Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här där jag bor är det inte så.
Jag bor för övrit i Skånes minst drabbade kommun, där kommunen går ut med mycket information till föräldrarna. Mycket personal hemma med symptom, några med covid som ej smittats av elever, och det påverkar givetvis undervisningen men många sjuka barn med covid har vi inte här. Kanske för att vi är minst drabbade så att smittspridningen för barn ökar när smittspridningen ökar i samhället?

Fast hur vet man att lärarna inte smittats av eleverna? Blir ungarna testade?
Jag säger inte emot dig, blir bara nyfiken.
 
Appropå politiker som tänker att dom kan komma undan med utlandsresor :meh:

"Den moderata riksdagsledamoten Cecilie Tenfjord Toftby kritiserade den 30 december Stefan Löfvens besök i en galleria under julhandeln, i en telefonintervju i P4 Sjuhärad. Senare framkom att Tenfjord Toftby själv befann sig i Spanien när hon intervjuades." (från Aftonbladet)
 
Fast hur vet man att lärarna inte smittats av eleverna? Blir ungarna testade?
Jag säger inte emot dig, blir bara nyfiken.
Man smittspårar om man testas positiv. Här testas också tonåringar och ner till 6 år (kan inte svära på den exakta åldern, men har för mig att de ska vara 6 år för att testas här).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Appropå politiker som tänker att dom kan komma undan med utlandsresor :meh:

"Den moderata riksdagsledamoten Cecilie Tenfjord Toftby kritiserade den 30 december Stefan Löfvens besök i en galleria under julhandeln, i en telefonintervju i P4 Sjuhärad. Senare framkom att Tenfjord Toftby själv befann sig i Spanien när hon intervjuades." (från Aftonbladet)
Känner bara hur förtroendet sjunker och sjunker just nu😔
 
Appropå politiker som tänker att dom kan komma undan med utlandsresor :meh:

"Den moderata riksdagsledamoten Cecilie Tenfjord Toftby kritiserade den 30 december Stefan Löfvens besök i en galleria under julhandeln, i en telefonintervju i P4 Sjuhärad. Senare framkom att Tenfjord Toftby själv befann sig i Spanien när hon intervjuades." (från Aftonbladet)
Och inga rubriker kring det, högermedias totala dubbelmoral (viss sarkasm inkluderad)
 
Vi fick igår förlängd lockdown till 31.1, mer inskränkningar (får bara träffa en person utanför hushållet, frivillig skolplikt -skulle ha öppnat igen 18.1- i områden med mer än 200 nya sjuka per 100 000 reseförbud över 15 km) och fortsatt får bara matbutiker, zooaffärer och apotek ha öppet. Allt annat är stängt.

Det är tur jag jobbar och så (tvingas) träffa mellan 20-25 personer per dag, annars hade jag blivit knäpp. Ska i alla fall vaccineras imorgon, hoppas fler och fler gör det, än så länge är beredskapen att göra det rätt låg. 30 - 40% och man behöver minst 60% för att få flockimmuniteten.

Hur ser viljan ut att vaccinera sig i Tyskland?
I Österrike är det enl nyheterna igar bara 17% som säger ja, 29 % säger nej. Det är bara att hoppas att den ganska stora klick som är osäkra väljer att vaccinera sig. Bland sjukhuspersonal är det ungefär 50% som säger att dom kommer att vaccinera sig.
 
Fast hur vet man att lärarna inte smittats av eleverna? Blir ungarna testade?
Jag säger inte emot dig, blir bara nyfiken.

Det råder väldigt delade meningar om just skolan. Jag förstår att det drabbar många hårt om skolorna stänger, samtidigt är det en miljö där det är väldigt svårt att hålla distans.

"KI-forskaren Åsa Wheelock är vass i sin kritik – enligt henne är skolan central för spridningen och kraftiga åtgärder bör sättas in.

...

Men enligt Åsa Wheelock, docent i experimentell lungmedicin vid Karolinska institutet, pågår omfattande smittspridning i skolan. Hon hänvisar till en studie gjord i 131 länder som visar att de sociala kontakterna i skolan ökar smittspridningen i samhället med 25 procent.

– Alla som har varit i en svensk skola vet att det är omöjligt att hålla två meters avstånd i ett klassrum, säger Åsa Wheelock, som sammanställt rekommendationer för hur smittspridning ska minska i skolan.

– Smittspridningen sker i skolan under lektionstid. Förhållanden som är i skolan är likadana som vi lärt oss undvika på andra arbetsplatser."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskaren-gar-emot-fhm-corona-sprids-i-skolorna/

Samtidigt meddelar den annars försiktige Tegnell
"Nästan 9 000 personer har nu dött med bekräftad covid-19 i Sverige. Och hur smittspridningen fortsätter avgörs av hur svenskarna beter sig under denna och nästa vecka.
– Det stora hotet kommer nu, säger Anders Tegnell.
...
Arbetsplatserna är fortfarande mest drivande när det gäller spridningen av coronaviruset, enligt Tegnell. När många nu återvänder till jobb efter ledighet är risken stor för en nytändning i smittspridningen."
 
Appropå politiker som tänker att dom kan komma undan med utlandsresor :meh:

"Den moderata riksdagsledamoten Cecilie Tenfjord Toftby kritiserade den 30 december Stefan Löfvens besök i en galleria under julhandeln, i en telefonintervju i P4 Sjuhärad. Senare framkom att Tenfjord Toftby själv befann sig i Spanien när hon intervjuades." (från Aftonbladet)
Dubbelmoralen fick ett nytt ansikte.
 
Det råder väldigt delade meningar om just skolan. Jag förstår att det drabbar många hårt om skolorna stänger, samtidigt är det en miljö där det är väldigt svårt att hålla distans.

"KI-forskaren Åsa Wheelock är vass i sin kritik – enligt henne är skolan central för spridningen och kraftiga åtgärder bör sättas in.

...

Men enligt Åsa Wheelock, docent i experimentell lungmedicin vid Karolinska institutet, pågår omfattande smittspridning i skolan. Hon hänvisar till en studie gjord i 131 länder som visar att de sociala kontakterna i skolan ökar smittspridningen i samhället med 25 procent.

– Alla som har varit i en svensk skola vet att det är omöjligt att hålla två meters avstånd i ett klassrum, säger Åsa Wheelock, som sammanställt rekommendationer för hur smittspridning ska minska i skolan.

– Smittspridningen sker i skolan under lektionstid. Förhållanden som är i skolan är likadana som vi lärt oss undvika på andra arbetsplatser."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskaren-gar-emot-fhm-corona-sprids-i-skolorna/

Samtidigt meddelar den annars försiktige Tegnell
"Nästan 9 000 personer har nu dött med bekräftad covid-19 i Sverige. Och hur smittspridningen fortsätter avgörs av hur svenskarna beter sig under denna och nästa vecka.
– Det stora hotet kommer nu, säger Anders Tegnell.
...
Arbetsplatserna är fortfarande mest drivande när det gäller spridningen av coronaviruset, enligt Tegnell. När många nu återvänder till jobb efter ledighet är risken stor för en nytändning i smittspridningen."

I vår kommun har flera skolor fått stänga efter smittspridning bland elever.
 
Det här kan ha tagits upp tidigare har ingge lusläst alla trådar, men varför sätter man inte upp fältsjukhusen och liknande som byggdes upp i våras men inte användes? Är det endast pga personal eller annat?
 
Appropå politiker som tänker att dom kan komma undan med utlandsresor :meh:

"Den moderata riksdagsledamoten Cecilie Tenfjord Toftby kritiserade den 30 december Stefan Löfvens besök i en galleria under julhandeln, i en telefonintervju i P4 Sjuhärad. Senare framkom att Tenfjord Toftby själv befann sig i Spanien när hon intervjuades." (från Aftonbladet)
Har de här personerna ingen i sin närhet som kunde fråga dom "Hur tänkte du nu? Är det här verkligen en bra ide?" när de planerade sin resa? Jag kan liksom förstå att man vill resa, men är man en så offentlig person så måste man ju kunna räkna ut med lilltån att det kommer komma ut i media och orsaka rubriker?
 
Det här kan ha tagits upp tidigare har ingge lusläst alla trådar, men varför sätter man inte upp fältsjukhusen och liknande som byggdes upp i våras men inte användes? Är det endast pga personal eller annat?
Det är sannolikt pga personalbrist. Det är jättedyrt att hålla och bygga fältsjukhus vars kapacitet inte används. I skåne har man dock inteventerat andra stora lokaler, tex matsalar osv.
 
Det är sannolikt pga personalbrist. Det är jättedyrt att hålla och bygga fältsjukhus vars kapacitet inte används. I skåne har man dock inteventerat andra stora lokaler, tex matsalar osv.
Rimligt att kolla andra lokaler. Finns ju massor av arenor och större konferensanläggningar som mestadels står tomt nu.
 
Svarar några:

Det finns även färdigbyggda 'salar' som skall gå att konvertera till fältsjukhus, som en del av FM. Dock oklart om dessa vill röja var dessa finns.
 
Har de här personerna ingen i sin närhet som kunde fråga dom "Hur tänkte du nu? Är det här verkligen en bra ide?" när de planerade sin resa? Jag kan liksom förstå att man vill resa, men är man en så offentlig person så måste man ju kunna räkna ut med lilltån att det kommer komma ut i media och orsaka rubriker?

Jag undrar mest hur man kan sitta i en intervju och kritisera Löfven och samtidigt tänka att ens egen resa är helt oproblematisk. Det var ju inte en resa hon gjorde 1 år innan, hon va på resan. Håll käft liksom?
 
Appropå politiker som tänker att dom kan komma undan med utlandsresor :meh:

"Den moderata riksdagsledamoten Cecilie Tenfjord Toftby kritiserade den 30 december Stefan Löfvens besök i en galleria under julhandeln, i en telefonintervju i P4 Sjuhärad. Senare framkom att Tenfjord Toftby själv befann sig i Spanien när hon intervjuades." (från Aftonbladet)
Det är nog ett ganska typiskt politikerbeteende även om det i det här fallet upplevs som parodiskt.

Dan Eliasson tror jag dyker upp som landshövding vart det lider och det är nog också vad han själv mest vill, det är mitt tips. Andra har gissat på FHM men figuren där fick precis nytt förordnande så den posten blir inte ledig på ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 633
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp