Jag forstar inte riktigt kritiken mot tygmasker.
Saklart ar de inte lika effektiva som sjukvardsmasker, de gor ju inte ens samma jobb (skydda bararen vs skydda andra), och ja, vi har saklart inte massa forsking pa omradet an, men det ar varken svart eller dyrt att ta pa sig en mask i kollektivtrafiken eller i butikerna, och enligt mig at det ett enkelt satt att visa hansyn till sina medmanniskor.
Ja, jag forvarar min mask i fickan, och anvander samma mask mer an en gang, men jag gottar mig ju bara i mina egna baciller, sa det tycker jag inte ar nagot problem.
Efter vad jag forstar sa tros viruset vara mer luftburet anda, och aven om saklart tygmasker inte filtrerar virus, sa kanns det rimligt (jag har inte spenderat massa tid med att detaljlasa den senaste forskningen) att masker hjalper att minska "the viral load", alltsa mangden viruspartiklar i luften, vilket verkar ha stort inflytande pa smittspridning och hur sjuka folk blir.
Aven om masker bara skuller minska smittspidningen med 10%, sa blir det ju valdigt fort valdigt manga folk som slipper att bli sjuka, och for den chansen bar jag garna mask.