför de som blir jättesjuka blir det. (när där det inte beror på annan underliggande sjukdom/ålder)
Men inte skillnaden mellan att bli normalsjuk (dvs. med de symptom som är primära för virusinfektionen) eller "symptomlöst smittad".

Inte generellt skulle jag säga. Hög feber vid Covid-19, oavsett bakomliggande riskfaktorer, sägs öka risken för ARDS, dvs. akut lungsvikt.
 
Vi fick ju order att "self isolate" och alla skolor, restauranger och barer stangde redan forsta veckan i Mars och efter forsta helgen var ordern att inte ha mer an tva personer tillsammans pa ett stalle. I dag ser bilden ut sa har ...

Titta pa Oregon och jamfor med andra stater med storstader med ungefar samma befolkningsmangd. (Miami, Detroit, och manga fler har ungefar en fjardedel sa stor befolkningsmangd som Portland)
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/06/us/coronavirus-deaths-united-states.html
Det finns lite olika sätt att tackla viruset, antingen så måste många bli smittade/vaccinerade/man får en effektiv medicin eller så får man leva isolerade med strikta karantäner tills detta sker eller viruset är utrotat över hela världen. Jag gissar att slutresultatet vad som är bäst får vi tidigast något år efter man lyckats få fram en effektiv behandling alternativ när utbrottet med eventuella nya vågor klingat av.

Angående siffrorna, så kan de både reflektera att man inte kommit så långt i utbrottet, att statistiken inte är så värst tillförlitlig och att man lyckts trycka ner antalet smittade. Troligen det första eller det sista alternativet.
 
Vi fick ju order att "self isolate" och alla skolor, restauranger och barer stangde redan forsta veckan i Mars och efter forsta helgen var ordern att inte ha mer an tva personer tillsammans pa ett stalle. I dag ser bilden ut sa har ...

Titta pa Oregon och jamfor med andra stater med storstader med ungefar samma befolkningsmangd. (Miami, Detroit, och manga fler har ungefar en fjardedel sa stor befolkningsmangd som Portland)
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/06/us/coronavirus-deaths-united-states.html

Strategien funkar här i Dk med, antal inlagda har varit fallande de senaste 6 dagarna. MEN problemet kommer ju att det rent ekonomiskt är omöjligt att fortsätta att hålla samhället stängt och att föräldrar ska passa sina barn och heltidsarbete samtidigt. Där är ju inget vaccination runt om hörnet så något måste öppnas upp. Det svåra är ju nu balansgången vad ska man öppna för att komma vidare utan att det exploderar mellan händerna igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
320
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 794
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
42 534
Senast: Youmeoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp