Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
En vaccination består av 2 doser per person. I början har alla fått 1 dos och antal doser är lika med antal påbörjat vaccinerade, efter tre veckor börjar andradoser ges och slutligen är antal vaccinerade nästan exakt hälften av antal doser som getts.
Första siffran närmare 80 000 personer har de gå tagit båda sprutorna eller endast en?

Ju mer jag läste runt för desto mindre klart blev det :arghh: 😅
 
Vad är det som dröjer så?
Det ska transportera ut bl.a. Och fördelas på ett jämnt arbetsflöde. Folk får ju inte sprutan i samma ögonblick som veckans leverans lastas av nere på regionsjukhuset.
Sen ligger åtminstone en del regioner vad jag förstått efter med att rapportera in i vaccinregistret för att de prioriterar att vaccinera och journalföra.
Eftersom det ska komma färre doser än planerat av Pfeiser behöver de också säkra upp att det finns tillräckligt för att ge alla dos två vid rätt tidpunkt, och det kommer det inte göra om man förbrukar allt samma dag det levereras.
Bland annat.
 
Fattar inte riktigt skillnaden. Man ska inte vaccinera då om man har det hemma?

Alla ska ha 2 doser vaccin med ca 1 månad mellan doserna. Så i början är antalet vaccindoser = antalet som vaccinerats. Men efetr hand som folk börjar få sin andra dos så är inte antalet utdelade vaccindoser=antalet som är vaccinerade. Eftersom en del har fått två doser medan andra bara fått en.
 
Nej, det står tydligt att det är antal doser. I början är det ganska ekvivalent med påbörjat vaccinerade, efter en månad går det asymptotiskt mot 1/2 i förhållande mellan doser och helt vaccinerade.
Det står väl att den första siffran är vaccinerade (givna doser) och att det i tabellen är levererat vaccin till regionerna?

Jag tolkar given länk på det här sättet:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

Instruktioner på sidan:
Hittills har så här många doser vaccin levererats till de olika regionerna.
Du ser det totala antalet per region samt hur många av dem som levererats den senast tillgängliga veckan.

Siffran inom parentes avser antal per 10 000 invånare. Källa Folkhälsomyndigheten.

Exempel Blekinge:
Blekinge5475 (343)+2150

Blekinge Antal doser vaccin levererat (antal per 10 000 invånare)levererats den senast tillgängliga veckan

Ingenstans ser jag hur många som faktiskt vaccinerats.
Om jag fattat fel, förklara då för mig.
 
Jag tolkar given länk på det här sättet:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

Instruktioner på sidan:


Exempel Blekinge:
Blekinge5475 (343)+2150

Blekinge Antal doser vaccin levererat (antal per 10 000 invånare)levererats den senast tillgängliga veckan

Ingenstans ser jag hur många som faktiskt vaccinerats.
Om jag fattat fel, förklara då för mig.
Ovanför det du citerar står:
"Den 13 januari kl 08.00 handlade det enligt Folkhälsomyndigheten om 79 466 givna vaccindoser."
(som jag gissar är siffran från vaccinationsregistret?)

Vilket väl ger de 0.8% "andel av Sveriges befolkning som fått vaccin" stapeln ovanför illustrerar?
(som jag antar i sin tur är menat jämföras med andra länders siffror/blå staplar länge ner på sidan - med beaktande av den komplikationen att man talar om givna doser och inte vaccinerade personer...)
 
Ovanför det du citerar står:
"Den 13 januari kl 08.00 handlade det enligt Folkhälsomyndigheten om 79 466 givna vaccindoser."
(som jag gissar är siffran från vaccinationsregistret?)

Vilket väl ger de 0.8% "andel av Sveriges befolkning som fått vaccin" stapeln ovanför illustrerar?
(som jag antar i sin tur är menat jämföras med andra länders siffror/blå staplar länge ner på sidan - med beaktande av den komplikationen att man talar om givna doser och inte vaccinerade personer...)
Ah, danke.
Tabellen däremellan är det som lurar mig.


Här är förresten FoHM's sidor, som är svt's siffrors källa:
Antal vaccinerade doser:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d-19/statistik-over-vaccinerade-mot-covid-19/

Antal levererade doser till regionerna:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...accination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/
 
I praktiken kan man välja vaccin genom att vägra vaccination med vissa preparat eftersom vaccinationen är frivillig. Då kan det ta väldigt lång tid innan man blir vaccinerad dock. Jag kan inte tänka mig att man blir ”utspärrad” från vaccination för att man vägrat ta emot vid ett eller flera tillfällen.

Däremot att man ska kunna välja på annat sätt verkar osannolikt.
Ja, självklart kan man det! Det har flera gånger påpekats att de som tackar nej till vaccin nu ändå kommer få chansen att vaccinera sig senare. Jag kan dock misstänka att det inte är förrän vid själva vaccinationstillfället som man säkert vet vilket vaccin det är man erbjuds och jag kan tycka att det är lite fult att först tacka ja till vaccin och sedan när man väl ska få sprutan säger till exempel "nä, är det Astra Zeneca, då får det vara!". Men jag skulle kunna tänka mig att om ett år eller två, när det finns bättre tillgång på vacciner och kanske privata mottagningar kommer erbjuda vaccinationer, så kanske det finns större möjligheter att välja.
 
Ah, danke.
Tabellen däremellan är det som lurar mig.


Här är förresten FoHM's sidor, som är svt's siffrors källa:
Antal vaccinerade doser:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d-19/statistik-over-vaccinerade-mot-covid-19/

Antal levererade doser till regionerna:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...accination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/
Kunde helt klart ha layoutats mer lättillgängligt.

Med mellanrum/rubrik etc. som gör att man inte leds till att tro den fetade texten är ingress e.dyl. till den efterföljande förklaringen och tabellen...
 
På tal om att välja vaccin - är det någon som har koll på om hypotyreos är en av de autoimmuna sjukdomar som gör att man inte ska vaccineras och om det isf gäller alla vaccin eller om något av vaccinerna kan tänkas funka?
Ska såklart höra mig för när det är dags men jag lär stå lääängst ner på priolistan och vill inte ödsla vårdens tid när det ändå inte är aktuellt än på länge :)

Hypotyreos är ingen autoimmun sjukdom men man kan få hypo av autoimmuna sjukdomar men man kan även ha hypo utan autoimmun sjukdom.
 
Förmodligen att det just i torsdags rapporterades in 351 nya dödsfall. Att det var 167 dan innan och 138 i går samt att att det alla helger och dagar efter helger inte rapporteras in några alls är uppenbarligen inte intressant. Därmed inte sagt att jag inte är orolig över läget just nu. Men man kan inte titta enskilda dagars rapportering om man tror att man ska få en bra bild av läget. Men vill man svartmåla ett visst land är det ju ett bra sätt.

Räknas inte såna rapporter på ett flerdagars snitt?
 
Räknas inte såna rapporter på ett flerdagars snitt?
Det här är de olika metoder jag sett att man använt för att visa dödligheten i olika länder, beroende på vilka olika teser man vill framhålla:

(ibland är visas olika länder med olika metoder.
www.worldometers.info/coronavirus är t.ex ett utmärkt exempel på blandad statistik i samma tabell)

Rapporterade döda per dag.
Rapporterade döda per dag, under en tredagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per dag, under en sjudagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per dag, under en fjortondagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per dag, under en tredagars sliding window med innevarande dag som fönstrets mittdag.
Rapporterade döda per dag, under en sjudagars sliding window med innevarande dag som fönstrets mittdag
Rapporterade döda per vecka.
Rapporterade döda per vecka, men som ett rullande treveckors sliding window med innevarande vecka som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per tvåveckorsperiod.
Rapporterade döda per månad.

Verkligt döda per dag.
Verkligt döda per dag, under en tredagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Verkligt döda per dag, under en sjudagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Verkligt döda per vecka.
Verkligt döda per vecka, men som ett rullande treveckors sliding window med innevarande vecka som fönstrets slutdag.
Verkligt döda per månad.

Överdödlighet per vecka.
Överdödlighet per månad.
Överdödlighet per år.


Vad sade du frågan var?
 
Senast ändrad:
Det här är de olika metoder jag sett att man använt för att visa dödligheten i olika länder, beroende på vilka olika teser man vill framhålla:

(ibland är visas olika länder med olika metoder.
www.worldometers.info/coronavirus är t.ex ett utmärkt exempel på blandad statistik i samma tabell)

Rapporterade döda per dag.
Rapporterade döda per dag, under en tredagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per dag, under en sjudagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per dag, under en fjortondagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per dag, under en tredagars sliding window med innevarande dag som fönstrets mittdag.
Rapporterade döda per dag, under en sjudagars sliding window med innevarande dag som fönstrets mittdag
Rapporterade döda per vecka.
Rapporterade döda per vecka, men som ett rullande treveckors sliding window med innevarande vecka som fönstrets slutdag.
Rapporterade döda per tvåveckorsperiod.
Rapporterade döda per månad.

Verkligt döda per dag.
Verkligt döda per dag, under en tredagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Verkligt döda per dag, under en sjudagars sliding window med innevarande dag som fönstrets slutdag.
Verkligt döda per vecka.
Verkligt döda per vecka, men som ett rullande treveckors sliding window med innevarande vecka som fönstrets slutdag.
Verkligt döda per månad.

Överdödlighet per vecka.
Överdödlighet per månad.
Överdödlighet per år.


Vad sade du frågan var?

Tar tillbaka den 😱😅
 
Inte underligt att det bara fortsätter spridas.
En kollega har varit hemma med feber. Testar sig. Lägger upp bild när hen är på sjukhuset med sitt vuxna barn. (De bor tillsammans). Får frågan om hen fått testresultat. Svaret är nej, det tar jättelänge 2-4 dagar. Men jag är feberfri sen igår. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Inte underligt att det bara fortsätter spridas.
En kollega har varit hemma med feber. Testar sig. Lägger upp bild när hen är på sjukhuset med sitt vuxna barn. (De bor tillsammans). Får frågan om hen fått testresultat. Svaret är nej, det tar jättelänge 2-4 dagar. Men jag är feberfri sen igår. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Ibland undrar jag om det inte är sådana personer som sprider mest smitta, och inte de som gör ett och annat rätt säkert besök hos frissan eller annan butik, eller går och handlar mat eller till Apoteket.
Jag tror de är rätt många egentligen, en del som är så dumma och inget säger, andra som känner sig lite krassliga, men låtsas som inget eftersom de har åsikten att "alla flyr fältet vid minsta lilla nysning... löjligt".

Men, för att ändå vara positiv trots allt. Jag upplever att mängden märkbart småförkylda människor ändå har minskat. Det i sin tur har gjort att jag inte heller har blivit förkyld på månader nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 394
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp