Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att gå över till nätshopping för att jag själv inte ska behöva gå in i en fysisk butik...innebär inte det bara att någon annan (eller snarare flera) måste gå fysisk till sin arbetsplats för att dessa varor ska kunna levereras snabbt och billigt hem till mig...? Är det verkligen alltid bättre att låta prispressade företag ta ansvaret för att minska smittspridningen, än att jag själv (om jag själv inte är i riskgrupp och måste leva helt isolerad) tar ansvaret och ser till att handla på ett smittminimerat sätt i en fysisk butik i det lokala centrumet?

Min nya mössa är bra

Bifogade filer

• 20210129_131740.webp
    20210129_131740.webp
    207,3 KB · Visningar: 198
Det här med att gå över till nätshopping för att jag själv inte ska behöva gå in i en fysisk butik...innebär inte det bara att någon annan (eller snarare flera) måste gå fysisk till sin arbetsplats för att dessa varor ska kunna levereras snabbt och billigt hem till mig...? Är det verkligen alltid bättre att låta prispressade företag ta ansvaret för att minska smittspridningen, än att jag själv (om jag själv inte är i riskgrupp och måste leva helt isolerad) tar ansvaret och ser till att handla på ett smittminimerat sätt i en fysisk butik i det lokala centrumet?

Eller sa innebar det att de som har ett fungerande immunsystem och inte ar i allra hogsta risksonen gar till jobbet medan de som ar i riskzone kan handla hemmifran.
Nu nar jag fatt forsta sprutan vaccin vantar jag bara pa nummer tva och ett par veckor efter sa jag ocksa kan ga i butiker och kanske till och med ga ut och ata middag. (med tva meter mellan borden och munskydd pa servitorer)

Eller sa innebar det att de som har ett fungerande immunsystem och inte ar i allra hogsta risksonen gar till jobbet medan de som ar i riskzone kan handla hemmifran.
Nu nar jag fatt forsta sprutan vaccin vantar jag bara pa nummer tva och ett par veckor efter sa jag ocksa kan ga i butiker och kanske till och med ga ut och ata middag. (med tva meter mellan borden och munskydd pa servitorer)
Om det ändå var så enkelt på uppdelningen att dom i riskzonen kan jobba hemifrån och icke i riskzon jobbar på plats. Har kollegor i riskzon på ett jobb som inte går att sköta hemma eller har sambo i riskzon hemma. Känner en som har bott i sommarstugan sedan covid bröt ut, sambon i riskzon så är för att skydda sambon.

Jag gillar amazon, det går snabbt och är fraktfritt om man köper från dem. Vill de andra tusentals butiker ha mig som kund så får de skicka sina pinaler utan frakt.
Jag köper "böcker" via amazon pga att jag har kindle. Men i övrigt försöker jag verkligen att undvika det bolaget med hänsyn till hur bolaget behandlar sina anställda. Alltså, deras syn på sina anställa är hemsk. Också tveksam till om de har någon vettig miljötänk i sin verksamhet, vilket jag tycker är superviktigt att stora bolag har.

Om det ändå var så enkelt på uppdelningen att dom i riskzonen kan jobba hemifrån och icke i riskzon jobbar på plats. Har kollegor i riskzon på ett jobb som inte går att sköta hemma eller har sambo i riskzon hemma. Känner en som har bott i sommarstugan sedan covid bröt ut, sambon i riskzon så är för att skydda sambon.

Absolut. Men da jag ar i riskzone ser jag till att vara sa forsiktig som mojligt. Det har kanske varit enklare har da vi haft 2 meter avstand och ansikts mask "ordinance" sedan Mars.

Jag kor skolbuss och fram till efter January 15 hade vi inga elever pa bussarna. Antingen korde vi gratis mat till alla barn mellan 0-18 ar ... eller sa fick vi betalt for en halvtid vare sig vi korde eller inte ... eller sa kan vi fa "unemployment" sa lange pandemin pagar.
Nu har vi dock borjat fa elever pa bussen. Jag har nu som mest 3 samtidigt som sitter i vartannat sate pa min buss. Jag sprayar efter att de gatt av och kor handsprit frekvent, och ansiktsmask ar mandatory for alla.

Om jag inte kan traffa folk eller har nagot att gora blir jag galen ... sa jag har varit mycket, mycket forsiktig men har varit ute for att kora buss och handla mat (bara tidigt pa morgonen nar det ar nastan tomt i affarerna) men valjer att inte handla mer an sadant jag vill se hur det ser ut (farskvaror) eller lasa innehallsforteckningen pa forpackningen.
Annat kommer via internet handel ... mestadels Amazon.

Ja, som jag skrev så har jag förståelse för att man väljer att handla via nätet så mycket som möjligt om man själv behöver isolera sig, men jag hör också från många att man rent allmänt rekommenderas att hellre handla på nätet än i fysisk butik. Och det håller jag inte med om att man kategoriskt kan säga att man (som i alla) helst bör handla via nätet.

Ja, som jag skrev så har jag förståelse för att man väljer att handla via nätet så mycket som möjligt om man själv behöver isolera sig, men jag hör också från många att man rent allmänt rekommenderas att hellre handla på nätet än i fysisk butik. Och det håller jag inte med om att man kategoriskt kan säga att man (som i alla) helst bör handla via nätet.

Varför inte? Om jag handlar via nätet så är det ju förvisso människor som plockar mina varor och de är ju då rent fysiskt på jobbet och kan tänkas utsättas för en viss smittrisk, men det måste ju ändå vara mycket säkrare än en butik med en massa kunder i? Jag är inte i någon särskild riskgrupp eller så, men vill verkligen varken bli sjuk eller smitta någon annan, så jag handlar på nätet oavsett vad jag skall ha. De enda butiker jag varit i sedan mars förra året är matbutiker, och även när det gäller mat brukar jag handla på nätet med bara avhämtning vid eller i butik.

Jag kommer behöva köra min gamla och sjuka mamma till sjukhuset på onsdag, normalt gör min bror det (han har antikroppar mot Covid) men han var upptagen med eget läkarbesök som inte gick att boka om så jag ska köra henne. Jag är visserligen helt symtomfri och träffar ingen utanför familjen. Det känns ändå jobbigt.

Jag kommer behöva köra min gamla och sjuka mamma till sjukhuset på onsdag, normalt gör min bror det (han har antikroppar mot Covid) men han var upptagen med eget läkarbesök som inte gick att boka om så jag ska köra henne. Jag är visserligen helt symtomfri och träffar ingen utanför familjen. Det känns ändå jobbigt.

Med munskydd på bägge parter så är det nog minimal risk. Klart det känns jobbigt.

Om ngr minuter börjar presskonferensen där vår regering ska berätta vad som händer from 8 februari när nuvarande lockdownen "går ut". Smittotalen tillåter egentligen inga lättnader men jag tror inte att regeringen har så mkt val än att försiktigt öppna upp. Demonstrationerna blir fler och fler och mer och mer våldsamma.

Jag tror inte heller att en försiktig öppning kommer att påverka talen så mkt. Dom som är försiktiga kommer att fortsätta vara det, dom andra träffas nu ändå.

För 2 v skäptes avtåndsreglerna från 1m till 2m. De flesta verkar ha tolkat det som 2 dm. Det är otroligt vad folk har blivit dåliga på att hålla avstånd (i mataffärerna, andra ställen har jag inte varit på).

När skidorterna får besök av hundratals utländska "turister" (under täckmandeln arbetssökande) och österrikarna själva inte kan klara av att hålla ngr enkla regler så kommer inte talen sjunka till önskad nivå lockdown eller inte.

Senaste snilleblixten från jubelidioterna i Westminster:

1612210217472.webp

Finn fem fel.

(bilden har nu dragits tillbaka, men bara det att den överhuvudtaget skapats och dessutom godkänts av chef efter chef, politiker efter politiker, och gått så långt som att faktiskt publiceras är jävligt illa)

:wtf::banghead::rage::arghh::cry:

Visa bifogad fil 64177

Finn fem fel.

(bilden har nu dragits tillbaka, men bara det att den överhuvudtaget skapats och dessutom godkänts av chef efter chef, politiker efter politiker, och gått så långt som att faktiskt publiceras är jävligt illa)

I The Guardians artikel om den här bilden kan man bland annat läsa att:
  • Twice as many mothers as fathers say they will have to take time off with no pay due to school closures or a sick child
  • Mothers in England were more likely than fathers to have lost their jobs during lockdown
  • Mothers were able to do only one hour of uninterrupted paid work for every three hours done by men
(https://www.theguardian.com/uk-news...ist-covid-ad-showing-all-chores-done-by-women)

I The Guardians artikel om den här bilden kan man bland annat läsa att:
  • Twice as many mothers as fathers say they will have to take time off with no pay due to school closures or a sick child
  • Mothers in England were more likely than fathers to have lost their jobs during lockdown
  • Mothers were able to do only one hour of uninterrupted paid work for every three hours done by men
(https://www.theguardian.com/uk-news...ist-covid-ad-showing-all-chores-done-by-women)
Alltså är det ju en hyfsat sanningsenlig bild, men diskussion kring hur man kan visa upp en bild utan att cementera könsroller och liknande bör nog hållas i en annan tråd (för jag vet hur illa det kommer att bli annars)

Alltså är det ju en hyfsat sanningsenlig bild, men diskussion kring hur man kan visa upp en bild utan att cementera könsroller och liknande bör nog hållas i en annan tråd (för jag vet hur illa det kommer att bli annars)
Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Visa bifogad fil 64177

Finn fem fel.

Jag tänker att man missar tanken med att uppmana till att vara hemma också.
Städa och stryka gör man alltid i hemmet. Och meningen är väl inte att folk ska göra mer av de aktiviteterna istället för att vara ute?
Om de visade folk som åt, tränade, läste en bok, arbetade, umgås i familjen så vore det aktiviteters som kan vara flyttade från andra platser, eller som ersätter andra aktiviteter ute. Rimmar mycket bättre med den beteendeförändring man vill uppnå.

Har någon skrynklat ihop sin hjärna och tänkt VAD kan man göra hemma...? Om städning är det enda de kan komma på så förstår jag att många inte vill stanna hemma hela dagarna. :rofl:

Jag tänker att man missar tanken med att uppmana till att vara hemma också.
Städa och stryka gör man alltid i hemmet. Och meningen är väl inte att folk ska göra mer av de aktiviteterna istället för att vara ute?
Om de visade folk som åt, tränade, läste en bok, arbetade, umgås i familjen så vore det aktiviteters som kan vara flyttade från andra platser, eller som ersätter andra aktiviteter ute. Rimmar mycket bättre med den beteendeförändring man vill uppnå.

Har någon skrynklat ihop sin hjärna och tänkt VAD kan man göra hemma...? Om städning är det enda de kan komma på så förstår jag att många inte vill stanna hemma hela dagarna. :rofl:
Haha, bra poäng! Känns ju jättelockande att stanna hemma när man måste stå och stryka hela dagarna...

Men det hade säkert varit någon som motsatt sig en sådan idé för att "det är inte tillräckligt tydligt att personen är hemma".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 343
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka