Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent krasst så tycker jag man kan diskutera om en sjukdom som är så upphaussad men har en dödlighet på under 1% verkligen är så fruktansvärt allvarlig. Ja den är problematisk men jag skulle vilja påstå att sjukdomen inte är hälften så problematisk som de följdverkningar nedstängningar av samhällen och åsidosättandet av demokratiska fri och rättigheter innebär. Hela världen är i mycket hög fart på väg i en riktning bort från demokrati och det samtidigt som man skapar ett bagage av svåra sociala konsekvenser.
Att undvika direkta dödsfall i sjukdomen har överordnats allt annat vilket kommer medföra ofantligt mer lidande. Man kan inte bortse från det och som sagt att kalla en sjukdom med mindre än 1% dödlighet för allvarlig känns faktiskt rejält felaktigt. Vad ska vi ta till när vi får en pandemi som är dubbelt så smittsam och har en dödlighet på 10%? Ibland måste vi nog inse att man måste se mer till samhället än till individen för att skydda flertalet.
Och jag står i det stora hela bakom Sveriges restriktioner men mer än så ser jag som förkastligt
I sammanfattningen "Influensa 2019-2020" på folkhälsomyndighetens sida.

Antal intensivvårdade patienter säsongerna 2013-2014 till 2019–2020,
2015-2016
Totalt 367
2016-2017
Totalt 258
2017-2018
Totalt 452
2018-2019
Totalt 359
2019-2020
Totalt 175(här har även Corona börjar härja)

Senaste statistiken av andel som intensivvårdas just nu för Corona: 210
Det gör det allvarligt för mig, utan att för den delen räkna hur många av dem som överlever eller ej. Överlevnaden har blivit bättre sedan första vågen vilket är glädjande.
 
Man ska inte ställa grupper mot varandra men dagens situation på många ställen i världen är att man får typ 100 85 åringar att överleva och att 1000 barn får sin skolgång förstörd och därmed hela sin framtid. Det är något man måste ta med i beräkningen.
Det jag har problem med i debatten om den här epidemin är att den är så ensidig på antal döda att man totalt missar den sociala katastrof som byggs upp runt om i världen som kommer påverka människor i generationer framåt. Är verkligen min högt älskade 98 åriga släkting som är färdig med livet (henoms egna ord) mer värld än att ett antal unga hamnar i arbetslöshet och eventuellt kriminalitet när de blir vuxna?
Jag är eller snarare var i riskgrupp, har nu gått ner en del i vikt och risk, är jag mer värd nu är för ett halvår sedan?
 
Jag kan tycka det är skitsvårt med hur man ska agera som chef. Förutom den delen med att hålla avstånd, stanna hemma om det finns några symptom osv. Så är det om man ska portförbjuda någon från att komma in på etableringen för att äta lunch? Ska vi undvika att vara på någon annan etablering och äta lunch? Ska jag dela ut arbetsuppgifterna digitalt? Ska mina tekniker börja arbeta olika tider för att undvika kontakt? Ja...hur mycket ska man göra?

jag tycker det är skitsvårt! Det står faktiskt ingenstans att vi ex inte får åka till någon annans etablering, däremot undvika att hålla fysiska möte.
 
Jag kan tycka det är skitsvårt med hur man ska agera som chef. Förutom den delen med att hålla avstånd, stanna hemma om det finns några symptom osv. Så är det om man ska portförbjuda någon från att komma in på etableringen för att äta lunch? Ska vi undvika att vara på någon annan etablering och äta lunch? Ska jag dela ut arbetsuppgifterna digitalt? Ska mina tekniker börja arbeta olika tider för att undvika kontakt? Ja...hur mycket ska man göra?

jag tycker det är skitsvårt! Det står faktiskt ingenstans att vi ex inte får åka till någon annans etablering, däremot undvika att hålla fysiska möte.

Tydlig med att avstånd och nolltolerans mot symptom gäller i alla situationer och vara lyhörd och aktivt lyssna in om någon anför problem, oavsett hur de kommit till. Och snabbt åtgärda.

Sen tycker jag inte att det är fel att införa temporära regler om att man inte besöker varandras platser just nu. Snarare helt naturligt. Färre kontakter helt enkelt där smitta skulle kunna inträffa.
 
Så sant som det är sagt

89f76f8e3d64
 
Här är en intressant artikel, om effekterna av "social distansering", hemarbete, med mera.

https://www.dn.se/sverige/kommuner-vittnar-om-fler-missbruksfall-under-pandemin/

Extremt kort sammanfattning:
Man tror, att ökat alkoholmissbruk, fler fall av misshandel inom familjen, ökad psykisk ohälsa, beror på effekter av pandemin såsom oro för ekonomin, "rubbade sociala cirklar" bl.a. p.g.a. hemarbete, avsaknad av det vanliga kontaktnätet m.m.
 
Jag vet flera i riskgrupp som inte känner sig redo att dö, och jag tänker inte riskera dem för en blöt natt på Stureplan (även om jag innerligt älskar just sådana). Det är ingen annans uppdrag att bestämma vems liv som är värt, och inte. Det finns bevisligen många sätt att upprätthålla stora delar av samhället utan att trängas runt. Jag tycker att det är lite väl stora växlar du drar i när du menar att barn får sin skolgång förstörd och kommer bli kriminella. Om vi nu ska prata risker statistiskt så tror jag inte att just den ligger på topp.

EDIT: Lägger till att jag förstod nu att du främst pratade om åtgärder utomlands. De har jag inte riktigt någon uppfattning eller åsikt om.
Och på ett sätt delvis kl:
Den här diskussionen handlar ju mer om ifall Sverige också ska ha total nedstängning av samhället.

Precis som du la till i ditt inlägg så ser man ju resultat utomlands där de svagare grupperna i olika länder får en betydligt svagare position i samhället, det har pratats om att man gått tillbaka flera år i utvecklingen i vissa länder. Tex i arbetet med att få flickor att gå i skolan i stället för att giftas bort och föda barn. Den biten är raserad. I samma länder får många fattiga barn stanna hemma från skolan, vilket onekligen leder till många fattiga människor utan utbildning som inte kan försörja sig som vuxna. Detta i länder som har relativt få äldre människor, som ju är de med allra störst risk att dö. Man ser förebyggande sjukvårdsarbete gå förlorad, livsviktigt arbete för utsatta grupper. Och mycket annat lika hemskt. Detta i fattigare länder.

I länder som mer är lika våra ser man tex i Storbritannien hur nedstängningen av skolan har påverkat många barn väldigt negativt, de har tappat för mycket. Det har rapporterats, minns inte från vilket land, att självmorden har ökat i år. Även psykisk ohälsa har ökat, ett hårt tryck för att få sådan vård. Samtidigt har all förebyggande vård legat nere under lång tid, så man ställer sig frågan, hur många riskerar cancer nu som, om man hade haft screening, hade upptäckt i tid?

I Sverige ställer vi oss samma fråga om screeningen, till viss del har den inte varit igång, det har funnits läkare som varnat för det, med rätta! Här finns ocks rapporter om hur folk mått det här året. Hur mycket har självmord ökat? Psykisk ohälsa? Hur ska vården kunna ta hand om alla som behöver hjälp när psyk redan tidigare inte hade tid för alla som var i behov av hjälp? Arbetsförmedlingen som gjort av med 4500 medarbetare lagom till pandemins och arbetslöshetens intågande, gissa vem som är de som lider mest när så många är arbetslösa. Vårdskulden är ju en viktig fråga. Jag som behöver annan sjukvård än covid-vård.... gissa OM jag ber en bön varje gång jag får en tid att den inte ska avbokas pga pandemin! Och den SORG varje gång det sker!Jodå, jag förstår, men blir så besviken, tyvärr är det ju inte alltid de festande, de som inte håller avstånd som blir sjuka i covid, utan de smittar bara vidare någon, som sedan hamnar på sjukhus och gör hela sjukvården skör. Det gör mig ledsen, för min egen skull, och för att jag vet att det finns andra som också är i stort behov av sjukvård som skjuts upp!

Det finns så många risker med att ha en total nedstängning av samhället, att man måste fundera noga på om vinsten är värd det. Och det tycker jag inte. Konsekvenserna för så många många människor är långtgående vid en nedstängning jämfört vid att försöka göra som vi i Sverige gör, lite halvt om halvt. Och inte hade det varit så höga siffror på dödligheten här om människor faktiskt hade följt råden bättre. Att göra det man måste. Och inte mer än så.
 
Här är en intressant artikel, om effekterna av "social distansering", hemarbete, med mera.

https://www.dn.se/sverige/kommuner-vittnar-om-fler-missbruksfall-under-pandemin/

Extremt kort sammanfattning:
Man tror, att ökat alkoholmissbruk, fler fall av misshandel inom familjen, ökad psykisk ohälsa, beror på effekter av pandemin såsom oro för ekonomin, "rubbade sociala cirklar" bl.a. p.g.a. hemarbete, avsaknad av det vanliga kontaktnätet m.m.
Alkoholproblem är något som lätt ökar när folk har problem. Hemskt att det är så.

Min pappa var alkoholist och jag är oerhört glad att denna pandemin skedde nu och inte när jag var barn! Bara tanken på att det skulle föras diskussioner om att stänga skolorna skulle göra att jag skulle må dåligt, absolut inget jag skulle önska. Och om man sedan fattade beslut om att det skulle ske.... När folk i min närhet tjatar om att stänga ner hela samhället inklusive skolorna så brukar jag först förklara hur dåligt det faktiskt är sedan förklara från min uppväxt vad exakt precis det skulle innebära. Jag skulle alltså se min pappa supa mer än vanligt och därmed misshandla min mamma mer än vanligt, dag ut och dag in. När han var full fick han ofta för sig att slänga ut fru, barn och hund, och så fick vi lämna hemmet fort som fan.

Jag svär vid Gud, det finns många barn i vårt avlånga land som lever i dysfunktionella familjer. Det räcker för mig för att vara helt emot att stänga skolor, när det bevisligen inte egentligen finns något stort behov av det. Hur många barn mår redan nu dåligt av att ha föräldrar hemma alltid? Eller föräldrar som är arbetslösa? Barnen är ju vår framtid, vad gör det här med dem?
 
@Philosophia

Som svar på ditt förra inlägg i Covid-19 del 7.

Samtidigt som Folkhälsomyndighetens representanter gav sken om att upp till 90-99% av alla smittfall förblir asymtomatiska fanns följande vetenskaplig litteratur publicerad:

18% asymtomatiska [1]
50-75% asymtomatiska [2]
0-29% asymtomatiska [3]
4% asymtomatiska [4]
31% asymtomatiska [5]
57% asymtomatiska [6]
17% asymtomatiska [7]


[1] Estimating the asymptomatic proportion of coronavirus disease 2019 (COVID-19) cases on board the Diamond Princess cruise ship, Yokohama, Japan, 2020.

[2] Covid-19: identifying and isolating asymptomatic people helped eliminate virus in Italian village

[3] Asymptomatic coronavirus infection: MERS-CoV and SARS-CoV-2 (COVID-19)

[4] Follow-up of asymptomatic patients with SARS-CoV-2 infection

[5] Estimation of the asymptomatic ratio of novel coronavirus infections (COVID-19)

[6] Asymptomatic and Presymptomatic SARS-CoV-2 Infections in Residents of a Long-Term Care Skilled Nursing Facility - King County, Washington, March 2020.

[7] Effectiveness of airport screening at detecting travellers infected with novel coronavirus (2019-nCoV)

Några fler studier fanns, som exempelvis bara inkluderade barn, och på en viss förskola, dessa har jag exkluderat. Ingen av dessa visade dock i närheten av siffrorna som kommunicerades av FHM.

Amerikanska smittskyddsinstitutet (CDC), som är världsledande, kommunicerade vid samma tillfälle att så många som 25% av alla smittfall kan vara asymtomatiska, en siffra som står sig mycket bra än idag. Medan, som sagt, FHM kommunicerade ca 90-99%.

Så jo, jag påstår fortfarande att estimaten kommunicerade av Folkhälsomyndigheten saknade vetenskapligt stöd. Det var inte alls i linje med publicerad vetenskap. Det var inte alls in linje med vad andra expertorganisationer, även dem med vetskap om tidigare virus, kommunicerade. Att enkelt säga att deras (FHM) "uttalanden i våras inte reflekterade den grad av osäkerhet som finns" blir en alltför mild kritik enligt min mening. Sedan när större och mer välgjorda studier har publiceras, har FHM:s kommunikatörer haft samma modus operandi, gång på gång, oavsett fråga. 1. Studien har vissa brister, 2. Inte applicerbart på vår kontext, 3. Acceptans av resultaten.
 
@Philosophia

Som svar på ditt förra inlägg i Covid-19 del 7.

Samtidigt som Folkhälsomyndighetens representanter gav sken om att upp till 90-99% av alla smittfall förblir asymtomatiska fanns följande vetenskaplig litteratur publicerad:

18% asymtomatiska [1]
50-75% asymtomatiska [2]
0-29% asymtomatiska [3]
4% asymtomatiska [4]
31% asymtomatiska [5]
57% asymtomatiska [6]
17% asymtomatiska [7]
Kan du länka till var FHM ger sken av att 90-99% av alla fall är asymtomatiska? Den FHM jag hört budskap från har tvärt om talat om att flertalet har symptom och att vissa som säger sig vara symptomfria egentligen inte är det när de verkligen känner efter. Deras linje redan från start var att de asymtomatiska var få.
 
Tydlig med att avstånd och nolltolerans mot symptom gäller i alla situationer och vara lyhörd och aktivt lyssna in om någon anför problem, oavsett hur de kommit till. Och snabbt åtgärda.

Sen tycker jag inte att det är fel att införa temporära regler om att man inte besöker varandras platser just nu. Snarare helt naturligt. Färre kontakter helt enkelt där smitta skulle kunna inträffa.

jo men som en tekniker jobbar över ett större område. Han har sin bas i Halmstad men jobbar ända upp Stenungsund/Mellerud området för kontraktet är utformat så. Då känns det inte rätt att neka honom komma in och värma sin mat och toalettbesök på etableringen i gbg.

Tydliget tillhör mitt jobb samhällsviktiga verksamheter och det går inte att begränsa oss till ett litet geografiskt område.
 
@Philosophia
@Breaktown

Smittskyddsexperten: 99 procent vet inte om att de har haft covid-19 [SVT Nyheter 28/5-2020]
Anders Tegnell: 9 av 10 smittade kan sakna symptom [Dagens Industri 8/4-2020]

Utöver detta finns det flertalet filmade intervjuer där personerna i fråga har uttalat sig ganska självsäkert kring 90%+ av asymtomatiska smittfall men det är inget jag orkar leta upp just nu, utan något som jag häpnade över när jag såg och lagt på minnet.
 
Det har varit mycket snack om att självmorden skulle öka pga av pandemin, men såhär långt finns det ingenting som faktiskt tyder på att så är fallet. Både i Sverige och i Norge har självmorden minskat något i år jämfört med tidigare år.

Nog för att vi absolut ska ta den psykiska ohälsan under pandemin på allvar men att det hela tiden snackas om ökande självmord när så inte är fallet är inte hjälpsamt alls.
 
Jag är eller snarare var i riskgrupp, har nu gått ner en del i vikt och risk, är jag mer värd nu är för ett halvår sedan?
Du missade meningen med mitt inlägg totalt. Jag vill inte att någon ska dö jag bara anser att man för ensidigt tittar från ett enda håll på en minimal del av problemet. Det gör att massor av folk kommer att dö och få sina liv förstörda medan man klappar sig själv i ryggen och skryter om hur bra man hanterade den här skiten helt utan att se att man står på ett berg av döda och för evigt trasiga liv.
 
Det har varit mycket snack om att självmorden skulle öka pga av pandemin, men såhär långt finns det ingenting som faktiskt tyder på att så är fallet. Både i Sverige och i Norge har självmorden minskat något i år jämfört med tidigare år.

Nog för att vi absolut ska ta den psykiska ohälsan under pandemin på allvar men att det hela tiden snackas om ökande självmord när så inte är fallet är inte hjälpsamt alls.
Det ska bli intressant att se hur det ser ut om ett år eller två. Och då inte bara självmord utan psykisk ohälsa, arbetslöshet, hemlöshet, missbruk osv

Jag personligen tror inte att självmord är något man ser i statistiken direkt i en pandemi, jag tror det kommer längre in, som nu, som i januari nästa år, när det är mörkt och svårt och man har svårt att härda ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp