Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många minkar tror dom fanns på Kastrup egentligen?!
Väldigt många, av den gravallvarliga tonen att döma! :D

Stackars kille som ringde mig alltså, samtalet tog ca 10 minuter och säkert 75% bestod av att han rabblade all den information som redan skickats till mig över mail och som finns att läsa på NHS/skotska regeringens hemsida. Snacka om tråkigt, enformigt jobb!
 
för 2 veckor sen (nåja, 1½ om man ska vara petig) införde döttrarnas gymnasieskola att 2or och 3or på de teoretiska programmen skulle läsa på distans i 2-veckorsperioder. Första skiftbytet skulle ske nu i helgen. Men i fredags kom infon att de nu går över till enbart distansundervisning. De kommer dock få åka in till skolan och skriva sina prov på plats. Och de som bor så långt ifrån skolan att de inte hinner hem på en rast kommer kunna sitta kvar på skolan hela den dagen då de har prov.
Vi har ju skjutsat dem till och från skolan för att slippa ha dem närmare en timme åt vardera hållet på fullsatta bussar. Har jag haft nåt ärende till stan så har de åkt med mig, övriga dagar har maken kört och suttit på sin arbetsplats - vilket funkat utmärkt eftersom i princip hela styrkan där jobbar hemifrån.
Nu får vi trampa på varandra här hemma istället. Och det vi sparar i bensinpengar går väl ungefär åt till fler matportioner här hemma.
Nåja, det blir säkert bra.
 
Jo jag såg precis samma sak här. Bor ju i studentområde. Fester, insparksaktiviteter osv osv. Jag tror kanske inte att alla universitet var så tydliga med det, att det var öppet endast för kvalitén. Och iaf, jag förstår om man inte ser faran med att festa ihop om man ändå står i grupp och snackar skit mellan föreläsningar. Faktiskt. För den faran tror jag är större eftersom man gör det VARJE dag. Man tappar då att hålla avstånd väldigt lätt. Man slutar tänka på det för det är ju bara x och hen är ju supertrevlig och har inte varit sjuk och..... Och sedan blir det x och y, efter ett tag är det b och a också....
Och jag som trodde studenter på universitet var vuxna människor så att man inte skulle behöva vara mer tydlig än vad FHM och regeringen och andra varit hela det här året redan.
 
Nog för att man nog inte är riktigt vuxen förrän man är runt 25 eller nåt, men nog tusan har man väl ett visst förstånd om man ska plugga på universitetet. Om man ordagrant får höra "inte festa", betyder det att man ska festa?
Säg den student som inte kan vara kreativ vid en omdefinition av uttrycket 'festa', om det skulle krävas!
 
Nog för att man nog inte är riktigt vuxen förrän man är runt 25 eller nåt, men nog tusan har man väl ett visst förstånd om man ska plugga på universitetet. Om man ordagrant får höra "inte festa", betyder det att man ska festa?
Förresten, som tonårsmamma så säger jag att nej, jag köper det inte. Studenterna som festade gjorde det för att de VILLE festa, inte för att de inte förstod bättre.
 
Och jag som trodde studenter på universitet var vuxna människor så att man inte skulle behöva vara mer tydlig än vad FHM och regeringen och andra varit hela det här året redan.
Jag håller med. Jag kan inte se att lärosätena ska behöva förklara extra att de öppnat för studenternas skull. Det är ju för att utbilda människor (aka studenter) undervisning bedrivs över huvud taget.
 
Eller så kan man välja att lyfta de studenter som arbetar arslet av sig för att introducera nya studenter till universitetet (självfallet på ett coronasäkert sätt), de som bränner ut sig för att se till att sina medstudenter har en dräglig tillvaro med rättssäkra examinationer nu när salstentor blir hemtentor eller få rätt till att få delta via Zoom (för tro mig, det är inte alla undervisande lärare som med glädje ställer om till digital undervisning).. Skänk en tanke på de som driver nationer och håller öppet för att (främst utländska) studenter ska ha någonstans att jobba och få ett välkommet tillskott i plånboken, de som försöker upprätthålla en gemenskap och trygghet för de studenter som är ensamma långt ifrån en trygg familj.
Allt arbete syns inte utåt. Självfallet blir det stora tidningsrubriker när vissa inte sköter sig, men jag blir så obota less när jag själv vet hur tufft det är att engagera sig inom studentvärlden UTAN en pandemi, att hela tiden få nedkört i halsen att studenter som homogen grupp inte sköter sig hjälper inte direkt att hålla lågan uppe.
 
Saker man bara gör 2020: Ber ens kompis att köpa julgran åt en. Det hamnar definitivt i topp 3 på listan över "märkliga saker jag bett folk om" :laugh:

Anledningen är att jag kom hem från en (nödvändig) Sverige-resa igår och måste sitta i karantän till den 7 december, och jag vill gärna ha granen uppe 1 december. Eftersom jag flög från Kastrup måste även sambon sitta i karantän, trots att han inte var med på resan. Det räknas alltså som att jag varit i Danmark, även om jag bara var på en flygplats som råkade ligga på fel sida av Öresundsbron. Hyfsat snöpligt, men är det någon som är bra på fyrkantighet är det britterna! 🙄

Jag blev även uppringd i förmiddags av NHS som ville att påminna om vad som gäller nu med karantänen samt fråga om jag kunde tänka mig att göra ett Covid-test nu och ett om 8 dagar. Detta p.g.a minkutbrottet i Danmark som de har lite panik över här. Jag har alltid sagt att jag inte frivilligt kommer att göra ett test "bara för att" men att jag absolut kommer att gå med på det om det föreslås för mig av vården och kan hjälpa någon med något på något sätt. Och ja, nu blev det så. Blir "spännande"...

Apropå julgranar anno 2020

https://www.nbcnews.com/news/us-new...-u-s-cities-draw-mockery-comparisons-n1248400

Men en feelgood story är att en liten uggla som råkade följa med till NYC räddades https://www.cbsnews.com/news/little...r-christmas-tree-ravensbeard-wildlife-center/
 
Jag tycker det är lite komiskt hur man ser en hel myndighet som förlängningen av en enda persons tankar och dryftanden av frågor i interna mejl.

Jag tycker att Sveriges hårda restriktioner visat sig vara lika halvdant effektiva som andras. Men vi har åtminstone gjort det med lite mindre våld mot människors grundläggande fri- och rättigheter. Däremot finns det inget land man kan jämföra sig med som kontrollgrupp, där inga eller få restriktioner vidtogs när smittan kom. I samtliga länder har det införts ganska extrema restriktioner.

Och en av poängerna har varit att inte låta populism styra. Jag köpte mina mentala aktier för många, många år sedan i vetenskapliga angreppssätt framför populistiska sådana.

Hur har det visat sig att att Sveriges restriktioner är lika effektiva som andras? OECD har just visat att Sverige har varit sämst av alla på att anpassa sina rörelsemönster och sämst av alla på att få ner smittspridningstakten. Ovan behöver såklart inte ha en 1.0 kausalitet med restriktioner, men återigen; hur har det "visat sig" att Sveriges restriktioner har varit lika halvdant effektiva som andras?

Alla kan nog skriva under på att de föredrar ett vetenskapligt angreppsätt för bekämpning av smittan. Problemet är just att FHM:s representanter gång på gång har kommunicerat saker utan vetenskapligt stöd, med en gravitas av vetenskaplig förankring, som sedan visat sig varit helt fel. Johan Giesecke har sagt att 99% av alla som drabbas av smittan inte känner av några symptom, medan Anders Tegnell runt samma tidpunkt hävdade runt 90%. Var fanns det vetenskapliga belägget för det? Fanns det ens ett enda working paper som hade det som första approximation? Inte vad jag kan se röken av, och det var inte vad andra expertorganisationer kommunicerade vid samma tidpunkt. Precis samma sak gäller frågan om exempelvis flockimmunitet, nämnt i mitt förra inlägg. Förutom det som kuriosa: Sverige skulle klara sig bra under hösten på grund av hög immunitet menade Tegnell, medan Finland skulle få det svårt. I Sverige har det dock dött fler människor i Covid-19 den här månaden än vad det någonsin har gjort i Finland.

Utöver det rent vetenskapliga går det såklart ha en diskussion om populism och grundläggande fri- och rättigheter m.m. Rättigheter är ingenting som påverkas av rekommendationer, och där tycker jag att FHM och deras representanter har brustit kraftigt. De borde ha kommit med strängare rekommendationer. Istället för att exempelvis som Tegnell kritisera Spotify för att de gav deras anställda möjlighet till hemarbete där det passade. Orättvist mot den stora populationen som inte hade möjlighet till hemarbete menade Tegnell populistiskt.

Vad gäller rättigheter: Jag, och säkert de flesta, menar att vi ska ha rätt att göra precis vad vi vill, så länge det inte inkräktar på andras rättigheter. Vi har dock rättigheter som ibland av nödvändighet går stick i stäv med varandra, och då blir det en subjektiv fråga om vilka rättigheter som tar företräde. En skulle lika gärna kunna argumentera för att avsaknaden av vissa inskränkningar av våra rättigheter inom ramen för en pandemi skulle kränka FN-konventionen ESK om rätten till hälsa.
 
Senast ändrad:
Hur har det visat sig att att Sveriges restriktioner är lika effektiva som andras? OECD har just visat att Sverige har varit sämst av alla på att anpassa sina rörelsemönster och sämst av alla på att få ner smittspridningstakten. Ovan behöver såklart inte ha en 1.0 kausalitet med restriktioner, men återigen; hur har det "visat sig" att Sveriges restriktioner har varit lika halvdant effektiva som andras?

Alla kan nog skriva under på att de föredrar ett vetenskapligt angreppsätt för bekämpning av smittan. Problemet är just att FHM:s representanter gång på gång har kommunicerat saker utan vetenskapligt stöd, med en gravitas av vetenskaplig förankring, som sedan visat sig varit helt fel. Johan Giesecke har sagt att 99% av alla som drabbas av smittan inte känner av några symptom, medan Anders Tegnell runt samma tidpunkt hävdade runt 90%. Var fanns det vetenskapliga belägget för det? Fanns det ens ett enda working paper som hade det som första approximation? Inte vad jag kan se röken av, och det var inte vad andra expertorganisationer kommunicerade vid samma tidpunkt. Precis samma sak gäller frågan om exempelvis flockimmunitet, nämnt i mitt förra inlägg. Förutom det som kuriosa: Sverige skulle klara sig bra under hösten på grund av hög immunitet menade Tegnell, medan Finland skulle få det svårt. I Sverige har det dock dött fler människor i Covid-19 den här månaden än vad det någonsin har gjort i Finland.

Utöver det rent vetenskapliga går det såklart ha en diskussion om populism och grundläggande fri- och rättigheter m.m. Rättigheter är ingenting som påverkas av rekommendationer, och där tycker jag att FHM och deras representanter har brustit kraftigt. De borde ha kommit med strängare rekommendationer. Istället för att exempelvis som Tegnell kritisera Spotify för att de gav deras anställda möjlighet till hemarbete där det passade. Orättvist mot den stora populationen som inte har möjligheten till hemarbete menade Tegnell populistiskt. Med detta sagt så vet jag att rekommendationer är allt som FHM kan ge, de är inte en lagstiftande församling. Men den senare har, åtminstone fram tills alldeles nyligen, mer eller mindre helt överlämnat sin beslutsfattning till FHM:s rekommendationer.

Vad gäller rättigheter: Jag, och säkert de flesta, menar att vi ska ha rätt att göra precis vad vi vill, så länge det inte inkräktar på andras rättigheter. Vi har dock rättigheter som ibland av nödvändighet går stick i stäv med varandra, och då blir det en subjektiv fråga om vilka rättigheter som tar företräde. En skulle lika gärna kunna argumentera för att avsaknaden av vissa inskränkningar av våra rättigheter inom ramen för en pandemi skulle kränka FN-konventionen ESK om rätten till hälsa.
Jag förstår inte hur du får det att det är FHMs fel att det finns fler dödsfall i Sverige denna månaden än i Finland? Det är ju svenska folkets fel, de som inte följer råd och rekommendationer som gång efter annan upprepas. Vi hade kanske inte alls haft så jobbig höst om råden HADE följts, det är ju inte Anders Tegnells fel att folk inte lyssnar. Lägg skulden där den hör hemma.
 
för 2 veckor sen (nåja, 1½ om man ska vara petig) införde döttrarnas gymnasieskola att 2or och 3or på de teoretiska programmen skulle läsa på distans i 2-veckorsperioder. Första skiftbytet skulle ske nu i helgen. Men i fredags kom infon att de nu går över till enbart distansundervisning. De kommer dock få åka in till skolan och skriva sina prov på plats. Och de som bor så långt ifrån skolan att de inte hinner hem på en rast kommer kunna sitta kvar på skolan hela den dagen då de har prov.
Vi har ju skjutsat dem till och från skolan för att slippa ha dem närmare en timme åt vardera hållet på fullsatta bussar. Har jag haft nåt ärende till stan så har de åkt med mig, övriga dagar har maken kört och suttit på sin arbetsplats - vilket funkat utmärkt eftersom i princip hela styrkan där jobbar hemifrån.
Nu får vi trampa på varandra här hemma istället. Och det vi sparar i bensinpengar går väl ungefär åt till fler matportioner här hemma.
Nåja, det blir säkert bra.
Jag kan tycka att det är konstigt att det har tagit så lång tid för en del gymnasium att ställa om till delvis distans. Där jag jobbar har vi haft deltidsdistans sen skolstart och än så länge har vi haft tre konstaterade fall på skolan, två personal som satte sig själva i karantän när deras partner visade symptom och blev sen själva sjuka och en elev som blev sjuk under lovet. Dotterns gymnasium har först de sista veckorna börjat med distans varannan vecka. Sonen som går på högstadiet fick studiedag idag i och med att en så stor andel lärare var hemma för symptom. De flaggar för att det eventuellt blir distansdagar även där.
 
Jag förstår inte hur du får det att det är FHMs fel att det finns fler dödsfall i Sverige denna månaden än i Finland? Det är ju svenska folkets fel, de som inte följer råd och rekommendationer som gång efter annan upprepas. Vi hade kanske inte alls haft så jobbig höst om råden HADE följts, det är ju inte Anders Tegnells fel att folk inte lyssnar. Lägg skulden där den hör hemma.
Menar du att man inte får skylla på någon annan, när man själv inte sköter sig? Vad är detta för värld vi lever i?
 
Jag förstår inte hur du får det att det är FHMs fel att det finns fler dödsfall i Sverige denna månaden än i Finland? Det är ju svenska folkets fel, de som inte följer råd och rekommendationer som gång efter annan upprepas. Vi hade kanske inte alls haft så jobbig höst om råden HADE följts, det är ju inte Anders Tegnells fel att folk inte lyssnar. Lägg skulden där den hör hemma.

Om Tegnells ovetenskapliga prediktioner hade besannats hade smittan inte kunnat utvecklas på detta sätt. Det har ingenting med en eventuell avgrundsdjup skillnad mellan den svenska och finska befolkningen i att ta till sig rekommendationer. Om Tegnells immunitetsteori i Maj hade varit korrekt hade vi nära nog knappt kunnat spridda någon smitta nu. För många hade varit immuna. Men nu VET VI att den immunitet som uppnåtts i Sverige enbart påverkar på marginalen. Vi är inte nära att uppnå någon slags flockimmunitet, som Tegnell menade skulle vara en stor faktor nu i höst.
 
Om Tegnells ovetenskapliga prediktioner hade besannats hade smittan inte kunnat utvecklas på detta sätt. Det har ingenting med en eventuell avgrundsdjup skillnad mellan den svenska och finska befolkningen i att ta till sig rekommendationer. Om Tegnells immunitetsteori i Maj hade varit korrekt hade vi nära nog knappt kunnat spridda någon smitta nu. För många hade varit immuna. Men nu VET VI att den immunitet som uppnåtts i Sverige enbart påverkar på marginalen. Vi är inte nära att uppnå någon slags flockimmunitet, som Tegnell menade skulle vara en stor faktor nu i höst.
Det som FHM producerar är väl prognoser, inte prediktioner?
 
FHM har aldrig haft någon prognos över det mitt inlägg handlade om mig veterligen. Utan inlägget handlar, som skrivet, om Tegnells prediktion.
Financial Times 8/5.
Ska jag tolka dig som att det du syftade på med "Tegnells ovetenskapliga prediktioner" var något specifikt uttalande i en artikel?

Letade lite och hittade denna, är det vad du menar?
En uppskattning om 40% immunitet i Stockholmsregionen, och en retorisk fråga om vad det kan innebära i en andra våg jämfört med Finland.
Kan inte se att det är något som han själv gör anspråk på att vara prediktioner som presenteras där. Snarare en förklaring om vilka arbetshypoteser/antaganden som ligger bakom vägval/strategibeslut.
 
Hur har det visat sig att att Sveriges restriktioner är lika effektiva som andras? OECD har just visat att Sverige har varit sämst av alla på att anpassa sina rörelsemönster och sämst av alla på att få ner smittspridningstakten. Ovan behöver såklart inte ha en 1.0 kausalitet med restriktioner, men återigen; hur har det "visat sig" att Sveriges restriktioner har varit lika halvdant effektiva som andras?
Hur menar du? Anser du på fullt allvar att man kan mäta effektivitet när det gäller restriktioner genom att enbart se på hur mycket folk rör sig i samhället och inte ens se på vilka restriktioner respektive land haft och dess invånare förhållit sig till?

Sverige har dessutom uppmuntrat folk att vara ute och röra på sig (och hålla avstånd vilket är lätt utomhus på de festa håll i Sverige), och inte sitta inlåsta som folk gjort i många andra länder, dvs man har inte haft något mål eller någon restriktion när det gäller att röra sig ute såsom exempelvis Spanien haft. Det blir då mycket konstigt att påstå att Sveriges restriktioner angående rörelseinskränkning inte fungerat då vi haft högst måttliga sådana. Vi hade under några månader "reseförbud" såtillvida att vi inte skulle köra längre än ett par timmar hemifrån. Jag vill påstå att vi lyckats utmärkt med att få folk att följa regelverket här, om det sedan var bra att inte hålla folk inlåsta kan i och för sig diskuterats men effektiviteten på reglerna var det inget fel på. Tvärt om, det skulle vara högst besynnerligt om Svenskarna rörde sig mindre i samhället än Spanjorerna som varit "inlåsta" under långa perioder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 997
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp