Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förutsatt att de flesta vaccinerar sig. Det är ju den biten som är bekymret - andelen vaccinerade måste ju vara tillräckligt stor för att någon form av flockimmunitet ska kunna råda, annars kommer problemet fortsätta...

Ja, det är en förutsättning. Däremot kan man ”tvinga” med krav från arbetsgivare etc och ta bort ”diskrimineringsstämpeln” på det.
Alla arbetsgivare vill väl ta hand om personal och/eller vårdtagare?
 
Nu är det ju frågan EFTER att Coronan, då de flesta vaccinerat sig ändå. Belastningen på vården kommer ju inte vara detsamma då.

Jag kan för mitt liv inte se vem som skulle döma vad du har rätt till. Läkaren, staten, du?
Läkare ska inte leka gud utan bara vårda. Att prioritera på plats efter vem man tror behöver vård tidigast är en sak.
Men, faktum är att en som inte vaccinerat sig kan ha gjort betydligt mer för samhället än vad jag gjort på 10 år, som kommer att vaccinera mig. Vem är gud nog att bedöma det i vården?

Däremot vill jag säga att jag lutar mer åt ett vaccinationstvång än inte.

Då tar vi det igen (tredje gångren, fjärde?)

Jag argumenterar principen. Principen att den som inte vill vara solidarisk med samhället heller inte har rätt att kräva frukterna av detta arbete, frukterna som kommit till stånd genom andras blod, svett och tårar (främst vårdpersonalen men alla företagare som gått i konkurs i coronaspåren ska vi inte heller glömma). Om alla andra vaccinerar sig så slipper jag, för jag är lite värdefullare och ömtåligare än andra och har mycket lättare för att bli kränkt när det kommer till just min egen, speciella och viktiga rätt att vägra.

Jag tror inte för en sekund på det du lägger tid och energi på att argumentera: vem som ska bestämma vad när. Vi lever i Sverige, det kommer inte att komma till en sådan frågeställning. Det är en principfråga.
 
Då stänger vi gränsen mot Norge.

"Sverige inför inreseförbud från Norge i ett försök att hindra den virusmutation som sprider sig i Osloområdet. Men viruset kan redan vara lika spritt i Sverige som i Norge, enligt Karin Tegmark-Wisell på Folkhälsomyndigheten."
www.sydsvenskan.se

Hon säger vidare
"TT: Utifrån de tester som i dag görs, kan vi verkligen säga att vi har en bättre situation i Sverige än Norge?
– Nej, absolut inte. Det har vi aldrig sagt heller.
– Alla måste förhålla sig till att vi befinner oss mitt i en pandemi och måste beakta att det fortfarande är väldigt hårda begränsningar i umgänge som gäller.

...
Vi har en rädsla för att ju mer man stänger ner i Danmark och Norge söker desto fler sig till Sverige. Vi vill inte att våra köpcentrum, affärer och systembolag överbelastas med risk för trängsel, säger Tegmark-Wisell."


Det är alltså inte någon jätteljusning i mörkret just nu. Vi har vaccinationerna att se fram emot, men restriktionerna lär hänga med ett bra tag till. Flera spekulerar året ut i alla fall.
 
Då stänger vi gränsen mot Norge.

"Sverige inför inreseförbud från Norge i ett försök att hindra den virusmutation som sprider sig i Osloområdet. Men viruset kan redan vara lika spritt i Sverige som i Norge, enligt Karin Tegmark-Wisell på Folkhälsomyndigheten."
www.sydsvenskan.se

Hon säger vidare
"TT: Utifrån de tester som i dag görs, kan vi verkligen säga att vi har en bättre situation i Sverige än Norge?
– Nej, absolut inte. Det har vi aldrig sagt heller.
– Alla måste förhålla sig till att vi befinner oss mitt i en pandemi och måste beakta att det fortfarande är väldigt hårda begränsningar i umgänge som gäller.

...
Vi har en rädsla för att ju mer man stänger ner i Danmark och Norge söker desto fler sig till Sverige. Vi vill inte att våra köpcentrum, affärer och systembolag överbelastas med risk för trängsel, säger Tegmark-Wisell."


Det är alltså inte någon jätteljusning i mörkret just nu. Vi har vaccinationerna att se fram emot, men restriktionerna lär hänga med ett bra tag till. Flera spekulerar året ut i alla fall.
Ja, alltså att restriktionerna skulle försvinna detta året är nog helt fel att tro. Det skulle förvåna mig mycket i så fall, och skulle det ske skulle jag snarare tycka att det är för tidigt.
 
"WAY back when" jag vaxte upp blev alla Svenska barn vaccinerade och det var inskrivet i ett litet gult hafte som vi alla fick veta att man maste vara noga och halla ratt pa.:o Jag, och mina barn, hade flera sadana haften under uppvaxten.:cautious:

Vad det galler corona vaccinationer har man har i Oregon startat sa just nu vaccineras sjukvardspersonal, (och fler, minns inte vilka). Nasta tva veckor ska skolpersonal och skulbusspersonal vaccineras. Jag kommer alltsa att vaccineras fore February, da skolmyndigheterna i staten sager att vi maste vara vaccinerade nar skolan drar igang igen "pa riktigt".

Har i USA ar det ocksa tal om att stanga gransen for de som inte har ett intyg att de blivit vaccinerade.
Och vad det galler medborgarna sa har foretag sin fulla ratt att ha som krav att de anstallda ska vara vaccinerade. Sjalv ar jag sa oerhort tacksam att fa bli vaccinerad bland de forsta da jag inte har nagot fungerande imunskydd.
 
Det kommer ju knappast bli något tvång, varken generellt eller för jobb. Däremot kan man ju tänka sig att vissa länder sätter krav vid inresa kanske.
Jag tycker verkligen att alla som kan ska vaccinera sig. Ser det som extremt osolidariskt att avstå vaccination om man inte har goda skäl, men det vore ändå orimligt med tvångsvaccination. Det ryms knappast inom vår lagstiftning heller.
 
Varför går det så långsamt att få vaccin till Sverige? Är det EU som är sega och bromsar? Israel har redan vaccinerat 25% av befolkningen och ska nu vaccinera alla skolungdomar. Även England ligger långt före oss. Det är frustrerande.
 
IVA-resurser handlar mycket om avsaknad av fysisk plats, att med tvång omplacera personal som i väldigt många fall inte vill vara på IVA är ett utmärkt förslag för att få ännu fler att hoppa av vårdyrket. Och ytterligare några som väljer bort att plugga vård 👍

Ska det tvingas någonstans är det för samhällets överlevnad bättre att tvinga till vaccination. Något som aldrig blir aktuellt. Så det innebär att vi går mot fördjupad vårdkris med ännu färre personal.
Det är rekordmånga som sökt in till ssk- utbildningar pga pandemin...

Om man inte vill jobba på IVA? Tuff skit, du är anställd av regionen - de kan sätta dig var de vill. Gäller även mig som är anställd av kommunen, de kan flytta mig till ett annat boende i kommunen om de vill.
 
Det är rekordmånga som sökt in till ssk- utbildningar pga pandemin...

Om man inte vill jobba på IVA? Tuff skit, du är anställd av regionen - de kan sätta dig var de vill. Gäller även mig som är anställd av kommunen, de kan flytta mig till ett annat boende i kommunen om de vill.

Jag jobbar också inom kommunen och har blivit uppmärksammad på att jag kan blir placerad "där jag behövs" pga pandemin. Detta kan även innebära ställen som är utanför mitt egentliga arbete, tex vård eller mat.
 
Hur har de andra fuskat, menar du?
Åtminstone USA och Storbritannien har frångått sina normala rutiner för läkemedelsgodkännande och istället gjort "nödgodkännande" av dessa vacciner. Jag skulle absolut inte klassificera det som att fuska, men möjligen innebär ju det att de kanske inte ställt lika höga krav eller inte krävt samma dokumentation eller liknande (men jag vet alltså inte exakt vad nödgodkännande innebär jämfört med "vanligt" godkännande annat än hur snabbt det går).

Israel har, vad jag förstått, fått väldigt många doser av Pfizer mot att de förser Pfizer med data för uppföljning av vaccinerna. En väldigt bra idé tycker jag! Har också fattat det som att israelerna varit väldigt effektiva i distribution och vaccination av befolkningen!
 
Det är rekordmånga som sökt in till ssk- utbildningar pga pandemin...

Om man inte vill jobba på IVA? Tuff skit, du är anställd av regionen - de kan sätta dig var de vill. Gäller även mig som är anställd av kommunen, de kan flytta mig till ett annat boende i kommunen om de vill.
och det är rekordmånga som slutar. Vi har sedan i våras tappat ca 10 medarbetare, mkt pga "frivillig" tvångskommendering till covidvården (iva) Det är ett stort tapp för en opavdelning som redan innan låg ca 20 medarbetare back. 10 personer är två stängda opsalar/vecka. Det rekryteras absolut inte i samma utsträckning. 3 nya in har vi, men de är under utbildning. Bilden är den samma i stort sett hela den svenska AnopIva vården. :( Hälsningar vårdenhetschefen
 
Beror väl på hur man definierar fuskat. Andra processer för att godkänna, jag har inte koll på hur deras ordinarie rutiner ser ut, men jag vet att EU inte ville tumma på sitt regelverk, bland annat för att minska andelen som inte ville ta vaccin pga "osäkert".
Jag tror att det i längden är en smart strategi. Ger kanske en långsammare start, men om det ger högre vaccinationsgrad ser jag nog att det är värt det ändå!
 
Sydsvenskan har idag som rubrik till en artikel med Q&A "Vaccinexpert: Bara vaccin kan stoppa pandemin". Detta trots att det inte är klarlagt hur vi smittar andra trots att vi är vaccinerade. Alltså handlar det om att vi måste vaccinera oss för att stoppa pandemin.

Jag tycker resonemanget är logiskt. Länge ner kommer frågan
" Kan en arbetsgivare kräva att man vaccinerar sig?
Om man jobbar inom det offentliga så är svaret nej, en arbetsgivare kan inte tvinga en arbetstagare att ta vaccinet. I den svenska grundlagen står att ”varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp” , och dit hör vaccineringar.

Däremot kan arbetsgivare under vissa förutsättningar behöva göra förändringar i verksamheten för att förhindra att smitta sprids, skriver SKR.

I den privata sektorn är det däremot inte grundlagsskyddat att förhindra kroppsliga ingrepp. Där är det i stället god sed på arbetsmarknaden som gäller, enligt Petra Herzfeld Olsson, professor i arbetsrätt vid Stockholms universitet.

– Då är det behoven för arbetsgivaren som ställs i relation till ingreppet. I det här fallet är det alltså ett väldigt stort ingrepp, har hon tidigare sagt till TT.

Däremot skulle arbetsgivare kunna tänkas kräva vaccinering inför anställning."
 
Angående att vaccinera sig mot covid eller ej. Jag är lite orolig över att man inte vet något om långtidsbiverkningar.
Plus att mRNA-tekniken aldrig använts i vaccin förut, hur påverkar den tekniken oss …?
Plus att jag tar en hel del mediciner, hur kan vaccinet interagera med dessa?
Det tar nog ett tag tills jag blir aktuell för vaccinering så man kanske hinner få mer fakta innan dess.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 425
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp