Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl klart att det finns flera frågetecken men de blir mindre och färre allt eftersom och som jag förstått är de antikroppstester som använts ganska säkra test.
Som jag förstod det så var dessa 400 personer konstaterat smittade, förlåt för att jag var otydlig. Jag kan ju förstås ha förstått fel. OM de var konstaterat smittade så kan man ju inte använda antikroppstest för att se om någon har haft det.
 
Jag tror problemet med att bedöma den typen av symptom är att om man aldrig haft dem, inte vet hur de ska definieras riktigt. En sa att hen tappat aptiten och inte känner smaker alls, men att det alltid brukade vara ungefär så när influensan slog till.

Men nog om det, jag tycker fortfarande bara att det känns konstigt att tvärsäkert uttala sig om att man inte känner någon som haft sjukdomen, när testningen varit så extremt restriktiv. Precis som att det vore konstigt att tvärsäkert uttala sig om att man känner de som haft sjukdomen (utan bekräftat positivt test), när testningen varit så extremt restriktiv.
Jag håller med dig fullständigt. Det finns ju även exempel på personer som har testats 3 ggr och först tredje gången visar positivt för covid-19. Så jag hade nog inte litat helt på ett negativt test heller.

Tappar man lukten så borde man kunna testa det ganska ordentligt dock. Spraya lite parfym, lukta på ättika eller liknande. Så skarpa lukter borde inte gå att missa om man har luktsinnet kvar tänker jag.
 
Jag får det liksom inte att gå ihop.

Jag har inte lika svårt att få det att gå ihop.
Jag känner ingen som haft konstaterad Covid-19 men flera som varit ovanligt hårt påverkade av symptom som de aldrig haft förut som skulle kunna vara Covid-19 enligt de symptombeskrivningar som finns tillgängliga. Ingen av dem har fått tillgång till sjukvård (via fysiskt besök) eller test för någon sjukdom alls.

Samtidigt har vi genomfört extrema åtgärder sedan i mars för att minska smittspridningen som givit effekt på alla smittsamma sjukdomar, vilket ger en lägre sjukfrånvaro.

Återigen anekdotiskt, men vi (organisationen jag jobbar i) har en mycket lägre sjukfrånvaro denna vår än vanligt (från en ganska låg nivå som "vanlig"). Samtidigt som sjuknärvaron gått ner till exakt noll. Friskhetsfaktorn har alltså gått upp väldigt mycket. Färre är hemma och sjuka och ingen är på jobbet och sjuk. Finns nåt att lära sig av det.
 
Jag pluggar på distans, mannen arbetar och barnen är på skola/förskola. Bor ensligt på landet, och åker enbart på utomhus-utflykter.

Största skillnaden är nu när jag har en lättare förkylning ,det är riktigt klurigt att hämta barnen på skola och förskola. Är min man frisk så får han hämta, annars får personalen skicka mina barn till en bestämd mötesplats efter telefonsamtal. Igår såg jag dock ingen personal på förskolans utegård så jag fick gå in och hämta sonen, eftersom jag inte heller fick tag på dem via telefonen.
I fredags slog vår 4 åring upp ett hål i huvudet, vilket innebar att vi fick åka in akut till vårdcentralen. Var förkyld redan då så jag fick smyga in till receptionen och blev sen hänvisad till jouringången på baksidan. När jag frågade sköterskan om hur man ska göra vid såna här tillfällen då 1177 har lång telefontid och vårdcentralen har återuppringning så fick jag bara höra att det är så man får göra: försök undvik andra människor och bli hänvisad till rätt plats av receptionisten.

Ingen ur min omgivning har fått konstaterad Covid-19, men pratade med en anhörig till en person som fått bekräftat Covid-19. Denna anhörig var mycket orolig, och dennes släkting mådde inte bra alls så den anhöriga var orolig över att det inte kommer sluta bra. Ej arbetsrelaterat, utan vi möttes utanför samma låsta entrédörr då hen skulle lämna en kasse till sin anhörig och jag skulle till min chef.
 
Jag har ett så kallat samhällsviktigt jobb, så jag jobbar som vanligt och är då mycket ute och kör på olika ställen.
Det jag klart kan se är att folk blivit mycket sämre på att både hålla sig hemma och avstånd sedan det blev varmare ute.
Visst Skåne, där jobbar oftast har varit förskonat. Det verkar vara väldigt lockande för folk med husbil och husvagnen och givetvis att hyra hus/stuga här.
Ett exempel var Smygehamn i helgen som gick. Packat med husbilar på den inofficiella parkeringen. Packat med vanliga bilar på alla andra möjliga platser oavsett om det var tillåtet eller inte. Alla serveringar inklusive glasskiosken mer än fullt. Konstgalleriet öppet och jag har aldrig sett så mycket och tätt med folk längs stranden. Har det varit någon där som är smittbärande, då kommer det att bli mycket spridning.

Att inte resa längre sträckor verkar definitivt inte följas av husbilsfolket.
 
Jag har fått ett litet dilemma som jag tänkte lufta med er. Jag har misstänkt länge att jag är allergisk mot något. Men för kanske 5-6 veckor sedan så började det klia i halsen med. Jag försökte att inte tänka så mycket på det. Sedan tillkom ilande samt att de kändes lite skrovligt i luftvägarna och slemhosta som verkligen kom nerifrån! Noll slem från näsan.
Ringde till min VC och fick rådet att prova allergimedicin och vipps så var klådan borta, slemhostan är borta till 99% och faktiskt så är min näsa som har varit täppt och irriterad i över 10 år inte lika irriterad och täppt.

Jag ska till läkaren idag. Jag är fortfarande lite skrovlig i luftvägarna och ibland ilar det lite, känslan sitter mer långt ner i lungorna och på framsidan (:confused::confused:) mot när jag trodde att jag ev hade covid-19, då var känslan högre upp, nästan vid axlarna och på ryggen. Känner mig helt frisk i övrigt, friskare än på länge tillomed!

Man ska ju hålla sig hemma vid minsta symptom, men iomed att symptomen nästan försvinner med antihistamin så borde det väl vara ok? Eller? Shit så svårt detta är :eek: På VC sa de om symptomen försvinner så är det ok, men måste de försvinna till 100% då? Pratade med en vän vars sambo är väldigt allergisk, och hon sa att det hjälper till typ 90%, men inte 100%, så det känns ju normalt att det är så.

Igårkväll när allergimedicinen hade gått ut så återkom klådan och det kändes som att halsen svullnade igen lite med, så gissningsvis så kan det nog vara astma på G, men jag vet inte. Har inte varit med om det innan och har ingen koll på hur det "ska" kännas. Med tanke på att jag är HLA-B27 positiv så är det ju inte helt otroligt om jag har både allergi och astma.
Puttar fram det här igen och undrar om någon kan ge mig någon tanke om detta...
 
Jag känner flera både vänner, kollegor och bekanta som varit sjuka med covidsymtom. En släkting till min partner på 50 år, frisk, avled av covid efter 2v i respirator.

Jag tycker det är så sjukt att folk och fhm säger att det går bra i Sverige för att kurvan hålls ner. Hur kan man tycka att det är bra att 100 personer avlider per dag?! Sålänge det främst är äldre så är det ok eller? Hade det varit barn som drabbats hade vi förmodligen haft en lockdown. Liv är inte lika värt i Sverige.

Sedan tycker jag att det är ren dubbelmoral och extremt egoistiskt att unga människor skiter i rekommendationerna då det inte drabbar dem. Men sprida runt det är ok...
Alltså, grejen är att viruset inte blev stoppat i ett tidigt skede. Det är spritt över hela världen och det kommer vi få leva med. Vi kan inte komma undan.
Om jag fattat saken rätt har de stoppat smittan i Nya Zeeland och det är ju bra för dem - just nu. Men det innebär också att de måste isolera sig från resten av världen för att inte få in smitta i landet igen.

Eftersom viruset nu finns och är mer eller mindre ostoppbart, så kommer det skörda liv. Många liv. Ja, det är jättesorgligt! :cry: Men det är liksom så det är.
Att kurvan hålls låg betyder att sjukvården har kapacitet att ta emot alla som beglver vård. Men man måste tyvärr inse att vård inte innebär räddat liv för alla. Det finns inget botemedel mot covid-19, all vård går ut på att lindra symptom och hålla igång kroppens organ tills viruset är bekämpat. Och det är bevisligen så att inte alla klarar av det.

Giesecke upprepar i alla intervjuer hittills att hans övertygelse är att viruset kommer skölja igenom hela världens befolkning och att utfallet troligen kommer bli ganska likvärdigt överallt i slutänden, oavsett vilka årgärder som vidtagits under tiden.
Jag är benägen att tro honom på den punkten.
 
Giesecke upprepar i alla intervjuer hittills att hans övertygelse är att viruset kommer skölja igenom hela världens befolkning och att utfallet troligen kommer bli ganska likvärdigt överallt i slutänden, oavsett vilka årgärder som vidtagits under tiden.
Jag är benägen att tro honom på den punkten.

Jag är nog benägen att tro att vi människor har kapacitet att hitta behandlingar (och ev vacciner) allteftersom vi hinner lära oss mer, som gör att fler sjuka senare är bättre än fler sjuka så fort som möjligt. Sedan hur stor skillnaden blir är svår att sia om, finns inte mycket känt eller svartvitt i det här.
 
Alltså, grejen är att viruset inte blev stoppat i ett tidigt skede. Det är spritt över hela världen och det kommer vi få leva med. Vi kan inte komma undan.
Om jag fattat saken rätt har de stoppat smittan i Nya Zeeland och det är ju bra för dem - just nu. Men det innebär också att de måste isolera sig från resten av världen för att inte få in smitta i landet igen.

Eftersom viruset nu finns och är mer eller mindre ostoppbart, så kommer det skörda liv. Många liv. Ja, det är jättesorgligt! :cry: Men det är liksom så det är.
Att kurvan hålls låg betyder att sjukvården har kapacitet att ta emot alla som beglver vård. Men man måste tyvärr inse att vård inte innebär räddat liv för alla. Det finns inget botemedel mot covid-19, all vård går ut på att lindra symptom och hålla igång kroppens organ tills viruset är bekämpat. Och det är bevisligen så att inte alla klarar av det.

Giesecke upprepar i alla intervjuer hittills att hans övertygelse är att viruset kommer skölja igenom hela världens befolkning och att utfallet troligen kommer bli ganska likvärdigt överallt i slutänden, oavsett vilka årgärder som vidtagits under tiden.
Jag är benägen att tro honom på den punkten.
Ja det enda är väl om man får igång ett vaccin kanske. Men vilket land klarar av att vara isolerat tills dess att ett vaccin ev dyker upp? Det fungerar ju inte i längden.

Jag är väldigt nyfiken på hur nya Zeeland kommer lyckas med det. Kommer ingen släppas in i landet? Hur löser man då transport av varor?

Sedan verkar det ju som att man får blodproppar av covid-19, och att det kan vara orsaken till både de dåliga lungorna och neurologiska symptomen. Kan man lyckas lösa den problematiken med öhhh, glömt bort ordet helt nu bara för det, men ämnen som gör att blodet inte kan göra blodproppar. Då kanske sjukdomen blir väldigt mycket mildare helt plötsligt.
 
Puttar fram det här igen och undrar om någon kan ge mig någon tanke om detta...
Om du känmer igen allergisymptom sen tidigare år och har ungefär.likvärdig effekt av allergiläkemedel som du brukar ha, så kan du nog utgå ifrån att det är allergin som orsakar dina symptom.

Jag har själv både allergi och astma. På morgnarna är jag hostig och slemmig i luftvägarma. Det försvinner när mina inhalationsmediciner ärintagna och har fått effekt.
Har diskuterat detta med sjukvården och de har gett mig svar som ovanstående.
 
Om du känmer igen allergisymptom sen tidigare år och har ungefär.likvärdig effekt av allergiläkemedel som du brukar ha, så kan du nog utgå ifrån att det är allergin som orsakar dina symptom.

Jag har själv både allergi och astma. På morgnarna är jag hostig och slemmig i luftvägarma. Det försvinner när mina inhalationsmediciner ärintagna och har fått effekt.
Har diskuterat detta med sjukvården och de har gett mig svar som ovanstående.
Jag har aldrig varit allergisk innan, därav osäkerheten. Eller, den täppta, superkänsliga näsan har ju funnits, men aldrig behandlats.

Har även blivit överkänslig mot chili, kan inte äta det alls längre. Även i liten mängd (alltså så att man inte ens känner någon smak alls!) så svider det i hela gommen, halsen, heeeela vägen ner i magen och magsäcken svider, samt en bit ner. Får ont i magen, svullnar upp och blir jättelös.

Men det låter ju likt dina symptom, det känns iaf "bra".
 
Jag tycker inte det låter som någon av diagnoserna kan avskrivas eller göras sannolikt felaktig, utan båda verkar påtagligt sannolika. Nu handlar samtliga om ganska unga, friska personer vilket också kan förklara att de, oavsett vilket som hade varit korrekt diagnos, ändå kom ur efter ett antal veckor och nu känner sig friska.

@VLMF, jag tänker nog att även om man haft bekräftad Covid-19 inte ska bete sig särskilt annorlunda och utsätta sig själv och andra för risker - med tanke på den begränsade kunskap vi har om både immunitet efter sjukdom och smittspridningen.
Nej det tycker inte jag heller. Båda är mycket sannolika.
Jag var 27 när jag fick mycoplasmalunginflammation och frisk i övrigt.
 
Det finns väl vissa symptom som är smått unika för covid-19, eller?
Tex det med lukt och smak, och då utan att man är helt igenkloggad i näsan. Eller om man får neurologiska symptom. Även hudutslag kan man få av covid-19, men det är väl inte heller ett symptom på mycoplasma, eller vad säger du @TinyWiny?
Nej mycoplasma brukar (hos vuxna, hos barn blir vanligtvis en mycoplasmainfektion som en vanlig förkylning bara) börja med hosta, heshet och lättare feber. Hostan hänger kvar och febern kommer och går och kan fortsätta göra det i månader innan det blir så illa som lunginflammation. Sedan vet jag inte hur vanligt det är att det blir så illa och så långdraget som i mitt fall men tröttheten efter är vanlig. Mycoplasma kan drabba en som underlivsinfektion med men det är inte samma som kan ge lunginflammation.

Att lukt och smaksinnet försvinner är väl inte unikt för covid egentligen utan det kan man drabbas av även vid en vanlig förkylning.
 
Som jag förstod det så var dessa 400 personer konstaterat smittade, förlåt för att jag var otydlig. Jag kan ju förstås ha förstått fel. OM de var konstaterat smittade så kan man ju inte använda antikroppstest för att se om någon har haft det.
Jag känner inte till testet i Uppsala. De tester jag syftade på var de slumpmässiga test som gjorts över hela landet och som presenterades förra veckan. Som jag förstått så bildar kroppen vid en infektion ganska snabbt detekterbara mängder antikroppar och det var dessa som mättes.
 
Nej mycoplasma brukar (hos vuxna, hos barn blir vanligtvis en mycoplasmainfektion som en vanlig förkylning bara) börja med hosta, heshet och lättare feber. Hostan hänger kvar och febern kommer och går och kan fortsätta göra det i månader innan det blir så illa som lunginflammation. Sedan vet jag inte hur vanligt det är att det blir så illa och så långdraget som i mitt fall men tröttheten efter är vanlig. Mycoplasma kan drabba en som underlivsinfektion med men det är inte samma som kan ge lunginflammation.

Att lukt och smaksinnet försvinner är väl inte unikt för covid egentligen utan det kan man drabbas av även vid en vanlig förkylning.
Fast vid en förkylning så försvinner det väl för att näsan svullnar igen, eller har jag missuppfattat? Vilket inte är fallet vid covid. Vid covid verkar det handla om att nerverna blir påverkade istället.
 
Jag har inte lika svårt att få det att gå ihop.
Jag känner ingen som haft konstaterad Covid-19 men flera som varit ovanligt hårt påverkade av symptom som de aldrig haft förut som skulle kunna vara Covid-19 enligt de symptombeskrivningar som finns tillgängliga. Ingen av dem har fått tillgång till sjukvård (via fysiskt besök) eller test för någon sjukdom alls.

Samtidigt har vi genomfört extrema åtgärder sedan i mars för att minska smittspridningen som givit effekt på alla smittsamma sjukdomar, vilket ger en lägre sjukfrånvaro.

Återigen anekdotiskt, men vi (organisationen jag jobbar i) har en mycket lägre sjukfrånvaro denna vår än vanligt (från en ganska låg nivå som "vanlig"). Samtidigt som sjuknärvaron gått ner till exakt noll. Friskhetsfaktorn har alltså gått upp väldigt mycket. Färre är hemma och sjuka och ingen är på jobbet och sjuk. Finns nåt att lära sig av det.
Det finns verkligen något att lära av det. Det här är första säsongen på jag vet inte hur länge som jag inte har fått influensan. Det är jag tacksam för!
 
Ja men absolut, jag har också rest inom min egen region utan problem, och tvekar inte att göra det heller.
Mitt problem är som sagt inom de aktiviteter som SBK (Svenska brukshundklubben) anordnar genom sina lokalklubbar. Detta innebär att om jag anmäler mig till tävling på en klubb mer än 2 h bort, har de rätt att stryka min anmälan. Alltså är jag begränsad till enbart en klubb att tävla på, det är dit jag hinner på utsatt tid.
Här är ridsporten lite mer flexibel. Inom distriktet är ok, och upp till 15 mil fågelvägen från andra distrikt. Dock bara ryttare under 18 år som får tävla.
 
Jag är nog benägen att tro att vi människor har kapacitet att hitta behandlingar (och ev vacciner) allteftersom vi hinner lära oss mer
Jag är benägen att tro att vi fått en annan typ av krigsföring och kommer få vänja oss vid sjukdomsutsläpp och innan behandlingar / vacciner finns så kommer folk dö i förtid pga. det.
En slant på att ett kinesiskt företag är det första att få godkänt vaccin😎
 
Jag har aldrig varit allergisk innan, därav osäkerheten. Eller, den täppta, superkänsliga näsan har ju funnits, men aldrig behandlats.

Har även blivit överkänslig mot chili, kan inte äta det alls längre. Även i liten mängd (alltså så att man inte ens känner någon smak alls!) så svider det i hela gommen, halsen, heeeela vägen ner i magen och magsäcken svider, samt en bit ner. Får ont i magen, svullnar upp och blir jättelös.

Men det låter ju likt dina symptom, det känns iaf "bra".
Få är så lyckligt lottade att alla symptom på allergi försvinner med hjälp av mediciner. Jag kan nog säga att ca 90 % försvinner av kombinationen allergitabletter, tre olika astmainhalatorer, ögondroppar och nässpray för mig. Men, hamnar jag någonstans med mycket pollen t ex. så blir det som om jag inte hade tagit några allergimediciner alls vid tillfällen med lägre pollenvärden.
 
Fast vid en förkylning så försvinner det väl för att näsan svullnar igen, eller har jag missuppfattat? Vilket inte är fallet vid covid. Vid covid verkar det handla om att nerverna blir påverkade istället.

Jag får alltid smak- och luktbortfall när jag är förkyld, konstigt nog i det senare skedet när jag inte har snor i bihålorna eller i näsan. Dock kan det säkert härleda till bihålornas före detta svullnad och inflammation. Men, någon bihåleinflammation i dess "rätta" bemärkelse har jag aldrig haft.

Det är ju förstås möjligt att det känns annorlunda med Covid-19.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp