Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog ett ganska typiskt politikerbeteende även om det i det här fallet upplevs som parodiskt.

Dan Eliasson tror jag dyker upp som landshövding vart det lider och det är nog också vad han själv mest vill, det är mitt tips. Andra har gissat på FHM men figuren där fick precis nytt förordnande så den posten blir inte ledig på ett tag.
Han hamnar högst troligt på elefantkyrkogården. Måtte han fastna på stolen där...
 
Det råder väldigt delade meningar om just skolan. Jag förstår att det drabbar många hårt om skolorna stänger, samtidigt är det en miljö där det är väldigt svårt att hålla distans.

"KI-forskaren Åsa Wheelock är vass i sin kritik – enligt henne är skolan central för spridningen och kraftiga åtgärder bör sättas in.

...

Men enligt Åsa Wheelock, docent i experimentell lungmedicin vid Karolinska institutet, pågår omfattande smittspridning i skolan. Hon hänvisar till en studie gjord i 131 länder som visar att de sociala kontakterna i skolan ökar smittspridningen i samhället med 25 procent.

– Alla som har varit i en svensk skola vet att det är omöjligt att hålla två meters avstånd i ett klassrum, säger Åsa Wheelock, som sammanställt rekommendationer för hur smittspridning ska minska i skolan.

– Smittspridningen sker i skolan under lektionstid. Förhållanden som är i skolan är likadana som vi lärt oss undvika på andra arbetsplatser."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskaren-gar-emot-fhm-corona-sprids-i-skolorna/

Samtidigt meddelar den annars försiktige Tegnell
"Nästan 9 000 personer har nu dött med bekräftad covid-19 i Sverige. Och hur smittspridningen fortsätter avgörs av hur svenskarna beter sig under denna och nästa vecka.
– Det stora hotet kommer nu, säger Anders Tegnell.
...
Arbetsplatserna är fortfarande mest drivande när det gäller spridningen av coronaviruset, enligt Tegnell. När många nu återvänder till jobb efter ledighet är risken stor för en nytändning i smittspridningen."
Stäng inte skolan, säger Norges statsepidemiolog... https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige
 
Hur ser viljan ut att vaccinera sig i Tyskland?
I Österrike är det enl nyheterna igar bara 17% som säger ja, 29 % säger nej. Det är bara att hoppas att den ganska stora klick som är osäkra väljer att vaccinera sig. Bland sjukhuspersonal är det ungefär 50% som säger att dom kommer att vaccinera sig

Hur ser viljan ut att vaccinera sig i Tyskland?
I Österrike är det enl nyheterna igar bara 17% som säger ja, 29 % säger nej. Det är bara att hoppas att den ganska stora klick som är osäkra väljer att vaccinera sig. Bland sjukhuspersonal är det ungefär 50% som säger att dom kommer att vaccinera sig.
Ca 37% säkert 34% kanske. Om alla kanske vaccinerar sig är det ju lugnt, då nur man gränsen 60%. Tyvärr sjunker viljan att vaccinera sig vecka för vecka så risken är den är mycket låg när de kommer till "vanligt folk", vilket beräknas vara i maj/Juni.
 
Screenshot_20210106_222203_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20210106_222203_com.facebook.katana.jpg

Det här sprids nu på sociala medier, stigningen i Storbritannien beror alltså på vaccinet och inte på ett muterat virus 😠 :banghead:
 
Skrämmande på så många sätt att folk sprider sådan skit.

Och att så många tror på det.
Min svärfars särbo är helt övertygad om att anledningen till att äldre på äldreboende, fångar, asylsökande på boenden ska vaccineras först är för att de ska vara försökskaniner. Hon vet även att anhöriga till personer som avlidit i Covid får begravningskostnaderna betalda av staten, därför skrivs Covid som dödsorsak.


Jag tipsade om att hon skulle sluta läsa på Facebook och gå en kurs i källkritik. Nu pratar hon inte med mig :angel:
 
Och att så många tror på det.
Min svärfars särbo är helt övertygad om att anledningen till att äldre på äldreboende, fångar, asylsökande på boenden ska vaccineras först är för att de ska vara försökskaniner. Hon vet även att anhöriga till personer som avlidit i Covid får begravningskostnaderna betalda av staten, därför skrivs Covid som dödsorsak.


Jag tipsade om att hon skulle sluta läsa på Facebook och gå en kurs i källkritik. Nu pratar hon inte med mig :angel:
Du borde bett henne vaccinera sig och förklara att om alla idioter vaccinerar sig blir vi färre på jorden till slut, som i ett led att haka på hennes tro, menar jag.


Gud vad jag är trött på korkade människor!
 
Stör mig på Olsen (infektionsläkare?) som just nu sitter och spyr galla över allt och alla på Nyhetsmorgon.. "Ingen lär bli traumatiserad av att stanna hemma 2-3 veckor" är hans åsikt kring att stänga grundskolor. Visst, säg det till alla barn som har problem med studier, föräldrar som måste vara på jobb och inte kan vara hemma, otrygg hemsituation, föräldrar som inte har råd med datorer och internet så att det räcker till. Visst, han sa att de som behöver extra stöd ska få det, men lycka till att lösa det med distansundervisning!
Så himla lätt att sitta och tycka saker när man själv inte behöver ta något ansvar eller beslut...
Sen är det faktiskt många barn som får sitt enda varma mål mat i skolan med.
 
”Ett hundratal tidigare fullt friska barn i Sverige har drabbats hårt av covid-19. Barnen drabbas av en livshotande hyperinflammation när kroppens immunförsvar angriper den egna kroppen. I Lund varnar läkarna för att barnintensiven är full.

Den senaste tiden har rapporterna om den extremt hårda pressen på sjukvården i Skåne avlöst varandra. Även barnintensiven i Lund är helt full, eftersom fler barn med akuta sjukvårdsbehov i sviterna av covid-19 kommit in och vårdas sida vid sida med barn som behöver intensivvård av andra orsaker.”
Sydsvenskan

Som det låter på dig kan vi bortse från rekommendationer och fakta och leva som vanligt.
Barnintensiven i Skåne är kanske full, men det är fortfarande inte så att det är många barn som vårdats på intensiven i Covid-19. Totalt sedan epidemin startade har 16 barn i åldern 0-9 år och 29 barn i åldern 10-19 år vårdats på intensiven och 5 respektive 2 avlidit i samma åldersgrupper. (Källa Folkhälsomyndigheten idag)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 581
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp