Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då faller hela vitsen med att bära mask om du ändå inte försöker minska ev smittspridning och du kan lika gärna strunta i den.

Fast nej - där håller jag inte med. Budskapet är ju att man ska bära mask för att skydda andra - alltså från ens utandningsluft. Så om många bär mask, så minskar antalet virus partiklar i luften, och så också minskar (inte försvinner) smittspridningen.

Frågan är alltså vilken risk som är större - den totala mängden viruspartiköar i luften från allas utandning utan mask, eller att jag skulle bli sjuk av en viruspartikel som fastnat på min mask.
Kring DET har jag verkligen inte sett någon forskning, men som sagt, tillräckligt många personer med medicinsk utbildning rekommenderar ansiktsmasker för stt minska smittspridning och jag tycker det finns tillräckligt mycket anekdotisk bevisföring (generellt lägre smittspridning i kulturellt maskbärande länder, och gradvis införande av masklag i tyska städer) för stt det ska verka troligt, så jag följer glatt de nya lagarna och gör vad jag kan (t.ex. har jag bytt kollektivtrafiken mot cykel) för att minska smittspridningen.
 
Då faller hela vitsen med att bära mask om du ändå inte försöker minska ev smittspridning och du kan lika gärna strunta i den.

Och enligt denna logiken, borde inte NYC återigen se en stor uppgång av nya fall?, enligt vänner dom bor där, bär mer eller mindre aööa nu mask när de lämnar sitt hus. Istället har de ju väldigt "platta" siffror.
 
Och enligt denna logiken, borde inte NYC återigen se en stor uppgång av nya fall?, enligt vänner dom bor där, bär mer eller mindre aööa nu mask när de lämnar sitt hus. Istället har de ju väldigt "platta" siffror.
NYC är sannolikt ett av tre områden i världen där halten immuna människor är som allra högst, möjligtvis är NYC det område med den allra högsta halten.
Denna immunitetslogik kan dämpa annan logik.
 
NYC är sannolikt ett av tre områden i världen där halten immuna människor är som allra högst, möjligtvis är NYC det område med den allra högsta halten. Denna logik gör override på annan logik.

Högt, men troligtvis bara inom en del Boroughs, inte heller NYC. Men, äve om vi skulle anta att NYC har gruppimmunitet så är det ju många delar av västeutopa som börjat bära masker de denaste månader - lägg därtilö länder i Sydostasien där man burit masker i många år - om de nu var sådana smitthärdar hade det nog varit tydligt vid detta laget?
 
Fast nej - där håller jag inte med. Budskapet är ju att man ska bära mask för att skydda andra - alltså från ens utandningsluft. Så om många bär mask, så minskar antalet virus partiklar i luften, och så också minskar (inte försvinner) smittspridningen.

Frågan är alltså vilken risk som är större - den totala mängden viruspartiköar i luften från allas utandning utan mask, eller att jag skulle bli sjuk av en viruspartikel som fastnat på min mask.
Kring DET har jag verkligen inte sett någon forskning, men som sagt, tillräckligt många personer med medicinsk utbildning rekommenderar ansiktsmasker för stt minska smittspridning och jag tycker det finns tillräckligt mycket anekdotisk bevisföring (generellt lägre smittspridning i kulturellt maskbärande länder, och gradvis införande av masklag i tyska städer) för stt det ska verka troligt, så jag följer glatt de nya lagarna och gör vad jag kan (t.ex. har jag bytt kollektivtrafiken mot cykel) för att minska smittspridningen.

Fast jag är inte villig att riskera mitt eget mående för att rädda andra från min smitta (Om jag nu är smittbärare utan att veta) Och jag använder skydd.
Risken att jag ska bli smittad om jag inte använder skyddet rätt blir ju större men jag kanske smittar andra sämre.
 
Jag var på vårdcentralen för att få förnyande av recept på levaxin och diklofenak då min ordinarie läkare var på semester.
Det var stora avstånd, få i väntsalen och mycket möjligheter att tvätta händerna.

Det positiva, som jag faktiskt fattade först efteråt, var läkarens fina sätt att fråga om det mentala. Vi pratade om varför jag har levaxin och diklofenak och efter vi var klara frågade hon ”Men, du mår bra annars”? Jag svarade att jag mår bra. Hon frågade en gång till när någon minut gått och jag bekräftade igen och hon sa att det såg så ut.

Jag som har den turen att jag mycket sällan hamnar i ens mild höstdeppighet och inte märkt av covid-epidemin på ett särdeles jobbigt sätt fattade ju inte förrän jag åkt att det med största anledning var det hon syftade på.

Vad trevligt att frågan kom upp, att hon tittade mig i ögonen och frågade allvarligt men inte påträngande. Efteråt var jag väldigt glad för det, på många plan.
För den personen som i dessa tider verkligen inte mår bra.
För den gången jag kanske mot all Förmodan skulle må skit.
För min kommun som har en sådan läkare.
 
Jag forstar inte riktigt kritiken mot tygmasker.
Saklart ar de inte lika effektiva som sjukvardsmasker, de gor ju inte ens samma jobb (skydda bararen vs skydda andra), och ja, vi har saklart inte massa forsking pa omradet an, men det ar varken svart eller dyrt att ta pa sig en mask i kollektivtrafiken eller i butikerna, och enligt mig at det ett enkelt satt att visa hansyn till sina medmanniskor.

Ja, jag forvarar min mask i fickan, och anvander samma mask mer an en gang, men jag gottar mig ju bara i mina egna baciller, sa det tycker jag inte ar nagot problem.
Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.

Aven om masker bara skuller minska smittspidningen med 10%, sa blir det ju valdigt fort valdigt manga folk som slipper att bli sjuka, och for den chansen bar jag garna mask.
Det handlar inte om pris eller svårighet för min del utan om riskbedömning. Fungerar en mask så samlar den upp virus och då ska m man inte röra vid den när den är på då rör man ju vid det uppsamlade viruset och ökar risken för andra om man råkar röra något och efteråt bör den hanteras som biologiskt riskavfall så inte någon råkar komma i kontakt med den.

Rätt använd och en modell som fungerar så är ansiktsskydd kanon, men det är förmodligen en bråkdel som hanterar dem korrekt och ens har skydd som är testade och godkända.
 
Fast nej - där håller jag inte med. Budskapet är ju att man ska bära mask för att skydda andra - alltså från ens utandningsluft. Så om många bär mask, så minskar antalet virus partiklar i luften, och så också minskar (inte försvinner) smittspridningen.

Frågan är alltså vilken risk som är större - den totala mängden viruspartiköar i luften från allas utandning utan mask, eller att jag skulle bli sjuk av en viruspartikel som fastnat på min mask.
Kring DET har jag verkligen inte sett någon forskning, men som sagt, tillräckligt många personer med medicinsk utbildning rekommenderar ansiktsmasker för stt minska smittspridning och jag tycker det finns tillräckligt mycket anekdotisk bevisföring (generellt lägre smittspridning i kulturellt maskbärande länder, och gradvis införande av masklag i tyska städer) för stt det ska verka troligt, så jag följer glatt de nya lagarna och gör vad jag kan (t.ex. har jag bytt kollektivtrafiken mot cykel) för att minska smittspridningen.
Fast det är tveksamt om antalet viruspartiklar i luften minskar. Det är ju inte så att folk har på sig skydden korrekt och byter dem ofta. Det är snarare att man släpar med sig viruspartiklarna. Om de sedan stannar i andningsskyddet trots att man petar på det är tveksamt, Det finns vad jag vet inte undersökningar om hur de verkligen fungerar i verkliga livet med den typ av hantering som folk ägnar sig åt.
 
Senast ändrad:
Det handlar inte om pris eller svårighet för min del utan om riskbedömning. Fungerar en mask så samlar den upp virus och då ska m man inte röra vid den när den är på då rör man ju vid det uppsamlade viruset och ökar risken för andra om man råkar röra något och efteråt bör den hanteras som biologiskt riskavfall så inte någon råkar komma i kontakt med den.

Rätt använd och en modell som fungerar så är ansiktsskydd kanon, men det är förmodligen en bråkdel som hanterar dem korrekt och ens har skydd som är testade och godkända.

Ja, det handlar om en riskbedömning, och jag har hittiös inte sett något om att maskbärande faktiskt skulle öka smittspridning, och jag väljer att lyssna på rekommendationerna från medicinska experter som gör denna riskbedömningar från en mycket större kunskapsbas än vad jag har.
 
Fast jag är inte villig att riskera mitt eget mående för att rädda andra från min smitta (Om jag nu är smittbärare utan att veta) Och jag använder skydd.
Risken att jag ska bli smittad om jag inte använder skyddet rätt blir ju större men jag kanske smittar andra sämre.

Om det skulle vara så att risken från mask eller inte mask är likvärdig, men att den drabbar olika grupper (blraren eller andr) så är detta ju en verkligt intressant moralisk frågeställning. Jag skulle tycka att man stiftar lagar och förordningar efter vad som är bäst för gruppen som helhet
 
Ja, det handlar om en riskbedömning, och jag har hittiös inte sett något om att maskbärande faktiskt skulle öka smittspridning, och jag väljer att lyssna på rekommendationerna från medicinska experter som gör denna riskbedömningar från en mycket större kunskapsbas än vad jag har.
Och jag gör det samma, och väljer att lyssna på rekommendationer och här i Sverige så rekommenderas man att stanna hemma om man är sjuk och annars hålla avstånd. Jag behöver dock ingen expert som talar om för mig att om man samlar upp virus i ett skydd så försvinner de inte för världen. Hanterar man då skyddet fel så stannar de inte för evigt i det. Det är inte raketteknologi.
 
De här mask-undersökningar som vi pratar om här, vilka masker har de undersökt?
Kliniska maskar för engångsbruk, eller random tyg med häftigt tryck som används kontinuerligt utan att tvättas (för att det häftiga trycket inte ska skadas)?
 
Med tanke på att Sverige

1. Haft relativt öppet
2. Väldigt få bär munskydd

så borde svenskar som nationalitet vara utrotad vid det här laget om lockdown och maskbärande är de två huvudingredienserna i att få ner smitta.

Nu är trenden tydligt nedåtgående (än så länge) medan länder som har strikt maskkrav och även i olika varianter haft lockdown börjat öka (lite) igen. För mig räcker liksom det som "bevis". Och logiken i att hålla instruktionerna till få och enkla och som ger störst effekt och mangla in det i huvudet hos folk.
 
Med tanke på att Sverige

1. Haft relativt öppet
2. Väldigt få bär munskydd

så borde svenskar som nationalitet vara utrotad vid det här laget om lockdown och maskbärande är de två huvudingredienserna i att få ner smitta.

Nu är trenden tydligt nedåtgående (än så länge) medan länder som har strikt maskkrav och även i olika varianter haft lockdown börjat öka (lite) igen. För mig räcker liksom det som "bevis". Och logiken i att hålla instruktionerna till få och enkla och som ger störst effekt och mangla in det i huvudet hos folk.
Ja och inmanglad har man ju definitivt blivit när man läser en bok och två personer kramar om varandra tänker, "men så får man ju inte göra nu"
 
Och jag gör det samma, och väljer att lyssna på rekommendationer och här i Sverige så rekommenderas man att stanna hemma om man är sjuk och annars hålla avstånd. Jag behöver dock ingen expert som talar om för mig att om man samlar upp virus i ett skydd så försvinner de inte för världen. Hanterar man då skyddet fel så stannar de inte för evigt i det. Det är inte raketteknologi.

Nej men det är väl det ingen som påstått?

Frågan är väl snarare vilket som är mest riskfyllt- att bli sjuk genom att få viruset genom en otvättad mask, eller genom virusmängd i luften genom massa utandningsluft, och det äe det ingen som har ett riktigt svar på.
Jag ifrågasatte bara varför det var en så starkt kritiskt ton mot maskbärande här, när det inte heller finns något bevis för att maskbärande skulle förvärra situationen.

Det är ett nytt, relativt okänt virus där vetenskapen ständigt lär sig nya saker, så naturligtvis görs det olika riskvärderingar och rekommendationer.

De främsta argumenten jag sett mot maskbärande är att det inte funnits tillräckligt med masker och att de kan potentiellt ge en falsk trygghetskänsla. Brist på masker är inte längre ett problem, och den där falska ttygghetskänslan är inget jag upplevt.

Men jag är ingen absolutist. Jag följer bara lagarna här, så jag har haft mask på kollektivtrafiken (2 gånger) den senaste månaden, och i andra butiker sedan reglerna ändrades förra veckan.
 
Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.
Alltså, nej.. Det är inte luftburet. Det sprids via pyttesmå vätskedroppar, som kan färdas kortare sträckor i luften. Aerosol är typ vätskedimma.
WHO har sagt ungefär så här
1595888657214.png

Klippt från den här artikeln https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoQv9q/wold-sagar-forskarnas-larm-larvigt där professor Agnes Wold konstaterar att om det varit en luftburen smitta hade epidemin sett ut på ett helt annat sätt.
 
Alltså, nej.. Det är inte luftburet. Det sprids via pyttesmå vätskedroppar, som kan färdas kortare sträckor i luften. Aerosol är typ vätskedimma.
WHO har sagt ungefär så här
Visa bifogad fil 54775
Klippt från den här artikeln https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoQv9q/wold-sagar-forskarnas-larm-larvigt där professor Agnes Wold konstaterar att om det varit en luftburen smitta hade epidemin sett ut på ett helt annat sätt.

Ok, är inte helt inne på det medicinska språkdefinitionerna, i mina öron låter det där ganska luftburet med aerosols som kan hänga i luften - även om jag förstår att epidemiologi säkert har smartare och mer korrekt representativa definitioner än så.
Känns fortfarande rimligt att masker kan hjälpa att minska mängden aerosola virus som flyter/sjunker omkring dock.
 
Artiklar som denna samlar ett par källor som påbverkar min bedömning om varför jag t.ex. inte är så orolig över att bli smittad genom virus som suttit på min ansiktsmask:
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/07/scourge-hygiene-theater/614599/

"In May, the Centers for Disease Control and Prevention updated its guidelines to clarify that while COVID-19 spreads easily among speakers and sneezers in close encounters, touching a surface “isn’t thought to be the main way the virus spreads.” Other scientists have reached a more forceful conclusion. “Surface transmission of COVID-19 is not justified at all by the science,” Emanuel Goldman, a microbiology professor at Rutgers New Jersey Medical School, told me. He also emphasized the primacy of airborne person-to-person transmission.

...
But in the past few months, scientists have converged on a theory of how this disease travels: via air. The disease typically spreads among people through large droplets expelled in sneezes and coughs, or through smaller aerosolized droplets, as from conversations, during which saliva spray can linger in the air.

Surface transmission—from touching doorknobs, mail, food-delivery packages, and subways poles—seems quite rare. (Quite rare isn’t the same as impossible) "
 
Fast i dag finns det massor med research som klart visar att bara mask trots allt skyddar mer an att inte gora det, bade for bararen och de den moter ... sedan tror jag ju inte att det bara ar alla har som anser att mask ar av ondo som inte vet och forstar hur man anvander en mask.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp