Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan säga att jag blir rätt besviken på föräldrarna till barn i ena sonens skola, när rektorn en vecka in i terminen ser sig tvungen att skicka ut mejl för att påminna om att elever ska vara hemma 2 symptomfria dagar innan de får komma åter till skolan och fritids och att det inte är okej att vara hemma sjuk en dag och sen gå till skolan därefter.
 
Österrike förlänger lockdownen, 8 februari hoppas man att langsamt kunna öppna skolor (i halvklasser), museum, handel och "kroppsnära tjänster som frisörer. Resturanger och Hotell kommer behöva vänta minst till slutet av februari.

För att kunna öppna 8 februari vill man helst ha ner antal nysmittade till ett 7-dagarnas snitt pa ca 50 (per 100.000). Nu ligger det runt 150. Framförallt finns det en oro för de engelska och sydafrikanska mutaionerna. För även om läget här nu är relativt stabilt kan det fort förändras om mutationerna far ordentligt fäste. Under presskonferensen fick jag en liten känsla av att vara tillbaka i mars igen, da var det "Kinavarianten" som det stressades runt och osäkerheten var stor (och hur det blev vet vi ju), nu är det framförallt den engelska varianten som det finns en stor osäkerhet runt.

Avtandsreglerna ändras till 2 m fran 1m och det kommer bli krav att bära fpp2 mask i bla kollektivtrafik och i affärer.

Sen lovade var bundeskanzler att till sommaren ska vi kunna leva normalt igen. Det känns väldigt dumt att lova ngt sant.
Hur tror ni att det kommer se ut i sommar, vagar vi börja planera för en Sverigesemester i sommar?
 
Österrike förlänger lockdownen, 8 februari hoppas man att langsamt kunna öppna skolor (i halvklasser), museum, handel och "kroppsnära tjänster som frisörer. Resturanger och Hotell kommer behöva vänta minst till slutet av februari.

För att kunna öppna 8 februari vill man helst ha ner antal nysmittade till ett 7-dagarnas snitt pa ca 50 (per 100.000). Nu ligger det runt 150. Framförallt finns det en oro för de engelska och sydafrikanska mutaionerna. För även om läget här nu är relativt stabilt kan det fort förändras om mutationerna far ordentligt fäste. Under presskonferensen fick jag en liten känsla av att vara tillbaka i mars igen, da var det "Kinavarianten" som det stressades runt och osäkerheten var stor (och hur det blev vet vi ju), nu är det framförallt den engelska varianten som det finns en stor osäkerhet runt.

Avtandsreglerna ändras till 2 m fran 1m och det kommer bli krav att bära fpp2 mask i bla kollektivtrafik och i affärer.

Sen lovade var bundeskanzler att till sommaren ska vi kunna leva normalt igen. Det känns väldigt dumt att lova ngt sant.
Hur tror ni att det kommer se ut i sommar, vagar vi börja planera för en Sverigesemester i sommar?
Vi hoppas kunna resa till Sverige i augusti men vi får väl se hur det blir. Vi är mer oroade över Frankrike i pingst (ombokad resa från förra året). Det känns lite svajigt. Dock bor vi för oss själva och springer inte på klubbar, restauranger osv.
 
Jag kan säga att jag blir rätt besviken på föräldrarna till barn i ena sonens skola, när rektorn en vecka in i terminen ser sig tvungen att skicka ut mejl för att påminna om att elever ska vara hemma 2 symptomfria dagar innan de får komma åter till skolan och fritids och att det inte är okej att vara hemma sjuk en dag och sen gå till skolan därefter.

Det beror väl på vilken dag det är?
Är man hemma måndag kan man ju ha haft symtom på lördagen och sen inget mer?
 
Österrike förlänger lockdownen, 8 februari hoppas man att langsamt kunna öppna skolor (i halvklasser), museum, handel och "kroppsnära tjänster som frisörer. Resturanger och Hotell kommer behöva vänta minst till slutet av februari.

För att kunna öppna 8 februari vill man helst ha ner antal nysmittade till ett 7-dagarnas snitt pa ca 50 (per 100.000). Nu ligger det runt 150. Framförallt finns det en oro för de engelska och sydafrikanska mutaionerna. För även om läget här nu är relativt stabilt kan det fort förändras om mutationerna far ordentligt fäste. Under presskonferensen fick jag en liten känsla av att vara tillbaka i mars igen, da var det "Kinavarianten" som det stressades runt och osäkerheten var stor (och hur det blev vet vi ju), nu är det framförallt den engelska varianten som det finns en stor osäkerhet runt.

Avtandsreglerna ändras till 2 m fran 1m och det kommer bli krav att bära fpp2 mask i bla kollektivtrafik och i affärer.

Sen lovade var bundeskanzler att till sommaren ska vi kunna leva normalt igen. Det känns väldigt dumt att lova ngt sant.
Hur tror ni att det kommer se ut i sommar, vagar vi börja planera för en Sverigesemester i sommar?
Det var verkligen frisk vågat med ett sådant löfte. 😳
 
Det var verkligen frisk vågat med ett sådant löfte. 😳
Ja, inte förstå gången heller. Utbildningsministern är inte bättre han heller som säger att skolorna ska öppna och så ngr dagar senare ngt annat (hänt mer än en gång). Det är inte konstigt att förtroendet är lågt.
 
Ja, inte förstå gången heller. Utbildningsministern är inte bättre han heller som säger att skolorna ska öppna och så ngr dagar senare ngt annat (hänt mer än en gång). Det är inte konstigt att förtroendet är lågt.
Det är det visserligen här också, verkligen bedrövligt så men politikerna verkar ha lärt sig och kör nu oftast med något i stilen 'Vi stänger ned fram till och med det här datumet till att börja med..' Sedan förstår jag helt och hållet att de måste fatta raska beslut ibland. Det var ju samma sak här - skolorna skulle öppna den artonde men det blev ju uppenbarligen inte av och nu har vi inte fått något nytt datum alls såvitt jag vet. Julrestriktionerna ändrade de från en dag till nästa också. Jag tror de måste acceptera att det är dumt att lova.
Jag räknar med att eventuellt kunna träffa släkten runt kommande höst/vinter.
 
Jag längtar både till Stockholm (inrikesresa) och till släkten i Finland, men vågar verkligen inte planera några resor 2021. Folk har varit på väldigt många skidresor i fjällen de senaste veckorna och vi har fått in smittan på jobbet, så resor känns verkligen inaktuellt.
Hsr biljetter till Rammstein i augusti. Hoppas verkligen de bokar om en gång till.
 
Alltså, covid-19 måste vara otroligt smittsamt! Jag läser idag att antalet som fått vinterkräksjukan, RSV och liknande säsongssjukdomar är i stort sett noll. Alla restriktioner verkar funka väldigt bra på de sjukdomarna. Men de funkar tydligen inte alls lika bra på covid-19.
 
Alltså, covid-19 måste vara otroligt smittsamt! Jag läser idag att antalet som fått vinterkräksjukan, RSV och liknande säsongssjukdomar är i stort sett noll. Alla restriktioner verkar funka väldigt bra på de sjukdomarna. Men de funkar tydligen inte alls lika bra på covid-19.
Det är väl det som är själva faran med den tänker jag. Den är inte superdödlig på något sätt, men tack vara hur smittsamt det är så dör ändå ett helt gäng. Och så ska de nya varianterna vara ännu smittsammare... Jag skulle vilja veta HUR smittsamma de är. Men svårt att göra undersökningar på sånt.
 
Det är väl det som är själva faran med den tänker jag. Den är inte superdödlig på något sätt, men tack vara hur smittsamt det är så dör ändå ett helt gäng. Och så ska de nya varianterna vara ännu smittsammare... Jag skulle vilja veta HUR smittsamma de är. Men svårt att göra undersökningar på sånt.

Men det är det här jag inte förstår: Vinterkräksjukan sprids mycket bland barn. Jag har i vuxen ålder endast haft det när mitt barn gick på förskolan. Det var några år då vi hade en släng varje vinter. Det började med barnet och sen fick vi vuxna det ibland och ibland slapp vi undan. Men nu är det i stort sett inga fall alls. Trots att förskolorna inte stängt ner. Trots att förskolor och grundskolan varit öppen och med relativt få restriktioner jämfört med resten av samhället. Hur har det gått till?? Jag har alltid uppfattat småbarn och förskolan som ganska drivande i spridningen av vinterkräksjukan.
 
Men det är det här jag inte förstår: Vinterkräksjukan sprids mycket bland barn. Jag har i vuxen ålder endast haft det när mitt barn gick på förskolan. Det var några år då vi hade en släng varje vinter. Det började med barnet och sen fick vi vuxna det ibland och ibland slapp vi undan. Men nu är det i stort sett inga fall alls. Trots att förskolorna inte stängt ner. Trots att förskolor och grundskolan varit öppen och med relativt få restriktioner jämfört med resten av samhället. Hur har det gått till?? Jag har alltid uppfattat småbarn och förskolan som ganska drivande i spridningen av vinterkräksjukan.

Fast medvetenheten och hygienfrågorna, samt ”hemma-vid-symptom” funkar helt annorlunda även i förskolan än tidigare. Så jag tror det har stor effekt, trots att man ändå har stor del av verksamheten igång.

Förhoppningsvis utmynnar det hela i en mycket större med medvetenhet även på längre sikt som kan minska dessa smittor.
 
Alltså, covid-19 måste vara otroligt smittsamt! Jag läser idag att antalet som fått vinterkräksjukan, RSV och liknande säsongssjukdomar är i stort sett noll. Alla restriktioner verkar funka väldigt bra på de sjukdomarna. Men de funkar tydligen inte alls lika bra på covid-19.
Men det är det här jag inte förstår: Vinterkräksjukan sprids mycket bland barn. Jag har i vuxen ålder endast haft det när mitt barn gick på förskolan. Det var några år då vi hade en släng varje vinter. Det började med barnet och sen fick vi vuxna det ibland och ibland slapp vi undan. Men nu är det i stort sett inga fall alls. Trots att förskolorna inte stängt ner. Trots att förskolor och grundskolan varit öppen och med relativt få restriktioner jämfört med resten av samhället. Hur har det gått till?? Jag har alltid uppfattat småbarn och förskolan som ganska drivande i spridningen av vinterkräksjukan.


Det har slagit mej med.

Jag har förskolebarn, vi har varit mycket sjuka, både förkylningar och magsjukor.
Sedan mars/april har vi förvisso varit förkylda ett par gånger, men, That's it! Helt otroligt!

Der är förvisso inte lika hårda restriktioner men även förskolebarn måste ju vara hemma vid minsta symtom.
Och antingen vara helt friska minst två dygn eller så får man gå tillbaka med -små- restsystom efter minst sju dagar.
Före jul var det tre (!) barn på förskolan. (Våra och ett till) resten var sjuka(förkylda). Nu när alla varit hemma och isolerade är alla friska igen och så har det fortsatt. Annars brukar förkylningarna vara kvar över så himla lång tid just för att det alltid är nåt barn som är lite småförkyld liksom.

De föräldrar (eller pedagoger för den delen)som också varit förkylda har testat sej och hittills varit negativa. Men om restriktionerna är lika effektiva den dagen någon testar positivt återstår att se.. 😬
Jag är ändå glad att man håller sej hemma omgående nu och att pedagogerna ringer hem barn som börjar bli risiga under dagen/alt säger ifrån.

Covid är himla lurigt alltså! Jag är glad att vaccinationerna börjat för det känns som att det är lite vad som krävs för att öht få bukt med det ordentligt?
 
Fast medvetenheten och hygienfrågorna, samt ”hemma-vid-symptom” funkar helt annorlunda även i förskolan än tidigare. Så jag tror det har stor effekt, trots att man ändå har stor del av verksamheten igång.

Förhoppningsvis utmynnar det hela i en mycket större med medvetenhet även på längre sikt som kan minska dessa smittor.

Men de har jobbat med hygienfrågan innan också. Det har varit 48 h från sista kräkning innan också. Men det kan ju vara så att folk följer de rekommendationerna noggrannare nu och att det var allt som behövdes. Intressant är det iaf!
 
Men de har jobbat med hygienfrågan innan också. Det har varit 48 h från sista kräkning innan också. Men det kan ju vara så att folk följer de rekommendationerna noggrannare nu och att det var allt som behövdes. Intressant är det iaf!
Det är jätteintressant!
(Sorry att jag svarar när du citerar nån annan men det är intressant!)

Kanske har den lilla ändringen till 48 helt symtomfria dygn (och inte från sista symtom)gjort sitt lite ihop med bättre noggrannhet att inte skicka 'kanskesjuka' barn till förskolan längre. Det är striktare nu och folk (här iaf) verkar följa det jättebra.
 
Det är jätteintressant!
(Sorry att jag svarar när du citerar nån annan men det är intressant!)

Kanske har den lilla ändringen till 48 helt symtomfria dygn (och inte från sista symtom)gjort sitt lite ihop med bättre noggrannhet att inte skicka 'kanskesjuka' barn till förskolan längre. Det är striktare nu och folk (här iaf) verkar följa det jättebra.
48 symptomfria dygn :rofl: Det vore nåt det!


Halv kl

Jag tror dels att folk har blivit noggrannare med att hålla barnen hemma, och det skulle inte förvåna mig om även barnens hygien har blivit bättre iomed att man har fokuserat så fruktansvärt mycket på det. Många kanske heller inte tar med sig barnen till affären där de också kan bli smittade. Jag tror att det är många bäckar små! Och ärligt talat, visst borde det alltid vara så att man ska hålla god hygien, inte skicka sjuka barn till förskolan osv... Hoppas det håller i sig, då kanske influensan blir ett mycket mindre problem på sikt.
 
48 symptomfria dygn :rofl: Det vore nåt det!


Halv kl

Jag tror dels att folk har blivit noggrannare med att hålla barnen hemma, och det skulle inte förvåna mig om även barnens hygien har blivit bättre iomed att man har fokuserat så fruktansvärt mycket på det. Många kanske heller inte tar med sig barnen till affären där de också kan bli smittade. Jag tror att det är många bäckar små! Och ärligt talat, visst borde det alltid vara så att man ska hålla god hygien, inte skicka sjuka barn till förskolan osv... Hoppas det håller i sig, då kanske influensan blir ett mycket mindre problem på sikt.
😂 Hoppsan stavfel

Jag hoppas verkligen att framtiden lär sej något av detta. Vi har massor av färre vab-dagar och sjukskrivningsdagar sista året!
 
Nu bor ju vi i Norge men kan säga att här har förskolan helt nya rutiner mtp smitta. Grupperna med barn hålls separata, dvs man är noga med att avdelningar inte ska sprida smitta till varandra och alla håller sig till sin del av förskolan. Förr kunde gärna personal tex vikarier å annat hoppa lite mellan avdelningar det gör dom inte alls längre. Man är väldigt mycket mer noggranna på det med att tvätta händer, både innan och efter alla måltider, också vi föräldrar ska tvätta händer/ sprita oss när vi kommer och går, personalen torkar av och tvättar ansiktena på barnen vid minsta lilla, väldigt mkt mer obs på att inte stoppa saker (leksaker, böcker etc) i munnen, försöker hålla lite avstånd till barnen då det är möjligt, förskolans renhållning sköts på ett helt annat sätt än normalt etc. Det är kanske mer som jag som förälder inte är medveten om men det är det jag vet om som är ändrat i deras rutiner. Det är väldigt tidskrävande för personalen och det har varit en del sjukskrivningar hos oss. Men tycker personalen på vår förskola är helt fantastiska som sköter det på ett så bra sätt och inget av detta med tidsbrist etc märks hos barnen, det är jätte skönt att se. Så i mina ögon gör förskolan ett fantastiskt jobb för att hålla smittan nere.

Tror egentligen det hade varit bra om det var så som det är nu alltid men med en eller 2 extra i personalen ^^

En sak som jag tror spelar en stor roll men som jag tycker är tråkigt men som jag också förstår varför, är att vi föräldrar inte är med på något i förskolan tex Lucia firande, förräldramöten hålls på zoom och mycket annat socialt med föräldrar och barn genom förskolan går bort/blev inte av i fjor lr nu framöver. Det är heller inga barnkalas med födelsedags firande och kompisar som kommer hem till en. Så det är säkert pga att mkt av det sociala är borta att smittan hålls nere även från förskolor och att det inte sprids ut till resten av befolkningen.

Just det, vet att både i Sverige och Norge så sker hämtade och lämnande av äldre barn på förskolan utomhus och inte inomhus som är det "vanliga".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 395
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp