Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns många studier gjorda på maskers effektivitet.

En bra sammanfattning av vad forskarna vet i dagsläget är sammanfattat i denna metaanalys på 172 studier angående covid, avstånd, masker.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext#sec1
Reagerar på att det i första länken står "it is not clear how much of an effect face coverings have".
Om jag fattar rätt är den publicerad idag. Ska det förstås som att det är är nyttan på en mer övergripande samhällsnivå som de talar om i det fallet?
 
De flesta jag sett med mask har inte haft sjukvårdsmasker utan damm/målarmasker... gärna skitiga efter att ha använts länge. Min lekmannagissning är att de absolut inte hjälper utan snarast stjälper...
Ja precis, och de tar gärna ofta på dem.
Jag tror inte heller det är något som fungerar för var och en faktiskt. Jag tror på avstånd, hålla sig hemma så mycket som möjligt om det inte går att hålla avstånd och inte vara utanför dörren vid minsta tecken till sjukdom.
 
Jonas Gardell har delat lite bilder om det där med masker på fb senaste dagarna. T.ex denna
1595864190349.png
 
Det finns många studier gjorda på maskers effektivitet.

En bra sammanfattning av vad forskarna vet i dagsläget är sammanfattat i denna metaanalys på 172 studier angående covid, avstånd, masker.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext#sec1
Men snälla nån.

Det finns ingen som säger att rätt använda ansiktsmasker, av rätt typ, i rätt situation inte fungerar.

Det är fel masker, burna på fel sätt, som tas av och på, där man pillar med masken och i ansiktet, som inte fungerar.

Hemsydda masker t.ex. som tas av och på filtrerar inte bort de där små små viruspartiklarna. De blir fuktiga, och riktigt snuskiga. Och så av med masken, ner i fickan, och på med masken igen, utan att tvätta eller noggrannt sprita händerna.

De hemsydda är värre än att rätt använda tygnäsdukar...

Masker som bara täcker munnen, eller som hasas undan när man ska tala i mobiltelefonen, för att sedan ta i varor i affären...

Hur tänker du egentligen?
 
Det säljs ju nu lite 'stylade' munskydd, snygga färger och mönster, bandnamn osv - som folk gärna använder (kanske ännu inte så mycket i Sverige, som i utlandet).

Vet nån om dessa masker är ett överdrag för riktiga engångsmasker, som då kan bytas med jämna mellanrum? Eller är de en mask som används kontinuerligt, tills den efter ett par månader i bästa fall hamnar i tvättunnan?

Om det senare fallet gäller, visa mig en studie på dessa ickekliniska maskers effektivitet.


__stonesmask.jpg
 
Jag forstar inte riktigt kritiken mot tygmasker.
Saklart ar de inte lika effektiva som sjukvardsmasker, de gor ju inte ens samma jobb (skydda bararen vs skydda andra), och ja, vi har saklart inte massa forsking pa omradet an, men det ar varken svart eller dyrt att ta pa sig en mask i kollektivtrafiken eller i butikerna, och enligt mig at det ett enkelt satt att visa hansyn till sina medmanniskor.

Ja, jag forvarar min mask i fickan, och anvander samma mask mer an en gang, men jag gottar mig ju bara i mina egna baciller, sa det tycker jag inte ar nagot problem.
Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.

Aven om masker bara skuller minska smittspidningen med 10%, sa blir det ju valdigt fort valdigt manga folk som slipper att bli sjuka, och for den chansen bar jag garna mask.
 
Dessutom ar det min uppfattning (fran London) att snarare an att gora folk mer avslappnade, sa ar snarare masker nagot som paminner om att aven om delar av livet nu verkar normalt, sa pagar fortfarande en pandemi, och vi ska halla avstand och vara nogranna med hygienen.
 
Dessutom ar det min uppfattning (fran London) att snarare an att gora folk mer avslappnade, sa ar snarare masker nagot som paminner om att aven om delar av livet nu verkar normalt, sa pagar fortfarande en pandemi, och vi ska halla avstand och vara nogranna med hygienen.

Jag vill fortfarande påstå att användande av mask och att man tror att den hjälper, borde snarare spä på säkerheten och avslappnandet, inte påminna om avstånd.
 
Jag vill fortfarande påstå att användande av mask och att man tror att den hjälper, borde snarare spä på säkerheten och avslappnandet, inte påminna om avstånd.

Ja, det ar ju en teori, och hur man reagerar pa maskpabud dar det finns varierar ju sakert beroende pa hur man hanterat pandemin overlag pa en personlig niva.
For mig och mina vanner ar det definitivt mer utav en "varlden ar fortfarande sjuk" paminnelse, an en "med den har tygmasken pa sa kommer jag absolut inte att smitta nagon, sa nu ska jag ga och sta jattenara massa framlingar"
 
Jag forstar inte riktigt kritiken mot tygmasker.
Saklart ar de inte lika effektiva som sjukvardsmasker, de gor ju inte ens samma jobb (skydda bararen vs skydda andra), och ja, vi har saklart inte massa forsking pa omradet an, men det ar varken svart eller dyrt att ta pa sig en mask i kollektivtrafiken eller i butikerna, och enligt mig at det ett enkelt satt att visa hansyn till sina medmanniskor.

Ja, jag forvarar min mask i fickan, och anvander samma mask mer an en gang, men jag gottar mig ju bara i mina egna baciller, sa det tycker jag inte ar nagot problem.
Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.

Aven om masker bara skuller minska smittspidningen med 10%, sa blir det ju valdigt fort valdigt manga folk som slipper att bli sjuka, och for den chansen bar jag garna mask.

Det fetade stämmer inte. Om du rör vid något (oavsett vad det är) och sen rör masken utan att ha spritat händerna så för du över det som fanns på det du rörde till din mask som du sen har i ansiktet. Säg att du sen tar av dig masken (återigen utan att ha spritat händerna) stoppar den i fickan (där du kanske innan haft händerna (utan att ha spritat dem) så får du ännu mer baktierier/virus på din mask som inte kommer från dig. Osv fortsätter det tills du tvättar coh desinficerar masken.
 
Jag forstar inte riktigt kritiken mot tygmasker.
Saklart ar de inte lika effektiva som sjukvardsmasker, de gor ju inte ens samma jobb (skydda bararen vs skydda andra), och ja, vi har saklart inte massa forsking pa omradet an, men det ar varken svart eller dyrt att ta pa sig en mask i kollektivtrafiken eller i butikerna, och enligt mig at det ett enkelt satt att visa hansyn till sina medmanniskor.

Ja, jag forvarar min mask i fickan, och anvander samma mask mer an en gang, men jag gottar mig ju bara i mina egna baciller, sa det tycker jag inte ar nagot problem.
Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.

Aven om masker bara skuller minska smittspidningen med 10%, sa blir det ju valdigt fort valdigt manga folk som slipper att bli sjuka, och for den chansen bar jag garna mask.
  1. När du använder mask ska du undvika att öht peta i ansiktet oavsett för att rätta till den eller för att det kliar.
  2. Tar du av dig masken ska den läggas i en påse som du försluter.
  3. Lägg påsen i närmsta soptunna.
  4. Om du istället tar hem den förslutna påsen med masken ska den tvättas i maskin.
  5. Masken ska inte återanvändas innan den tvättats.
Om du följer ovanstående punkterna 1 - 5 kan mask begränsa smitta, om du har den i fickan och återanvänder den och/eller pillar i ansiktet kan du istället sprida smitta.
 
Det fetade stämmer inte. Om du rör vid något (oavsett vad det är) och sen rör masken utan att ha spritat händerna så för du över det som fanns på det du rörde till din mask som du sen har i ansiktet. Säg att du sen tar av dig masken (återigen utan att ha spritat händerna) stoppar den i fickan (där du kanske innan haft händerna (utan att ha spritat dem) så får du ännu mer baktierier/virus på din mask som inte kommer från dig. Osv fortsätter det tills du tvättar coh desinficerar masken.

Jo det stämmer ju, och har man riktig otur kan man säkert smittas genom att man tar på något som har viruset, och sen rör masken, som man sen sätter på ansiktet.
Bara för att en metod inte är helt 100% betyder det ju inte att den är helt värdelös. Vi kommer aldrig att uppnå sjukvårdssterilitet i "verkliga" världen, men däremot finns det ju saker man kan göra som minskar riskerna. Ett tidigt budskap under pandemin var ju att försöka undvika att röra ansiktet och att tvätta händerna ofta, och det gäller ju om man bär mask eller ej. Sen vet jag inte hur det ser ut k Sverige, men här står det handsprit i entrén i varje butik, matbutikerna har våtservetter för att torka av kundkorgar osv, så det finns många möjligheter att hålla god hygien, med eller utan mask!
 
  1. När du använder mask ska du undvika att öht peta i ansiktet oavsett för att rätta till den eller för att det kliar.
  2. Tar du av dig masken ska den läggas i en påse som du försluter.
  3. Lägg påsen i närmsta soptunna.
  4. Om du istället tar hem den förslutna påsen med masken ska den tvättas i maskin.
  5. Masken ska inte återanvändas innan den tvättats.
Om du följer ovanstående punkterna 1 - 5 kan mask begränsa smitta, om du har den i fickan och återanvänder den och/eller pillar i ansiktet kan du istället sprida smitta.

Förklara hur jag sprider smittan genom att återanvända en mask utan att maskintvätta den? Vi antar redan att jag inte pillat på den när jag använder den, och spritsr händer vid på och antagning?

Jag har inte medicinsk utbildning, men tillräckligt många med sådan rekommenderar mask, och som jag sagt så känns det för mig inte som någon större uppoffring.

(Dessutom fick jag en sån här snygg en från ridskolan
 

Bifogade filer

  • 20200719_095317.jpg
    20200719_095317.jpg
    238,1 KB · Visningar: 63
Förklara hur jag sprider smittan genom att återanvända en mask utan att maskintvätta den? Vi antar redan att jag inte pillat på den när jag använder den, och spritsr händer vid på och antagning?

Jag har inte medicinsk utbildning, men tillräckligt många med sådan rekommenderar mask, och som jag sagt så känns det för mig inte som någon större uppoffring.

(Dessutom fick jag en sån här snygg en från ridskolan
Om du vistas i en miljö där det finns virusdroppar i luften, så förutom att du iaf kommer få dem i ögonen så hamnar de på masken. När du sedan stoppar den i fickan kontamineras fickan och dina händer. Nu har du en mask i din ficka som kan innehålla virus. Nästa gång du tar upp den och sätter på dig den spelar det ingen roll att du har spritat händerna för viruset finns redan på masken, därför ska en mask efter användning stoppas i en påse som försluts så ev virus inte sprids vidare.
 
Om du vistas i en miljö där det finns virusdroppar i luften, så förutom att du iaf kommer få dem i ögonen så hamnar de på masken. När du sedan stoppar den i fickan kontamineras fickan och dina händer. Nu har du en mask i din ficka som kan innehålla virus. Nästa gång du tar upp den och sätter på dig den spelar det ingen roll att du har spritat händerna för viruset finns redan på masken, därför ska en mask efter användning stoppas i en påse som försluts så ev virus inte sprids vidare.

Ok, men det känns som en låg risk som jag är villig att acceptera
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp