Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
"– Torr luft verkar gynna spridningen av covid-19, vilket betyder att platser och tidpunkter är viktiga. Alltmer forskning visar att klimatet spelar roll och att det kan komma att handla om säsongsutbrott, säger epidemiologen Michael Ward som lett en studie i Australien vid universitetet i Sydney i samarbete med Fudan University School of Public Health i Shanghai, till SvD.

Men forskare vid University of Missouri i USA har kommit fram till att luftfuktighet påverkar spridningen av coronaviruset på omvänt vis: att viruset sprids mer i högre luftfuktighet och mindre på platser med torrare luft, skriver tidningen."
Om Australien har rätt så borde ju detta vara över vid det här laget :cool: så fuktigt och varmt! :p
 
En fråga ang Covid... fläktar, får man ha det? På mitt jobb får vi inte ha det för de drar ju runt luften ifall nu någon skulle nysa...

Men nu på körskolan när jag varit på teori-lektion har de haft en fläkt där?

Har man kommit på andra tankar ang detta eller bör jag säga till?
 
Angående över- och underdödlighet så låter det som att det går precis som man förväntat sig:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGWOvv/manga-doda-da-ger-farre-doda-nu
Dvs de äldre som dog var sköra och närmade sig troligen slutet ändå.

Ävem fast jag i teorin tycker principen ör rimlig tror jag det är för tidigt att dra sådana slutsatser tills vi ser en mer detaljerad nedbrytning av vem det är som dör och inte, jämfört med ett vanligt år.
Bara det faktum att folk stannar hemma och undviker folksamlingar leder ju t.ex. till att ett gäng "vanliga" dödsfall, i trafikolyckor, drunkningar osv inte sker.
 
En fråga ang Covid... fläktar, får man ha det? På mitt jobb får vi inte ha det för de drar ju runt luften ifall nu någon skulle nysa...

Men nu på körskolan när jag varit på teori-lektion har de haft en fläkt där?

Har man kommit på andra tankar ang detta eller bör jag säga till?
Det bestämmer man väl själv utifrån vilka riskbedömningar man gör. Antagligen har ditt jobb ansett att risken är för hög medan körskolan anser att risken är försvarbar.
 
Ävem fast jag i teorin tycker principen ör rimlig tror jag det är för tidigt att dra sådana slutsatser tills vi ser en mer detaljerad nedbrytning av vem det är som dör och inte, jämfört med ett vanligt år.
Bara det faktum att folk stannar hemma och undviker folksamlingar leder ju t.ex. till att ett gäng "vanliga" dödsfall, i trafikolyckor, drunkningar osv inte sker.
Det har kommit rapporter om att dödsfall i vägtrafikolyckor har ökat i flera delar av världen under corona. Detta eftersom mindre trängsel leder till högre hastigheter (speciellt i tätorter). En annan bidragande faktor är att kollektivtrafiken i flera städer/länder har stått helt still. I Sverige är utvecklingen lite mer osäker, i början av året, speciellt mars, var det färre som dog i trafiken men sedan dess har det gått upp till tidigare nivåer på antal dödade.
https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/annat-kring-transporter-9463/
Vägtrafiken är f ö nu nästan densamma som förra året, på vissa platser högre än tidigare eftersom färre reser kollektivt.
 
Det har kommit rapporter om att dödsfall i vägtrafikolyckor har ökat i flera delar av världen under corona. Detta eftersom mindre trängsel leder till högre hastigheter (speciellt i tätorter). En annan bidragande faktor är att kollektivtrafiken i flera städer/länder har stått helt still. I Sverige är utvecklingen lite mer osäker, i början av året, speciellt mars, var det färre som dog i trafiken men sedan dess har det gått upp till tidigare nivåer på antal dödade.
https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/annat-kring-transporter-9463/
Vägtrafiken är f ö nu nästan densamma som förra året, på vissa platser högre än tidigare eftersom färre reser kollektivt.

Ja att bilar kor fortare i stader har jag verkligen markt av!
Men det kanns som att vara andrade livsstilsvanor, speciellt i lander som har haft olika grader av lockdown, som UK som ocksa har haft "underdodlighet" de senaste 6 (?) veckorna, sakert ocksa paverkar dodstalen, och att det inte bara ar en "nettningseffekt" av de aldre och/eller skora som dog tidigare an annars pga Coronan.

Jag ar saker att vi far grundliga analyser tids nog!
 
Ja att bilar kor fortare i stader har jag verkligen markt av!
Men det kanns som att vara andrade livsstilsvanor, speciellt i lander som har haft olika grader av lockdown, som UK som ocksa har haft "underdodlighet" de senaste 6 (?) veckorna, sakert ocksa paverkar dodstalen, och att det inte bara ar en "nettningseffekt" av de aldre och/eller skora som dog tidigare an annars pga Coronan.

Jag ar saker att vi far grundliga analyser tids nog!
Fast att jämföra med GB och hänvisa till deras inlåsning av befolkningen blir ju lite haltande iom att deras dödstal/invånare är ungefär densamma som Sveriges när man ser till överdödlighet snarare än rapporterade fall så att deras underdödlighet nu skulle ligga i partiet med Sveriges är rätt självklar
 
Jag blev så beklämd av Kristerssons tal igår. Alla vill väl isolera de sjuka och inte de gamla - men vi vet ju inte vilka som är sjuka! :banghead:
Det är ju det stora problemet med sjukdomen. Hade folk visat symptom från första dagen och den inte smittat mer än när man var sjuk och kanske lite innan hade det gått att isolera och smittspåra. Nu kan man bara koma åt en bråkdel av de sjuka.
 
Kollade på presskonferensen idag och roas lite av media. Förra veckan handlade allt om munskydd. Varför kan ni inte tänka er det, borde ni inte införa det osv. Intresset från internationell media var stort och frågorna på länk var bara om munskydd och ett par reportrar i salen hade munskydd på sig när de ställde sina frågor.

Idag nämndes inte ordet munskydd från någon. En enda internationell reporter undrade om något som inte var munskydd.

Skillnaden är väl (obs spekulation från mig) att förra veckan såg det ut som att kurvan med nya fall kanske började vända uppåt igen. Nu verkar det snarare som att kurvan fortsätter nedåt. Är intresset så kortvarigt eller är inte inte lika säljande att skriva om knasiga Sverige som vägrar göra som alla andra när kurvan ser "bra" ut.
 
Kollade på presskonferensen idag och roas lite av media. Förra veckan handlade allt om munskydd. Varför kan ni inte tänka er det, borde ni inte införa det osv. Intresset från internationell media var stort och frågorna på länk var bara om munskydd och ett par reportrar i salen hade munskydd på sig när de ställde sina frågor.

Idag nämndes inte ordet munskydd från någon. En enda internationell reporter undrade om något som inte var munskydd.

Skillnaden är väl (obs spekulation från mig) att förra veckan såg det ut som att kurvan med nya fall kanske började vända uppåt igen. Nu verkar det snarare som att kurvan fortsätter nedåt. Är intresset så kortvarigt eller är inte inte lika säljande att skriva om knasiga Sverige som vägrar göra som alla andra när kurvan ser "bra" ut.
Att läsa nyheterna ger till 50% information om mediadynamiken och till 50% information om omvärlden. :D
 
Fast att jämföra med GB och hänvisa till deras inlåsning av befolkningen blir ju lite haltande iom att deras dödstal/invånare är ungefär densamma som Sveriges när man ser till överdödlighet snarare än rapporterade fall så att deras underdödlighet nu skulle ligga i partiet med Sveriges är rätt självklar


eh, va?
Hanger ej med, Min poang var enbart att covid har andrat beteende monster, framforallt i lander med lockdown, och att detta sakerligen ocksa har paverkat dodligheten?
 
Var och tog Antikropps-test i går så nu är det bara gå och vänta på svar :nailbiting:
Inget snabbprov med stick i fingret här inte, utan en helrör blod tog dom.

Var jättemånga som trodde det var drop-in (det är tidsbokning) så tjejen som satt vid inskrivningen hade fullt sjå förklara för folk att de var tvungna boka via 1177. En hel del språkförbistringar gjord inte hennes jobb lättare och jag beundrar tålamodet hon hade med folk
 
Om det här med munskydd. Jag har lite svårt för att förstå att så många ändå tjatar om att "det borde vara obligatoriskt" när vi nu är i ett läge med jämförelsevis väldigt få smittade och sjuka. Det är ju som de brukar säga på pressträffarna, att OM smittläget vänder och börjar stiga rejält igen, DÅ kanske de kommer fatta ett annat beslut om munskydd. Men som det ser ut just nu kan jag hålla med dem om att det verkar rätt onödigt.

För övrigt var jag på läkarbesök idag (annat ärende än covid) och läkaren ledsnade på att försöka prata med munskyddet på. Och drog ner det runt hakan istället... :p (vi höll behörigt avstånd, förutom medan hon undersökte mig och då var munskyddet på)
 
Om det här med munskydd. Jag har lite svårt för att förstå att så många ändå tjatar om att "det borde vara obligatoriskt" när vi nu är i ett läge med jämförelsevis väldigt få smittade och sjuka.

Nästa gång du ser en sån som tjatar, fråga då om denne konsekvent använder munskydd - och om inte, vad är det som hindrar denne?

Min uppfattning är att det oftast är människor som annars tar alla tillfällen i akt att kritisera landet i allmänhet och regeringen i synnerhet, och de bör upplysas om att detta är ett jättebra tillfälle att visa lite civil olydnad och göra något som avviker mot gällande rekommendationer!


Annars kan ju också "...så muslimska kvinnor har haft rätt hela tiden?" få igång ett förtroligt samtal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp