Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skrev " Det är dessutom i te alltid möjligt att hålla avstånd, och då så verkar det som att experterna i många länder gör avvägningen att mask är bättre än ingen mask. "

Och jag menar på att det snarare är politiska beslut på många håll. Det är inte så att en enig expertkår menar att det finns vetenskapliga evidens för att ha ansiktsskydd, tvärt om, det finns inte mycket till forskning på området som visar på att det i verkliga livet gör någon skillnad. Vad jag vet finns det ingen forskning på diverse olika modeller av ansiktsskydd som används på mer eller mindre innovativa vis (läs delvis runt halsen, i pannan, på hakan eller i bakfickan) men jag kan ha missat det.

Ja, ibland tar politikerna olika beslut nar de fatt samma information fran experterna, och nej, expertkaren ar inte enig, men manga experter (bla. Dr Fauci i USA och British Medical Association i UK) rekommenderar masker, medans andra (t.ex. FHM) inte gor det, vilket ar precis vad jag sa....

Jag har ingen asikt pa Sveriges metod eller hur FHM har valt att hantera pandemin, bara for att vara extra tydllig, eftersom det verkar vara nodvandigt. Det kanns som att jag far rebuttera asikter och argument som jag aldrig hallt. Det vore trevligt om texter kunde tolkas valvilligt, istallet for att gora varsta mojliga tolkning.
 
Även om det gör att det riskerar att motverka sitt syfte? Ju mer du lägger på folk dess mindre följsamhet i stort.

Sveriges strategi är att ha evidensbaserade åtgärder som ger effekt och kan upprätthållas länge. Munskydd har mycket lite om någon evidens.

Nej, saklart inte om det motverkar sitt syfte. Men manga experter tycker uppenbarligen inte att de motverkar sitt syfte.
 
Även om det riskerar att minska andra, mer säkra preventiva åtgärder så att den totala smittspridningen ändå blir högre?

Nej.
Varfor tror du det?


edit: Svarade lite fort och eftersom jag kjanner att det ar viktigt att vara extremt tydlig i denna traden, sa utvecklar jag.

"Riskbedomningen om ifall det ar storre risk att bara mask eller ej lamnar jag till andra, men konstaterar att det inte finns en samlad expertasikt. Eftersom maskbarandet ar lag i flera lander och flertalet medicinska experter rekommmendear allmanheten att bara masker i t.ex. inomhusmiljoer som rekommenderar att bli mer trangda an man foredrar, sa litar jag pa deras riskbedoming, aven fast jag vet att andra, t.ex. FHM, bedommer en liknande risk pa ett annat satt"
 
Senast ändrad:
Funderar på en sak.

En kollega berättade (själv går jag inte in i mataffärer nu) att hon sett två damer med ansiktsmasker i affären, uppenbarligen rädda för Covid.
Så hade två ungdomar gått fram till dem, nära och fejkhostat fram *host* Corona *host* i ansiktet på dem.

Asså, hade jag varit en av damerna, jag hade ju blivit skogstokig och nitat dem! Men - vad hade hänt? Hade jag "åkt på" något då eller hur funkar det?
Det ska ju inte va så, men allt är ju så snett, så man undrar ju.

Man kan dömas för det de gjorde. Se artikeln:

https://www.expressen.se/gt/doms-till-fangelse-efter-coronahot-mot-polisman/
 
Det jag tror är viktigt att komma ihåg är att experter har tolkat evidensen olika pga att studierna är så relativt svaga samt möjligen har fått helt olika direktiv från politiker alternativt har olika möjligheter att själva styra rekommendationerna. Det finns fall där experterna ger en rekommendation och politikerna gör något helt annat. Många som varit ute och viftat i media må vara läkare eller från annars relevant yrkeskategori men jobbar inte aktivt med folkhälsa och epidemiologi i vanliga fall. Att ha ordentlig spetskompetens inom ett forskningsfält är betydligt svårare och snävare än vad många förstår.

Jag litar på FHMs evidensvärdering och avvägningar i stort och jag tror att vi är fler som gör det. Jag kommer mao inte sätta på mig en mask utan uttryckt rekommendation. Jag undviker också de situationer där mask kan vara aktuellt (exempelvis kollektivtrafiken eller affärer). Jag tror att "maskmotståndet" här får ses i ett annat ljus än det som kan ses i USA eller UK där det snarare blivit närmast en identitetsfråga. Jag har sett annars vettiga människor blivit ganska rabiata och på Twitter så skulle jag säga att polarisering inte är helt olik abortfrågan. Min egen skepsis för att använda mask är baserad på samma förtroende som gör att jag inte vaccinerar mig mot influensan (tillhör inte riskgrupp därför inte rekommenderat enligt FHM), håller avstånd, inte åker kollektivt, låter bli att röka, dricker alkohol med måtta, hade vaccinerat mig mot svininfluensan om jag bott i Sverige då samt försöker röra på mig minst 30 minuter om dagen.
Ungefär så tänker jag också. Det handlar om hur man värderar information och vad man bildar sig för ståndpunkt baserat på det. Förstår inte varför det ska kallas "motstånd"?

Det är liksom inte riktat mot något, det är bara min egen värdering och förhållningssätt. Vem som vill får använda mask och ha sin egen åsikt om det för min del.
Är man på en plats där det finns tydliga regler och rekommendationer så blir det en annan sak. Ifall man idkar civil olydnad så finns det ju politik i det och är ett agerande som är menat att riktas mot någon annan aktör.
 
@Stefffie Jag resonerade kring det i mitt inlägg #1485. Därav min fråga. För att maskanvändade ska tillföra något innebär det att det inte får naggas alls på något annat, mer bevisat preventiva åtgärder. På samhällsnivå, är det ett rimligt scenario? Vad tror du?

Det går liksom inte att bara lyfta ut respektive åtgärd och säga att det hjälper. Man behöver sätta ihop alla åtgärder och se hur de ev skulle påverka varandra. Om vi tillför 10% minskad smittspridning med mask men tappar 15% på avstånd då har ju maskanvändadet motverkat sitt syfte och vi ökar smittspridningen med 5%.
 
Funderar på en sak.

En kollega berättade (själv går jag inte in i mataffärer nu) att hon sett två damer med ansiktsmasker i affären, uppenbarligen rädda för Covid.
Så hade två ungdomar gått fram till dem, nära och fejkhostat fram *host* Corona *host* i ansiktet på dem.

Asså, hade jag varit en av damerna, jag hade ju blivit skogstokig och nitat dem! Men - vad hade hänt? Hade jag "åkt på" något då eller hur funkar det?
Det ska ju inte va så, men allt är ju så snett, så man undrar ju.
Om man antar att de inte var smittade eller påstod sig vara det så kan jag tänka mig att själva beteendet klassas som ofredande. Eftersom det så tydligt var menat att skapa obehag hos en människa som var uppenbart rädd/oroad redan innan.
 
Ja, ibland tar politikerna olika beslut nar de fatt samma information fran experterna, och nej, expertkaren ar inte enig, men manga experter (bla. Dr Fauci i USA och British Medical Association i UK) rekommenderar masker, medans andra (t.ex. FHM) inte gor det, vilket ar precis vad jag sa....

Jag har ingen asikt pa Sveriges metod eller hur FHM har valt att hantera pandemin, bara for att vara extra tydllig, eftersom det verkar vara nodvandigt. Det kanns som att jag far rebuttera asikter och argument som jag aldrig hallt. Det vore trevligt om texter kunde tolkas valvilligt, istallet for att gora varsta mojliga tolkning.
För att inte ha några åsikter om hur FHM hanterar coronapandemin är du väldigt kritisk, här om ansiktsmasker. Det är en del av att hantera pandemin och du ifrågasätter varför vi är emot masker i Sverige.
 
För att inte ha några åsikter om hur FHM hanterar coronapandemin är du väldigt kritisk, här om ansiktsmasker. Det är en del av att hantera pandemin och du ifrågasätter varför vi är emot masker i Sverige.
Fast ifrågasätta saker kan man ju göra utan att själv ta ställning för ena eller andra sidan? Det blir ju inte mycket till diskussion om ingen ifrågasätter något.
 
Vad gäller masker tror jag det vore vettigt att införa i Sverige på exempelvis kollektivtrafik och liknande - OM smittan ökar igen. Då finns det liksom en anledning, lite "det vi gjort räcker inte, vi måste göra mer", plus att jag inbillar mig att många som idag åker i onödan kanske hellre stannar hemma, går eller cyklar än krånglar med det extra "böket".

Att införa det i dagens läge tror jag ju dock bara skulle resultera i att folk med lätta symptom skulle se det som okej att röra sig bland folk för att vi nu har "extra skydd".
 
Fast ifrågasätta saker kan man ju göra utan att själv ta ställning för ena eller andra sidan? Det blir ju inte mycket till diskussion om ingen ifrågasätter något.
Det beror på hur man ifrågasätter, här är upplever jag ifrågasättande som en anklagelse, att Sverige/ svenskar gör fel. Det är uttalat att det är så enkelt, så gör man inte ett neutralt ifrågasättande för att starta en diskussion.
 
Senast ändrad:
Börjar funderar på hur det blir när jobbet drar igång igen.
Finns en hel del unga och odödliga i fabriken men även folk som har släktingar i andra länder (England, Polen, Iran, Irak, mm) som jag gissar på har åkt utomlands. Även folk i riskgrupper finns på jobbet.

Ska villigt erkänna att det för första gången i livet som jag har funderat på hur bra det hade varit att ha ett jobb som går att sköta hemifrån.
 
Jag är faktiskt förvånad hur starkt motståndet är, det är väldigt mycket en ickefråga här
Jag också! Och då vill jag ändå inte bära mask själv och hoppas att det inte blir nåt sånt krav här, men jag förstår inte hur man kan vara så säker på att mask skulle vara så himla dåligt.
 
Jag också! Och då vill jag ändå inte bära mask själv och hoppas att det inte blir nåt sånt krav här, men jag förstår inte hur man kan vara så säker på att mask skulle vara så himla dåligt.

Fast är någon säker på det? Jag har sett en massa uttryckt skepsis kring maskpåbud, men inte att mask skulle vara "så himla dåligt". Jag tänker mest att effekten är ganska liten, efter vad som rapporterats, och att andra åtgärder är mer effektiva. Som att hålla avstånd och att hålla sig hemma när man har symptom; och inte lockas att sätta på sig masken som ger påtagligt lägre risk att smitta andra om man rantar ut sjuk och samtidigt vägrar hålla avstånd.
 
Fast är någon säker på det? Jag har sett en massa uttryckt skepsis kring maskpåbud, men inte att mask skulle vara "så himla dåligt". Jag tänker mest att effekten är ganska liten, efter vad som rapporterats, och att andra åtgärder är mer effektiva. Som att hålla avstånd och att hålla sig hemma när man har symptom; och inte lockas att sätta på sig masken som ger påtagligt lägre risk att smitta andra om man rantar ut sjuk och samtidigt vägrar hålla avstånd.
Nja men alltså läs tråden? Det finns ett ganska stort motstånd mot mask.
 
Jag ser också att många som har mask går omkring med den när inget händer och gör det hyfsat korrekt, sen går de in i en affär, kommer fram till kassan, tar av masken, talar med den i kassan, slår in sin kod för kortet och sedan sätter på sig masken och går vidare. Om man någon gång ska bli smittad av att röra vid ytor så är det som i den här situationen, att den före tagit i masken och därmed fått en ansenlig mängd virus på händerna som denne använder för att slå in koden, och sen ska man själv använda samma knappar. Då exponerar man förmodligen både den i kassan och en själv som kommer efter med onödigt mycket virus, om man nu är smittbärare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp