Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste just denna artikeln och bara skakar på huvudet liksom... "det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort" är mycket märkligt då varenda land gjort olika???

Samt "vill veta vad man skulle ha stängt". All info finns en googletryckning bort!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAGGnk/anders-tegnell-sjalvkritisk-i-ny-intervju

Fast nä... många länder stängde allt på en gång. Då är det svårt att vad somger en effekt och vad som är meningslöst att stänga. T.ex. verkar skolstängning ha varit rätt meningslöst. T.ex. DK har inte haft en ökning av smitta efter att skolornas lägre årskurser öppnats igen. Det tyder ju på att skolbarn och skolor inte är drivande i smittspridningen.
 
Läste just denna artikeln och bara skakar på huvudet liksom... "det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort" är mycket märkligt då varenda land gjort olika???

Samt "vill veta vad man skulle ha stängt". All info finns en googletryckning bort!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAGGnk/anders-tegnell-sjalvkritisk-i-ny-intervju

Fast nu läser du det du vill läsa.

Han påstår inte att han inte känner till vad det är man skulle kunna ha stängt. Han säger att man inför framtiden skulle vilja veta vilka typer av verksamheter som hade varit nyckeln.

Om man (hypotetiskt) har 10 verksamheter varav 1 hade varit väsentligt att stänga för att undvika smitta, då uppfyller man ju syftet med att hålla nere smittan om man stänger alla 10. Men man har ju egentligen ingen aning om vad som gjorde skillnad och vad som var meningslöst.
 
Samt "vill veta vad man skulle ha stängt". All info finns en googletryckning bort!
Alltså... Tillförlitlig kunskap om vilka åtgärder som har haft vilka effekter på olika plan och exakt vilka faktorer som varit bidragande till större och mindre smittspridning på olika platser...

Jomenvisst är det så enkelt som att det finns massor av kvalitativa och vederhäftiga utvärderingar av det bara genom att klicka på Google. Har du ens en aning om hur mycket data och analyser som krävs för att skilja alla olika faktorers påverkan från varandra och avgöra vad som är verkliga orsakssamband från annan samvariation och få en rimlig grad av säkerhet på resultaten?
 
Läste just denna artikeln och bara skakar på huvudet liksom... "det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort" är mycket märkligt då varenda land gjort olika???

Samt "vill veta vad man skulle ha stängt". All info finns en googletryckning bort!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAGGnk/anders-tegnell-sjalvkritisk-i-ny-intervju

Eftersom Sverige stängde ungefär så mycket som fanns utrymme för i konstitutionen, så vet jag inte vad du menar. Skolor och förskolor stängdes inte, men där säger erfarenheterna just nu att det var ett bra beslut.

Hur ska man kunna dra några slutsatser om "vad man skulle ha stängt" när så många länder stängde allt med mycket blandade resultat? Och exempelvis Island som med "nedstängning" gjort ungefär som Sverige men klarade sig lindrigt undan hittills (teorin där är, tror jag, att man lyckades skapa kapacitet för testning, karantän och smittspårning som aldrig överstegs av smittutbredningen)?

För kunskapens skull hade det varit bra om länder hade gjort lite mer olika, men det ska nog ändå gå att lära sig en hel del om vilka åtgärder som verkat effektiva och vilka som varit mer spel för gallerierna, eller tagits i ren panik. Men det kommer att ta lite tid innan dessa slutsatser kan utkristallisera sig.
 
Eftersom Sverige stängde ungefär så mycket som fanns utrymme för i konstitutionen, så vet jag inte vad du menar. Skolor och förskolor stängdes inte, men där säger erfarenheterna just nu att det var ett bra beslut.

Hur ska man kunna dra några slutsatser om "vad man skulle ha stängt" när så många länder stängde allt med mycket blandade resultat? Och exempelvis Island som med "nedstängning" gjort ungefär som Sverige men klarade sig lindrigt undan hittills (teorin där är, tror jag, att man lyckades skapa kapacitet för testning, karantän och smittspårning som aldrig överstegs av smittutbredningen)?

För kunskapens skull hade det varit bra om länder hade gjort lite mer olika, men det ska nog ändå gå att lära sig en hel del om vilka åtgärder som verkat effektiva och vilka som varit mer spel för gallerierna, eller tagits i ren panik. Men det kommer att ta lite tid innan dessa slutsatser kan utkristallisera sig.
Precis som man anar att Sverige haft ett specifikt problem inom äldreomsorgen. (om vilket kunskapen kommer att öka framöver)
Så aspekter kring skyddsutrustning, personalens arbetssituation och hygienrutiner på det området kanske hade varit det som varit mest givande för att förändra spridningen? Inte i första hand någon ytterligare nedstängningsåtgärd...
 
Airbnb har gått ut med att vi kan få avboka vår villa i Marbella i sommar på grund av Corona, och få återbetalning. Anledningar kan exempelvis vara restriktioner kring resor eller avbokade flyg, sägs det. När jag väl läser på gäller det dock enbart om ens myndigheter FÖRBJUDER resa, inte enbart avråder. Eller om ens flyg är inställt SAMT att det inte finns nya flygbiljetter att köpa till destinationen :grin: Att UD avråder samt att flyget är inställt verkar alltså inte räcka som "oförutsedd händelse".

Nåväl, om semesterpengar är det enda man förlorar i denna pandemi ska man väl ändå vara väldigt tacksam.
 
Airbnb har gått ut med att vi kan få avboka vår villa i Marbella i sommar på grund av Corona, och få återbetalning. Anledningar kan exempelvis vara restriktioner kring resor eller avbokade flyg, sägs det. När jag väl läser på gäller det dock enbart om ens myndigheter FÖRBJUDER resa, inte enbart avråder. Eller om ens flyg är inställt SAMT att det inte finns nya flygbiljetter att köpa till destinationen :grin: Att UD avråder samt att flyget är inställt verkar alltså inte räcka som "oförutsedd händelse".

Nåväl, om semesterpengar är det enda man förlorar i denna pandemi ska man väl ändå vara väldigt tacksam.

Så tänker vi också. Skulle ju rest till Gran Canaria i början av maj. Inte hört något än ifall vi får tillbaka pengarna eller inte. Vågar inte räkna med det, surt, men det är bara pengar.
 
Jag undra över/är nyfiken på, hur utbredningen av smitta och dödsfall ser ut rent grafiskt på en karta i olika län, och i olika lite större städer. Historiska data, och nuläge.

Exempel: Södermanland är relativt hårt drabbat, men hur ser det ut i olika delar av landsbygden och i större städer som Eskilstuna?

Är det jämt "utsmetat" eller mer i öster, väster, norr eller söder?

Är det en ort som är mer drabbad, medan någon annan ort knappt haft några fall alls?

Det här är information jag sökt efter men inte hittat.
 
Jag undra över/är nyfiken på, hur utbredningen av smitta och dödsfall ser ut rent grafiskt på en karta i olika län, och i olika lite större städer. Historiska data, och nuläge.

Exempel: Södermanland är relativt hårt drabbat, men hur ser det ut i olika delar av landsbygden och i större städer som Eskilstuna?

Är det jämt "utsmetat" eller mer i öster, väster, norr eller söder?

Är det en ort som är mer drabbad, medan någon annan ort knappt haft några fall alls?

Det här är information jag sökt efter men inte hittat.
Skulle jag tippa, så är de delar av Södermanland som är hårdast drabbat, de delar som har normal pendling till/från Stockholm
 
Jag undra över/är nyfiken på, hur utbredningen av smitta och dödsfall ser ut rent grafiskt på en karta i olika län, och i olika lite större städer. Historiska data, och nuläge.

Exempel: Södermanland är relativt hårt drabbat, men hur ser det ut i olika delar av landsbygden och i större städer som Eskilstuna?

Är det jämt "utsmetat" eller mer i öster, väster, norr eller söder?

Är det en ort som är mer drabbad, medan någon annan ort knappt haft några fall alls?

Det här är information jag sökt efter men inte hittat.

Jag hittar ingen karta, men kan hitta specifik information när jag kollar min region.

https://regionblekinge.se/halsa-och...yddsenheten/information-om-coronaviruset.html
 
Jag undra över/är nyfiken på, hur utbredningen av smitta och dödsfall ser ut rent grafiskt på en karta i olika län, och i olika lite större städer. Historiska data, och nuläge.

Exempel: Södermanland är relativt hårt drabbat, men hur ser det ut i olika delar av landsbygden och i större städer som Eskilstuna?

Är det jämt "utsmetat" eller mer i öster, väster, norr eller söder?

Är det en ort som är mer drabbad, medan någon annan ort knappt haft några fall alls?

Det här är information jag sökt efter men inte hittat.

Iaf Region Stockholm rapporterar kommunvis (och stadsdelsvis för Stockholms stad). I stora drag stämmer det föga förvånande ganska väl att tätbefolkade och socioekonomiskt sämre ställda områden är hårdare drabbade. Faktorer som trångboddhet och arbeten där man inte kan jobba hemifrån, och fler som har kollektivtrafik som enda alternativ lär ju påverka utöver att det är tätbefolkat.

Sett till antalet befkräftade fall är ju Örebro län ”värst” och Jämtland, Uppsala och Sörmland rätt jämna med Stockholm. Jämtland är ju lite intressant. Är de mycket hårdare drabbade än sina grannregioner i norr eller bara mycket mer frekventa med testandet?
 
Skulle jag tippa, så är de delar av Södermanland som är hårdast drabbat, de delar som har normal pendling till/från Stockholm
Fast det är just de där gissningarna som jag vill komma ifrån.

En karta över ett län, och/eller en kommun, med färgkod efter antal fall. Skulle klarlägga en hel del.
 
Fast det är just de där gissningarna som jag vill komma ifrån.

En karta över ett län, och/eller en kommun, med färgkod efter antal fall. Skulle klarlägga en hel del.

I Norrland vet jag att man medvetet undvikit att presentera detaljerad information om bostadsplatser för fall då det kränker den personliga integriteten. Kan vara liknande värderingar som ligger bakom att det inte går att drilla ned till Covid-19-fall på Enbärsvägen 11-14 i Katrineholm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp