Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma effekt på syresättning och möjlighet att alls gå i en enda trappa utan att känna sig som man sprungit ett maratonlopp? (nyfiken)
Ja de flesta covid-patienter har ju inte så stor påverkan på syresättningen (har man det blir man inlagd) så vad menar du att de du känner haft för syresättning? Var den så låg att de blev inlagda så blev de väl testade för covid?

Lunginflammationer ger alltid stor trötthet och andnöd vid ansträngning (eftersom lungan är inflammerad) så ja, det är mycket vanligt vid mycoplasma pneumoni.
 
Jag har haft både mycoplasma och covid-19. För mig går de inte att jämföra. Såklart finns likheter i att lungpåverkan är central, men symptombilden för mig har varit mycket mer spretig (ej enbart symptom från andningsapparaten), varierande över tid och långdragen med covid. Definitivt snabbare mer andningspåverkad under covid än lunginflammation av mycoplasma. Andningspåverkan har också stannat kvar längre efter att andra symptom (tex feber, sjukdomskänsla) lättat, vilket känns märkligt. Men jag är bara en person och det kan lika gärna vara graden som arten av sjuka som gör att jag upplevt covid många resor värre. Maratonloppskänslan finns inte bara vid trappgång, utan också tex diskning av en tallrik (allt som kräver att hålla ut (under-)armarna från kroppen, eller typ att stå).

Samtidigt är det tydligt för mig som sökt kontakt med andra 'långtids'-sjuka att vi relativt snart kommer se covid som något mycket bredare än en sjukdom i andningsapparaten. Många människor har neurologiska symptom, autoimmuna, cirkulatoriska och besvär med matsmältningsapparaten.
Den stora skillnaden mellan de två är att covid kan ge skada på hjärtmuskeln och blodproppar i lungor. Utöver det varierar symptomen och den kliniska bilden över covid stort, och mycoplasma tickar exakt de vanligaste symtomen samt var vanlig denna vinter. Många av Italienresenärerna hade både covid och mycoplasma exempelvis.
 
Ja de flesta covid-patienter har ju inte så stor påverkan på syresättningen (har man det blir man inlagd) så vad menar du att de du känner haft för syresättning? Var den så låg att de blev inlagda så blev de väl testade för covid?

Lunginflammationer ger alltid stor trötthet och andnöd vid ansträngning (eftersom lungan är inflammerad) så ja, det är mycket vanligt vid mycoplasma pneumoni.

Som jag svarade så har ingen av dem, mig veterligen, fått komma på fysiskt besök till sjukvården efter att ha ringt. Och från fallbaserade resultat verkar det ha varit korrekt ”behandling” då alla tillfrisknat även om det tog lång tid (4-5 veckor) med extrem orkeslöshet och andningspåverkan.

Däremot är det då omöjligt att veta vilken sjukdom som låg bakom. Och om mykoplasma varit vanligt, med liknande symtom, kanske det är minst lika sannolikt. Men för mig som lekman känns också covid-19 som påtagligt sannolikt.

Mitt inlägg var ett svar på att ingen känner någon som drabbats av denna sjukdom, vilket kändes som en märklig slutsats när även de med påtagliga symtom inte testats alls. Jag tror alltså att väldigt många känner någon som haft sjukdomen, även om det inte finns testade bekräftelser.

Mitt extremt smala utsnitt ur vårens sjukdomsbild handlar om personer i Stockholm och Östergötland, där 1 kom hem från Alperna i februari/mars.
 
Som jag svarade så har ingen av dem, mig veterligen, fått komma på fysiskt besök till sjukvården efter att ha ringt. Och från fallbaserade resultat verkar det ha varit korrekt ”behandling” då alla tillfrisknat även om det tog lång tid (4-5 veckor) med extrem orkeslöshet och andningspåverkan.

Däremot är det då omöjligt att veta vilken sjukdom som låg bakom. Och om mykoplasma varit vanligt, med liknande symtom, kanske det är minst lika sannolikt. Men för mig som lekman känns också covid-19 som påtagligt sannolikt.

Mitt inlägg var ett svar på att ingen känner någon som drabbats av denna sjukdom, vilket kändes som en märklig slutsats när även de med påtagliga symtom inte testats alls. Jag tror alltså att väldigt många känner någon som haft sjukdomen, även om det inte finns testade bekräftelser.

Mitt extremt smala utsnitt ur vårens sjukdomsbild handlar om personer i Stockholm och Östergötland, där 1 kom hem från Alperna i februari/mars.
Precis, ingen kan veta om man inte testats :) Det viktiga är att inte bete sig som att man haft det om man inte vet, eftersom det utsätter andra (riskgrupper främst) för risker.
 
Vi är hemma och är sjuka. Jag och mina tonårsbarn har pluggat och arbetat hemifrån men min man som är rektor har varit på sin fysiska arbetsplats. Och, ja han insjuknade för en månad sedan och en vecka senare blev jag sjuk. Vi trodde barnen hade klarat sig men dottern började visa symptom i helgen, vi får se hur det utvecklas.

Min man har haft feber i 4 veckor nu och svårigheter att andas men det har varit hanterbart. I går fick han dock möjlighet att åka till VC och blev då testad. Jag har haft mildare symptom men jag har definitivt fått stor respekt för viruset. Svårigheten att andas tilltar snabbt, jag är ganska rastlös och häromdagen kände jag mig bättre och dammsög undervåningen. Någon timme senare när jag satt ner i soffan, blev jag jättedålig och fick problem att syresätta mig.

För några år sedan låg jag på IVA med dubbelsidig lunginflammation och då var känslan att lungorna bak i ryggen var påverkade, nu känns det mer som om jag ständigt går runt med ett tyngdtäcke på bröstet och axlarna.

Men jag skall inte klaga det finns de som har det mycket värre. Jag ser fram emot att orka rida snart igen :heart
 
Senast ändrad:
Som jag svarade så har ingen av dem, mig veterligen, fått komma på fysiskt besök till sjukvården efter att ha ringt. Och från fallbaserade resultat verkar det ha varit korrekt ”behandling” då alla tillfrisknat även om det tog lång tid (4-5 veckor) med extrem orkeslöshet och andningspåverkan.

Däremot är det då omöjligt att veta vilken sjukdom som låg bakom. Och om mykoplasma varit vanligt, med liknande symtom, kanske det är minst lika sannolikt. Men för mig som lekman känns också covid-19 som påtagligt sannolikt.

Mitt inlägg var ett svar på att ingen känner någon som drabbats av denna sjukdom, vilket kändes som en märklig slutsats när även de med påtagliga symtom inte testats alls. Jag tror alltså att väldigt många känner någon som haft sjukdomen, även om det inte finns testade bekräftelser.

Mitt extremt smala utsnitt ur vårens sjukdomsbild handlar om personer i Stockholm och Östergötland, där 1 kom hem från Alperna i februari/mars.
Fast, 4-5 veckor är inte lång tid om det handlar om mycoplasma. Jag var sjuk från september till mars. Framåt april började jag kunna fungera någorlunda normalt igen men var inte helt i kapp förren efter sommaren. Den akuta fasen då det var riktigt illa var 4-5 veckor och jag var sjukskriven i tre månader.
 
Vi är hemma och är sjuka. Jag och mina tonårsbarn har pluggat och arbetat hemifrån men min man som är rektor har varit på sin fysiska arbetsplats.
<...>
Min man har haft feber i 4 veckor nu och svårigheter att andas men det har varit hanterbart. I går fick han dock möjlighet att åka till VC och blev då testad.
Jag kanske missuppfattar men... din man har haft feber i fyra veckor, andningssvårigher, men varit på jobbet? :confused:
 
Är inte särskilt påverkad då jag är arbetslös, börjar nytt jobb på måndag
handlar på dagtid men nu kommer det att bli senare på kvällen för att undvika en massa folk
väljer att handla i en större affär då det är mer utrymme där
all träning är som vanligt men har undvikit att gå till gymmet
mannen var hemma i 4 veckor då han var snuvig och lätt hostig, fick ej bli provtagen, ett sätt att hålla nere siffrorna
Vi var båda rejält sjuka i februari med feber och elak hosta
 
Jag kanske missuppfattar men... din man har haft feber i fyra veckor, andningssvårigher, men varit på jobbet? :confused:
Nej, absolut inte. Vi har alla varit hemma sen vi blev sjuka. Men innan var han den ende som var fysiskt på sin arbetsplats. Och ja, det räcker ju med att en i familjen blir smittad, så har man ju det i huset.

Jag kanske uttryckte mig konstigt, är lite trög i tanken.
 
Det genomfördes en större undersökning om hur många som smittats och för hela landet var det runt 4,5 %, det är alltså inte alls så att vi ligger mer än marginellt bättre till än våra grannländer om det kommer en "andra våg". För att nå den omtalade flockimmuniteten handlar det för Sveriges del om många tiotusentals döda .
Var det inte den undersökningen som var behäftad med fel, på så sätt att den inte representerade Sveriges befolkning, utan representerade den del av Sveriges befolkning som hade svart bälte i social distansiering?
 
Dödligheten för Covid-19 är runt 1 % , tio gånger högre än för vanlig influensa, de är inte jämförbara.
Nej, covid-19 har ju inte något med influensa att göra.

Mot influensa finns ju viss immunitet, både genom att folk är vaccinerade och genom att en del haft influensa och har immunitet en tid efter.
Om det inte hade funnits vaccin och naturlig immunitet mot influensa så hade nog dödligheten varit lika hög som vid covid-19(?)
 
Vi jobbar på, maken jobbar mer då de tillverkar sterilt vatten som sjukvården behöver men jag har för nu normala arbetstider igen eftersom vi fått minskade öppettider för att kunna ha personal så det räcker. Märks att folk börjar bli irriterade över våra låsta dörrar och säkerhetsfrågor vi ställer. Det var mer förstående från början. Men vi har ju ändå patienter varje dag med symtom på covid.

På fritiden är det inte så stor skillnad för oss mer än att vi inte kan hälsa på de vänner som bor längre bort, i övrigt har vi inte så stort umgänge på fritiden. Hänger med grannarna och familjen och håller oss annars i princip hemma. Så för oss märks det nog allra mest av på våra arbeten och att typ konserter och dylikt är inställt.
 
Jag har fått ett litet dilemma som jag tänkte lufta med er. Jag har misstänkt länge att jag är allergisk mot något. Men för kanske 5-6 veckor sedan så började det klia i halsen med. Jag försökte att inte tänka så mycket på det. Sedan tillkom ilande samt att de kändes lite skrovligt i luftvägarna och slemhosta som verkligen kom nerifrån! Noll slem från näsan.
Ringde till min VC och fick rådet att prova allergimedicin och vipps så var klådan borta, slemhostan är borta till 99% och faktiskt så är min näsa som har varit täppt och irriterad i över 10 år inte lika irriterad och täppt.

Jag ska till läkaren idag. Jag är fortfarande lite skrovlig i luftvägarna och ibland ilar det lite, känslan sitter mer långt ner i lungorna och på framsidan (:confused::confused:) mot när jag trodde att jag ev hade covid-19, då var känslan högre upp, nästan vid axlarna och på ryggen. Känner mig helt frisk i övrigt, friskare än på länge tillomed!

Man ska ju hålla sig hemma vid minsta symptom, men iomed att symptomen nästan försvinner med antihistamin så borde det väl vara ok? Eller? Shit så svårt detta är :eek: På VC sa de om symptomen försvinner så är det ok, men måste de försvinna till 100% då? Pratade med en vän vars sambo är väldigt allergisk, och hon sa att det hjälper till typ 90%, men inte 100%, så det känns ju normalt att det är så.

Igårkväll när allergimedicinen hade gått ut så återkom klådan och det kändes som att halsen svullnade igen lite med, så gissningsvis så kan det nog vara astma på G, men jag vet inte. Har inte varit med om det innan och har ingen koll på hur det "ska" kännas. Med tanke på att jag är HLA-B27 positiv så är det ju inte helt otroligt om jag har både allergi och astma.
 
Dödligheten för Covid-19 är runt 1 % , tio gånger högre än för vanlig influensa, de är inte jämförbara.

Det genomfördes en större undersökning om hur många som smittats och för hela landet var det runt 4,5 %, det är alltså inte alls så att vi ligger mer än marginellt bättre till än våra grannländer om det kommer en "andra våg". För att nå den omtalade flockimmuniteten handlar det för Sveriges del om många tiotusentals döda .

Jag tycker det är en stor tragedi det som hänt, många har förlorat när och kära som kunde varit med oss länge till.
Jag undrar lite hur en sådan undersökning ens ska kunna genomföras. Testar man om de har viruset så missar man ju alla som har haft. Och alla får ju inte antikroppar mot det. Såg i uppsala tidning att 400+ hade testats och typ 30+ hade haft antikroppar. Men man kan tydligen vara immun ändå pga andra typer av celler? (Ingen aning, är inte påläst alls).

Så hur ska man kunna hitta de som har haft om så liten del får påvisbara antikroppar? Eller finns det andra sätt? 🤔
 
Fast, 4-5 veckor är inte lång tid om det handlar om mycoplasma. Jag var sjuk från september till mars. Framåt april började jag kunna fungera någorlunda normalt igen men var inte helt i kapp förren efter sommaren. Den akuta fasen då det var riktigt illa var 4-5 veckor och jag var sjukskriven i tre månader.

Jag tycker inte det låter som någon av diagnoserna kan avskrivas eller göras sannolikt felaktig, utan båda verkar påtagligt sannolika. Nu handlar samtliga om ganska unga, friska personer vilket också kan förklara att de, oavsett vilket som hade varit korrekt diagnos, ändå kom ur efter ett antal veckor och nu känner sig friska.

@VLMF, jag tänker nog att även om man haft bekräftad Covid-19 inte ska bete sig särskilt annorlunda och utsätta sig själv och andra för risker - med tanke på den begränsade kunskap vi har om både immunitet efter sjukdom och smittspridningen.
 
Var hängig i helgen med trötthet, huvudvärk och ont i musklerna. Hade hoppats att vara på jobbet idag efter två i princip symptomfria dagar (Min näsa är lite snuvig nästan jämt) men har istället gjort coronatest eftersom jag tappat luktsinnet..
 
Jag tycker inte det låter som någon av diagnoserna kan avskrivas eller göras sannolikt felaktig, utan båda verkar påtagligt sannolika. Nu handlar samtliga om ganska unga, friska personer vilket också kan förklara att de, oavsett vilket som hade varit korrekt diagnos, ändå kom ur efter ett antal veckor och nu känner sig friska.

@VLMF, jag tänker nog att även om man haft bekräftad Covid-19 inte ska bete sig särskilt annorlunda och utsätta sig själv och andra för risker - med tanke på den begränsade kunskap vi har om både immunitet efter sjukdom och smittspridningen.
Det finns väl vissa symptom som är smått unika för covid-19, eller?
Tex det med lukt och smak, och då utan att man är helt igenkloggad i näsan. Eller om man får neurologiska symptom. Även hudutslag kan man få av covid-19, men det är väl inte heller ett symptom på mycoplasma, eller vad säger du @TinyWiny?
 
En släkting i Västerbotten var/är sjuk mer än 7 veckor och testades till slut för covid-19 och det visade negativt, fast h*n sa att h*n kan ju ha haft smittan innan provet togs och hunnit bli virusfri, så det är lite oklart.
Lika effektivt som placeboeffekt kan också hypokondri vara. Dvs. man blir sjukare än man är för man är säker på att man är drabbad av ökänd pandemi sjukdom. Hur många har inte blivit drabbad av helt vanlig influensa men just denna gång tog det lång tid för personen att känna sig helt återställd -ibland flera månader...men var ändå bara hemma kanske den första veckan. Sen gått till arbete och arbetat med "sviter" efter en segdragen influensa. (Självklart ska man ändå i dessa tider var hemma och följa rekommendationerna)
Jag känner inte igen det. Har noterat att sjukfrånvaron är markant mindre
kanske jag rycker mening ur sitt sammanhang.. och missförstår.
Men å ena sidan känner man flera i sin omgivning som insjuknat i Convid -19, någon enstaka testad och konstaterad resten antager man bara (dvs man vet inte). Eller så känner man ingen i sin närhet som inte är konstaterad eller varit ovanligt hårt påverkad av sjukdom. Och arbetsgivare känner av en minskning i sjukfrånvaro.
Jag får det liksom inte att gå ihop.
 
Det finns väl vissa symptom som är smått unika för covid-19, eller?
Tex det med lukt och smak, och då utan att man är helt igenkloggad i näsan. Eller om man får neurologiska symptom. Även hudutslag kan man få av covid-19, men det är väl inte heller ett symptom på mycoplasma, eller vad säger du @TinyWiny?

Jag tror problemet med att bedöma den typen av symptom är att om man aldrig haft dem, inte vet hur de ska definieras riktigt. En sa att hen tappat aptiten och inte känner smaker alls, men att det alltid brukade vara ungefär så när influensan slog till.

Men nog om det, jag tycker fortfarande bara att det känns konstigt att tvärsäkert uttala sig om att man inte känner någon som haft sjukdomen, när testningen varit så extremt restriktiv. Precis som att det vore konstigt att tvärsäkert uttala sig om att man känner de som haft sjukdomen (utan bekräftat positivt test), när testningen varit så extremt restriktiv.
 
Jag undrar lite hur en sådan undersökning ens ska kunna genomföras. Testar man om de har viruset så missar man ju alla som har haft. Och alla får ju inte antikroppar mot det. Såg i uppsala tidning att 400+ hade testats och typ 30+ hade haft antikroppar. Men man kan tydligen vara immun ändå pga andra typer av celler? (Ingen aning, är inte påläst alls).

Så hur ska man kunna hitta de som har haft om så liten del får påvisbara antikroppar? Eller finns det andra sätt? 🤔
Det är väl klart att det finns flera frågetecken men de blir mindre och färre allt eftersom och som jag förstått är de antikroppstester som använts ganska säkra test.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp