Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iaf i Stockholm så har de stängt ner ett flertal krogar som inte klarat av att hålla avstånd mellan sina kunder. Det verkar vara lite av ett stockholmsfenomen dock för jag såg ett reportage från smögen där man intervjuade en kommunpolitiker som sa att "det inte fanns något man kunde göra utan det var upp till folk/krogar att ta sitt ansvar".

De är rätt tuffa i Falun också och slår ner direkt på avvikelser. Nu är vi iofs inte ett turistmål a la Smögen ;) men det är väldigt mycket turister/sommarboende som är här.
 
Stolpskottsobservationer x 3 gjorda under gårdagen.

Bakgrund: Sightseeingbåt med Strömma i Stockholm. När avgångstiden närmar sig ser vi kön till båten, och ställer oss på lagom distans till framförvarande.

Observation 1: Kön ser rimlig ut, utom de 20 i mitten. Där står ett tyskt pensionärssällskap med svensk guide och liksom nästan krälar på varandra i en klump. I en ordnad kö med rejäl distans i övrigt såg det väldigt konstigt ut. De framför och bakom agerade också med viss ilska när pensionärsamöbesällskapet bredde ut sig framåt och bakåt i deras böljande stående och möttes med oförstånd.

Observation 2: Sightseeingturen tar emot ungefär en 1/3 av normal kapacitet (varannan rad är helt spärrad med rep och på de rader som används får bara samma-sällskap sitta). Den är därmed fullbokad i sin kapacitet. Två sällskap ska fram och beställa biljetter (ej förbokat) och reagerar med förvåning över att det är fullbokat och klagar på att det minsann inte ser så fullt ut i kön. Sen hörde jag inte vad personalen sade, men det första sällskapet som vill åka reagerade med förvåning och irritation och sade att de minsann vill åka med ändå och att de inte har något emot att sitta nära andra. Som om distansen egentligen handlade om individers preferenser.... Men de fick som tur var inte komma med.

Observation 3: Under turen vill en familj på 3, av någon anledning byta platser (efter att först ha sprungit in på båten och tagit de fåtal platser ute under tak som fanns). De går in och tittar i den "fullsatta" salen. De kommer till raden framför vår och börjar knyta upp repet för att sätta sig. Undertecknad hindrar dem genom att säga att det får man inte. "Varför då?" blir svaret. "Därför att det finns rekommendationer om smittspridning och repen är till för att hindra att sällskap kommer för nära varandra." De ser ut som frågetecken och tycker förmodligen att jag är en idiot. Men då går de ändå ut över mittgången, och ser till sin lycka att det finns en rad på andra sidan där en singelperson sitter med precis tre säten "lediga"! Där sätter de sig tätt inpå.

:banghead: :banghead: :banghead:🧠

Min fråga blir:
Varför sover vissa i ide under stenar mellan mars och juli och kommer sedan yrvakna upp i augusti?
 
En övertygande Donald Trump förklarar för en journalist hur USA kan ha bättre siffror än övriga världen vad gäller Corona-pandemin.



"My thought process went like this.
1. This is real.
2. This can't be real.
3. This is clearly a cleverly cut satirical piece.
4. Oh no. This is real. Oh dear... "
Man kan skratta åt honom, för han är verkligen tappad! Men jag har ibland så svårt för att göra det. Ett av världens största länder leds av en 5 åring. Herremingud! Hur kan han ens ha nått dit liksom, hur kunde så många människor i ett land tycka att han är bra och rätt för landet.
 
Observation 3: Under turen vill en familj på 3, av någon anledning byta platser (efter att först ha sprungit in på båten och tagit de fåtal platser ute under tak som fanns). De går in och tittar i den "fullsatta" salen. De kommer till raden framför vår och börjar knyta upp repet för att sätta sig. Undertecknad hindrar dem genom att säga att det får man inte. "Varför då?" blir svaret. "Därför att det finns rekommendationer om smittspridning och repen är till för att hindra att sällskap kommer för nära varandra." De ser ut som frågetecken och tycker förmodligen att jag är en idiot. Men då går de ändå ut över mittgången, och ser till sin lycka att det finns en rad på andra sidan där en singelperson sitter med precis tre säten "lediga"! Där sätter de sig tätt inpå.

:banghead: :banghead: :banghead:🧠

Min fråga blir:
Varför sover vissa i ide under stenar mellan mars och juli och kommer sedan yrvakna upp i augusti?

De här låter ju inte ens som om de bara har sovit under våren, de låter ju helt inneslutna i en större bubbla än så. Liksom oavsett om de har råkat missa att en liten pandemi har skvalpat in över världen sedan ett halvår eller så (stackarna, lätt hänt) så vem börjar till att börja med ens med att knyta upp rep för att sätta sig på en ganska uppenbart avspärrad plats? Som om någon har gått och knutit rep för att spärra av helt utan anledning, för att det är ju liksom skoj?

Folk, alltså ...
 
Man kan skratta åt honom, för han är verkligen tappad!
Men man måste åtminstone ge honom cred för att ha skaffat en administration som är så kreativ att de försett honom med matrisutskrivna A4-or med 100% korrekt statistik och kurvor som visar hur mycket bättre USA hanterar Corona-pandemin än övriga världen.

Hej då, begreppet Death per Capita - now introducing Death per Case.
 
De här låter ju inte ens som om de bara har sovit under våren, de låter ju helt inneslutna i en större bubbla än så. Liksom oavsett om de har råkat missa att en liten pandemi har skvalpat in över världen sedan ett halvår eller så (stackarna, lätt hänt) så vem börjar till att börja med ens med att knyta upp rep för att sätta sig på en ganska uppenbart avspärrad plats? Som om någon har gått och knutit rep för att spärra av helt utan anledning, för att det är ju liksom skoj?

Folk, alltså ...

Jo, man undrar ibland. Dessutom satt det stora anslag, med stor text, på flera ställen i båten om hur det är organiserat för att kunna genomföras säkert. I stort kan jag fortfarande säga att (1) det var bra organiserat (2) de flesta betedde sig enligt hur det var tänkt (3) riskerna var små. Och sedan några stolpskott (och ett helt gäng stolpskott från Tyskland ihop med sin lokala guide). Lite märkligt var att gruppen med pensionärer inte hade några problem att följa reglerna inne i båten. Kanske en övertro på utomhusluftens virusdödande förmåga?
 
Men man måste åtminstone ge honom cred för att ha skaffat en administration som är så kreativ att de försett honom med matrisutskrivna A4-or med 100% korrekt statistik och kurvor som visar hur mycket bättre USA hanterar Corona-pandemin än övriga världen.

Hej då, begreppet Death per Capita - now introducing Death per Case.

Nu kan man få lite mer förståelse för att man vinner matchen om man bara får tillräckligt många smittade. Det finns ett drag av hrmmmfmp ganska avancerad flockimmunitetstrategi i det tänkandet. Att maximera antalet smittade, men hålla ned antalet döda. Eller så var det körsbärsplockande det hette.
 
Jo, man undrar ibland. Dessutom satt det stora anslag, med stor text, på flera ställen i båten om hur det är organiserat för att kunna genomföras säkert. I stort kan jag fortfarande säga att (1) det var bra organiserat (2) de flesta betedde sig enligt hur det var tänkt (3) riskerna var små. Och sedan några stolpskott (och ett helt gäng stolpskott från Tyskland ihop med sin lokala guide). Lite märkligt var att gruppen med pensionärer inte hade några problem att följa reglerna inne i båten. Kanske en övertro på utomhusluftens virusdödande förmåga?

Det är synd att det inte finns något effektivt sätt att bromsa stolpskotten. Min upplevelse är också att många verksamheter har tagit åt sig av rekommendationerna och försöker möjliggöra att det ska vara säkert, men stolpskotten förstör allting.

En bekant har tillbringat delar av sommaren på överbelamrade Öland. Vid en liten närbutik stod det personal utanför ingången för att begränsa antalet kunder inne i butiken, bl.a. genom att påpeka att de inte ville ha in hela sällskap. Så kommer det en familj med flera barn ”Men vi MÅSTE gå in allihop, barnen ska ju ha LÖRDAGSGODIS!”, går förbi personalen (som förstås inget kan göra) och ställer sig och tar upp halva butiken framför lösgodiset. 😫
 
Det är synd att det inte finns något effektivt sätt att bromsa stolpskotten. Min upplevelse är också att många verksamheter har tagit åt sig av rekommendationerna och försöker möjliggöra att det ska vara säkert, men stolpskotten förstör allting.

En bekant har tillbringat delar av sommaren på överbelamrade Öland. Vid en liten närbutik stod det personal utanför ingången för att begränsa antalet kunder inne i butiken, bl.a. genom att påpeka att de inte ville ha in hela sällskap. Så kommer det en familj med flera barn ”Men vi MÅSTE gå in allihop, barnen ska ju ha LÖRDAGSGODIS!”, går förbi personalen (som förstås inget kan göra) och ställer sig och tar upp halva butiken framför lösgodiset. 😫
Då hade jag sagt att tyvärr så betjänar vi bara kunder som följer personalens anvisningar och tagit ifrån dem påsarna när de kom till kassan. :devil:

(eller så hade verkliga jag inte gjort det i verkligheten om jag faktiskt satt där i kassan, men jag vill väldigt gärna tänka att jag hade gjort det)
 
https://nyheter.ki.se/munskydd-av-tyg-kan-minska-smittspridningen-av-sars-cov-2

" En litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada visar att munskydd av tyg ger en filtrering på klinisk nivå vilket kan minska spridningen av virus som sars-cov-2. Resultatet, som publicerats i tidskriften Mayo Clinic Proceedings, stödjer användningen av munskydd för att minska spridningen av det nya coronaviruset, enligt forskarna. "
 
https://nyheter.ki.se/munskydd-av-tyg-kan-minska-smittspridningen-av-sars-cov-2

" En litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada visar att munskydd av tyg ger en filtrering på klinisk nivå vilket kan minska spridningen av virus som sars-cov-2. Resultatet, som publicerats i tidskriften Mayo Clinic Proceedings, stödjer användningen av munskydd för att minska spridningen av det nya coronaviruset, enligt forskarna. "

Anders Tegnell kommenterade detta (efter fråga från journalist) på presskonferensen i dag. För den som är intresserad, men har missat.

Edit: OK, ser nu att det typ toppar på Aftonbladet (säkert fler som tagit upp det). Ja ja.
 
Man kan skratta åt honom, för han är verkligen tappad! Men jag har ibland så svårt för att göra det. Ett av världens största länder leds av en 5 åring. Herremingud! Hur kan han ens ha nått dit liksom, hur kunde så många människor i ett land tycka att han är bra och rätt för landet.

Lat mig bara saga forst att jag skrattar inte. Det ar "embarrasing"!

Om man inte laser tidningar eller nyheter pa natet och bara tittar pa Fox news (det finns ett par till ultrakonservativa media) sa vet man inte vilka misstag han gjort och vad resten av varlden tycker. Man hor bara hur bra 🙄 han ar.
I helgen pratade Jag med en 80+ aring, men som ar kristallklar i huvudet. Han havdade (som Fox sager) att det ju inte alls ar sa manga som dott, och av de som dott har det stora flertalet egentligen dott av andra sjukdommar.
Nar jag papekade att alla som dott av Covid-19 har obducerats blev han overraskad, och an mer forvanad nar jag berattade att flera "medical examiners" berattar oppet att, bland annat finns det valdigt manga av de som dott av Covid som hade blodproppar i alla organ i kroppen. Inte bara i lungor eller hjarta, utan i njurar och lever, i varje ven i kroppen, bade stora och sma ... och manga andra markligheter.
Han gick undan en stund men kom tillbaka lite senare och ifragasatte varfor inte Fox berattat det ... och efter ytterligare lite prat kom vi fram till att han kunde titta pa nyheter pa abc-news (den storsta "mellanmjolken" i nyhetsvag och den enda kanalen han accepterade) och jamfora med Fox. Jag har en kansla av att han kommer fa en chock av att se vad hans President verkligen har sagt och hur han upptrader.
 
Men man måste åtminstone ge honom cred för att ha skaffat en administration som är så kreativ att de försett honom med matrisutskrivna A4-or med 100% korrekt statistik och kurvor som visar hur mycket bättre USA hanterar Corona-pandemin än övriga världen.

Hej då, begreppet Death per Capita - now introducing Death per Case.
Delvis KL

Och att han envist tjatar på om att anledningen till så många fall är för att de testar mer än hela världen, och samtidigt inte fattar att han då inte kan använda deaths per case som en tillförlitlig parameter är ju..ja vad ska man kalla det? O_o:crazy::(


Satt som trollbunden hela intervjun, kan han vara på riktigt?! Man hoppas ju nästan att han är skådis och garvar inombords att han lyckats bli president trots alla tokigheter han hittar på.
 
Delvis KL

Och att han envist tjatar på om att anledningen till så många fall är för att de testar mer än hela världen, och samtidigt inte fattar att han då inte kan använda deaths per case som en tillförlitlig parameter är ju..ja vad ska man kalla det? O_o:crazy::(


Satt som trollbunden hela intervjun, kan han vara på riktigt?! Man hoppas ju nästan att han är skådis och garvar inombords att han lyckats bli president trots alla tokigheter han hittar på.
Fast han har delvis rätt, ju mer man testar dess fler fall upptäcker man. Problemet är att han inte tar till sig de höga dödstalen, där sticker han ner huvudet i sanden och tjatar om att landet klarar sig bättre än de flesta och hänvisar till testningen. Det påminner lite om när vi började testa mer massivt och många hänvisade till just testningen som orsaken till att smitt-talen gick upp.

I synnerhet vissa delstater ligger mycket högt när det gäller döda (o jag tro inte man lyckas redovisa alla) och att det inte ser helt katastrofalt ut för landet i helhet beror på att andra klarat sig bättre. Det finns lögn, förbannad lögn och statistik och det är Trumpen ett bra exempel på.
 
Fast han har delvis rätt, ju mer man testar dess fler fall upptäcker man. Problemet är att han inte tar till sig de höga dödstalen, där sticker han ner huvudet i sanden och tjatar om att landet klarar sig bättre än de flesta och hänvisar till testningen. Det påminner lite om när vi började testa mer massivt och många hänvisade till just testningen som orsaken till att smitt-talen gick upp.

I synnerhet vissa delstater ligger mycket högt när det gäller döda (o jag tro inte man lyckas redovisa alla) och att det inte ser helt katastrofalt ut för landet i helhet beror på att andra klarat sig bättre. Det finns lögn, förbannad lögn och statistik och det är Trumpen ett bra exempel på.
Det är ju det jag menar. Han har fattat det; att antalet fall går upp när man testar mer, men samtidigt inte fattar att om man tar dödsfall per sjukdomsfall ser ju dödssiffran lägre ut mot andra länder eftersom de andra inte testar lika mycket och har därmed lägre antalet fall.
 
@hastflicka I kvällens (5/8) Aktuellt kl 21 var det ett reportage från Portland. Det handlade om skolstängningarna.
Tror det finns kvar på svtplay i en vecka.
Tänkte att du kanske är intresserad. :D
 
Idag såg jag en intressant användning av munskydd i mataffären. Ett tygmunskydd på en man som han bar som det låter, dvs bara över munnen. Det satt precis nedanför näsan. Men han andades kanske bara genom munnen..... :cautious:
 
Idag såg jag en intressant användning av munskydd i mataffären. Ett tygmunskydd på en man som han bar som det låter, dvs bara över munnen. Det satt precis nedanför näsan. Men han andades kanske bara genom munnen..... :cautious:
De flesta jag ser har det på hakan, så då är ju bara munnen ett litet steg i rätt riktning i jämförelse.. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp