Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns lite olika sätt att tackla viruset, antingen så måste många bli smittade/vaccinerade/man får en effektiv medicin eller så får man leva isolerade med strikta karantäner tills detta sker eller viruset är utrotat över hela världen. Jag gissar att slutresultatet vad som är bäst får vi tidigast något år efter man lyckats få fram en effektiv behandling alternativ när utbrottet med eventuella nya vågor klingat av.

Angående siffrorna, så kan de både reflektera att man inte kommit så långt i utbrottet, att statistiken inte är så värst tillförlitlig och att man lyckts trycka ner antalet smittade. Troligen det första eller det sista alternativet.

Har i Oregon har det inneburit att vi har valdigt fa fall och dodliga ... (och hoppas att forskarna kommer upp med ett vaccin snart :p) Faktum ar att vi har sa fa sjuka att vi kunnat lana ut en mangd resperatorer till New York. Var Guvernor vill platta ut kurvan ... och det har verkligen lyckats.
Det har sagts att vi KANSKE kan borja oppna upp lite April 29, men det pratas ochsa om att vi inte kan hoppas pa det forran i Juni. Vi far se hur det blir.
 
Har i Oregon har det inneburit att vi har valdigt fa fall och dodliga ... (och hoppas att forskarna kommer upp med ett vaccin snart :p) Faktum ar att vi har sa fa sjuka att vi kunnat lana ut en mangd resperatorer till New York. Var Guvernor vill platta ut kurvan ... och det har verkligen lyckats.
Det har sagts att vi KANSKE kan borja oppna upp lite April 29, men det pratas ochsa om att vi inte kan hoppas pa det forran i Juni. Vi far se hur det blir.
Det här beteendet förstår jag inte mycket av.
Grejen med en lockdown är ju att förhindra att viruset sprids. Att öppna upp igen när man känner att man har det under kontroll är ju rätt galet, resten av USA- och världen har inte utrotat viruset. Att öppna upp igen kommer öka på siffror man inte vill ska öka. Antingen fortsätter man ha en komplett lockdown tills resten av USA eller världen har utrotat viruset eller det finns ett vaccin eller så är flockimmunitet en bättre väg att gå.
 
Har i Oregon har det inneburit att vi har valdigt fa fall och dodliga ... (och hoppas att forskarna kommer upp med ett vaccin snart :p) Faktum ar att vi har sa fa sjuka att vi kunnat lana ut en mangd resperatorer till New York. Var Guvernor vill platta ut kurvan ... och det har verkligen lyckats.
Det har sagts att vi KANSKE kan borja oppna upp lite April 29, men det pratas ochsa om att vi inte kan hoppas pa det forran i Juni. Vi far se hur det blir.
Varför citerar du mitt inlägg om du inte kommenterar det? Ditt inlägg berör inte det jag skriver om.
 
Det här beteendet förstår jag inte mycket av.
Grejen med en lockdown är ju att förhindra att viruset sprids. Att öppna upp igen när man känner att man har det under kontroll är ju rätt galet, resten av USA- och världen har inte utrotat viruset. Att öppna upp igen kommer öka på siffror man inte vill ska öka. Antingen fortsätter man ha en komplett lockdown tills resten av USA eller världen har utrotat viruset eller det finns ett vaccin eller så är flockimmunitet en bättre väg att gå.

Fast tanken är ju att "platta ut kurvan" och stoppa den explosiva utvecklingen så att vården hinner med. Och sen sakta öppna upp lite i taget så att ja fler kommer bli smittade men i en takt där vården fortfarande kan följa med. Det är det sistnämnda som kommer att blir svårt, mycket svårare än att stänga ner.
 
Lite snabbt och enkelt:
Immunförsvaret (gränspolisen) reagerar när det har hittat och identifierat något främmande, utan "tillstånd" att vara där det hittas (en främling/fiende). Då skickas signaler ut i kroppen (larmet går) och reaktioner startar. Blodflödet ökar (bl a får man då feber) och vita blodkroppar m m samlas på platsen. Försvaret bekämpar främlingen och det blir förluster och spill. Det döda och skräpet transporteras sen ut, bl a genom snor.

Att smitta som symtomfri betyder, i min bubbla, två saker. Antingen har gränspolisen inte identifierat främlingen ännu eller så har larmet har inte ljudit tillräckligt starkt ännu.

En tredje variant är att man träffat på främlingen, men eftersom man redan träffat på den tidigare så minns försvaret främlingen och har kunnat bekämpa den "ljudlöst". (Så blir det med virus immunförsvaret har i sitt register och vi är "immuna" mot genom att vara förberedda med antikroppar till.) (Det är det vi vill åstadkomma, både med vaccin och den pågående flockimmuniteten - för då blir vi inte sjuka av viruset och det hinner inte föröka sig och spridas.)
 
Senast ändrad:
Lite snabbt och enkelt:
Immunförsvaret (gränspolisen) reagerar när det har hittat och identifierat något främmande, utan "tillstånd" att vara där det hittas (en främling/fiende). Då skickas signaler ut i kroppen (larmet går) och reaktioner startar. Blodflödet ökar (bl a får man då feber) och vita blodkroppar m m samlas på platsen. Försvaret bekämpar främlingen och det blir förluster och spill. Det döda och skräpet transporteras sen ut, bl a genom snor.

Att smitta som symtomfri betyder, i min bubbla, två saker. Antingen har gränspolisen inte identifierat främlingen ännu eller så har larmet har inte ljudit tillräckligt starkt ännu.

En tredje variant är att man träffat på främlingen, men eftersom man redan träffat på den tidigare så minns försvaret främlingen och har kunnat bekämpa den "ljudlöst". (Så blir det med virus immunförsvaret har i sitt register och vi är "immuna" mot genom att vara förberedda med antikroppar till.) (Det är det vi vill åstadkomma, både med vaccin och den pågående flockimmuniteten - för då blir vi inte sjuka av viruset och det hinner inte föröka sig och spridas.)
Att man skulle smitta mer innan man blir sjuk än när man blir sjuk tror jag kan förklaras av att:
Vi känner inte igen viruset och har inte hunnit identifiera det. Viruset kan föröka sig och spridas "fritt".

När vi är sjuka, med hosta och feber, håller vi ju på att försvara oss. Viruset har inte samma frihet att sprida sig. Dessutom blir virusmängden i kroppsvätskor utblandad med vita blodkroppar och döda virus och döda blodkroppar och annat slagg.
 
Jag funderar lite på det där med immunitet. Man vet ju till exempel att vissa är helt immuna mot vinterkräksjukan (jag bland annat). Det finns också personer som inte kan bli smittade av AIDS (såg typ vetenskapens värld om detta) och visst borde även denna typ av virus kunna hamna där?

Kan det inte vara så där folk som är symptomfria men smittar?
 
Att man skulle smitta mer innan man blir sjuk än när man blir sjuk tror jag kan förklaras av att:
Vi känner inte igen viruset och har inte hunnit identifiera det. Viruset kan föröka sig och spridas "fritt".

Och det är ju så ett virus ”vill ha det” för att överleva.
 
En annan fråga om immunitet; om man är immun mot vissa saker, utan att ha haft det, säger det något om att man även kan vara immun mot fler? Jag har tex inte haft vattkoppor, mamma försökte smitta mig när jag var liten genom att jag fick umgås med barn som hade det, men jag fick det aldrig. Plus att jag aldrig haft nån magsjuka/kräksjuka i hela mitt liv *peppar peppar*, är 34 år. Kan det betyda att det finns chans för immunitet mot fler saker? Hoppas ju..
 
En annan fråga om immunitet; om man är immun mot vissa saker, utan att ha haft det, säger det något om att man även kan vara immun mot fler? Jag har tex inte haft vattkoppor, mamma försökte smitta mig när jag var liten genom att jag fick umgås med barn som hade det, men jag fick det aldrig. Plus att jag aldrig haft nån magsjuka/kräksjuka i hela mitt liv *peppar peppar*, är 34 år. Kan det betyda att det finns chans för immunitet mot fler saker? Hoppas ju..
Mitt ex trodde han var immun mot magsjuka i 34år. Tills han en dag fick det och dessutom smittade mig.
Han bad faktiskt om ursäkt för att han inte tagit min nojja om vinterkräksjuka på allvar och inte förstått vare sig hur lätt det smittar och hur hemskt det är.

Googla "vomiting Larry" om ni vill veta hur svårt det är att sanera bort vinterkräksjuka..
Det är alltså en maskin och florucerande färg för att visa smittspridningen.

Jag var milt sagt irriterad över att ha jobbat i vården i 10 år utan att åka dit och sen bli smittad i mitt hem.
 
Fast tanken är ju att "platta ut kurvan" och stoppa den explosiva utvecklingen så att vården hinner med. Och sen sakta öppna upp lite i taget så att ja fler kommer bli smittade men i en takt där vården fortfarande kan följa med. Det är det sistnämnda som kommer att blir svårt, mycket svårare än att stänga ner.
Jag tror att det är mycket mycket svårare att begränsa människor, som är flockdjur, genom en lockdown än att styra dem som vi gör i Sverige. När det öppnas upp efter en lockdown så är ju risken stor att det går ledarna ur händerna. Människan är inte skapt för att vara isolerade helt och hållet. När man släpper lite så är det lätt att folk blir som galna och allt spårar ur och människor har ändå ingen immunitet så då får smittan fart igen. Räcker med en smittad in i området.
 
En annan fråga om immunitet; om man är immun mot vissa saker, utan att ha haft det, säger det något om att man även kan vara immun mot fler? Jag har tex inte haft vattkoppor, mamma försökte smitta mig när jag var liten genom att jag fick umgås med barn som hade det, men jag fick det aldrig. Plus att jag aldrig haft nån magsjuka/kräksjuka i hela mitt liv *peppar peppar*, är 34 år. Kan det betyda att det finns chans för immunitet mot fler saker? Hoppas ju..
Helt OT men rekommenderar att du vaccinerar dig mot vattkoppor för säkerhets skull. Vad jag har hört är det inte bra att få som vuxen.
 
Mitt ex trodde han var immun mot magsjuka i 34år. Tills han en dag fick det och dessutom smittade mig.
Han bad faktiskt om ursäkt för att han inte tagit min nojja om vinterkräksjuka på allvar och inte förstått vare sig hur lätt det smittar och hur hemskt det är.

Googla "vomiting Larry" om ni vill veta hur svårt det är att sanera bort vinterkräksjuka..
Det är alltså en maskin och florucerande färg för att visa smittspridningen.

Jag var milt sagt irriterad över att ha jobbat i vården i 10 år utan att åka dit och sen bli smittad i mitt hem.
Haha riktigt äckligt klipp! Förstår att du blev irriterad. Jag har ju bott med fd sambo när han hade kräk/magsjukan från hell, och vi hade bara ett badrum då. Var ju 100 på att jag skulle få det då, men icke. Men har respekt för att det kan dyka upp nåt jag inte klarar av! :nailbiting:
 
En annan fråga om immunitet; om man är immun mot vissa saker, utan att ha haft det, säger det något om att man även kan vara immun mot fler? Jag har tex inte haft vattkoppor, mamma försökte smitta mig när jag var liten genom att jag fick umgås med barn som hade det, men jag fick det aldrig. Plus att jag aldrig haft nån magsjuka/kräksjuka i hela mitt liv *peppar peppar*, är 34 år. Kan det betyda att det finns chans för immunitet mot fler saker? Hoppas ju..
Finns inga garantier för att om du är immun mot A så är du immun även åt B, C och D.
 
Jo. Därav råden om avstånd även när vi känner oss friska och att stanna hemma vid minsta symtom.
Det märks att det är påsklov nu där jag bor. Skitung... förlåt, högstadieungarna är ute och åker tåg, i klungor, tänker inte ett endaste dugg på avstånd. Tränger sig, hoppar (!) över min blindpinne för att komma på tåget först, trängs i affären i kön och missar alla klisterlappar och streck och andra människors försök att dels hålla avstånd, men också att försöka påpeka för dem om avstånd. Det var för mig en märklig syn att se svensktalande ungdomar stå i hälarna på andra, som påpekade att de skulle hålla avstånd, ungdomarna tittade bara på personen och vände sig sedan mot varandra och fnissade och pratade igen, utan att ens flytta på sig, som om de inte förstod sitt eget språk.

Gode Gud i himlen, stäng för fan inte skolorna! Jag vill inte dela tåg/samhälle med skitungar som "passar på" när föräldrar och lärare inte är i närheten och ska visa sig inför sina kompisar....
 
Det märks att det är påsklov nu där jag bor. Skitung... förlåt, högstadieungarna är ute och åker tåg, i klungor, tänker inte ett endaste dugg på avstånd. Tränger sig, hoppar (!) över min blindpinne för att komma på tåget först, trängs i affären i kön och missar alla klisterlappar och streck och andra människors försök att dels hålla avstånd, men också att försöka påpeka för dem om avstånd. Det var för mig en märklig syn att se svensktalande ungdomar stå i hälarna på andra, som påpekade att de skulle hålla avstånd, ungdomarna tittade bara på personen och vände sig sedan mot varandra och fnissade och pratade igen, utan att ens flytta på sig, som om de inte förstod sitt eget språk.

Gode Gud i himlen, stäng för fan inte skolorna! Jag vill inte dela tåg/samhälle med skitungar som "passar på" när föräldrar och lärare inte är i närheten och ska visa sig inför sina kompisar....

Det där ser jag prov på här där skolorna är stängda.
De ENDA människorna som rör sig ute i flock när jag tar sista promenaden med hundarna är äldre skolungdomar som skjutsar runt varandra i kundvagnar, cyklar i gäng eller sitter och röker på parkbänkarna i klungor. Jag antar att föräldrarna endera tröttnat eller helt enkelt inte bryr sig... och här är det ju dessutom Olagligt att göra detta just nu, inte bara en rekommendation.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
325
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 824
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp