Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från början av pandemin, mars - april, så pratades det jättemycket om flockimmunitet i Sverige... Bara att googla AT + flockimmunitet och bläddra tillbaka lite.

(sedan inser jag att det inte längre är den officiella strategin)
Att det pratas OM flockimmunitet är ju inte detsamma som att det var strategin. Många googleträffar kan ju bero på alla ziljoner gånger Tegnell har fått förklara att det INTE är strategin för det har han nog fått göra fler gånger än vad Sverige har dödsfall.
 
Från början av pandemin, mars - april, så pratades det jättemycket om flockimmunitet i Sverige... Bara att googla AT + flockimmunitet och bläddra tillbaka lite.

(sedan inser jag att det inte längre är den officiella strategin)
Och om du verkligen kollat upp så kommer du hitta mängder av information att det aldrig varit den officiella strategin. Du bör nog hålla dig till källor som FHMs representanter såsom Anders Tegnell som källa här, internationella medier verkar vara lika envisa som dig att tillskriva Sverige den strategin :)
 
Från början av pandemin, mars - april, så pratades det jättemycket om flockimmunitet i Sverige... Bara att googla AT + flockimmunitet och bläddra tillbaka lite.

(sedan inser jag att det inte längre är den officiella strategin)

Nä, flockimmunitet har aldrig varit strategin. Strategin har alltid varit att hålla smittan på en nivå som sjukvården klarar av. Vilket har lyckats då det alltid funnits lediga platser på IVA.

Det AT &co sagt om flockimmunitet är att om vi ska ha nån chans att lära oss leva med viruset (vilket är det enda vi kan göra då utrotning är högst osannolikt) så måste vi på något sätt uppnå flockimmunitet. Det kan man göra på två sätt: naturligt eller med vaccin.

Jag förstår inte att folk har så otroligt svårt att förstå detta!
 
Nä, flockimmunitet har aldrig varit strategin. Strategin har alltid varit att hålla smittan på en nivå som sjukvården klarar av. Vilket har lyckats då det alltid funnits lediga platser på IVA.

Det AT &co sagt om flockimmunitet är att om vi ska ha nån chans att lära oss leva med viruset (vilket är det enda vi kan göra då utrotning är högst osannolikt) så måste vi på något sätt uppnå flockimmunitet. Det kan man göra på två sätt: naturligt eller med vaccin.

Jag förstår inte att folk har så otroligt svårt att förstå detta!
Och det är en strategi alla rimligen måste ha, det finns bara 2 vägar som egentligen bara är en.

  1. Att utrota viruset vilket känns osannolikt utom via immunitet via vaccin= flockimmunitet
  2. Att leva med det med eller utan vaccin och/eller effektiva mediciner vilket leder till flockimmunitet på ett eller annat vis.

Och att leva med viruset kan innehålla lock-down, social distansering mm, men det är bara olika varianter på samma sak, att hålla nere smittrycket. Så alla har strategin flockimmunitet, eller så ingen.
 
Nä, självklart inte. Men kan man bevisa det på annat sätt än med pass?

Man kan komma in i Sverige från DK via Öresundsbron och färjan från Helsingör med svenskt körkort. Men det gäller inte vid andra EU-länders gränser (om man t.ex. behöver mellanlanda på annan EU-flygplats på vägen till Sverige).
Man har ju ett papper med bevis om svenskt medborgarskap och man borde ju finnas med i något ”system”. Men vet som sagt inte hur det fungerar vid gränsen, troligtvis behövs väl pass ändå.
 
Är man utomlands och passet blir ogiltigt ansöker man om ett nytt på en svensk ambassad eller vissa konsulat. Inom Schengen man man resa utan pass. Flygbolag kan knorra, men pass är inget krav och med bil är det bara att tuta och köra. Ja kanske inte i coronatider, men i grund och botten är det vad som gäller.
 
Det är helt otroligt hur många tyska och danska turister södra Småland har, även i år. Personligen kan jag tycka att det är jättemärkligt att man vill åka hit :confused:. Jag hade inte velat göra motsvarande.
 
Jag kan i och för sig inte se stora problem att semestra i områden av Sverige som har lägre smitta när man faktiskt kommer från närområdet, det är en annan sak att åka till till exempel Stockholm. Det är inga problem att åka hem om man skulle bli allvarligt sjuk. Jag planerar en tripp i bil till Skåne från Stockholm i Augusti. Jag hoppas smittläget är ännu bättre då. Avståndet är längre eller likvärdigt med resorna vi talar om här

Om jag bodde kvar i Malmö hade jag inte sett några problem att åka till Tyskland och i synnerhet Danmark i bil, smittrisken är liknade och det är en bilresa hem. Jag räknar knappast Köpenhamn som en utlandsresa från Malmö ;)
 
Jag kan i och för sig inte se stora problem att semestra i områden av Sverige som har lägre smitta när man faktiskt kommer från närområdet, det är en annan sak att åka till till exempel Stockholm. Det är inga problem att åka hem om man skulle bli allvarligt sjuk. Jag planerar en tripp i bil till Skåne från Stockholm i Augusti. Jag hoppas smittläget är ännu bättre då. Avståndet är längre eller likvärdigt med resorna vi talar om här

Om jag bodde kvar i Malmö hade jag inte sett några problem att åka till Tyskland och i synnerhet Danmark i bil, smittrisken är liknade och det är en bilresa hem. Jag räknar knappast Köpenhamn som en utlandsresa från Malmö ;)

Stockholm är det eviga exemplet men med just det resonemanget kan ju folk från Dalarna, Gävleborg, Västmanland, Västra Götaland, Jönköping och Västernorrland åka till Stockholm utan problem, eftersom de då reser till ett område med mindre smittspridning.

Jag tycker att det avgörande inte är varifrån man åker och vart. Utan hur man reser och vad man gör när man kommer fram.

Sen är det ju däremot ganska mycket dubbelmoral av länder som låter sina invånare turista i Sverige utan karantän när man kommer hem, men att ta emot svenska turister är inte tänkbart. (Och då menar jag inte att jag tycker svenskar borde få resa till fler länder).
 
Jag är också jättenöjd med att hålla mig inom landet. Hux flux kan situationen förändra sig under en utlandsresa, och vips blir det svårt att ta sig hem. Inte ett alls omöjligt scenario.

Lär inte bli särskilt svårt att ta sig hem från länder som ligger nära typ våra grannar och Tyskland (om man håller sig till bil). Vill man flyga kan det förändras snabbt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp