Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar lite på det där med immunitet. Man vet ju till exempel att vissa är helt immuna mot vinterkräksjukan (jag bland annat). Det finns också personer som inte kan bli smittade av AIDS (såg typ vetenskapens värld om detta) och visst borde även denna typ av virus kunna hamna där?

Kan det inte vara så där folk som är symptomfria men smittar?
Grejen med SARS-CoV-2 är att det är så nytt att det inte finns någon immunitet alls bland människor som kan mildra sjukdomen, och desto mer olikt det är andra "kända" virus desto sämre är kroppen på att uppfatta det som ett hot. Ihop med det fetthölje som viruset har över sig som "förklädnad" så har kroppen svårt att både identifiera och bekämpa hotet.

Finns ett typ av "rankingsystem" för hur smittsam en sjukdom är (basic reproduction number), alltså hur många fler som blir direkt smittade av en ensam person. Just nu verkar det enl wikipedia vara 1.4–3.9 för Covid-19, Undrar hur det kommer se ut när vi inte är mitt uppe i det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
 
Senast ändrad:
Det där ser jag prov på här där skolorna är stängda.
De ENDA människorna som rör sig ute i flock när jag tar sista promenaden med hundarna är äldre skolungdomar som skjutsar runt varandra i kundvagnar, cyklar i gäng eller sitter och röker på parkbänkarna i klungor. Jag antar att föräldrarna endera tröttnat eller helt enkelt inte bryr sig... och här är det ju dessutom Olagligt att göra detta just nu, inte bara en rekommendation.
Ja precis. En och en vet var och en av de ungdomarna bättre men när de träffas så där i flock ska de visa "hur obrydda de är" liksom, det är ju ett beteende som tillhör åldern, och ett beteende jag avskyr gräsligt eftersom det ibland kan kvitta hur vettiga de är så kan det komma tillfällen då gruppen är viktigare än vett och vad mamma säger. Jag är glad att mina äldsta tonåringar är på väg ur det där och den yngsta inte har hamnat där riktigt än.....
 
Det här beteendet förstår jag inte mycket av.
Grejen med en lockdown är ju att förhindra att viruset sprids. Att öppna upp igen när man känner att man har det under kontroll är ju rätt galet, resten av USA- och världen har inte utrotat viruset. Att öppna upp igen kommer öka på siffror man inte vill ska öka. Antingen fortsätter man ha en komplett lockdown tills resten av USA eller världen har utrotat viruset eller det finns ett vaccin eller så är flockimmunitet en bättre väg att gå.
Det finns ingen garanti att vi någonsin får ett vaccin och om man lyckas så lär det dröja månader efter det är klart innan det finns vaccin så det täcker efterfrågan.

Att ha en lockdown till att viruset är utrotat kan vara för om inte för "evigt" så handlar det om år . Chansen för utrotning är mycket avlägset i dagsläget

Jag tror många länder sneglar på Sverige och hur det fungerar här. Än så länge så är Corona typ hanterbart här utan total nedstängning. Folk i Sverige har också så pass mycket frihet så vi har det bra i förhållande till många andra.
 
Det finns ingen garanti att vi någonsin får ett vaccin och om man lyckas så lär det dröja månader efter det är klart innan det finns vaccin så det täcker efterfrågan.

Att ha en lockdown till att viruset är utrotat kan vara för om inte för "evigt" så handlar det om år . Chansen för utrotning är mycket avlägset i dagsläget

Jag tror många länder sneglar på Sverige och hur det fungerar här. Än så länge så är Corona typ hanterbart här utan total nedstängning. Folk i Sverige har också så pass mycket frihet så vi har det bra i förhållande till många andra.
Jodå, jag vet att det tar tid med vaccin, det ligger långt fram, pax för att INTE ta första dosen och att därmed slippa vara försökskanin....

Lockdown i mina ögon som flera andra länder har är bara något man tar till för att man känner att man måste visa människorna att man göööööööör något. Jag är definitivt inget fan av det, alls. Människor är inte skapta för att leva så, är man inte psykiskt sjuk förut blir man det. Här i Sverige lär antalet människor som behöver samtalshjälp öka lavinartat den närmaste tiden, eftersom vi också är begränsade, oroliga och lever i ovisshet, hur man mår psykiskt i ett samhälle där man är inlåst vågar jag inte tänka på.
 
Det märks att det är påsklov nu där jag bor. Skitung... förlåt, högstadieungarna är ute och åker tåg, i klungor, tänker inte ett endaste dugg på avstånd. Tränger sig, hoppar (!) över min blindpinne för att komma på tåget först, trängs i affären i kön och missar alla klisterlappar och streck och andra människors försök att dels hålla avstånd, men också att försöka påpeka för dem om avstånd. Det var för mig en märklig syn att se svensktalande ungdomar stå i hälarna på andra, som påpekade att de skulle hålla avstånd, ungdomarna tittade bara på personen och vände sig sedan mot varandra och fnissade och pratade igen, utan att ens flytta på sig, som om de inte förstod sitt eget språk.

Gode Gud i himlen, stäng för fan inte skolorna! Jag vill inte dela tåg/samhälle med skitungar som "passar på" när föräldrar och lärare inte är i närheten och ska visa sig inför sina kompisar....

Tack och lov sa har jag inte sett nagra ungdommar ute annu, I dag kom dock meddelandet att skolan inte kommer att oppna igen forran i host sa vi far se hur det blir framover. Har ar det dock boter pa uppemot 5000 sek om man inte tar "social distansing" pa allvar ... och jag har inte sett nagon som ser ut att inte tar det pa allvar de fa ganger jag rort mig pa sta'n.
 
Jodå, jag vet att det tar tid med vaccin, det ligger långt fram, pax för att INTE ta första dosen och att därmed slippa vara försökskanin....

Lockdown i mina ögon som flera andra länder har är bara något man tar till för att man känner att man måste visa människorna att man göööööööör något. Jag är definitivt inget fan av det, alls. Människor är inte skapta för att leva så, är man inte psykiskt sjuk förut blir man det. Här i Sverige lär antalet människor som behöver samtalshjälp öka lavinartat den närmaste tiden, eftersom vi också är begränsade, oroliga och lever i ovisshet, hur man mår psykiskt i ett samhälle där man är inlåst vågar jag inte tänka på.
Och ändå har vi inte lock down, tänk hur det varit efter 2-3 månader instängda i lägenheten som i wuhan?
 
Jag funderar lite på det där med immunitet. Man vet ju till exempel att vissa är helt immuna mot vinterkräksjukan (jag bland annat). Det finns också personer som inte kan bli smittade av AIDS (såg typ vetenskapens värld om detta) och visst borde även denna typ av virus kunna hamna där?

Kan det inte vara så där folk som är symptomfria men smittar?

Kan mycket väl vara så att det finns några Typhoid Mary runt om i världen som sprider covid utan att veta det.

Problemet som jag ser det är också att vi faktiskt inte vet hur bra covid testerna är, det var väl några testkits som kom från Kina som det påstods ha en 80% säkerhet och sedan konstaterades ha 30% säkerhet. Känns som att det är av mindre betydelse hur många vi testar om vi inte kan lita på provsvaren.
 
Och ändå har vi inte lock down, tänk hur det varit efter 2-3 månader instängda i lägenheten som i wuhan?
Nä men precis, vi är inte gjorda för att leva så. Såg en dokumentär om någon som varit inlåst i en cell helt utan mänsklig kontakt i stort sett. Man blir idiot till slut.
 
Jodå, jag vet att det tar tid med vaccin, det ligger långt fram, pax för att INTE ta första dosen och att därmed slippa vara försökskanin....

Lockdown i mina ögon som flera andra länder har är bara något man tar till för att man känner att man måste visa människorna att man göööööööör något. Jag är definitivt inget fan av det, alls. Människor är inte skapta för att leva så, är man inte psykiskt sjuk förut blir man det. Här i Sverige lär antalet människor som behöver samtalshjälp öka lavinartat den närmaste tiden, eftersom vi också är begränsade, oroliga och lever i ovisshet, hur man mår psykiskt i ett samhälle där man är inlåst vågar jag inte tänka på.
Du tror att lockdown i Italien och Spanien var bara "for show" för att visa att man gööööööör något och att man lika gärna hade kunnat använda Sveriges modell?
 
Du tror att lockdown i Italien och Spanien var bara "for show" för att visa att man gööööööör något och att man lika gärna hade kunnat använda Sveriges modell?
Det är nog på samma nivå att förkasta lock down som att förkasta Sveriges mer återhållsamma metod. Vad som fungerar och behövs beror på läget man befinner sig i, kulturen och demografiska förhållanden.

Att ägna sig åt total lock down och att inte lämna huset i glesbygden i Norrland skulle vara smått idiotiskt (ska man smitta renarna typ) samtidigt som det inte funnits en chans i världen att få någon hyfsad koll i Wuhan med trångbodheten om man rörde sig fritt där. Var sak har sin plats och tid. Indien är en annan problemeatik, hur kan man ha lock down om många bor på gatan och många inte har råd med mat om de inte jobbar, man räddar inga liv om folk börjar svälta.
 
Jag tror att det är mycket mycket svårare att begränsa människor, som är flockdjur, genom en lockdown än att styra dem som vi gör i Sverige. När det öppnas upp efter en lockdown så är ju risken stor att det går ledarna ur händerna. Människan är inte skapt för att vara isolerade helt och hållet. När man släpper lite så är det lätt att folk blir som galna och allt spårar ur och människor har ändå ingen immunitet så då får smittan fart igen. Räcker med en smittad in i området.
Det tror jag helt säkert, men lock down har som tur var inte varit så hård här i Danmark. Vi får gärna gå ut, bara vi inte samlas fler än 10 personer. Men ja alla restauranger och nöjen ät stängda och det kan ju märkas men folk har liksom inte varit inlåsta i en lägenhet. Byggvaruhus är öppna och många har kastat sig över något projekt där hemma eller i trädgården. Livet är annorlunda men livet fortsätter.
Första öppningsteget här vill vara att öppna dagis och skolor från 0-5. Det kan absolut få smittan till att explodera det vet vi inte men har svårt att se att folk skulle bli som galna helt plötsligt. Regeringen är dessutom klar med beskedet att om man inte sköter sig så stänger vi igen/öppnas det inte.

Vill poängtera att jag egentligen inte har tagit ställning till att jag tycker lock down är bättre än Sveriges väg, rent ekonomiskt är Sveriges väg säkert att föredra. Vill bara försöka förklara hur man ser på det här med andra ögon. Generellt i den här tråden är tendensen lite till att allt är antingen eller. Lock down är förfärligt och Sverige är så mycket bättre än resten av världen som inte har fattat något (för att överdriva).
Lock down har dock haft en effekt, både i Danmark, Norge, Österrike mm som flera vittnar om i tråden. Om det också har en långsiktig effekt får vi ju se de kommande veckorna, precis som vi får se om Sveriges väg också fortsätter att fungera bra.
 
Det är nog på samma nivå att förkasta lock down som att förkasta Sveriges mer återhållsamma metod. Vad som fungerar och behövs beror på läget man befinner sig i, kulturen och demografiska förhållanden.

Att ägna sig åt total lock down och att inte lämna huset i glesbygden i Norrland skulle vara smått idiotiskt (ska man smitta renarna typ) samtidigt som det inte funnits en chans i världen att få någon hyfsad koll i Wuhan med trångbodheten om man rörde sig fritt där. Var sak har sin plats och tid. Indien är en annan problemeatik, hur kan man ha lock down om många bor på gatan och många inte har råd med mat om de inte jobbar, man räddar inga liv om folk börjar svälta.

Problemet i Indien är väl framförallt att den lock down som görs trycker ut folk på landsbygden för att de måste hem när inget jobb och boende finns, vilket i sin tur motverkar effekten av ett LD?
 
Problemet i Indien är väl framförallt att den lock down som görs trycker ut folk på landsbygden för att de måste hem när inget jobb och boende finns, vilket i sin tur motverkar effekten av ett LD?
Och mat...
Folket måste vara bra kuvat för att snällt sitta och svälta. Problemen är många men det är uppenbart at LD inte riktigt funkar.


Det finns andra länder med andra aspekter, hur är dödligheten och åldersstrukturen. I vissa afrikanska länder finns få äldre och hög dödlighet. Kommer covid-19 ens göra något större avtryck då? Jämfört med skadan en isolering skulle göra. Går det ens att isolerasig i kåkstäder?

Vi hade upp syriska flytingar, i tråden och att ta hand om dessa, det är behjärtansvärt men ska vi flytta om hela den fattiga världens kåkstäder också, där man permanent lever på liknande eller kanske värre vis än i Greklands flyktingläger? Proportionerna är enorma....
 
Och mat...
Folket måste vara bra kuvat för att snällt sitta och svälta. Problemen är många men det är uppenbart at LD inte riktigt funkar.


Det finns andra länder med andra aspekter, hur är dödligheten och åldersstrukturen. I vissa afrikanska länder finns få äldre och hög dödlighet. Kommer covid-19 ens göra något större avtryck då? Jämfört med skadan en isolering skulle göra. Går det ens att isolerasig i kåkstäder?

Vi hade upp syriska flytingar, i tråden och att ta hand om dessa, det är behjärtansvärt men ska vi flytta om hela den fattiga världens kåkstäder också, där man permanent lever på liknande eller kanske värre vis än i Greklands flyktingläger? Proportionerna är enorma....
Att man inte kan hjälpa alla är inte ett argument för att inte hjälpa någon.

Ju närmare problemet är desto större är ansvaret. Man står inte på stranden och låter någon drunkna för att fler dör på andra platser.
 
Dessutom om sjukdomar som covid-19 tillåts överleva med slumområden som Gaza eller Khibera som reservoarer blir vi aldrig av med dem.

Vår egen överlevnad vid pandemier bygger på att man får kontroll på smittan överallt.
 
Det tror jag helt säkert, men lock down har som tur var inte varit så hård här i Danmark. Vi får gärna gå ut, bara vi inte samlas fler än 10 personer. Men ja alla restauranger och nöjen ät stängda och det kan ju märkas men folk har liksom inte varit inlåsta i en lägenhet. Byggvaruhus är öppna och många har kastat sig över något projekt där hemma eller i trädgården. Livet är annorlunda men livet fortsätter.
Första öppningsteget här vill vara att öppna dagis och skolor från 0-5. Det kan absolut få smittan till att explodera det vet vi inte men har svårt att se att folk skulle bli som galna helt plötsligt. Regeringen är dessutom klar med beskedet att om man inte sköter sig så stänger vi igen/öppnas det inte.

Vill poängtera att jag egentligen inte har tagit ställning till att jag tycker lock down är bättre än Sveriges väg, rent ekonomiskt är Sveriges väg säkert att föredra. Vill bara försöka förklara hur man ser på det här med andra ögon. Generellt i den här tråden är tendensen lite till att allt är antingen eller. Lock down är förfärligt och Sverige är så mycket bättre än resten av världen som inte har fattat något (för att överdriva).
Lock down har dock haft en effekt, både i Danmark, Norge, Österrike mm som flera vittnar om i tråden. Om det också har en långsiktig effekt får vi ju se de kommande veckorna, precis som vi får se om Sveriges väg också fortsätter att fungera bra.
När det gäller Danmark så är ett av våra huvudbry varför danskar (och tyskar) åker till Sverige på semester nu. Är man isolerad i sitt hemland så kan jag tycka, helt personligt tyckande, att alla dessa som nu åker till Sverige på påsksemester osv inte verkar förstå att de kan vara smittbärare på båda hållen. Har danska regeringen sagt något om semestrar utomlands?
 
När det gäller Danmark så är ett av våra huvudbry varför danskar (och tyskar) åker till Sverige på semester nu. Är man isolerad i sitt hemland så kan jag tycka, helt personligt tyckande, att alla dessa som nu åker till Sverige på påsksemester osv inte verkar förstå att de kan vara smittbärare på båda hållen. Har danska regeringen sagt något om semestrar utomlands?
Alla resor avrådes kraftigt, så de som åker gör det mot alla rekommendationer. I Danmark är man orolig för alla som arbetspendlar till Danmark från Tyskland och Sverige så oron finns på båda hållen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
325
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 824
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp