Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon hört om det blivit ok med 500 personer i folksamlingar igen?

Nej det har det inte.

Regeringen har skickat remiss till bl.a. Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen på hur se ser på frågan. FHM:s förslag är max 500 personer enbart på evenemang med sittande publik med numrerade platser där avstånd kan hållas.
 
Kollade på presskonferensen. Anders Tegnell fick frågan från en reporter om han själv hade haft Covid-19.

Hade jag varit reporter hade jag tagit för givet att en man som är statsepidemiolog till yrket och nästan varje dag i ett halvår har stått framför media och pratat om riktlinjer för att begränsa smittspridning också själv hade "stannat hemma om du är sjuk" :grin:

(Tegnell nekade och såg ut som att han tyckte frågan var rätt dum)
 
Kollade på presskonferensen. Anders Tegnell fick frågan från en reporter om han själv hade haft Covid-19.

Hade jag varit reporter hade jag tagit för givet att en man som är statsepidemiolog till yrket och nästan varje dag i ett halvår har stått framför media och pratat om riktlinjer för att begränsa smittspridning också själv hade "stannat hemma om du är sjuk" :grin:

(Tegnell nekade och såg ut som att han tyckte frågan var rätt dum)

Ja, vi kan nog vara rätt säkra på att Tegnell inte haft covid-19 :rofl: Vilken korkad fråga...
 
Kollade på presskonferensen. Anders Tegnell fick frågan från en reporter om han själv hade haft Covid-19.

Hade jag varit reporter hade jag tagit för givet att en man som är statsepidemiolog till yrket och nästan varje dag i ett halvår har stått framför media och pratat om riktlinjer för att begränsa smittspridning också själv hade "stannat hemma om du är sjuk" :grin:

(Tegnell nekade och såg ut som att han tyckte frågan var rätt dum)

Fast han kan ju ha testat sig och haft Covid-19 utan symptom. En vän till mig hade pågående infektion när han testade sig i samband med en forskningsstudie på Karolinska i våras. Han hade inte känt sig ett smack sjuk.
 
Fast han kan ju ha testat sig och haft Covid-19 utan symptom. En vän till mig hade pågående infektion när han testade sig i samband med en forskningsstudie på Karolinska i våras. Han hade inte känt sig ett smack sjuk.

Fast om Tegnell hade fått en positivt provsvar hade han inte ställt sig på presskonferens efter presskonferens och intervju efter intervju utan hållt sig hemma och isolerat sig. Vi kan nog vara väldigt säkra på det!
 
Kollade på presskonferensen. Anders Tegnell fick frågan från en reporter om han själv hade haft Covid-19.

Hade jag varit reporter hade jag tagit för givet att en man som är statsepidemiolog till yrket och nästan varje dag i ett halvår har stått framför media och pratat om riktlinjer för att begränsa smittspridning också själv hade "stannat hemma om du är sjuk" :grin:

(Tegnell nekade och såg ut som att han tyckte frågan var rätt dum)
Fast Tegnell har varit borta från rutan i perioder så nog kan han ha hunnit ha Covid-19 och många får inte ens symptom.
 
Fast han kan ju ha testat sig och haft Covid-19 utan symptom. En vän till mig hade pågående infektion när han testade sig i samband med en forskningsstudie på Karolinska i våras. Han hade inte känt sig ett smack sjuk.

Ordagrant så sa han att han inte har haft diagnostiserad Covid-19. Såklart är han medveten om att han kan ha haft det utan att veta om det. Men en sån fråga är ju helt omöjligt att svara ja på.
 
Fast om Tegnell hade fått en positivt provsvar hade han inte ställt sig på presskonferens efter presskonferens och intervju efter intervju utan hållt sig hemma och isolerat sig. Vi kan nog vara väldigt säkra på det!
Fast frågan var om han haft Covid-19 inte om han stått framför kameran med sjukdomen eller var sjuk just nu.
 
Lite besviken på Tegnell, som på dagens pressträff vid den inledande världslägesgenomgången säger att '...det lugnat ned sig i framför allt USA, vilket gör att den fortsatta uppgången blivit betydligt mindre...'

På samma sätt som att Tegnell var något indignerad över att världen hisnade över Sveriges plötsliga ökning när vi började testa mycket bredare, tycker jag att han borde kunna läsa förbi USA's sjunkande statistik, som (mycket sannolikt) beror på att framför allt republikanska stater just nu börjat testa mindre av valtekniskt politiska skäl.
 
Jag förstår inte varför det är korkat att fråga, hur ska man kunna vara säker utan att fråga? Om han nu inte sagt det och man snappat upp det.

Varför ska reportern öht ha information om en specifik privatpersons hälsostatus inför världspress på en myndighetsgemensam pressträff?

Reportern frågade också om hur statistiken såg ut på Folkhälsomyndigheten och hur de hade klarat sig. Vilket de (givetvis!) inte delade med sig av.
 
Varför ska reportern öht ha information om en specifik privatpersons hälsostatus inför världspress på en myndighetsgemensam pressträff?

Reportern frågade också om hur statistiken såg ut på Folkhälsomyndigheten och hur de hade klarat sig. Vilket de (givetvis!) inte delade med sig av.
Varför inte? Tegnell har svarat på en massa mycket mer privata frågor. Alltså jag tycker inte att det är världens bästa fråga men jag ser heller inte varför den är problematisk eller skrattretande.
 
Varför ska reportern öht ha information om en specifik privatpersons hälsostatus inför världspress på en myndighetsgemensam pressträff?

Reportern frågade också om hur statistiken såg ut på Folkhälsomyndigheten och hur de hade klarat sig. Vilket de (givetvis!) inte delade med sig av.

Precis min tanke också. Vad har någon rent krasst med det att göra och ska han som enskild myndighetsperson verkligen vara skyldig att delge information om sin egen hälsostatus i ett sånt här sammanhang? (Kommentarsfält nätet över hade väl exploderat i spekulationer om han hade avböjt att kommentera.)
 
Hur ont gör det att ta test? På en väldigt smärtkänslig person? Jag ska ringa imorgonbitti o bli testad men är mest rädd för hur obehagligt hur det kommer att kännas...
 
Hur ont gör det att ta test? På en väldigt smärtkänslig person? Jag ska ringa imorgonbitti o bli testad men är mest rädd för hur obehagligt hur det kommer att kännas...
Inte ont alls. Bara blunda och andas med magen när näsprovet tas så blir det inte så obehagligt. (Det ser lite spännande ut när den ska in, därav att det är lugnare att blunda) En tops ska vridas runt sig själv djupt inne i näsan i 5sek, det gör inte ont men känns ovant, och så ska det petas lite i halsen, också med en tops. Det går ännu snabbare och gör heller inte ont.
 
Fast om Tegnell hade fått en positivt provsvar hade han inte ställt sig på presskonferens efter presskonferens och intervju efter intervju utan hållt sig hemma och isolerat sig. Vi kan nog vara väldigt säkra på det!

Det förutsatte jag inte heller. Det finns som jag skrev folk som har haft det men inte märkt något, utan endast fått positivt svar på antikroppstest senare.
 
Ordagrant så sa han att han inte har haft diagnostiserad Covid-19. Såklart är han medveten om att han kan ha haft det utan att veta om det. Men en sån fråga är ju helt omöjligt att svara ja på.

Klart att frågan kan vara möjlig att svara ja på efter ett positivt antikroppstest. Jag kan dock hålla med om att frågan är helt ointressant.
 
Klart att frågan kan vara möjlig att svara ja på efter ett positivt antikroppstest. Jag kan dock hålla med om att frågan är helt ointressant.

Jag räknade positivt resultat på antikroppstest som ”diagnostiserad covid”. Kanske fel rent tekniskt eftersom ingen läkare ställt en diagnos, men onekligen konstaterad covid.

Jag menade det som att vet du att du haft Covid pga antikroppstest så har du inte haft det utan att veta om det.

Men som sagt, ointressant.
 
Inte ont alls. Bara blunda och andas med magen när näsprovet tas så blir det inte så obehagligt. (Det ser lite spännande ut när den ska in, därav att det är lugnare att blunda) En tops ska vridas runt sig själv djupt inne i näsan i 5sek, det gör inte ont men känns ovant, och så ska det petas lite i halsen, också med en tops. Det går ännu snabbare och gör heller inte ont.
Tack! Jag är så känslig mot obehag så jag är lite osäker. Men jag måste ju ta en för laget liksom.
 
Jag fick höra idag att vårdcentraler nekar till provtagning med hänvisning till att bara för att covid finns så försvinner inte vanliga förkylningar och menar att man trots covid -19 symptom (dvs. förkylningssymptom) kan åka och handla ändå "för mat måste man ju ha". Jag hoppas att det är en stor jäkla lögn för är det sant så lär det bli rejäl fart på smittspridningen om folk följer de råden istället för att isolera sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp