Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är just sådana studier som är rätt, men som blir fel i alla fall.

Om det finns 500.000 återinsjuknade på jorden, och 200 av dessa blev svårare sjuka andra gången, medan 499.800 blev mindre sjuka, så betyder det att man vanligen blir mindre sjuk...

Någon studie som ovan finns såklart inte än, men det finns heller ingen studie som säger det motsatta.

Det finns exempel på att folk som fått Covid-19 andra gången, blivit så sjuka att de avlidit.

Det finns exempel på att folk inte märkt av symtom på Covid-19 när de fått sjukdomen andra gången, vilket då upptäckts i en rutinprovtagning.

Väldigt många har haft Covid-19 utan att ha blivit diagnosticerade via test, i synnerhet i våras, när tester inte fanns tillgängliga.

Om vi enbart lyssnar på domedagsprofeterna, så riskerar vi vår psykiska hälsa i onödan.
Man har inte studerat alla 500 000 (du får gärna länka om du har annan information). Det man kan konstatera är att man inte kan utgå ifrån att man får mildare symptom andra gången. Att det faktiskt händer att folk dör trots att de haft covid tidigare. Och den slutsats man kan dra är att man måste fortsätta att vara försiktig.
 
Jagt tycker inte alls att det handlar om skrämselpropaganda. Det handlar om att det finns fler än ett scenario, och hade det varit mindre tvärsäker information från början så hade vi alla kanske fattat andra beslut.

Covid är en farlig sjukdom. Det handlar inte bara om antalet döda, utan förmågan att stanna samhället och rasera en känslig vårdapparat. DET är farligt. Och det farliga - som vi i Skåne nu ser med full kraft - är att alla rekommendationer förbises med ett glatt YOLO, en är trött på att följa en massa trams - jag är ung och blir inte sjuk.

Nu är även barnIVA överfullt med jättedåliga ungar, de som inte kunde bli svårt sjuka av covid.

Vi behöver bli mindre tvärsäkra, mer öppensinnad för vad detta kan innebära (är jag en av de som blir jättesjuk andra gången är det ju för mig inte särskilt viktigt att sju av dina bekanta blev lättare drabbade). Det KAN hända oss alla, vi MÅSTE vara mer försiktiga och vi måste absolut ta in rekommendationerna och ha respekt för sjukdomen. Inte bara för att vi kan dö av den utan för att det raserar den tillvaro vi har byggt upp och åtnjutit under många år.
När jag läste SVT nyheter, så var barn IVA i Skåne (osäker på vilket sjukhus) fullt. Med några barn som hade Covid-19, men också med allt möjligt annat. Och att det är viktigt att bevara kapaciteten för både det ena och allt annat.

Som du uttrycker dig, så låter det som om barn IVA är fullt av enbart patienter med Covid-19.



Ja, jag är en av dem som haft skiten två gånger. Gång ett var jag rejält sjuk, i flera veckor inkluderande andningssvårigheter, men fick aldrig sjukhusvård. Jag utförligt beskrivit det i en av de första Covid-trådarna.

Gång två, så var jag mest trött och sov mycket. Det var över på ett par dagar.

Tyvärr innebär det att jag fullständigt förlorat respekten för domedagsprofeterna.
 
Man har inte studerat alla 500 000 (du får gärna länka om du har annan information). Det man kan konstatera är att man inte kan utgå ifrån att man får mildare symptom andra gången. Att det faktiskt händer att folk dör trots att de haft covid tidigare. Och den slutsats man kan dra är att man måste fortsätta att vara försiktig.
Det händer att folk dör som får influensa för andra-tredje-fjärde-femte gången också.
 
Man har inte studerat alla 500 000 (du får gärna länka om du har annan information). Det man kan konstatera är att man inte kan utgå ifrån att man får mildare symptom andra gången. Att det faktiskt händer att folk dör trots att de haft covid tidigare. Och den slutsats man kan dra är att man måste fortsätta att vara försiktig.
Jag sa ju att det inte finns en sådan studie än!

Det händer att folk dör av hjärtinfarkt, för många (men inte alla) så finns det möjlighet att förebygga, genom genomtänkt kost och motion m.m.
Många räddas av vår sjukvård när det väl händer, men inte alla.

Den stora risken med att leva, är att man kommer att dö, förr eller senare.
 
När jag läste SVT nyheter, så var barn IVA i Skåne (osäker på vilket sjukhus) fullt. Med några barn som hade Covid-19, men också med allt möjligt annat. Och att det är viktigt att bevara kapaciteten för både det ena och allt annat.

Som du uttrycker dig, så låter det som om barn IVA är fullt av enbart patienter med Covid-19.



Ja, jag är en av dem som haft skiten två gånger. Gång ett var jag rejält sjuk, i flera veckor inkluderande andningssvårigheter, men fick aldrig sjukhusvård. Jag utförligt beskrivit det i en av de första Covid-trådarna.

Gång två, så var jag mest trött och sov mycket. Det var över på ett par dagar.

Tyvärr innebär det att jag fullständigt förlorat respekten för domedagsprofeterna.
”Ett hundratal tidigare fullt friska barn i Sverige har drabbats hårt av covid-19. Barnen drabbas av en livshotande hyperinflammation när kroppens immunförsvar angriper den egna kroppen. I Lund varnar läkarna för att barnintensiven är full.

Den senaste tiden har rapporterna om den extremt hårda pressen på sjukvården i Skåne avlöst varandra. Även barnintensiven i Lund är helt full, eftersom fler barn med akuta sjukvårdsbehov i sviterna av covid-19 kommit in och vårdas sida vid sida med barn som behöver intensivvård av andra orsaker.”
Sydsvenskan

Som det låter på dig kan vi bortse från rekommendationer och fakta och leva som vanligt.
 
När jag läste SVT nyheter, så var barn IVA i Skåne (osäker på vilket sjukhus) fullt. Med några barn som hade Covid-19, men också med allt möjligt annat. Och att det är viktigt att bevara kapaciteten för både det ena och allt annat.

Som du uttrycker dig, så låter det som om barn IVA är fullt av enbart patienter med Covid-19.



Ja, jag är en av dem som haft skiten två gånger. Gång ett var jag rejält sjuk, i flera veckor inkluderande andningssvårigheter, men fick aldrig sjukhusvård. Jag utförligt beskrivit det i en av de första Covid-trådarna.

Gång två, så var jag mest trött och sov mycket. Det var över på ett par dagar.

Tyvärr innebär det att jag fullständigt förlorat respekten för domedagsprofeterna.
Jag läste någonstans i går om barnIVA på SUS och det handlade mycket riktigt som du skrev att det finns en del covidpatienter men också en del annat. BarnIVA är inte fullt av covidpatienter, utan det finns barn med covid på barnIVA.
 
”Ett hundratal tidigare fullt friska barn i Sverige har drabbats hårt av covid-19. Barnen drabbas av en livshotande hyperinflammation när kroppens immunförsvar angriper den egna kroppen. I Lund varnar läkarna för att barnintensiven är full.

Den senaste tiden har rapporterna om den extremt hårda pressen på sjukvården i Skåne avlöst varandra. Även barnintensiven i Lund är helt full, eftersom fler barn med akuta sjukvårdsbehov i sviterna av covid-19 kommit in och vårdas sida vid sida med barn som behöver intensivvård av andra orsaker.”
Sydsvenskan

som det låter på dig kan vi bortse från rekommendationer och fakta och leva som vanligt.
Barnintensiven är full, ja, men inte bara av covidpatienter. Och ett hundratal? Tegnell förklarade det i går som svar på en fråga har jag för mig. Vi har större smittspridning i Skåne, fler sjuka blir även fler sjuka barn, ingen har sagt att barn INTE kan bli sjuka, och med tanke på antalet sjuka totalt är ett hundratal inte så mycket egentligen, och som Tegnell sa, barn är man ju upp till 18 år.
 
Österrikes lockdown blir förlängd till minst till 25 januari.
Möjligheten att "fritesta" sig och pa det sättet slippa sista (?) veckan röstades ner av oppositionen, inte helt oväntat.
Hoppas skolan far öppna den 18de ända, varken jag eller barnen orkar med mer hemskolan.

Österrikes smittal ligger stabilt just nu, lite variation upp och ner men 7dagarssnitten rör sig inte sa mkt men är ända för högt och oron är stor att det snabbt kan ga upp igen som det gjort i flera länder.

Intressant är en jämförelse med Tyskland som gjordes pa nyheterna häromdagen.
Tyskland har haft 2 veckor längre och en hardare lockdown än oss men ligger ända pa ungefär samma niva som smitttalen här, talen gar inte alls ner som dom borde (och gjorde under första lockdownen). Jag tycker det är ett bevis pa att lockdown inte fungerar längre. Folk orkar inte längre.
Jag tror att man behöver ändra strategi, skippa lockdowns och satsa pa andra säkerhetskoncept. Jobba upp ett nytt förtroende och fa folk att följa med "mjukare" metoder.
Vi fick igår förlängd lockdown till 31.1, mer inskränkningar (får bara träffa en person utanför hushållet, frivillig skolplikt -skulle ha öppnat igen 18.1- i områden med mer än 200 nya sjuka per 100 000 reseförbud över 15 km) och fortsatt får bara matbutiker, zooaffärer och apotek ha öppet. Allt annat är stängt.

Det är tur jag jobbar och så (tvingas) träffa mellan 20-25 personer per dag, annars hade jag blivit knäpp. Ska i alla fall vaccineras imorgon, hoppas fler och fler gör det, än så länge är beredskapen att göra det rätt låg. 30 - 40% och man behöver minst 60% för att få flockimmuniteten.
 
Barnintensiven är full, ja, men inte bara av covidpatienter. Och ett hundratal? Tegnell förklarade det i går som svar på en fråga har jag för mig. Vi har större smittspridning i Skåne, fler sjuka blir även fler sjuka barn, ingen har sagt att barn INTE kan bli sjuka, och med tanke på antalet sjuka totalt är ett hundratal inte så mycket egentligen, och som Tegnell sa, barn är man ju upp till 18 år.

Ja, vi kan alla ifrågasätta seriös medias rapportering, men ibland kan det ju vara bra att leka med tanken att det är sanningen som förmedlas och diskutera utifrån det.

Nej, varken på vuxen- eller barn-IVA är det UTESLUTANDE covidpatienter. Men med ett stort antal covidpatienter blir avdelningarna (oavsett vilken) fullbelagda och det är svårt att hitta lösningar när smittspridningen ökar eller ens när den står still. Nu planeras för att matsalar ska bli patientrum "Läget på de skånska sjukhusen är kaotiskt. På Sus i Malmö och Lund planerar man för covidvård i matsalar. Eftersom många operationssalar stängts på sjukhusen finns inte möjlighet att återuppta planerade ingrepp efter helgerna i Skåne." sds.se.

Vårdcentraler inventeras för att personal ska flyttas över till sjukhusen (vilket i s f kommer att leda till väsentlig neddragning av service på VC eller i några fall möjligen nedstägning av vårdcentraler).

I maj hette det: "En mycket liten andel barn och unga (0-19 år) har diagnosticerats med covid-19 i världen, och de har med några enstaka undantag inte behövt intensivvård" (https://www.folkhalsomyndigheten.se...ovid-19-barn-unga-kunskapssammanstallning.pdf) och utifrån det fortsatte skolorna i många fall sin verksamhet m e m oförändrad. Idag kan vi nog inte längre förbehållslöst hålla med om den slutsatsen. Barn och unga BLIR i större utsträckning än tidigare rapporterats allvarligt sjuka av eller efter att ha haft covid. DN debatt skriver idag "30 forskare: Hypotesen att barn sällan smittar ifrågasätts i ny forskning. Skolorna bör hållas stängda i ytterligare två till fyra veckor."

Det talades också mycket om att barn inte spred smitta i höge utsträckning. Det har jag de senaste månaderna inte sett några som helst uttalande om, efter att lärare och elever blivit utslagna och undervisning fått dras ner p g a smittspridningstakten ("Var tredje anställd på Internationella engelska skolan har blivit sjuk och högstadiet går nu delvis över till distansundervisning. Var fjärde elev är också sjukanmäld."/sydsvenskan.se)

Vi lär oss hela tiden om sjukdomen och dess påverkan både på den mänskliga kroppen och på samhällets och dess funktioner. Den som kan forma sig efter förutsättningarna kommer att överleva, den som vägrar acceptera förändringarna kommer att påverkas negativt (psykiskt, fysiskt).

Många ställer allt hopp till vaccin-sedan blir det som vanligt. Och blir helt nedbrutna när det mantrat grusas gång efter annan. DET är förgörande psykiskt. Istället för att inse att vi är anpassningsbara, men vi måste anpassa oss och forma tillvaron efter de nya förutsättningarna var sig det gäller 6 månader eller all framtid.
 
Senast ändrad:
Ja, vi kan alla ifrågasätta seriös medias rapportering, men ibland kan det ju vara bra att leka med tanken att det är sanningen som förmedlas och diskutera utifrån det.

Nej, varken på vuxen- eller barn-IVA är det UTESLUTANDE covidpatienter. Men med ett stort antal covidpatienter blir avdelningarna (oavsett vilken) fullbelagda och det är svårt att hitta lösningar när smittspridningen ökar eller ens när den står still. Nu planeras för att matsalar ska bli patientrum. Vårdcentraler inventeras för att personal ska flyttas över till sjukhusen (vilket i s f kommer att leda till väsentlig neddragning av service på VC eller i några fall möjligen nedstägning av vårdcentraler).

I maj hette det: "En mycket liten andel barn och unga (0-19 år) har diagnosticerats med covid-19 i världen, och de har med några enstaka undantag inte behövt intensivvård" (https://www.folkhalsomyndigheten.se...ovid-19-barn-unga-kunskapssammanstallning.pdf) och utifrån det fortsatte skolorna i många fall sin verksamhet m e m oförändrad. Idag kan vi nog inte längre förbehållslöst hålla med om den slutsatsen. Barn och unga BLIR i större utsträckning än tidigare rapporterats allvarligt sjuka av eller efter att ha haft covid.

Det talades också mycket om att barn inte spred smitta i höge utsträckning. Det har jag de senaste månaderna inte sett några som helst uttalande om, efter att lärare och elever blivit utslagna och undervisning fått dras ner p g a smittspridningstakten ("Var tredje anställd på Internationella engelska skolan har blivit sjuk och högstadiet går nu delvis över till distansundervisning. Var fjärde elev är också sjukanmäld."/sydsvenskan.se)

Vi lär oss hela tiden om sjukdomen och dess påverkan både på den mänskliga kroppen och på samhällets och dess funktioner. Den som kan forma sig efter förutsättningarna kommer att överleva, den som vägrar acceptera förändringarna kommer att påverkas negativt (psykiskt, fysiskt).

Många ställer allt hopp till vaccin-sedan blir det som vanligt. Och blir helt nedbrutna när det mantrat grusas gång efter annan. DET är förgörande psykiskt. Istället för att inse att vi är anpassningsbara, men vi måste anpassa oss och forma tillvaron efter de nya förutsättningarna.
Jodå, jag vet mycket väl att det är svårt för sjukvården i Skåne just nu. Men att skriva inlägg som om att barnIVA är fullbelagd av covidpatienter hjälper faktiskt ingen. Jag ifrågasätter inte seriös medias rapportering, bara ditt sätt att tolka den.

Dessutom är det ofta så att lärare smittas av andra vuxna och inte av barnen, alternativt av de äldre tonåringarna och fortfarande inte av de yngre barnen. Oftast alltså. Sedan så är många hemma eftersom de har symptom, precis som alla andra människor i Sverige ska vara hemma pga symptom alternativt familjemedlem har bekräftad smitta. Likadant är det för eleverna, de är hemma för symptom oftare än något annat. Skolan håller inte på gå under för att personal och elever är smittade av covid utan för att det är mycket personal som är hemma med symptom eller bekräftad sjukdom, som de oftast fått från släktingar eller vänner de umgåtts med, inte skoleleverna. Det pratas fortfarande inte om att barn sprider smitta i hög utsträckning, men ju högre samhällsspridning desto fler smittade barn, vilket torde vara en självklarhet. Att det är problem i skolan beror på att det är så mycket frånvaro av personal.

Jag reagerar på dina inlägg eftersom de inte känns nyanserade, de andas katastrof.
Ja för jävlig är situationen, tuff på alla olika sätt och vis, även jag ser allvaret i situationen, men tolkar inte den så katastrofal som du. Tex orsakerna till varför skolpersonal är sjuka, vem som smittar vem osv. Det betyder inte att jag inte följer rekommendationer eller bryr mig om att göra min del här.

Och ja, vi ska förändra oss och ta till ny fakta och följa alla nya råd och rekommendationer som eventuellt kan komma ur all ny information, för att klara av läget.
 
Jodå, jag vet mycket väl att det är svårt för sjukvården i Skåne just nu. Men att skriva inlägg som om att barnIVA är fullbelagd av covidpatienter hjälper faktiskt ingen. Jag ifrågasätter inte seriös medias rapportering, bara ditt sätt att tolka den.

Dessutom är det ofta så att lärare smittas av andra vuxna och inte av barnen, alternativt av de äldre tonåringarna och fortfarande inte av de yngre barnen. Oftast alltså. Sedan så är många hemma eftersom de har symptom, precis som alla andra människor i Sverige ska vara hemma pga symptom alternativt familjemedlem har bekräftad smitta. Likadant är det för eleverna, de är hemma för symptom oftare än något annat. Skolan håller inte på gå under för att personal och elever är smittade av covid utan för att det är mycket personal som är hemma med symptom eller bekräftad sjukdom, som de oftast fått från släktingar eller vänner de umgåtts med, inte skoleleverna. Det pratas fortfarande inte om att barn sprider smitta i hög utsträckning, men ju högre samhällsspridning desto fler smittade barn, vilket torde vara en självklarhet. Att det är problem i skolan beror på att det är så mycket frånvaro av personal.

Jag reagerar på dina inlägg eftersom de inte känns nyanserade, de andas katastrof.
Ja för jävlig är situationen, tuff på alla olika sätt och vis, även jag ser allvaret i situationen, men tolkar inte den så katastrofal som du. Tex orsakerna till varför skolpersonal är sjuka, vem som smittar vem osv. Det betyder inte att jag inte följer rekommendationer eller bryr mig om att göra min del här.

Och ja, vi ska förändra oss och ta till ny fakta och följa alla nya råd och rekommendationer som eventuellt kan komma ur all ny information, för att klara av läget.

Nu vet jag inte hur det ligger till på skolorna som diskuteras, men här i vår småstad var skolorna (lågstadiet) en av de stora smitthärdarna som drabbade oss innan de stängde strax före jul. Många, många ungar var smittade och testade positivt.
Sedan tror jag inte att merparten av dem blev jättesjuka, men sjuka blev de och många var de.
 
Jodå, jag vet mycket väl att det är svårt för sjukvården i Skåne just nu. Men att skriva inlägg som om att barnIVA är fullbelagd av covidpatienter hjälper faktiskt ingen. Jag ifrågasätter inte seriös medias rapportering, bara ditt sätt att tolka den.

Dessutom är det ofta så att lärare smittas av andra vuxna och inte av barnen, alternativt av de äldre tonåringarna och fortfarande inte av de yngre barnen. Oftast alltså. Sedan så är många hemma eftersom de har symptom, precis som alla andra människor i Sverige ska vara hemma pga symptom alternativt familjemedlem har bekräftad smitta. Likadant är det för eleverna, de är hemma för symptom oftare än något annat. Skolan håller inte på gå under för att personal och elever är smittade av covid utan för att det är mycket personal som är hemma med symptom eller bekräftad sjukdom, som de oftast fått från släktingar eller vänner de umgåtts med, inte skoleleverna. Det pratas fortfarande inte om att barn sprider smitta i hög utsträckning, men ju högre samhällsspridning desto fler smittade barn, vilket torde vara en självklarhet. Att det är problem i skolan beror på att det är så mycket frånvaro av personal.

Jag reagerar på dina inlägg eftersom de inte känns nyanserade, de andas katastrof.
Ja för jävlig är situationen, tuff på alla olika sätt och vis, även jag ser allvaret i situationen, men tolkar inte den så katastrofal som du. Tex orsakerna till varför skolpersonal är sjuka, vem som smittar vem osv. Det betyder inte att jag inte följer rekommendationer eller bryr mig om att göra min del här.

Och ja, vi ska förändra oss och ta till ny fakta och följa alla nya råd och rekommendationer som eventuellt kan komma ur all ny information, för att klara av läget.
OK, då ber jag dig citera mig där jag skriver att det avser ENBART covidpatienter. Jag har gått tillbaka men jag hittar inte att jag formulerat mig så, mer än om en ger sig ett rejält tolkningsföreträde.

Jag känner absolut ingen katastrof. Jag kommer få kännbara negativa effekter av pandemin men jag summan så här långt är enbart positiv för mig personligen. Däremot ser jag tolkningar som gör att folk är på shoppingcenter, umgås i stora grupper på fester etc och det kan jag inte i något fall se gynnar en smittbegränsning.
 
OK, då ber jag dig citera mig där jag skriver att det avser ENBART covidpatienter. Jag har gått tillbaka men jag hittar inte att jag formulerat mig så, mer än om en ger sig ett rejält tolkningsföreträde.

Jag känner absolut ingen katastrof. Jag kommer få kännbara negativa effekter av pandemin men jag summan så här långt är enbart positiv för mig personligen. Däremot ser jag tolkningar som gör att folk är på shoppingcenter, umgås i stora grupper på fester etc och det kan jag inte i något fall se gynnar en smittbegränsning.
Folk är på fester, i grupper och på shoppingcentrum för att de inte bryr sig, Inte för att de inte förstår allvaret.

Jag tänker inte citera dig någonstans, orkar verkligen inte tjafsa på det viset, du har här visat att du inte håller med mig och då låter jag det vara så, det ger mig inget alls att försöka överbevisa något. Jag är verkligen inte på humör för det. Du får gärna anse att jag misstolkat dina inlägg, du kanske till och med har rätt i det.
 
Nu vet jag inte hur det ligger till på skolorna som diskuteras, men här i vår småstad var skolorna (lågstadiet) en av de stora smitthärdarna som drabbade oss innan de stängde strax före jul. Många, många ungar var smittade och testade positivt.
Sedan tror jag inte att merparten av dem blev jättesjuka, men sjuka blev de och många var de.
Och här där jag bor är det inte så.
Jag bor för övrit i Skånes minst drabbade kommun, där kommunen går ut med mycket information till föräldrarna. Mycket personal hemma med symptom, några med covid som ej smittats av elever, och det påverkar givetvis undervisningen men många sjuka barn med covid har vi inte här. Kanske för att vi är minst drabbade så att smittspridningen för barn ökar när smittspridningen ökar i samhället?
 
Min svärmor skulle promt komma hit över jul och hälsa på, jag kände mig som glädjedödare för jag sa nej och sa att maken inte får åka och hämta henne (hon bor långt bort och alla hennes barn bor här i krokarna).
Det slutade med att hans syster hämtade henne och att hon hälsade på henne och brorsan och oss träffade hon bara en vända utomhus. Nu har hela gänget corona och vi känner lite vad var det vi sa🙄. Jag hoppas att ingen behöver sjukvård med tanke på hur påfrestad sjukvården är nu.
Har en på jobbet vars anhörig jobbar på sjukhus, 12 timmars pass och bra bit över heltid med usla arbetsförhållanden (får schema vecka för vecka tex inga semestrar eller ledigheter förra året blev beviljade ). Personalen är slutkörd, många vill sluta och troligen kommer en hel del är på väg in i väggen. Att tro att man kommer få bra sjukvård idag när personalen knappt orkar stå upprätt i slutet av sina pass är en utopi. Dom gör sitt bästa men det ersätter ju inte ålig bemanning och utvilad personal.
En annan bekant som låg i koma i covid i våras har allvarliga vårdskador och kommer aldrig bli återställd då de operationer hon hade behövt göra blev uppskjutna pga covid och idag är det troligen för sent att göra dom för att få full funktion (och det ser i dagsläget väldigt avlägset ut att ens få operation).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 685
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp