Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vid en förkylning så försvinner det väl för att näsan svullnar igen, eller har jag missuppfattat? Vilket inte är fallet vid covid. Vid covid verkar det handla om att nerverna blir påverkade istället.
Nej det kan försvinna ändå även vid en vanlig förkylning. Mitt lukt och smaksinne har oftast försvunnit vid övre luftvägsinfektioner, dvs. ingen snuva alls utan enbart hes, feber och ont i halsen.
 
Det finns väl vissa symptom som är smått unika för covid-19, eller?
Tex det med lukt och smak, och då utan att man är helt igenkloggad i näsan. Eller om man får neurologiska symptom. Även hudutslag kan man få av covid-19, men det är väl inte heller ett symptom på mycoplasma, eller vad säger du @TinyWiny?
Utslag kan vara ett symptom på mycoplasma.
 
Giesecke upprepar i alla intervjuer hittills att hans övertygelse är att viruset kommer skölja igenom hela världens befolkning och att utfallet troligen kommer bli ganska likvärdigt överallt i slutänden, oavsett vilka årgärder som vidtagits under tiden.
Jag är benägen att tro honom på den punkten.
Giesecke påstod också att varannan svensk skulle varit smittad nu och att bara en på hundra ens märker av om de smittas. För mig är det underligt att någon överhuvudtaget bryr sig om vad den mannen säger.
 
Jag är orolig nu när man börjar öppna upp i flera länder. Det har varit så illa och så många döda trots att vi vidtagit åtgärder som t.o.m stoppat kali-virus (vinterkräksjukan). Jag hoppas att jag oroar mig i onödan
 
Jag känner inte till testet i Uppsala. De tester jag syftade på var de slumpmässiga test som gjorts över hela landet och som presenterades förra veckan. Som jag förstått så bildar kroppen vid en infektion ganska snabbt detekterbara mängder antikroppar och det var dessa som mättes.

Det var just den testen som man något senare kom fram till att led av följande problematik:
Var det inte den undersökningen som var behäftad med fel, på så sätt att den inte representerade Sveriges befolkning, utan representerade den del av Sveriges befolkning som hade svart bälte i social distansiering?
 
Utslag kan vara ett symptom på mycoplasma.
Nej det kan försvinna ändå även vid en vanlig förkylning. Mitt lukt och smaksinne har oftast försvunnit vid övre luftvägsinfektioner, dvs. ingen snuva alls utan enbart hes, feber och ont i halsen.
Så mycket man lär sig i den här tråden :love:

Då finns det alltså egentligen ingenting som särskiljer covid-19 mot allt annat om jag har förstått saken rätt?
Så knepigt!


Det var just den testen som man något senare kom fram till att led av följande problematik:
Så kan det ha varit.
 
Få är så lyckligt lottade att alla symptom på allergi försvinner med hjälp av mediciner. Jag kan nog säga att ca 90 % försvinner av kombinationen allergitabletter, tre olika astmainhalatorer, ögondroppar och nässpray för mig. Men, hamnar jag någonstans med mycket pollen t ex. så blir det som om jag inte hade tagit några allergimediciner alls vid tillfällen med lägre pollenvärden.
Skönt att det ändå hjälper så pass.
Mitt är lite konstigt, ingen klåda i ögonen, de är dock väldigt röda, och blåser det så att tårarna börjar rinna så svider det något djävulskt! Värst i det vänstra ögat. Och klådan är bara på vänstra sidan i halsen med. Superkonstigt!

Ilningarna i lungorna är på båda sidor dock. Är det ett symptom som känns igen? Jag hittar liksom inte det symptomet riktigt när jag googlar. Vill ju inte smitta ner läkaren, men behöver verkligen ta blodtryck för annars får jag inte min medicin utskriven.
 
Jag är orolig nu när man börjar öppna upp i flera länder. Det har varit så illa och så många döda trots att vi vidtagit åtgärder som t.o.m stoppat kali-virus (vinterkräksjukan). Jag hoppas att jag oroar mig i onödan
Jo det är lika oroväckande som att man börjar resa mer inom landet.
Men det som i gunden oroar mig mer än människor som smittar människor är att det här viruset verkar ha så lätt att byta värddjur. Vad jag kan avgöra verkar det finnas verkligt konstaterade fall där människor smittat djur något stort kattdjur i USA och minkar i Holland. Där minkarna sedan smittat människa igen.
Är det så lätt för det att från art till art lär vi har bra mycket större problem.
 
Så mycket man lär sig i den här tråden :love:

Då finns det alltså egentligen ingenting som särskiljer covid-19 mot allt annat om jag har förstått saken rätt?
Så knepigt!

Den största skillnaden verkar ju vara hur länge folk behöver ligga i respirator, men om man tittar på milda symptom är det nog som med de flesta sjukdomar och det beror nog mer på att vi alla reagerar olika på olika virus än på just Covid.
 
Jo det är lika oroväckande som att man börjar resa mer inom landet.
Men det som i gunden oroar mig mer än människor som smittar människor är att det här viruset verkar ha så lätt att byta värddjur. Vad jag kan avgöra verkar det finnas verkligt konstaterade fall där människor smittat djur något stort kattdjur i USA och minkar i Holland. Där minkarna sedan smittat människa igen.
Är det så lätt för det att från art till art lär vi har bra mycket större problem.

En intressant input i detta kan dock vara att om du har illrar som husdjur så bör du lämna bort dom om du får säsongsinfluensa (och förkylning) då du kan smitta dom och dom kan smitta dig, vaccin mot olika influensa testas tydlingen på illrar av just den anledningen. Olika typer av virus smittar helt enkelt olika lätt till vissa typer av djur
 
Den största skillnaden verkar ju vara hur länge folk behöver ligga i respirator, men om man tittar på milda symptom är det nog som med de flesta sjukdomar och det beror nog mer på att vi alla reagerar olika på olika virus än på just Covid.
Ja, givetvis. Då blir man ju också testad, tänker jag iaf anta ;)

Jag tänker nu på de som vårdar sig själva hemma, och därmed inte testas.
 
Mitt liv är nästan precis som vanligt. Enda skillnaden är handspriten i bilen som används efter handling och att dottern inte har kunnat åka hem och hälsa på. Jag kan inte åka någonstans pga sjukdom ändå och träffar i min vardag ingen mer än sambon när han är hemma från Norge varannan vecka.

En kompis till sambon som bor i närheten har haft konstaterad covid och hen smittade i sin tur sina barn och deras partners. Allihop är friska igen nu.

Förvara inte handsprit i bilen pga värmen...Kan explodera. Bara en tanke i all välmening :).
 
Skönt att det ändå hjälper så pass.
Mitt är lite konstigt, ingen klåda i ögonen, de är dock väldigt röda, och blåser det så att tårarna börjar rinna så svider det något djävulskt! Värst i det vänstra ögat. Och klådan är bara på vänstra sidan i halsen med. Superkonstigt!

Ilningarna i lungorna är på båda sidor dock. Är det ett symptom som känns igen? Jag hittar liksom inte det symptomet riktigt när jag googlar. Vill ju inte smitta ner läkaren, men behöver verkligen ta blodtryck för annars får jag inte min medicin utskriven.
Att tårarna rinner av blåst kan vara ett tecken på torra ögon. Inte ovanligt vid allergi men kan bero på annat med. Bra ögondroppar utan konserveringsmedel är guld för sådant. Jag kör med hylo-gel ögondroppar. Den blå.

Det är så svårt att säga! Jag har ju typ sjuttioelva andra grejer med som påverkar :rofl: Men jo, känner jag efter så påverkar astman lungorna ungefär så.

Kan du ringa och prata med dem? Säga som det är och vad du tror så att de kan vidta åtgärder om de tycker att det behövs. Det vore ju dumt att smitta läkaren som sagt.
 
Att tårarna rinner av blåst kan vara ett tecken på torra ögon. Inte ovanligt vid allergi men kan bero på annat med. Bra ögondroppar utan konserveringsmedel är guld för sådant. Jag kör med hylo-gel ögondroppar. Den blå.

Det är så svårt att säga! Jag har ju typ sjuttioelva andra grejer med som påverkar :rofl: Men jo, känner jag efter så påverkar astman lungorna ungefär så.

Kan du ringa och prata med dem? Säga som det är och vad du tror så att de kan vidta åtgärder om de tycker att det behövs. Det vore ju dumt att smitta läkaren som sagt.
Jag gjorde det förra veckan, och fick då rådet att om antihistaminet hjälpte så kunde jag anta att det var allergi. Men jag frågade ju inte exakt hur mkt det skulle behöva hjälpa. Och nu hinner jag nog inte ringa och bli uppringd igen innan det är min tid. Har tid kl 14 nämligen. Men ja, vädret är ju fint, så vi skulle ju egentligen lika gärna kunna träffas utomhus för att vara på den säkra sidan. Får prata lite försiktigt med dem när jag kommer dit antar jag.
 
Förvara inte handsprit i bilen pga värmen...Kan explodera. Bara en tanke i all välmening :).

Fast det är en myt. De minst 150 grader som krävs inträffar inte. Och i handskfacket är det verkligen helt omöjligt, då inte solen kommer åt. (det finns en indirekt effekt, att man kan bränna saker genom glas/flaskor som ligger i bilen, som skapar fokuspunkter, och bränner man då sönder plasten i inredningen lite tar det kanske inte fyr men med en handspritsflaska kanske det gör det.)

Jag tror säkert att man i ett lab kan rekonstruera en situation där en handspritsflaska exploderar genom en minutiös setup. Precis som man kan få klädseln att börja brinna, eller vadhelst annat som kan ta fyr vid en fokuserad punkt med hög temperatur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp