Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej men det är väl det ingen som påstått?

Frågan är väl snarare vilket som är mest riskfyllt- att bli sjuk genom att få viruset genom en otvättad mask, eller genom virusmängd i luften genom massa utandningsluft, och det äe det ingen som har ett riktigt svar på.
Jag ifrågasatte bara varför det var en så starkt kritiskt ton mot maskbärande här, när det inte heller finns något bevis för att maskbärande skulle förvärra situationen.

Det är ett nytt, relativt okänt virus där vetenskapen ständigt lär sig nya saker, så naturligtvis görs det olika riskvärderingar och rekommendationer.

De främsta argumenten jag sett mot maskbärande är att det inte funnits tillräckligt med masker och att de kan potentiellt ge en falsk trygghetskänsla. Brist på masker är inte längre ett problem, och den där falska ttygghetskänslan är inget jag upplevt.

Men jag är ingen absolutist. Jag följer bara lagarna här, så jag har haft mask på kollektivtrafiken (2 gånger) den senaste månaden, och i andra butiker sedan reglerna ändrades förra veckan.

Just nu är de två största argumenten mot maskbärande i Sverige:
1) Är man sjuk ska man stanna hemma. Inte ta på sig en mask och gå ut ändå. De är rädda för att sjuka/krassliga personer i högre grad kommer vistas ute i samhället och bland folk om man uppmanar folk att ha mask på sig.
2) Smittspridningen går neråt i Sverige just nu. Då är det inte läge att införa fler restriktioner.
 
Men är man sjuk/krasslig ska man stanna hemma. Inte ta på sig en mask och gå ut ändå.

Självklart. Här är budskapet att om du har något symptom ska du stanna hemma och bara lämna huset för att ta ett covid test (man kan också få dem hemlevererade).
Masken bär vi för att det inte är säkert om man kan smitta även om man inte vet att man är sjuk.
 
Fast i dag finns det massor med research som klart visar att bara mask trots allt skyddar mer an att inte gora det, bade for bararen och de den moter ... sedan tror jag ju inte att det bara ar alla har som anser att mask ar av ondo som inte vet och forstar hur man anvander en mask.
Just det tror jag ingen motsätter sig men frågan är om det hjälper så betydligt att det är värt att riskera de saker som otvetydigt hjälper markant?

För att förenkla jättemycket. Att hålla avstånd är det absolut viktigaste för minskad smittspridning, säg 70%. Hygien är 20% och mask är 10%. Om alla alltid höll avstånd, tvättade händerna och bär mask korrekt, fine, superbra. Nu är det ju inte så men om man stenhårt präntar in avstånd och hygien så kanske 65 + 15% dvs 80% minskad smittspridning, utan mask. Om man därtill lägger mask så är nog bedömningen ändå att viss del av ffa avstånd tas det lättare på säg att vi tappar kanske 15%-enheter dvs ner till 50%. Så under förutsättning att alla använder mask korrekt hela tiden och når upp till sina 10% så har det släppts på den allra viktigaste åtgärden, avstånd. Även om långt ifrån alla slutar hålla avstånd om de bär mask så är det tillräckligt många för att inte kompensera maskanvändandets relativt lilla del som det hjälper. Och det även om alla skulle bära mask helt korrekt och vi landar på 75% minskad smittspridning.

Det här är extremt förenklat men ett högst sannolikt scenario även om siffrorna självklart kan diffa men att inte en enda skulle ta lättare på avstånd om de bär mask tror jag nog ändå vi kan vara överens om.
 
Just det tror jag ingen motsätter sig men frågan är om det hjälper så betydligt att det är värt att riskera de saker som otvetydigt hjälper markant?.

Ja, det är en av frågorna där det inte finns ett tydligt svar på. Jag märker som sagt inte att folk med mask står närmre mig, men jag låter experterna göra bedömningen (som alltså varier mellan länder).

Ytterligare en faktor torde ju vars befolkninhstätheten- det är betydligt enklare att hålla avstånd i Sverige med stora avstånd, många singel och enfamiljshushåll, än vad det är i trångbodda miljöer och storstäder.
 
Ja, det är en av frågorna där det inte finns ett tydligt svar på. Jag märker som sagt inte att folk med mask står närmre mig, men jag låter experterna göra bedömningen (som alltså varier mellan länder).

Ytterligare en faktor torde ju vars befolkninhstätheten- det är betydligt enklare att hålla avstånd i Sverige med stora avstånd, många singel och enfamiljshushåll, än vad det är i trångbodda miljöer och storstäder.
Hur många experter säger att maskanvändning garanterat ger lika mycket effekt, eller ens i närheten, jämfört med att hålla avstånd, hygien och ffa inte gå ut om man är sjuk?
Håller alla korrekt avstånd, som du upplever att de gör runt dig, då är ju mask helt irrelevant. Det är avståndet som skyddar då.
 
Hur många experter säger att maskanvändning garanterat ger lika mycket effekt, eller ens i närheten, jämfört med att hålla avstånd, hygien och ffa inte gå ut om man är sjuk?
Håller alla korrekt avstånd, som du upplever att de gör runt dig, då är ju mask helt irrelevant. Det är avståndet som skyddar då.

Ingen, vad jag vet, jag förstår inte ens varför du frågar?
Jag har aldrig sagt att mask kanske inte har mycket begränsad effekt, men att vi inte riktigt vet, den verkar iaf inte vara skadlig, och besväret att bära mask är så lågt att även om skyddet vara är begränsat, så bär jag gärna mask.
Det är dessutom i te alltid möjligt att hålla avstånd, och då så verkar det som att experterna i många länder gör avvägningen att mask är bättre än ingen mask.

Jag är faktiskt förvånad hur starkt motståndet är, det är väldigt mycket en ickefråga här
 
Ingen, vad jag vet, jag förstår inte ens varför du frågar?
Jag har aldrig sagt att mask kanske inte har mycket begränsad effekt, men att vi inte riktigt vet, den verkar iaf inte vara skadlig, och besväret att bära mask är så lågt att även om skyddet vara är begränsat, så bär jag gärna mask.
Det är dessutom i te alltid möjligt att hålla avstånd, och då så verkar det som att experterna i många länder gör avvägningen att mask är bättre än ingen mask.

Jag är faktiskt förvånad hur starkt motståndet är, det är väldigt mycket en ickefråga här
Det är inte experterna som har sista ordet utan politikerna.
 

Du skrev " Det är dessutom i te alltid möjligt att hålla avstånd, och då så verkar det som att experterna i många länder gör avvägningen att mask är bättre än ingen mask. "

Och jag menar på att det snarare är politiska beslut på många håll. Det är inte så att en enig expertkår menar att det finns vetenskapliga evidens för att ha ansiktsskydd, tvärt om, det finns inte mycket till forskning på området som visar på att det i verkliga livet gör någon skillnad. Vad jag vet finns det ingen forskning på diverse olika modeller av ansiktsskydd som används på mer eller mindre innovativa vis (läs delvis runt halsen, i pannan, på hakan eller i bakfickan) men jag kan ha missat det.
 
Det jag tror är viktigt att komma ihåg är att experter har tolkat evidensen olika pga att studierna är så relativt svaga samt möjligen har fått helt olika direktiv från politiker alternativt har olika möjligheter att själva styra rekommendationerna. Det finns fall där experterna ger en rekommendation och politikerna gör något helt annat. Många som varit ute och viftat i media må vara läkare eller från annars relevant yrkeskategori men jobbar inte aktivt med folkhälsa och epidemiologi i vanliga fall. Att ha ordentlig spetskompetens inom ett forskningsfält är betydligt svårare och snävare än vad många förstår.

Jag litar på FHMs evidensvärdering och avvägningar i stort och jag tror att vi är fler som gör det. Jag kommer mao inte sätta på mig en mask utan uttryckt rekommendation. Jag undviker också de situationer där mask kan vara aktuellt (exempelvis kollektivtrafiken eller affärer). Jag tror att "maskmotståndet" här får ses i ett annat ljus än det som kan ses i USA eller UK där det snarare blivit närmast en identitetsfråga. Jag har sett annars vettiga människor blivit ganska rabiata och på Twitter så skulle jag säga att polarisering inte är helt olik abortfrågan. Min egen skepsis för att använda mask är baserad på samma förtroende som gör att jag inte vaccinerar mig mot influensan (tillhör inte riskgrupp därför inte rekommenderat enligt FHM), håller avstånd, inte åker kollektivt, låter bli att röka, dricker alkohol med måtta, hade vaccinerat mig mot svininfluensan om jag bott i Sverige då samt försöker röra på mig minst 30 minuter om dagen.
 
Ingen, vad jag vet, jag förstår inte ens varför du frågar?
Jag har aldrig sagt att mask kanske inte har mycket begränsad effekt, men att vi inte riktigt vet, den verkar iaf inte vara skadlig, och besväret att bära mask är så lågt att även om skyddet vara är begränsat, så bär jag gärna mask.
Det är dessutom i te alltid möjligt att hålla avstånd, och då så verkar det som att experterna i många länder gör avvägningen att mask är bättre än ingen mask.

Jag är faktiskt förvånad hur starkt motståndet är, det är väldigt mycket en ickefråga här

Jag frågar därför att om skyddet masken ev ger är stor så påverkas mitt resonemang som jag angav och det vore jätteintressant att veta. Om ingen påvisat en stor skillnad i spridning med mask utan i tal runt de jag nämnt (som jag personligen tror är alldeles för höga) så blir mitt resonemang än mer relevant emot ett maskanvändade. (eller jag ska inte säga mitt resonemang utan så jag uppfattat FHM men jag försökt visualisera med siffror).

Det är ju egentligen bara om ingen ändrar någonting i sitt beteende som ev mask skulle tillföra ett extra skydd. Så liten är det ev skydd den tillför enligt det jag förstått. Och är det ett rimligt scenario?
 
Jag frågar därför att om skyddet masken ev ger är stor så påverkas mitt resonemang som jag angav och det vore jätteintressant att veta. Om ingen påvisat en stor skillnad i spridning med mask utan i tal runt de jag nämnt (som jag personligen tror är alldeles för höga) så blir mitt resonemang än mer relevant emot ett maskanvändade. (eller jag ska inte säga mitt resonemang utan så jag uppfattat FHM men jag försökt visualisera med siffror).

Det är ju egentligen bara om ingen ändrar någonting i sitt beteende som ev mask skulle tillföra ett extra skydd. Så liten är det ev skydd den tillför enligt det jag förstått. Och är det ett rimligt scenario?

Nar det pagar en pandemi dar vi inte har en god forstalelse kring viruset, hur det smittas och vilka langvariga effekter det kan ge, sa ar det for mig absolut rimligt att bara mask aven om skyddet bara ar litet.
 
Funderar på en sak.

En kollega berättade (själv går jag inte in i mataffärer nu) att hon sett två damer med ansiktsmasker i affären, uppenbarligen rädda för Covid.
Så hade två ungdomar gått fram till dem, nära och fejkhostat fram *host* Corona *host* i ansiktet på dem.

Asså, hade jag varit en av damerna, jag hade ju blivit skogstokig och nitat dem! Men - vad hade hänt? Hade jag "åkt på" något då eller hur funkar det?
Det ska ju inte va så, men allt är ju så snett, så man undrar ju.
 
Nar det pagar en pandemi dar vi inte har en god forstalelse kring viruset, hur det smittas och vilka langvariga effekter det kan ge, sa ar det for mig absolut rimligt att bara mask aven om skyddet bara ar litet.
Även om det gör att det riskerar att motverka sitt syfte? Ju mer du lägger på folk dess mindre följsamhet i stort.

Sveriges strategi är att ha evidensbaserade åtgärder som ger effekt och kan upprätthållas länge. Munskydd har mycket lite om någon evidens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp