Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så mycket man lär sig i den här tråden :love:

Då finns det alltså egentligen ingenting som särskiljer covid-19 mot allt annat om jag har förstått saken rätt?
Så knepigt!
En bekant som varit sjuk i många veckor, i vad som troligen är covid-19, lade ut denna på facebook... Tror det ligger en del i det...
1590575949770.png

Här är ridsporten lite mer flexibel. Inom distriktet är ok, och upp till 15 mil fågelvägen från andra distrikt. Dock bara ryttare under 18 år som får tävla.
Jag har inte sett hur rekommendationerna ser ut, eftersom jag inte ens tänkt tanken att tävla på 20+ år. ( :eek: ) Men att få åka "inom distriktet" ger ju väldigt stora variationer.
MVH "bor i Småland, där det tar mer än de rekommenderade 1-2 timmar bilresa att ta sig mellan norra och södra respektive östra och västra distriktsgränsen..."
 
Då finns det alltså egentligen ingenting som särskiljer covid-19 mot allt annat om jag har förstått saken rätt?
Så knepigt!
Jo, som jag skrev tidigare i tråden kan covid ge skador på hjärtmuskeln och lungembolier. Det ger inte mycoplasma.

Smak- och luktbortfall är typiskt vid framförallt virusorsakade sjukdomar, dvs influensa, lunginflammationer och förkylningar som orsakas av virus.
 
En bekant som varit sjuk i många veckor, i vad som troligen är covid-19, lade ut denna på facebook... Tror det ligger en del i det...
Visa bifogad fil 51501

Jag har inte sett hur rekommendationerna ser ut, eftersom jag inte ens tänkt tanken att tävla på 20+ år. ( :eek: ) Men att få åka "inom distriktet" ger ju väldigt stora variationer.
MVH "bor i Småland, där det tar mer än de rekommenderade 1-2 timmar bilresa att ta sig mellan norra och södra respektive östra och västra distriktsgränsen..."
Hm... Är det detta jag har haft i alla år när jag inte åt kortison alltså?? :cautious:;) Var ju sjuk en gång i månaden då. Andnöd var inte ett symptom jag hade dock.
 
Fast det är en myt. De minst 150 grader som krävs inträffar inte. Och i handskfacket är det verkligen helt omöjligt, då inte solen kommer åt. (det finns en indirekt effekt, att man kan bränna saker genom glas/flaskor som ligger i bilen, som skapar fokuspunkter, och bränner man då sönder plasten i inredningen lite tar det kanske inte fyr men med en handspritsflaska kanske det gör det.)

Jag tror säkert att man i ett lab kan rekonstruera en situation där en handspritsflaska exploderar genom en minutiös setup. Precis som man kan få klädseln att börja brinna, eller vadhelst annat som kan ta fyr vid en fokuserad punkt med hög temperatur.

Haha så bra för blev lite nojig och plocka ut den, men den var bara ljummen haha.
 
Har det som vanligt men ändå inte. Har börjat jobba igen efter varit hemma i 6 veckor men väldigt oregelbundet (första veckan 2 dagar, andra 4, tredje 0, fjärde 3 eller 4 dagar) och jag har åter köpt gymkort men får åka till andra gym än vad jag brukar då gruppträningarna inte tar lika många personer så är svårt att få plats.
Annars som vanligt med odling, hästar och bin.

Just det en förening jag är med i brukar ha träffar som jag går på ibland har inte haft träffar sedan utbrotten.
 
En bekant som varit sjuk i många veckor, i vad som troligen är covid-19, lade ut denna på facebook... Tror det ligger en del i det...
Visa bifogad fil 51501

Jag har inte sett hur rekommendationerna ser ut, eftersom jag inte ens tänkt tanken att tävla på 20+ år. ( :eek: ) Men att få åka "inom distriktet" ger ju väldigt stora variationer.
MVH "bor i Småland, där det tar mer än de rekommenderade 1-2 timmar bilresa att ta sig mellan norra och södra respektive östra och västra distriktsgränsen..."
Piteå till Kiruna är 37 mil på inte jättebra väg. Tar inte två timmar att köra. Så inom vårat distrikt räcker aldrig det rekommenderade.
 
Jag är på jobbet, men vi har nästan inga elever på skolan. Några är in och gör en del praktiska moment och några har APL på skolan. Det är skittråkigt rent ut sagt.
I övrig lever jag ganska mycket som vanligt, håller större avstånd än jag hade gjort annars när jag är och handlar o dyl.
 
Får man fråga om allergi i den här tråden också nu när det talats lite om det också? :o Jag är ganska säker på att det är allergi då det dykt upp när jag varit ute längre tider eller haft fönstret öppet ett tag, som jag märkt under den här våren när jag varit extra uppmärksam. Ibland snorar jag lite när jag är ute vilket är ju normalt. Men det som jag tycker är konstigt är att jag får typ ont i halsen, men inte där och då, utan senare på kvällen och ev lite kvar på morgonen för att sedan försvinna. Igår kväll så var mina ögon lite känsliga också.
Kan allergisymptom dyka upp några timmar efter att man blivit utsatt för det man är allergisk mot? :confused:
 
Annars så tror jag att jag blir lite för lätt nonchalant :o Jag jobbar fortfarande på min arbetsplats då det är inget som jag kan jobba hemifrån med, har ingen bil så jag åker kollektivt som vanligt och handla mat måste jag göra så då behöver jag gena genom ett köpcentrum. Då blir det lätt att man kikar lite i butikerna man går förbi och får intrycket att allt är som vanligt, speciellt då min vardag är knappt ens påverkad.
Min mamma är hysterisk med smittan så jag reagerar automatiskt med att försöka lugna ned henne med "Det är inte så farligt", vilket är ju lite dumt ... Till detta tillhör att jag känner ingen (förutom här på buke) som varit/är sjuk/smittad så visst jag vet, vilket bidrar lätt till känslan av allt är som vanligt.
Så jag får ibland tänka mig för och påminna mig om att backa lite.

En negativ sak är dock att pga jag är hörselskadad så behöver jag ibland stiga närmare folk för att höra vad de säger och några backar undan, vilket är förståeligt men hjälper mig inte ett skit och får mig att verka lite respektlös när jag automatiskt böjer mig närmare :o:angel::rofl:
 
En väldigt positiv sak är dock att min kollektivtrafik har blivit helt gratis för mig :love::love: Jag önskar innerligt att de fortsatte med det även när faran är över!
 
En tanke gällande att man tror man inte känner ngn smittad. Jag tror inte alla berättar om misstänkt eller konstaterad smitta. Det kan ligga en känsla av skam eller en rädsla för att bli utpekad.
Det har du helt rätt i! Ska kanske rätta till att jag inte märkt någon iallafall :)

De som jag märker är borta länge från jobbet, dvs närmsta kollegorna, är från riskgrupper som jobbar hemifrån. Andra är som mest sjuka någon vecka för säkerhets skull typ.
 
Här går inte siffrorna ner. Här, i Skaraborg (VG), går de upp. Den förutspådda kulmen här skulle komma ungefär denna vecka, så jag hoppas på att siffrorna börja sjunka snart.

Inget av detta märktes dock i kristiflygarhelgen, när husbilsparkeringen var överfull längs med Göta kanal, pizzerian hade fullt på uteserveringen och det hela tiden var folk i affären. Folk på promenad överallt och ökad trafik.

Folk fattar inte.
 
Duger det med tal?


Fråga + svaret på fråga: start till 31:50
Lyssna framför allt mellan 30:36-31:00

Han säger egentligen ingenting mer än att siffrorna inte passar honom. Resultatet är dessutom helt i linje med liknande undersökningar bl.a. i Spanien och Belgien och jag kan inte se annat än att i nuläget är det den bästa uppskattningen vi har över hur många som var smittade vid tidpunkten för mätningen.
 
Han säger egentligen ingenting mer än att siffrorna inte passar honom. Resultatet är dessutom helt i linje med liknande undersökningar bl.a. i Spanien och Belgien och jag kan inte se annat än att i nuläget är det den bästa uppskattningen vi har över hur många som var smittade vid tidpunkten för mätningen.
Han säger att de håller på att göra om mätningen.
Och det är inte antal smittade vid tidpunkten för mätningen som mäts.
 
Han säger egentligen ingenting mer än att siffrorna inte passar honom. Resultatet är dessutom helt i linje med liknande undersökningar bl.a. i Spanien och Belgien och jag kan inte se annat än att i nuläget är det den bästa uppskattningen vi har över hur många som var smittade vid tidpunkten för mätningen.
OM jag uppfattade saken rätt, enligt Tegnell i Nyhetsmorgon i morse, så togs prover på personer som besökte vårdcentraler i annat ärende än corona. Och de personer som provtogs var till största delen människor som isolerat sig extra noga för att de tillhör riskgrupper.
Stämmer det, så är det kanske inte så konstigt om andelen som varit smittade är ganska låg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp