Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma effekt på syresättning och möjlighet att alls gå i en enda trappa utan att känna sig som man sprungit ett maratonlopp? (nyfiken)
Jag har haft mycoplasma lunginflammation. Jag bodde på tredje våningen då och fick sätta mig i varje halvtrappa och hämta andan. Var totalt genomsvettig efter. Det här var fjärde veckan av sjukdomen. Den första veckan kröp jag när jag var vid medvetande och de övriga två klarade jag av att ta mig de få metrarna runt i lägenheten men behövde stanna varannan meter och hålla mig i väggen för att hämta andan. Så vissa likheter verkar finnas.
 
Tuffar på i stort sett som vanligt förutom att gubben jobbar hemifrån och jag tar bilen istället för bussen till jobbet. Arbetsplatsen har ändrat rutiner för att minimera kundkontakt, men eftersom jag arbetar inom djursjukvården är det oundvikligt att ha kundkontakt. Nära kollegorna kommer jag oundvikligen.

Hålls restriktionerna på den här nivån kan jag nog tuffa på ett tag till utan att bli knäpp.
 
Ja Stockholmsborna är hårt drabbade. Har en brorsa som bor där med rätt stort umgänge, han känner ingen i sin omgivning som är konstaterad. En polare som och så är stockholmare kunde inte heller komma på någon som är konstaterad.
Jag bor i Stockholm och har på rak arm tre stycken kollegor alternativt fd kollegor med laboratoriebekräftad pågående Covid-19. En av dem ung och inlagd på sjukhus i en vecka, en i hemmet med vissa komplikationer och en i riskgrupp där jag inte hört hur det gått än men med överhängande risk att saker och ting ska gå riktigt illa. Jag var själv ute och åkte kollektivt ett par dagar pga jobb för ett par veckor sedan och blev smittad med något och det kommer nog landa på ca två veckor i karantän pga symptom (om än inte särskilt allvarliga). Skulle jag börja leta i bekantskapskretsen så skulle jag hitta massor med bekräftade fall - men så har jag en utbildning till ett yrke inom vården och jobbar med medicinsk forskning så många jobbar kliniskt och blir därför testade i högre grad.
 
Bor i Kiruna och har insett att FHMs rekommendation att det är OK att åka hemifrån om man åker 1-2 h från hemorten är ett hån. Jag kommer till Gällivare, typ. I mitt vardagliga liv påverkar det inte särskilt mycket, men i hundlivet blir jag rejält begränsad eftersom SBK gått ut väldigt tydligt med att det måste hållas. Problemet är att jag kan köra nästan 5 timmar innan jag ens lämnar min hemregion... Så jag åker till min hemby (ca 3 h med bil), men får inte åka till kusten för att varken träna eller tävla hund i SBKs regi...
Det som är charmigt med Sveriges strategi är att råden från FoHM inte är tvingande, utan ger människorna möjlighet att använda lite sunt förnuft. Det handlar ju om att begränsa smittspridning - inte om att fullgöra nån slags lockdown. Och en del människor behöver tydligen konkreta råd för att fatta och förstå hur smittspridning fungerar i praktiken.
Om det är ett hån, så är det riktat mot dessa människor. Inte till människor som kan översätta FoHM's ord till vad det betyder för mig, i min kontext.

Så jag skäms inte över att jag reste 4h enkel resa i helgen som var. Jag reste från min region, genom en annan - till en tredje. All mat som behövdes var redan inköpt då resan startade, inte mycket mat följde med tillbaka. Under hela denna resa träffade jag exakt noll människor att idka smittspridning åt ena eller andra hållet med, och de båda toalettbesök jag behövde under tur- och retur-resan gjordes framför en träd i en skog som jag inte vidrörde med mina kontaminerade fingrar. Det kontaminerade urinet försvann ned i mossa.

Och - det bästa av allt; jag kommer inte bli lagförd för mitt kallhamrade brott mot 2h-regeln. Trots denna outning.
 
Jag lever som vanligt men tvättar händerna noggrannare än förut. (Att jag lever som vanligt betyder att jag mest är hemma och ser på TV, så ni behöver inte oroa er för att jag reser runt ;) )
En släkting i Västerbotten var/är sjuk mer än 7 veckor och testades till slut för covid-19 och det visade negativt, fast h*n sa att h*n kan ju ha haft smittan innan provet togs och hunnit bli virusfri, så det är lite oklart.
 
Det som är charmigt med Sveriges strategi är att råden från FoHM inte är tvingande, utan ger människorna möjlighet att använda lite sunt förnuft. Det handlar ju om att begränsa smittspridning - inte om att fullgöra nån slags lockdown. Och en del människor behöver tydligen konkreta råd för att fatta och förstå hur smittspridning fungerar i praktiken.
Om det är ett hån, så är det riktat mot dessa människor. Inte till människor som kan översätta FoHM's ord till vad det betyder för mig, i min kontext.

Så jag skäms inte över att jag reste 4h enkel resa i helgen som var. Jag reste från min region, genom en annan - till en tredje. All mat som behövdes var redan inköpt då resan startade, inte mycket mat följde med tillbaka. Under hela denna resa träffade jag exakt noll människor att idka smittspridning åt ena eller andra hållet med, och de båda toalettbesök jag behövde under tur- och retur-resan gjordes framför en träd i en skog som jag inte vidrörde med mina kontaminerade fingrar. Det kontaminerade urinet försvann ned i mossa.

Och - det bästa av allt; jag kommer inte bli lagförd för mitt kallhamrade brott mot 2h-regeln. Trots denna outning.
Ja men absolut, jag har också rest inom min egen region utan problem, och tvekar inte att göra det heller.
Mitt problem är som sagt inom de aktiviteter som SBK (Svenska brukshundklubben) anordnar genom sina lokalklubbar. Detta innebär att om jag anmäler mig till tävling på en klubb mer än 2 h bort, har de rätt att stryka min anmälan. Alltså är jag begränsad till enbart en klubb att tävla på, det är dit jag hinner på utsatt tid.
 
Jag känner en handfull i min närhet (mer exakt 4 stycken) som varit ordentligt sjuka (andningssvårigheter, hosta, feber, total orkeslöshet i veckor - som de aldrig upplevt i en influensa förut, men ej under sjukhusvård och därmed ej konstaterad COVID-19 eller avskriven covid-19) Flera av dem sjuka innan det påstods att vi hade allmän smittspridning. Yngsta 23 år och äldsta 43 år.
Ja, jag känner också fler, inklusive mig själv...

Faktiskt betydligt flera än en handfull, och t.o.m. en som var inlagd på sjukhus (med konstaterad coronasmitta)

Och du bor väl också i Östergötland, precis som jag.
 
Samma effekt på syresättning och möjlighet att alls gå i en enda trappa utan att känna sig som man sprungit ett maratonlopp? (nyfiken)
Jag har haft både mycoplasma och covid-19. För mig går de inte att jämföra. Såklart finns likheter i att lungpåverkan är central, men symptombilden för mig har varit mycket mer spretig (ej enbart symptom från andningsapparaten), varierande över tid och långdragen med covid. Definitivt snabbare mer andningspåverkad under covid än lunginflammation av mycoplasma. Andningspåverkan har också stannat kvar längre efter att andra symptom (tex feber, sjukdomskänsla) lättat, vilket känns märkligt. Men jag är bara en person och det kan lika gärna vara graden som arten av sjuka som gör att jag upplevt covid många resor värre. Maratonloppskänslan finns inte bara vid trappgång, utan också tex diskning av en tallrik (allt som kräver att hålla ut (under-)armarna från kroppen, eller typ att stå).

Samtidigt är det tydligt för mig som sökt kontakt med andra 'långtids'-sjuka att vi relativt snart kommer se covid som något mycket bredare än en sjukdom i andningsapparaten. Många människor har neurologiska symptom, autoimmuna, cirkulatoriska och besvär med matsmältningsapparaten.
 
När covid dök upp på senvintern så hostade ju alla i princip är min känsla. De här 14-sändningarna med tegnell började och ”alla” gick runt och skämdes lite för att man hostade och riskerade smitta andra människor? Var vi alla sjuka i covid ? Känner någon igen detta eller lever jag i ett parallellt universum?
 
Maratonloppskänslan finns inte bara vid trappgång, utan också tex diskning av en tallrik (allt som kräver att hålla ut (under-)armarna från kroppen, eller typ att stå).

Det här är det som varit det mest underliga jag fått berättat och observerat. Att nästan allt är en ansträngning av stora mått, och att det suttit i minst flera veckor innan det ens blivit lite bättre. Men jag ser det inte som ett antagande om att det måste vara Covid-19, bara en påtaglig misstanke. Ingen fick bli testad eller besöka sjukvården, men alla har nu tillfrisknat helt som jag vet, utan behandling.
 
När covid dök upp på senvintern så hostade ju alla i princip är min känsla. De här 14-sändningarna med tegnell började och ”alla” gick runt och skämdes lite för att man hostade och riskerade smitta andra människor? Var vi alla sjuka i covid ? Känner någon igen detta eller lever jag i ett parallellt universum?

Jag känner inte igen det. Har noterat att sjukfrånvaron är markant mindre
 
Jag känner flera både vänner, kollegor och bekanta som varit sjuka med covidsymtom. En släkting till min partner på 50 år, frisk, avled av covid efter 2v i respirator.

Jag tycker det är så sjukt att folk och fhm säger att det går bra i Sverige för att kurvan hålls ner. Hur kan man tycka att det är bra att 100 personer avlider per dag?! Sålänge det främst är äldre så är det ok eller? Hade det varit barn som drabbats hade vi förmodligen haft en lockdown. Liv är inte lika värt i Sverige.

Sedan tycker jag att det är ren dubbelmoral och extremt egoistiskt att unga människor skiter i rekommendationerna då det inte drabbar dem. Men sprida runt det är ok...
 
Jag känner flera både vänner, kollegor och bekanta som varit sjuka med covidsymtom. En släkting till min partner på 50 år, frisk, avled av covid efter 2v i respirator.

Jag tycker det är så sjukt att folk och fhm säger att det går bra i Sverige för att kurvan hålls ner. Hur kan man tycka att det är bra att 100 personer avlider per dag?! Sålänge det främst är äldre så är det ok eller? Hade det varit barn som drabbats hade vi förmodligen haft en lockdown. Liv är inte lika värt i Sverige.

Sedan tycker jag att det är ren dubbelmoral och extremt egoistiskt att unga människor skiter i rekommendationerna då det inte drabbar dem. Men sprida runt det är ok...
Fast ”vanlig” influensa skördar också liv varje år på äldreboenden. Vår släktingar på äldreboende. Ett under att hon lever fortfarande pga slag och diverse. Skulle hon gå bort och diagnostisera som covid vore det mest synd för statistiken. Förutom oss, jag skulle bli ledsen. Känns som att förlora henne dubbelt eftersom jag inte får besöka men jag var där så ofta att jag vet att äldreboendet fungerar bra.

De är så väldigt gamla och dåliga de boende på våra äldreboenden. Jag tror attdenna politik har verkligen räddat många 70+ med eget boende, dvs de sk ”friska” 70+ plus.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det som är charmigt med Sveriges strategi är att råden från FoHM inte är tvingande, utan ger människorna möjlighet att använda lite sunt förnuft. Det handlar ju om att begränsa smittspridning - inte om att fullgöra nån slags lockdown. Och en del människor behöver tydligen konkreta råd för att fatta och förstå hur smittspridning fungerar i praktiken.
Om det är ett hån, så är det riktat mot dessa människor. Inte till människor som kan översätta FoHM's ord till vad det betyder för mig, i min kontext.

Så jag skäms inte över att jag reste 4h enkel resa i helgen som var. Jag reste från min region, genom en annan - till en tredje. All mat som behövdes var redan inköpt då resan startade, inte mycket mat följde med tillbaka. Under hela denna resa träffade jag exakt noll människor att idka smittspridning åt ena eller andra hållet med, och de båda toalettbesök jag behövde under tur- och retur-resan gjordes framför en träd i en skog som jag inte vidrörde med mina kontaminerade fingrar. Det kontaminerade urinet försvann ned i mossa.

Och - det bästa av allt; jag kommer inte bli lagförd för mitt kallhamrade brott mot 2h-regeln. Trots denna outning.

Samma för mig och särbon. 53 mil enkel väg, inte en suck att jag gör det (lagligt :angel:) på mindre än 6h. Mat/vatten är alltid med och tankning görs på automatstation.
 
Jag känner flera både vänner, kollegor och bekanta som varit sjuka med covidsymtom. En släkting till min partner på 50 år, frisk, avled av covid efter 2v i respirator.

Jag tycker det är så sjukt att folk och fhm säger att det går bra i Sverige för att kurvan hålls ner. Hur kan man tycka att det är bra att 100 personer avlider per dag?! Sålänge det främst är äldre så är det ok eller? Hade det varit barn som drabbats hade vi förmodligen haft en lockdown. Liv är inte lika värt i Sverige.

Sedan tycker jag att det är ren dubbelmoral och extremt egoistiskt att unga människor skiter i rekommendationerna då det inte drabbar dem. Men sprida runt det är ok...

Äldre löper större risk att dö i infektionssjukdomar, så är det bara. Inte sitter du väl och är upprörd varje år över hur många äldre som dör i säsongsinfluensan? Jag är väldigt glad att vi inte har lockdown och jag hoppas verkligen att vi aldrig kommer till det läget. Det är inte bra för samhället i ett större perspektiv och inte för smittspridningen i sig, det kommer bara en smäll senare. Sedan, rent krasst, visst att man kan köra hård lockdown, testa varenda kotte osv... men vem ska betala i slutändan? Genereras det inga skattepengar finns det inget sätt att bekosta ett sådant scenario.

Dödsfall är naturligtvis tragiska men vi kan inte rädda alla, speciellt om de är äldre. Livet har en början och ett slut, det är det enda som vi kan vara säkra på. Jag har en mamma som bor på ett vårdhem, jag vet att det ser mörkt ut för henne om smittan kommer in där men då är det så. Jag tillhör själv en riskgrupp så blir jag sjuk lär det väl inte gå så bra heller men det är något jag accepterat för länge sedan, livet kommer inte med några garantier.
 
Här lunkar livet på i nåt som blivit normalt. Jag jobbar hemma sedan lång tid och kommer troligtvis göra det hela sommaren. Hej dopp i havet på lunchrasten! Jag brukar inte träffa på mycket folk men har låtit bli att åka till köpcentrum och liknande. Annars är det mest konserter som blivit inställda, vilket är trist men alla blir av nästa år så jag får gemig till tåls. Hästen står i ett litet stall och man håller ändå avstånd i stallet.

Nu hoppas jag att min lilla förkylning ska förvinna så jag kan träffa mamma på mors dag.
 
Dödligheten för Covid-19 är runt 1 % , tio gånger högre än för vanlig influensa, de är inte jämförbara.

Det genomfördes en större undersökning om hur många som smittats och för hela landet var det runt 4,5 %, det är alltså inte alls så att vi ligger mer än marginellt bättre till än våra grannländer om det kommer en "andra våg". För att nå den omtalade flockimmuniteten handlar det för Sveriges del om många tiotusentals döda .

Jag tycker det är en stor tragedi det som hänt, många har förlorat när och kära som kunde varit med oss länge till.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det är tungt, jobbar inom vården dock ej i direkt vårdande funktion. Men innebär inte att vi som inte gör det har mindre att göra utan har jobbat jättemycket. Har mist två goda vänner i sjukdomen, att inte kunna gå på begravningarna har varit jobbigt. Familjerna höll det litet med tanke på situationen. Jag och min man har valt att gå till gravarna och ta ett eget farväl. Det var fint trots allt. En var i riskgrupp, den andra inte i riskgrupp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp