Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast ... visst ar det vart eget ansvar att ha med oss bade handsprit och plasthandskar?
Jag litar inte pa att nagon annan (utom mitt sjukhus) ska ha handsprit och plasthandskar till mig nar jag kommer. Handsprit finns overallt ... jag har nog aldrig behovt hala upp min egen ur fickan, daremot handskar ar det oftast upp till mig att ha med om jag anser att det ar viktigt.

Jag ar tacksam for de som har handsprit och "wipes" till mig nar jag kommer ... men egentligen ar det ju upp till mig att se till att jag har vad jag anser nodvandigt.
Javisst, men jag tycker också att om butiken aktivt uppmanar kunderna att hantera föremål på ett visst sätt ska de försöka se till att det görs så säkert som möjligt.

Javisst, men jag tycker också att om butiken aktivt uppmanar kunderna att hantera föremål på ett visst sätt ska de försöka se till att det görs så säkert som möjligt.
Jag vet inte om jag har fel, men är det inte lite av deras skyldighet nu, att tillhandahålla möjligheten att ha handsprit åt kunderna? Handskar behövs ju inte och bör i så fall vara kundens ansvar, men just handsprit finns ju på många ställen? Eller jag kanske minns fel! :D

Ja så är det, men vi har ingen bättre lösning just nu. De flesta kundet tar på sig handskar och spritar händerna, det finns tillgängligt vid kulorna. Vi torkar av kulorna varje dag med ett medel som ska vara antibakteriellt i en vecka. Kunderna tar ju även i korgar, vagnar eller liknande.
Inte bara svar till Robina:

Här är det i många butiker krav på kundvagn (eller korg i mindre butiker) och så ställs bara max antal tillåtna vagnar fram. Finns det ingen vagn/korg så kan man inte gå in. Korgar har jag sett desinfekteras innan de ställs fram igen och för vagnarna finns det oftast desinfektionsmeldel och pappershanddukar parat.

En del butiker har inför ett "trafikljus" som räknar antal kunder (nej, jag vet inte hur de fungerar). Grönt ljus betyder att man kan gå in, rött att man får vänta.

Jag vet inte om jag har fel, men är det inte lite av deras skyldighet nu, att tillhandahålla möjligheten att ha handsprit åt kunderna? Handskar behövs ju inte och bör i så fall vara kundens ansvar, men just handsprit finns ju på många ställen? Eller jag kanske minns fel! :D
Från en länsstyrelses beskrivning av hur tillsynsbesök går till:
"Tillsynen börjar redan utanför butiken, där det kontrolleras att entrén har skyltar om maximalt antal besökare och att det finns handsprit eller handtvättmöjligheter. Inne i butiken fortsätter granskningen. Efter dialog och rundvandring med butiksansvarig är tillsynen färdig."

Från en länsstyrelses beskrivning av hur tillsynsbesök går till:
"Tillsynen börjar redan utanför butiken, där det kontrolleras att entrén har skyltar om maximalt antal besökare och att det finns handsprit eller handtvättmöjligheter. Inne i butiken fortsätter granskningen. Efter dialog och rundvandring med butiksansvarig är tillsynen färdig."
Tack, då hade jag inte fel för mig ändå.
nu har jag ju med mig handsprit själv. De automater man håller handen under och får en klick föredrar men jag använder hellre min egen sprit om det finns sådana man ska trycka på själv.

Inte bara svar till Robina:

Här är det i många butiker krav på kundvagn (eller korg i mindre butiker) och så ställs bara max antal tillåtna vagnar fram. Finns det ingen vagn/korg så kan man inte gå in. Korgar har jag sett desinfekteras innan de ställs fram igen och för vagnarna finns det oftast desinfektionsmeldel och pappershanddukar parat.

En del butiker har inför ett "trafikljus" som räknar antal kunder (nej, jag vet inte hur de fungerar). Grönt ljus betyder att man kan gå in, rött att man får vänta.
Vi tänkte på vagnar först, men blir jobbigt för en ensamstående mamma som måste ha med sig 3 barn in i butiken, och som då ska ratta 4 vagnar!

Absolut, men om det finns handsprit dar bollarna ar sa spritar man bara handerna innan man tar en boll ... och nar man lagger tillbaka den.

Det kanns bara som att manga har lagger det storsta ansvaret pa butikerna, men vi som kunder har definitivt ett personligt ansvar ocksa. Det ar MITT ansvar att gora vad jag kan for att inte sprida elandet vidare, bade vad det galler spritande av hander och hur jag hanterar resor och annat.

Men... Ska man då ta dessa kulor i handen och sedan ska nästa ta dem?? Om det är så så känns det inget vidare ur smittskyddssynpunkt faktiskt.
Vad är det för skillnad på julgranskulor och korgar/vagnar, dörrar till frys och kyl, knappar på kortterminalen osv. Alla de sakerna är ju saker många tar i utan att det tvättas mellan varje kund. Så var ligger skillnaden i att man slänger ner en julgranskula i korgen/kundvagnen då man går in och sedan lägger tillbaks den när man går ut?

Min arbetsplats har helt plötsligt tvärvänt från att se stora förpackningar av handsprit som en pengafråga till att låta oss anställda använda dem. Man får vara glad för det lilla.

Vad är det för skillnad på julgranskulor och korgar/vagnar, dörrar till frys och kyl, knappar på kortterminalen osv. Alla de sakerna är ju saker många tar i utan att det tvättas mellan varje kund. Så var ligger skillnaden i att man slänger ner en julgranskula i korgen/kundvagnen då man går in och sedan lägger tillbaks den när man går ut?

Inget som skiljer en julgranskula från ett handtag på en kundkorg. Bara det att det blir ytteligare en sak som man ska ta i.
Kulan är avsedd för att hålla räkning på antalet i butiken för att på det viset minska smittspridning. Alla tar i kulorna och det minskar inte smittspridningen.

Jag tycker idéen är bra men rimmar ju inte till 100%

Inget som skiljer en julgranskula från ett handtag på en kundkorg. Bara det att det blir ytteligare en sak som man ska ta i.
Kulan är avsedd för att hålla räkning på antalet i butiken för att på det viset minska smittspridning. Alla tar i kulorna och det minskar inte smittspridningen.

Jag tycker idéen är bra men rimmar ju inte till 100%

Fast det ar ju bara att sprita handerna innan man tar i kulan och efter nar man lagger tillbaka den? Om det inte finns disinfectant "wipes" vid kundvagnarna tar jag en klutt handsprit, spritar handerna och drar dem over handtaget pa vagnen.
JAG vill inte ta i det andra tagit i, da ar det val bara att se till att disinfectera det sjalv.

Absolut, men om det finns handsprit dar bollarna ar sa spritar man bara handerna innan man tar en boll ... och nar man lagger tillbaka den.

Det kanns bara som att manga har lagger det storsta ansvaret pa butikerna, men vi som kunder har definitivt ett personligt ansvar ocksa. Det ar MITT ansvar att gora vad jag kan for att inte sprida elandet vidare, bade vad det galler spritande av hander och hur jag hanterar resor och annat.

Det är ALLAS ansvar att bromsa smittan!
En seriös kund ser till att ha handsprit i bilen eller fickan. En seriös butik har givetsvis handsprit qtt erbjuda sina kunder.

Fast det ar ju bara att sprita handerna innan man tar i kulan och efter nar man lagger tillbaka den? Om det inte finns disinfectant "wipes" vid kundvagnarna tar jag en klutt handsprit, spritar handerna och drar dem over handtaget pa vagnen.
JAG vill inte ta i det andra tagit i, da ar det val bara att se till att disinfectera det sjalv.

Ja jag förstår absolut tanken. Funkar det så är det jättebra. Jag ville bara förklara varför jag tror vissa reagerar. Jag personligem tycker det är fin lösning.

eller någon annan av alla tusentals butiker som finns på webben och har hemleverans, gärna butiker i ens geografiska närhet, som kämpar för sin överlevnad...
Jag gillar amazon, det går snabbt och är fraktfritt om man köper från dem. Vill de andra tusentals butiker ha mig som kund så får de skicka sina pinaler utan frakt.

Ett inlägg i debatten.

retrospektroskopet.webp

Jag gillar amazon, det går snabbt och är fraktfritt om man köper från dem. Vill de andra tusentals butiker ha mig som kund så får de skicka sina pinaler utan frakt.

Jag anvander ocksa huvudsakligen Amazon nar jag bestaller via natet, vilket jag gor till 85-90% numera.
Har ar Amazon fraktfritt och det kommer innom 2 dagar ... Allt annat tar mycket langre tid (just nu kom meddelandet att termometern jag bestallde i gar kommer i dag. :p) Dessutom ar det sa latt att skicka tillbaka Amazon varor om man inte ar nojd. Jag har tva manader pa mig att komma mig till en UPS "location" (vi har 4 har i var stad, mindre an 10 minuter hemmifran) som tar emot och skickar UPS. De tar emot varan utan nagon ytterkartong eller inslagning, paketerar och skickar tillbaka gratis, Jag behover bara visa upp en streckkod pa telefonen.

Allt annat tar mycket langre tid och ofta kostar bade frakt hit och tillbaka om man inte gillar varan.
Nu nar jag inte ska ga ut i affarer for att fa tag pa den dar febertermometern jag behover, eller garnet som behovs for att jag ska ha nagot att gora, eller konservburkarna som jag gillar att smaksatta mat jag lagar med, ar definitivt Amazon den basta losningen har hos mig. (Det ar alltsa 3 olika affarer jag undviker bara i dag)

Ibland kan Wallmart fungera, eller Costco, men oftast inte. Dar far man vanta pa varan aven om den kommer fraktfritt och utbudet ar mycket mindre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 344
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden