Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barnintensiven i Skåne är kanske full, men det är fortfarande inte så att det är många barn som vårdats på intensiven i Covid-19. Totalt sedan epidemin startade har 16 barn i åldern 0-9 år och 29 barn i åldern 10-19 år vårdats på intensiven och 5 respektive 2 avlidit i samma åldersgrupper. (Källa Folkhälsomyndigheten idag)
Jag läste, i Sydsvenskan faktiskt, att det är 1,8 % 0-9 år och drygt 12 % 10-19 år, som jag tror vårdats på sjukhus i Skåne. Om alla människor som vårdats på sjukhus i Skåne är 100 % så är 1,8 % av dem alltså små barn medan drygt 12 % är tonåring, där jag misstänker att spannet är att det är fler mot de äldre åldrarna. Totalt borde det bli ca 14 % barn. Av 100%. Från början alltså. Eller tänker jag tokigt?

Det är inte mycket. Inte i relation till antalet vuxna. Dessutom har antalet covidfall i åldrarna 0-19 i Skåne sjunkit den senaste månaden.
 
40 000 är vaccinerade i Sverige. Hittills har det inkommit 10 anmälningar om biverkningar och 2 dödsfall. Jag tänker då minnsan inte vaccinera mig när det redan efter några dagar dyker upp fall
 
40 000 är vaccinerade i Sverige. Hittills har det inkommit 10 anmälningar om biverkningar och 2 dödsfall. Jag tänker då minnsan inte vaccinera mig när det redan efter några dagar dyker upp fall
Vet du också VILKA biverkningar det är som anmälts?
Och att de som avlidit är äldre multisjuka, sköra personer som avlidit några dagar efter vaccinationen. Öppenheten är total och den bedömning som gjorts är att dödsfallen inte har något samband med vaccinationen.

För min del skulle jag känna mig väldigt trygg om risken för biverkning av vaccinet är 0,025%
Men det är nog bättre att du stannar i fantastiska spanien, utan vaccin och isolerad i husbilen, så slipper du fundera på den katastrofala svenska hanteringen av pandemin.
 
40 000 är vaccinerade i Sverige. Hittills har det inkommit 10 anmälningar om biverkningar och 2 dödsfall. Jag tänker då minnsan inte vaccinera mig när det redan efter några dagar dyker upp fall
Tror du får svårt att ta dej till Sverige med husbilen om du inte vaccinerar dej. Gissar på att minst ett av länderna du kommer passera kommer kräva det.

Börjar inte a-kassan ta slut för dej snart?
 
Vet du också VILKA biverkningar det är som anmälts?
Och att de som avlidit är äldre multisjuka, sköra personer som avlidit några dagar efter vaccinationen. Öppenheten är total och den bedömning som gjorts är att dödsfallen inte har något samband med vaccinationen.

För min del skulle jag känna mig väldigt trygg om risken för biverkning av vaccinet är 0,025%
Men det är nog bättre att du stannar i fantastiska spanien, utan vaccin och isolerad i husbilen, så slipper du fundera på den katastrofala svenska hanteringen av pandemin.
Tack för att du svarade och inte jag. Förvånas inte över att det finns folk som kopplar dödsfall med vaccinering, men det skulle vara som att en äldre man dör av hjärtinfarkt när han parkerat sin bil och hänvisa till att bilkörning tog livet av honom. Eller att grönsaker är farligt för att någon satt en morot i halsen. Hur orkar man?

Jag har precis ätit upp mina grönsaker och lever ännu, och ska således vaccinera mig också! :D
 
40 000 är vaccinerade i Sverige. Hittills har det inkommit 10 anmälningar om biverkningar och 2 dödsfall. Jag tänker då minnsan inte vaccinera mig när det redan efter några dagar dyker upp fall

Eftersom de vaccinerar väldigt många äldre faktiskt riktigt dåliga så får man nog räkna med att några faller ifrån efter vaccinering oavsett vaccinering eller inte.

"såg att fler svarat"
 
Nu har jag läst en nyhet som gör mig ytterligt konfunderad, och jag undrar om inte "några" har haft rejält med otur när dessa tänkt:

'https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-kommer-ostgotarna-vaccineras

I länet ska alltså vaccinering ske på tre (3) ställen, de befolkningsmässigt största orterna, Linköping, Norrköping och Motala.

Man har valt ut några megastora anläggningar, där man anser att det finns goda förutsättningar för ordna vaccinationerna.

Men, stora delar av länets befolkning kommer att ha långt, mycket långt till dessa orter, uppåt 15 mil i många fall!
Hur har de tänkt att folk ska komma dit?

Hur kan man mena allvar med att "alla ska vaccineras", genom att erbjuda vaccin på ett så långt avstånd från folk?

I många fall på landsbygden, så är det inte endast avståndet i sig som stort, utan det handlar om mindre och slingriga vägar, och att det i princip inte existerar någon kollektivtrafik alls.

Det handlar om restider på 1,5-2 timmar om man har egen bil, enkel resa i värsta fall, och restider med egen bil på mer än en timme är vanligt!

Tänker dessa ljushuvuden att folk ska ta ledigt en hel dag för att vaccinera sig?
Ska de som inte har egen bil eller körkort, packa ihop sig med några halvbekanta som ändå ska åka, för att få vaccin?
Har de glömt bort allt vad social distansering heter?
Och folk som fått skjuts, t.ex. till Linköping, ska sedan åka kommunalt inom kommunen, för att nå vaccinationsplatsen?

Det här visar på hur infamt korkade en del personer i offentlig verksamhet är.

De säger sig noggrant ha tänkt igenom att "Logistiken är bra på vaccinationsplatserna, och att det finns gott om parkeringsplatser".

Det här var det mest avmotiverande förslag runt vaccination jag sett någon gång.

Det finns en term för det här: det kallas för att bjuda med armbågen.

Eller så tycker de styrande i regionen, helt enkelt att alla som inte bor i Linköping, Norrköping, eller Motala, lika gärna kan bli sjuka...
Eftersom de inte kommer att vaccinera sig i tillräckligt stor utsträckning p.g.a. logistikproblem, och för att de är korkade landsbygdsbor som har svårt att ta ledigt en hel dag.

Hade dessa ljushuvuden tänkt till lite mera, så hade det nog gått att hitta bättre lösningar, t.ex. varför inte ha en eller flera vaccinationsbussar, som kan åka på turné i länet?
Varför inte använda befintliga vårdcentraler i respektive kommuner eller t.ex. idrottshallar/idrottskomplex på olika orter, dit man vissa dagar eller veckor kör vaccin och och personal?

Det här visar på det som brukar kallas för suboptimering. Man skapar en superbra process, inne på vaccinationsplatsen, men glömmer att de som ska vaccineras måste fås att komma dit på ett bra sätt också.
 
Nu har jag läst en nyhet som gör mig ytterligt konfunderad, och jag undrar om inte "några" har haft rejält med otur när dessa tänkt:

'https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-kommer-ostgotarna-vaccineras

I länet ska alltså vaccinering ske på tre (3) ställen, de befolkningsmässigt största orterna, Linköping, Norrköping och Motala.

Man har valt ut några megastora anläggningar, där man anser att det finns goda förutsättningar för ordna vaccinationerna.

Men, stora delar av länets befolkning kommer att ha långt, mycket långt till dessa orter, uppåt 15 mil i många fall!
Hur har de tänkt att folk ska komma dit?

Hur kan man mena allvar med att "alla ska vaccineras", genom att erbjuda vaccin på ett så långt avstånd från folk?

I många fall på landsbygden, så är det inte endast avståndet i sig som stort, utan det handlar om mindre och slingriga vägar, och att det i princip inte existerar någon kollektivtrafik alls.

Det handlar om restider på 1,5-2 timmar om man har egen bil, enkel resa i värsta fall, och restider med egen bil på mer än en timme är vanligt!

Tänker dessa ljushuvuden att folk ska ta ledigt en hel dag för att vaccinera sig?
Ska de som inte har egen bil eller körkort, packa ihop sig med några halvbekanta som ändå ska åka, för att få vaccin?
Har de glömt bort allt vad social distansering heter?
Och folk som fått skjuts, t.ex. till Linköping, ska sedan åka kommunalt inom kommunen, för att nå vaccinationsplatsen?

Det här visar på hur infamt korkade en del personer i offentlig verksamhet är.

De säger sig noggrant ha tänkt igenom att "Logistiken är bra på vaccinationsplatserna, och att det finns gott om parkeringsplatser".

Det här var det mest avmotiverande förslag runt vaccination jag sett någon gång.

Det finns en term för det här: det kallas för att bjuda med armbågen.

Eller så tycker de styrande i regionen, helt enkelt att alla som inte bor i Linköping, Norrköping, eller Motala, lika gärna kan bli sjuka...
Eftersom de inte kommer att vaccinera sig i tillräckligt stor utsträckning p.g.a. logistikproblem, och för att de är korkade landsbygdsbor som har svårt att ta ledigt en hel dag.

Hade dessa ljushuvuden tänkt till lite mera, så hade det nog gått att hitta bättre lösningar, t.ex. varför inte ha en eller flera vaccinationsbussar, som kan åka på turné i länet?
Varför inte använda befintliga vårdcentraler i respektive kommuner eller t.ex. idrottshallar/idrottskomplex på olika orter, dit man vissa dagar eller veckor kör vaccin och och personal?

Det här visar på det som brukar kallas för suboptimering. Man skapar en superbra process, inne på vaccinationsplatsen, men glömmer att de som ska vaccineras måste fås att komma dit på ett bra sätt också.
Det kan inte vara så att SVT som skriver lite oexakt, så det kanske inte är kategoriskt bara där? Framgår ju att äldre kan få på VC t.ex. så frågan om det verkligen kommer vara så hårt att det är omöjligt på andra orter när det kommer till kritan?
 
Det kan inte vara så att SVT som skriver lite oexakt, så det kanske inte är kategoriskt bara där? Framgår ju att äldre kan få på VC t.ex. så frågan om det verkligen kommer vara så hårt att det är omöjligt på andra orter när det kommer till kritan?
Jag läste pressmeddelandet på region Östergötlands hemsida. Där stod ungefär samma sak som i SVT artikeln. Det nämndes inte något om de andra kommunerna i länet. Om pressmeddelandet hade haft en titel som "så här organiserar vi vaccinationen i de stora städerna i länet" eller något liknande, hade jag reagerat annorlunda...
Som det verkar nu, så är det bisarrt.

Jag hoppas det är en kommunikationsmiss, men track record för sjukvårdsledningen i länet, i samband med pandemin, kunde vara bättre.

Ska undersöka ordentligt i morgon.
 
Jag läste pressmeddelandet på region Östergötlands hemsida. Där stod ungefär samma sak som i SVT artikeln. Det nämndes inte något om de andra kommunerna i länet. Om pressmeddelandet hade haft en titel som "så här organiserar vi vaccinationen i de stora städerna i länet" eller något liknande, hade jag reagerat annorlunda...
Som det verkar nu, så är det bisarrt.

Jag hoppas det är en kommunikationsmiss, men track record för sjukvårdsledningen i länet, i samband med pandemin, kunde vara bättre.

Ska undersöka ordentligt i morgon.
Från landstingets hemsida (min fetning):
"Först därefter är det aktuellt med vaccination av allmänheten i stort för alla som är 18 år och äldre, med start under våren när de större volymerna vaccin börjar levereras.
Det kommer alltså att ske på vaccinationscentraler i Saab Arena i Linköping, Luxor Center i Motala och Mässhallarna i Norrköping. Ytterligare vaccinationscentraler kan komma att bli aktuellt."
 
40 000 är vaccinerade i Sverige. Hittills har det inkommit 10 anmälningar om biverkningar och 2 dödsfall. Jag tänker då minnsan inte vaccinera mig när det redan efter några dagar dyker upp fall

Kroppen ska normalt reagera på vaccinet, tanken är ju att "lära" immunförsvaret att snabbt reagera om man blir utsatt för viruset. Det gör att reaktioner som sjukdomskänsla, trötthet, feber, huvudvärk, svullnad/rodnad osv är vanliga och "bra" - de är ju faktiskt ett tecken på att immunförsvaret reagerar som det ska! De reaktionerna är dessutom vanligare på yngre personer, som ju oftast har ett bättre immunförsvar.

Två äldre, multisjuka personer har dött några dagar efter vaccination, ja. Det är oklart om det beror på vaccinet eller inte, men med tanke på att de som vaccineras nu är till övervägande del just äldre, sköra personer så får vi nog räkna med att det blir fler dödsfall efter vaccinationer utan att det på något sätt är alarmerande.

Det är vad jag vet inget land i nuläget som tänker införa obligatoriska vaccinationer, så det är ju helt upp till dig om du vill vaccinera dig eller ej. Själv tänker jag ta det - riskerna för död, allvarlig sjukdom och långdragna symptom är ju så mycket större om man får sjukdomen tänker jag!
 
All som inte vill vaccinera sig pga risk för biverkningar, beredda på ta ev biverkningar av en covid-19 infektion istället?

Hjärntrötthet, afasi, konstant astmakänning, oregelbunden puls, flukturerande syresättning vid ansträngning, trött-tröttare-tröttast. Det är de biverkningar jag har 9 månader senare.
 
Från landstingets hemsida (min fetning):
"Först därefter är det aktuellt med vaccination av allmänheten i stort för alla som är 18 år och äldre, med start under våren när de större volymerna vaccin börjar levereras.
Det kommer alltså att ske på vaccinationscentraler i Saab Arena i Linköping, Luxor Center i Motala och Mässhallarna i Norrköping. Ytterligare vaccinationscentraler kan komma att bli aktuellt."
"Ytterligare vaccinationscentraler kan komma att bli aktuellt". Står ej i pressmeddelandet.


Jag anser att sjukvårdsledningen i Östergötland saknar en utvecklad förmåga att förstå sig på människor och saknar kunskap om Östergötlands geografi.

Det här är samma människor som inte beviljar sjukresor inom länet, till folk på landsbygden, och hänvisar dem till den icke-existerande kollektivtrafiken.

Att få vaccin i närheten av hemmet, alltså rimlig resväg, vore väl en självklarhet?
 
Nu har jag läst en nyhet som gör mig ytterligt konfunderad, och jag undrar om inte "några" har haft rejält med otur när dessa tänkt:

'https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-kommer-ostgotarna-vaccineras

I länet ska alltså vaccinering ske på tre (3) ställen, de befolkningsmässigt största orterna, Linköping, Norrköping och Motala.

Man har valt ut några megastora anläggningar, där man anser att det finns goda förutsättningar för ordna vaccinationerna.

Men, stora delar av länets befolkning kommer att ha långt, mycket långt till dessa orter, uppåt 15 mil i många fall!
Hur har de tänkt att folk ska komma dit?

Hur kan man mena allvar med att "alla ska vaccineras", genom att erbjuda vaccin på ett så långt avstånd från folk?

I många fall på landsbygden, så är det inte endast avståndet i sig som stort, utan det handlar om mindre och slingriga vägar, och att det i princip inte existerar någon kollektivtrafik alls.

Det handlar om restider på 1,5-2 timmar om man har egen bil, enkel resa i värsta fall, och restider med egen bil på mer än en timme är vanligt!

Tänker dessa ljushuvuden att folk ska ta ledigt en hel dag för att vaccinera sig?
Ska de som inte har egen bil eller körkort, packa ihop sig med några halvbekanta som ändå ska åka, för att få vaccin?
Har de glömt bort allt vad social distansering heter?
Och folk som fått skjuts, t.ex. till Linköping, ska sedan åka kommunalt inom kommunen, för att nå vaccinationsplatsen?

Det här visar på hur infamt korkade en del personer i offentlig verksamhet är.

De säger sig noggrant ha tänkt igenom att "Logistiken är bra på vaccinationsplatserna, och att det finns gott om parkeringsplatser".

Det här var det mest avmotiverande förslag runt vaccination jag sett någon gång.

Det finns en term för det här: det kallas för att bjuda med armbågen.

Eller så tycker de styrande i regionen, helt enkelt att alla som inte bor i Linköping, Norrköping, eller Motala, lika gärna kan bli sjuka...
Eftersom de inte kommer att vaccinera sig i tillräckligt stor utsträckning p.g.a. logistikproblem, och för att de är korkade landsbygdsbor som har svårt att ta ledigt en hel dag.

Hade dessa ljushuvuden tänkt till lite mera, så hade det nog gått att hitta bättre lösningar, t.ex. varför inte ha en eller flera vaccinationsbussar, som kan åka på turné i länet?
Varför inte använda befintliga vårdcentraler i respektive kommuner eller t.ex. idrottshallar/idrottskomplex på olika orter, dit man vissa dagar eller veckor kör vaccin och och personal?

Det här visar på det som brukar kallas för suboptimering. Man skapar en superbra process, inne på vaccinationsplatsen, men glömmer att de som ska vaccineras måste fås att komma dit på ett bra sätt också.
Jag hörde också det här på nyheterna och blev förvånad. Att samla många människor på samma plats känns så där, speciellt ur kommunikationssynpunkt, även om det förstås är smidigt ur distributionssynpunkt. Saab Arena ligger ju inte precis lättillgängligt i Linköping heller. Blir många som sannolikt behöver åka buss inom staden för att ta sig dit, inte heller så bra ur smittskyddssynpunkt. De skulle behöva komplettera med minst ett par platser till, universitetet borde t ex kunna ordna lämpliga lokaler. Centralt finns Konsert&Kongress som har stora lokaler som borde fungera bra och som många har gång-/cykelavstånd till.
I Stockholmsområdet har flera hotell använts som lokaler för provtagning. Sådana finns ju på de flesta större orter både centralt och mer perifert (för dem som kommer med bil) och borde även kunna användas för vaccinering.
 
"Ytterligare vaccinationscentraler kan komma att bli aktuellt". Står ej i pressmeddelandet.


Jag anser att sjukvårdsledningen i Östergötland saknar en utvecklad förmåga att förstå sig på människor och saknar kunskap om Östergötlands geografi.

Det här är samma människor som inte beviljar sjukresor inom länet, till folk på landsbygden, och hänvisar dem till den icke-existerande kollektivtrafiken.

Att få vaccin i närheten av hemmet, alltså rimlig resväg, vore väl en självklarhet?
Vaccinationsbussar på landsbygden var ju ett ypperligt förslag.
 
"Ytterligare vaccinationscentraler kan komma att bli aktuellt". Står ej i pressmeddelandet.


Jag anser att sjukvårdsledningen i Östergötland saknar en utvecklad förmåga att förstå sig på människor och saknar kunskap om Östergötlands geografi.

Det här är samma människor som inte beviljar sjukresor inom länet, till folk på landsbygden, och hänvisar dem till den icke-existerande kollektivtrafiken.

Att få vaccin i närheten av hemmet, alltså rimlig resväg, vore väl en självklarhet?
Svarar mig själv:

Hade en flik uppe på en dator som var offline, med gårdagens pressmeddelande.

Det mer med ytterligare vaccinationsplatser, fanns inte i den versionen av pressmeddelandet.

Antagligen har det kommit en del kritik...

Kanske det t.o.m. är så att det tagits beslut, när många är lediga?
 
40 000 är vaccinerade i Sverige. Hittills har det inkommit 10 anmälningar om biverkningar och 2 dödsfall. Jag tänker då minnsan inte vaccinera mig när det redan efter några dagar dyker upp fall

Det låter ingen som någon anledning till oro. En normal människa lever i ungefär 30 000 dagar (strax över 80 år). Det ger lite av en fingervisning av hur många man kan förvänta sig dö av en ren slump strax efter vaccinationen när 40 000 personer har vaccineras. Då utan att ta hänsyn till att mycket gamla och multisjuka har varit väldigt prioriterade vid distributionen av dessa 40 000 doser.
 
Börjar allt mer känna mig som ett ufo när man ser på sociala medier hur andra lever, känns som att jag har gjort en väldigt konservativ tolkning av hur stor den här "sociala bubblan" som man ska hålla sig till är jämfört med många andra. Umgås bara inomhus med min man och barn. Vänner träffar jag bara utomhus.

Hur många vänner umgås ni med inomhus nu för tiden? Alltså inte samtidigt utan hur stor är er "lilla bubbla", dvs antalet personer totalt sett som ni umgås med/träffar inomhus (på fritiden)?
 
Börjar allt mer känna mig som ett ufo när man ser på sociala medier hur andra lever, känns som att jag har gjort en väldigt konservativ tolkning av hur stor den här "sociala bubblan" som man ska hålla sig till är jämfört med många andra. Umgås bara inomhus med min man och barn. Vänner träffar jag bara utomhus.

Hur många vänner umgås ni med inomhus nu för tiden? Alltså inte samtidigt utan hur stor är er "lilla bubbla", dvs antalet personer totalt sett som ni umgås med/träffar inomhus (på fritiden)?

På fritiden, ingen utanför de som bor i mitt hus (dvs närmaste familjen). På arbetet, de få som är här fast med avstånd hela tiden (vi kör "work from home" för att hålla ca hälften hemma för att kunna hålla bra avstånd och göra så att de som absolut måste vara på plats, kan vara det säkert).

Jag tycker direktiven varit tydliga; att man ska avstå så mycket som möjligt från kontakter, jag tycker inte din tolkning är för konservativ.

(Jag åt en lunch med en gammal vän i höstas på en nästan tom restaurang som avvikelse till ovan. Med bra avstånd vid bordet.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 582
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp