Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående Giesecke : nu har det kommit fram att FHM betalar Giesecke stora summor bl.a. för att propagera i media.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/g...olkhalsomyndigheten-nu-dras-faktura-tillbaka/
Betalar för att propagera? Nu läser du in det du vill. Han har själv sagt nu att framträdande i media inte varit på FHMs uppdrag. Vad han gör och säger som privatperson får nog anses som sina egna åsikter. Att han sen felaktigt fakturerat FHM för det är en annan sak och något som är åtgärdat. Nedan artiklar tar upp ämnet väl.

https://emanuelkarlsten.se/05/johan...ktuellt-felaktigt-och-kommer-inte-betalas-ut/
https://emanuelkarlsten.se/05/johan...kan-arbeta-motsvarande-en-halvtid-under-2020/
 
Lika effektivt som placeboeffekt kan också hypokondri vara. Dvs. man blir sjukare än man är för man är säker på att man är drabbad av ökänd pandemi sjukdom. Hur många har inte blivit drabbad av helt vanlig influensa men just denna gång tog det lång tid för personen att känna sig helt återställd -ibland flera månader...men var ändå bara hemma kanske den första veckan. Sen gått till arbete och arbetat med "sviter" efter en segdragen influensa. (Självklart ska man ändå i dessa tider var hemma och följa rekommendationerna)
:confused: Menar du att min släkting är hypokondriker?
 
Betalar för att propagera? Nu läser du in det du vill. Han har själv sagt nu att framträdande i media inte varit på FHMs uppdrag. Vad han gör och säger som privatperson får nog anses som sina egna åsikter. Att han sen felaktigt fakturerat FHM för det är en annan sak och något som är åtgärdat. Nedan artiklar tar upp ämnet väl.

https://emanuelkarlsten.se/05/johan...ktuellt-felaktigt-och-kommer-inte-betalas-ut/
https://emanuelkarlsten.se/05/johan...kan-arbeta-motsvarande-en-halvtid-under-2020/
Läs själv artiklarna du länkar till, i dem framgår det att hans framträdande i media har skett i samråd med ansvariga inom FHM.
 
Att kurvan hålls låg betyder att sjukvården har kapacitet att ta emot alla som beglver vård.

Fast det har man ju inte haft i Sverige eftersom i princip all elektiv vård har skjutits upp. Covid-19 har svalt och sväljer massor av resurser från andra vårdbehövande. Finland och Norge har lyckats hålla kurvan betydligt plattare och inte tullat lika mycket på vårdresurserna - och (än så länge) förhindrat många sjukdomsfall och dödsfall.

Covid-patienter är enormt resurskrävande. De som behöver respirator behöver respirator extremt länge, med djupare narkos (=extrema mängder Propofol går åt) och behöver lång rehabilitering för att - förhoppningsvis - komma tillbaka till ett normalt liv.

Efter Covid - givet att det kommer en sådan period - så kommer vårdköerna till den elektiva vården vara gigantisk.

Ekonomiskt är det heller inte säkert att det har varit någon vinst att strypa lite lagom. Flera ekonomer är tveksamma till det, t.ex. Lars Calmfors.
 
:confused: Menar du att min släkting är hypokondriker?
Har ingen aning om din släkting är det. Har jag fel om din släkting och alla andra i hans närhet var säkra på att det var convid19 denne hade eftersom det var så långdraget? Nu visade provsvar ett något annat. Det jag menar är att om det hade varit vanliga tider och ingen pandemi, så kanske din släkting varit hemma den akuta tiden och gått tillbaka till arbetet om än hängig kanske allmänt nedgången och svag och bara ansett att det var en riktigt enveten influensa han fått som vägrade ge med sig.
 
Läs själv artiklarna du länkar till, i dem framgår det att hans framträdande i media har skett i samråd med ansvariga inom FHM.
Ja, se på attan - du har helt rätt!
Hur kunde vi missförstå t.ex den här meningen:

Det ingår inte i hans uppdrag att uttala sig i media för Folkhälsomyndigheten, säger Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten.

Eller den här?
Sedan det nu förtydligats att framträdanden i media inte ingår i mitt uppdrag kommer jag att revidera min faktura för april och se till att sådana aktiviteter inte kommer med på framtida fakturor.
 
Ja, se på attan - du har helt rätt!
Hur kunde vi missförstå t.ex den här meningen:

Det ingår inte i hans uppdrag att uttala sig i media för Folkhälsomyndigheten, säger Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten.

Eller den här?
Sedan det nu förtydligats att framträdanden i media inte ingår i mitt uppdrag kommer jag att revidera min faktura för april och se till att sådana aktiviteter inte kommer med på framtida fakturor.
Lägg ned dina spydiga kommentarer. Läs vad som står i artiklarna som länkades så ser du att de bekräftar det jag skrev.
 
Lägg ned dina spydiga kommentarer. Läs vad som står i artiklarna som länkades så ser du att de bekräftar det jag skrev.
Ur den andra artikeln:
I kontraktet framgår att myndigheten behöver en ”senior expert” på grund av ”hög arbetsbelastning”. Experten ska ”hjälpa till vid modellering av olika utbrottscenarion”. Vidare ska personen ha ”god kunskap om epidemiologi och smittspridning, samt olika åtgärder som kan sättas in vid en pandemi och dess effekter på sjukvården”.

Inte heller under denna länk framgår det med minsta interpunktion att
hans framträdande i media har skett i samråd med ansvariga inom FHM.

Nu är det upp till dig att citera något ur de länkade texterna, som vidimerar vad du säger - istället för att be mig läsa om texterna än en gång.
 
Fast det har man ju inte haft i Sverige eftersom i princip all elektiv vård har skjutits upp. Covid-19 har svalt och sväljer massor av resurser från andra vårdbehövande. Finland och Norge har lyckats hålla kurvan betydligt plattare och inte tullat lika mycket på vårdresurserna - och (än så länge) förhindrat många sjukdomsfall och dödsfall.

Covid-patienter är enormt resurskrävande. De som behöver respirator behöver respirator extremt länge, med djupare narkos (=extrema mängder Propofol går åt) och behöver lång rehabilitering för att - förhoppningsvis - komma tillbaka till ett normalt liv.

Efter Covid - givet att det kommer en sådan period - så kommer vårdköerna till den elektiva vården vara gigantisk.

Ekonomiskt är det heller inte säkert att det har varit någon vinst att strypa lite lagom. Flera ekonomer är tveksamma till det, t.ex. Lars Calmfors.
Jo Sverige har haft kapacitet att ta hand om Covid-patienterna.
Och ja, på bekostnad av en massa planerad vård. (sen kanske en del av den planerade vården ändå borde ställts in, för att den sker i samma byggnader som covidpatienterna vårdas - jag vet inte, killgissar bara)
Men det är fortfarande så att ingen covidpatient har blivit bortprioriterad från vård för att det inte funnits tillräckligt med vårdresurser.

Sen kan man diskutera i all oändlighet om hur upplägget av vården generellt ser ut i vårt land. Innan vi ens hade ett coronavirus att ta hand om. Vårdköer, läkarbrist, sjuksköterskebrist, låga löner osv. Och stora skillnader mellan regionerna. Det finns en hel del att förändra där, bland annat hela NPM-styret av vården.
 
Om jag får killgissa jag också, så tror jag att när allting summeras i framtiden, och Sverige jämförs med sina nordiska grannländer, så kommer man koka ned till att Sverige hade sin ädelreform - med alla de organisatoriska nackdelar som inte passar i en pandemi - medan Danmark, Norge, Finland inte hade det.

Inte i att de hade lockdown, och inte vi.
 
Ekonomiskt är det heller inte säkert att det har varit någon vinst att strypa lite lagom. Flera ekonomer är tveksamma till det, t.ex. Lars Calmfors.

Men absolut inte heller säkert att det varit särskilt smart att strypa all ekonomisk och mänsklig aktivitet. Tricky det här.

Det är inte heller så att länder som krävt att medborgare stannat i sina hem, välkomnat dem till vårdinsatser på sjukhus. Det ligger lite i lockdown-begreppet att man inte ska ranta till sjukhus efter behov.
 
Om jag får killgissa jag också, så tror jag att när allting summeras i framtiden, och Sverige jämförs med sina nordiska grannländer, så kommer man koka ned till att Sverige hade sin ädelreform - med alla de organisatoriska nackdelar som inte passar i en pandemi - medan Danmark, Norge, Finland inte hade det.

Inte i att de hade lockdown, och inte vi.
Håller med.
https://sverigesradio.se/artikel/7480103

En mycket intressant fråga sedan vilka olika komponenter som bidragit på olika sätt till att en samverkanseffekt blir så påtaglig just i kommunala omsorgen.
Arbetsgivarens personalplanering, kompetens och rutiner i arbetet, kommunernas roll i myndighetsstrukturen, faktumet att boende inte kan sorteras eller isoleras utan samtycke, smittskyddsarbetets inriktning, bortprioriterad krisberedskap pga. knappa resurser...
 
Om jag får killgissa jag också, så tror jag att när allting summeras i framtiden, och Sverige jämförs med sina nordiska grannländer, så kommer man koka ned till att Sverige hade sin ädelreform - med alla de organisatoriska nackdelar som inte passar i en pandemi - medan Danmark, Norge, Finland inte hade det.

Inte i att de hade lockdown, och inte vi.
Förlåt men ädelreform? Jag förstår inte :o
 
@Jeffery @kökshäxan Det här med gieschke verkar så konstigt. Han ska sitta i tv men inte få betalt av någon? Jag har faktiskt undrat någon gång hur de får betalt i tv alltså de som inte är anställda reportrar?

Det är väl därför som reportrar har som hobby att intervjua andra reportrar vilket generellt är lite ”hål i huvudet” tycker jag men då intervjuar de väl en person med mediaträning som är relativt tydlig anser de väl?
 
Förlåt men ädelreform? Jag förstår inte :o

Jag antar att @Jeffery menar att liksom skolan har vårdnadsboendet lagts ut på entreprenad, dvs ett vårdbolag med kompetens har kunnat drivit ett äldreboende. Speciellt i Stockholm är det många privata aktörer och hög dödlighet. Precis som i fallet med skolor så har kommunen det övergripande ansvaret och kommunerna betraktas då som privat aktör. Hela situationen blir konstig eftersom den som är primärt ansvarig för sjukvård driver bla busstrafik och den som är regionalt ansvarig för ett område, dvs kommunerna, driver sjukvård.

Problemet är att mellan sjukvården och privata aktörer, inkl kommun, är då skjiljda offentligt finansierade verksamheter. Kompetensen är delad. Bra ibland, sämre ibland. Det är väl bra att många har kompetens men det är en risk att kompetensen är generellt är lägre. Detta gäller då även sjukvårdsmaterial.

Sjuksköterskor har bättre betalt inom kommun tror jag. Generellt tror jag att valfrihet för sjukvårdens anställda är viktig. Det är viktigt för att sjukhusen verkar ibland ha problem med sin sociala arbetsmiljö och då måste det finnas andra möjligheter inom landet för sjuksköterskor att stanna inom yrket.
 
Senast ändrad:
Men absolut inte heller säkert att det varit särskilt smart att strypa all ekonomisk och mänsklig aktivitet. Tricky det här.

Det är inte heller så att länder som krävt att medborgare stannat i sina hem, välkomnat dem till vårdinsatser på sjukhus. Det ligger lite i lockdown-begreppet att man inte ska ranta till sjukhus efter behov.

Norge, för att ta ett exempel, gick tillbaka till normalvård redan 17 april.
 
Om jag får killgissa jag också, så tror jag att när allting summeras i framtiden, och Sverige jämförs med sina nordiska grannländer, så kommer man koka ned till att Sverige hade sin ädelreform - med alla de organisatoriska nackdelar som inte passar i en pandemi - medan Danmark, Norge, Finland inte hade det.

Inte i att de hade lockdown, och inte vi.

Hela Norden har haft NPM under ganska lång tid. Sverige och Norge har dock börjat röra sig mot post-NPM modeller (hur det ser ut i Finland är jag osäker på). Norge har haft samverkansmodeller och Sverige har rört sig mot det som kallas för värdebaserad vård. Visserligen är det senare i stor utsträckning bara ett finare ord för NPM då fokus fortfarande är på mätbarhet. Vad som istället kan tänkas spela roll är olika politiska strukturer och grad av autonomi, politisk styrning, samt hur NPM i olika utsträckning samverkar med sådana faktorer.
 
Norge, för att ta ett exempel, gick tillbaka till normalvård redan 17 april.

Resonemanget (för att överföras) kräver då att man tänker att en lockdown i mitten av mars (då många länder tog sådana beslut) hade hindrat smittspridningen radikalt på äldreboenden som redan hade besöksförbud.

Man kan jämföra med andra länder som trots lockdown fått helt andra belastningar på sjukvården, värre än utfallet här i Sverige.

För mig är det på intet sätt uppenbart att det skulle vara lockdown som är den heliga graalen för att hålla nere vårdbelastningen. Några alternativa utfall av verkligheten kommer vi dock inte få uppleva.

Jag håller dock med i sak, att det här fokuset på en enda sjukdom i sjukvården är vanskligt och redan innan pandemin fanns ganska omfattande vårdskulder.

Edit: Besöksförbudet kom tydligen inte förrän med de andra rekommendationerna 1 april.
 
Resonemanget (för att överföras) kräver då att man tänker att en lockdown i mitten av mars (då många länder tog sådana beslut) hade hindrat smittspridningen radikalt på äldreboenden som redan hade besöksförbud.

Man kan jämföra med andra länder som trots lockdown fått helt andra belastningar på sjukvården, värre än utfallet här i Sverige.

För mig är det på intet sätt uppenbart att det skulle vara lockdown som är den heliga graalen för att hålla nere vårdbelastningen. Några alternativa utfall av verkligheten kommer vi dock inte få uppleva.

Jag håller dock med i sak, att det här fokuset på en enda sjukdom i sjukvården är vanskligt och redan innan pandemin fanns ganska omfattande vårdskulder.

Edit: Besöksförbudet kom tydligen inte förrän med de andra rekommendationerna 1 april.

I min kommun (Skåne) startade besöksförbudet på äldreboende redan i mitten av mars. Jag blev väldigt förvånad när Löfven gick ut med besöksförbudet för då hade vi redan hadft det i några veckor. Dessutomi en region med betydligt mindre smitta än i den värst drabbade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp