Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom på en sak till, tror det kan vara gällande för Sverige med. Förskolorna gör heller inga utflykter till tex museum, akvarie, bibliotek etc sånn som man annars gärna gör med barnen, det vet jag personalen saknar att kunna göra och säkert något även det större barnen saknar. Alla lekland och liknande är ju också stängda. Det spelar säkert en stor roll i att dämpa smittspridningen, antagligen både på helger med familjer från olika områden och på vardagar med många skolor och förskolor på samma plats.
 
Alltså, covid-19 måste vara otroligt smittsamt! Jag läser idag att antalet som fått vinterkräksjukan, RSV och liknande säsongssjukdomar är i stort sett noll. Alla restriktioner verkar funka väldigt bra på de sjukdomarna. Men de funkar tydligen inte alls lika bra på covid-19.
Förstår verkligen inte heller hur smittan fungerar ibland. Min kusins man blev konstaterat smittad, min kusin har inte varit sjuk. Har testat för både pågående sjukdom och för antikroppar, men negativt på båda. Visst kan det ha missats på något sätt, men man blir ju förvirrad över hur det fungerar egentligen.
 
Kom på en sak till, tror det kan vara gällande för Sverige med. Förskolorna gör heller inga utflykter till tex museum, akvarie, bibliotek etc sånn som man annars gärna gör med barnen, det vet jag personalen saknar att kunna göra och säkert något även det större barnen saknar. Alla lekland och liknande är ju också stängda. Det spelar säkert en stor roll i att dämpa smittspridningen, antagligen både på helger med familjer från olika områden och på vardagar med många skolor och förskolor på samma plats.

Ingen skola i någon ålder får göra något.

Vilket är ganska tråkigt.
 
Förstår verkligen inte heller hur smittan fungerar ibland. Min kusins man blev konstaterat smittad, min kusin har inte varit sjuk. Har testat för både pågående sjukdom och för antikroppar, men negativt på båda. Visst kan det ha missats på något sätt, men man blir ju förvirrad över hur det fungerar egentligen.
En bekant som jobbat på Covid iva sa att det enda man kunde säga om sjukdomen är att du åker dit om den bestämt sig för det. Finns inget mönster. 😟
 
En bekant som jobbat på Covid iva sa att det enda man kunde säga om sjukdomen är att du åker dit om den bestämt sig för det. Finns inget mönster. 😟

Det var väl lite överdrivet tycker jag. Nog finns det mönster: äldre drabbas oftare hårdare än yngre. De med vissa andra sjukdomar drabbas oftare hårdare osv. Medelåldern på covid-avlidna är ju rätt hög. Det är bara att läsa statistiken.

T.ex. så av alla som avlidit i covid-19 så har nästan 80% haft högt blodtryck och ca 50% hjärt- och kärlsjukdom.

https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
 
Förstår verkligen inte heller hur smittan fungerar ibland. Min kusins man blev konstaterat smittad, min kusin har inte varit sjuk. Har testat för både pågående sjukdom och för antikroppar, men negativt på båda. Visst kan det ha missats på något sätt, men man blir ju förvirrad över hur det fungerar egentligen.
Jag känner två par där det är precis likadant - ena parten konstaterat smittad, de bor tillsammans, men den andra parten testade aldrig positivt varken för aktivt virus eller antikroppar. Jättemärkligt!
 
Jag känner två par där det är precis likadant - ena parten konstaterat smittad, de bor tillsammans, men den andra parten testade aldrig positivt varken för aktivt virus eller antikroppar. Jättemärkligt!

Har det inte med dessa T celler att göra då?
 
Det spänner ju lite precis när vätskan går in. Ibland blir man öm efteråt. Jag kände inte av något alls, men kollegan blev lite öm runt stickstället. Det var borta dagen efter. :)
Vad lustigt, som sagt så ojade mina kollegor sig lite idag. Särskilt en som verkade ha likadan värk som när jag fick stelkrampsprutan senast :cautious:
Förbereder mig på att vara en gnällrumpa :p
 
Jag känner två par där det är precis likadant - ena parten konstaterat smittad, de bor tillsammans, men den andra parten testade aldrig positivt varken för aktivt virus eller antikroppar. Jättemärkligt!
Hoppas att det är samma grej som hindrar en från att få vinterkräksjukan, för isåfall är jag säker :angel::p
 
https://www.expressen.se/nyheter/jan-emanuel-ordnade-fest-for-25-personer-/ 🙄 Dottern fyllde 18 i somras och hade sen tidigare planerat en stor fest, det blidde fika hemma i trädgården med närmsta släkten och restaurang besök med sina tre närmsta vänner. Ja det är stort att fylla 18 men lite får man tänka efter. Ska hans unge även ta studenten som vanligt för det är så man gör???? Jag älskar mina barn också, det inte att man behöver ha stor fest för det.
 
Sambon och lillasyster får sina första vaccinationsdoser imorgon. Skönt för sambon som inte mått så bra sista året pga av Covid rädsla att de äntligen kan få sin första spruta iaf. Självklart blir inte allt som vanligt för de men jag tror hans psyke kommer må bättre av att få bli vaccinerad. Båda jobbar på särskilda boenden.
 
Tegnell tjafset i SVT :s utfrågning var tydligen ett fjasko.

Så misslyckad var den svenska strategin: tex fanns ingen skyddsutrustning för vårdpersonal. Barn och vuxna blev tvungna att tillverka skyddsutrustning hemma i stugorna till vården. Testning som inte kom igång i tid. Å så var det massa annat trams som inte fungera + att Tegnell hade fel upprepade gånger.
 
Tegnell tjafset i SVT :s utfrågning var tydligen ett fjasko.

Så misslyckad var den svenska strategin: tex fanns ingen skyddsutrustning för vårdpersonal. Barn och vuxna blev tvungna att tillverka skyddsutrustning hemma i stugorna till vården. Testning som inte kom igång i tid. Å så var det massa annat trams som inte fungera + att Tegnell hade fel upprepade gånger.

Dessutom så tillät Sverige en svensk att dö i en skidolycka i Schweiz.

Jag vet inte vad ett fjasko är dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 389
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp