Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta kan säkert platsa i tråden om störiga saker, men det är ju relaterat till Covid så jag skriver här.
Jag försöker vara noga med att ha med handsprit när jag är ute och rör mig, för att skydda på mig själv och andra när jag inte kan tvätta händerna.
För nån månad sen var jag in på Apotea och handlade. Tog tre mindre förpackningar att ha på språng, en till mig, en till min man, och en till min mor.
Jag hade kunnat köpa fler både ekonomiskt för det kommer gå åt men jag valde att vara lite solidarisk ändå.
Nu är det soprent igen och går inte att köpa.
Det är säkert brist eftersom sjukvården behöver. Men jag har blivit lite cynisk och det skulle inte förvåna mig om visst bunkringsbeteende kvarstår hos befolkningen. Slut på rant!
Lidl hade handsprit i både små och stora flaskor när jag handlade senast
Jag gillar att de även har handsprit innanför dörrarna så man kan enkelt blaska av handtaget på vagnen
 
Har kollat de flesta men faktiskt inte Kronans :) Ska kolla där!
Verkar det förresten som att bunkringen minskat nu? Vad tycker ni andra?
Jag vågar inte handla i butik utan beställer online för avhämtning vid butiken, och där tror jag man får tag på det mesta. Till och med jäst ;)
Ni som är modigare och går i butiker, hur ser det ut där?
Allt finns numera på "mitt" Willys. Jäst, mjöl, pasta, ris, toapapper - dvs allt sådant som försvann i början och sedan inte kom in på länge.
 
Lidl hade handsprit i både små och stora flaskor när jag handlade senast
Jag gillar att de även har handsprit innanför dörrarna så man kan enkelt blaska av handtaget på vagnen
En lokal affär (liknande sortiment som Granngården) har en typ av vagnar som man kan låna för att köra fodersäckar, osv. Där man lämnar och hämtar vagnarna har de satt fast desinfektionsmedel och "engångs-torktrasor" som man uppmanas torka sin vagn med när man lämnar tillbaka den. Bra initiativ och jag hoppas att alla gör det :) !
 
En lokal affär (liknande sortiment som Granngården) har en typ av vagnar som man kan låna för att köra fodersäckar, osv. Där man lämnar och hämtar vagnarna har de satt fast desinfektionsmedel och "engångs-torktrasor" som man uppmanas torka sin vagn med när man lämnar tillbaka den. Bra initiativ och jag hoppas att alla gör det :) !

Det låter ju jättebra!
 
Och ja, att en person i familjen går och handlar utan barn skulle också underlätta.

Detta borde vara sunt förnuft i dessa tider tycker jag!

Utanför min lilla närbutik finns skyltar som uppmanar till att låta en person handla och övriga väntar utanför om man är fler

Toppen!

-----

Jag har inte varit in i en mataffär sedan den 17e mars. Ibland har jag velat, men antalet bilar på parkeringen har fått mig att avstå. Ser inte ut som om nån bryr sig. ☹
 
Fast även andra länder testar ju numera alla med lindriga symptom/misstanke, och har ändå minskning i antal smittade.....

En sak som jag funderat på om är anledningen till att Sverige valt en annorlunda strategi, och siktat in sig mot flockimmunitet - vilket inget annat land numera har som officiell strategi vad jag vet - är att det känns inte som Sverige/AT tror det är sannolikt att det ska komma en fungerende vaccin inom kort? Medan lockdowns etc i andra länder har begrunnats med att få smittan under kontroll fram tills vi har ett vaccin mot Covid-19....

Inte heller Sverige haft flockimmunitet som strategi - så jävla tjatigt att folk inte verkar begripa det. Det har bara handlat om att platta ut kurvan så att sjukhusen ska kunna ta hand om de sjuka. Inget annat.
 
Inte heller Sverige haft flockimmunitet som strategi - så jävla tjatigt att folk inte verkar begripa det. Det har bara handlat om att platta ut kurvan så att sjukhusen ska kunna ta hand om de sjuka. Inget annat.

Sen finns det ju skillnader mellan Sveriges strategi och de länder som valt lockdown. De som valt lockdown verkar ha trott att det skulle gå snabbare över än vad Sverige trott. Därför har Sverige valt en långsiktigt hållbar strategi. Lockdown kan man bara ha en begränsad tid.
 
Har kollat de flesta men faktiskt inte Kronans :) Ska kolla där!
Verkar det förresten som att bunkringen minskat nu? Vad tycker ni andra?
Jag vågar inte handla i butik utan beställer online för avhämtning vid butiken, och där tror jag man får tag på det mesta. Till och med jäst ;)
Ni som är modigare och går i butiker, hur ser det ut där?
Under några veckor i mars, kanske också i början av april, var det tomt på hyllorna för dasspapper och pasta. Och nudlar i portionsförpackning...
Sen dess har det inte varit fler hål i hyllorna än normalt.
Jag tycker inte det verkar vara något bunkrande alls där jag bor. Att folk storhandlar då och då är ju liksom normalt.
 
Jag hittade en tabell från SCB som visar att sedan midsommar ser det ut som att dödligheten i Sverige ligger på samma nivå som åren 2015-2019. Mellan mars och midsommar dog fler i år än 2015-2019 men nu ligger det på samma nivå.
Ja, att det varit en överdödlighet under våren är ju obestridlig fakta, men det är nog lätt att glömma bort att människor dör dagligen i vårt land, av olika orsaker t.ex olyckor, sjukdomar eller ålder.
Senast jag lyssnade på presskonferensen (kan vara 1-2 veckor sen eller så) med FHM m.fl så sa Anders Tegnell just det, att det inte är någon överdödlighet längre.
 
Han har skrivit många väldigt neutrala, grävande och faktagranskande artiklar genom hela coronakrisen.

*kl*
Fick upp den här i mitt twitterflöde. Det är vissa frågetecken kring källor för siffrorna men i stort är det intressant reflekterande kring överdödlighet, i Sverige, Norden och en del övriga länder.
 
Sen finns det ju skillnader mellan Sveriges strategi och de länder som valt lockdown. De som valt lockdown verkar ha trott att det skulle gå snabbare över än vad Sverige trott. Därför har Sverige valt en långsiktigt hållbar strategi. Lockdown kan man bara ha en begränsad tid.
Tror det Sverige gjort är att inte tro något särskilt, utan utgå ifrån vad som kan ge bästa möjliga utfall givet alla olika möjligheter som kan tänkas inträffa.
 
*kl*
Fick upp den här i mitt twitterflöde. Det är vissa frågetecken kring källor för siffrorna men i stort är det intressant reflekterande kring överdödlighet, i Sverige, Norden och en del övriga länder.
Siffrorna stämmer dåligt överens med Euromomo's...
Fast senare i tråden ser det ut som de använder Euromomo's.
Får titta noggrannare senare.
 
Han har skrivit många väldigt neutrala, grävande och faktagranskande artiklar genom hela coronakrisen.

*kl*
Fick upp den här i mitt twitterflöde. Det är vissa frågetecken kring källor för siffrorna men i stort är det intressant reflekterande kring överdödlighet, i Sverige, Norden och en del övriga länder.

Fast det är ju utsmetat på vecka 40 2019 - vecka 23 2020, det känns ju lite felvalt.
 
Fast det är ju utsmetat på vecka 40 2019 - vecka 23 2020, det känns ju lite felvalt.
Ja och nej, folk dör i allmänhet någon gång, och många äldre styrker med av värmeböljor/sjukdomar som är så sköra att i stort sett vad som helst kan få dödlig utgång. Har det inte varit någon smittspridning i samhället av exempelvis influensa eller någon värmebölja så är det fler som "väntar" på att dö, och har det varit en hård period så är det färre som ligger nära gränsen. Det blir mer rättvist om man mäter över en längre period, den nämnda perioden är den vanliga när det gäller säsongsinfluensa.
 
Håller influensaperioden på till och med vecka 20? Dvs mitten på maj?
Som med all statistik får man svar så som man frågar.

Influensaperioden räknas från v40 till v39. Nu slutar den på v23 för att det är senaste säkra inmatningen.

Anledningen till att man räknar höst-höst och inte årvis är att influensan går runt vintern, och det tydligen blir fel om man väljer v1 till v52 (kan bla bli två olika influensor mm)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp