Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är en liten butik, max 25 kunder har vi satt (men enligt uträkningarna dom rekommenderar kan det vara 30 så vi har lagt oss lägre) och vi har en korg med julkulor där man går in. Alla kunder tar en kula på väg in och lämnar den på väg ut. Fungerar hyfsat... Vissa glömmer eller förstår inte men de flesta tar kula och jag tror inte att det varit fullt någon gång hittills. Ser att det är färre som har med sig barnen in eller handlar flera i familjen samtidigt, tror att det blev tydligare med kulorna.
Men... Ska man då ta dessa kulor i handen och sedan ska nästa ta dem?? Om det är så så känns det inget vidare ur smittskyddssynpunkt faktiskt.

Men hur ska jag veta innan jag går in i butiken om det är 15 pers där inne eller inte? Om jag måste gå in och räkna är det ju redan för sent om jag kommer fram till att det är

och lite knapplån*
Jag tänker att om butiken är så liten att 15 pers är max kan man nog få sig ett hyfsat hum om hur många som är därinne ganska snart - annars går det i de flesta fall alldeles utmärkt att ta ögonkontakt med personalen och antingen fråga högt eller bara tveka lite i dörren så att de kan ge 'tummen upp' eller inte.
Det är ju inte heller några svårigheter att gå ut igen om man upplever att butiken är för full.

Man behöver inte krångla till det.

och lite knapplån*
Jag tänker att om butiken är så liten att 15 pers är max kan man nog få sig ett hyfsat hum om hur många som är därinne ganska snart - annars går det i de flesta fall alldeles utmärkt att ta ögonkontakt med personalen och antingen fråga högt eller bara tveka lite i dörren så att de kan ge 'tummen upp' eller inte.
Det är ju inte heller några svårigheter att gå ut igen om man upplever att butiken är för full.

Man behöver inte krångla till det.

Inte så som den lokalen är inredd. För att överhuvudtaget kunna få ögonkontakt med personalen måste jag gå in tillmitten av lokalen.

Inte så som den lokalen är inredd. För att överhuvudtaget kunna få ögonkontakt med personalen måste jag gå in tillmitten av lokalen.
Går det inte kika in genom skyltfönstret och fråga heller?
I så fall är det väl bara att gå in och göra en bedömning, ta i i underkant och gå ut igen om det verkar fullt.

Men hur ska jag veta innan jag går in i butiken om det är 15 pers där inne eller inte? Om jag måste gå in och räkna är det ju redan för sent om jag kommer fram till att det är

Nä, jag menade mer de som tränger sig eller går in när det uppenbart är så att det kanske är för många.

Då får man vackert gå in och se efter tycker jag, alternativt stå utanför och vänta tills en eller två personer kommit ut innan man går in.

Vems ansvar är det att se till att det inte är för många i en butik?

Hur långt sträcker sig butikens ansvar? Räcker det att sätta upp lappar om maxantalet eller är deras ansvar större än så?

Vems ansvar är det att se till att det inte är för många i en butik?

Hur långt sträcker sig butikens ansvar? Räcker det att sätta upp lappar om maxantalet eller är deras ansvar större än så?
Ingen aning. Jag tänker att om jag tar mitt så löser det sig ju för min del, och antar rätt krasst att de flesta har ungefär samma inställning. Jag kan ju inte gå in i en butik där jag märker att folk står armbåge mot armbåge och sedan klaga på att Butiken minsann inte sett till att det inte var trångt, när jag själv valde att gå in där.

Jag har sett att Ica Maxi här haft personal som räknat och hållt koll på in/ut, det var kring helgerna när det var jättemycket folk och det var en lång kö som ringlade över halva parkeringen för att komma in..

Vi har en liten självbetjäningsbutik där det sitter lappar om att det max får vara 2 personer inne. Vissa sköter sig och står snällt och köar utanför, andra går bara in och verkar inte bry sig. Det stör mig jättemycket, om folk inte sköter sig så är det ju butikerna som åker dit. Och jag vill gärna ha kvar den lilla självbetjäningsbutiken.
Vår stora ICA har haftr principen en ut en in när det varit mycket folk. Då har de haft en som står och räknar

Ja men det är ju inte lätt o veta på konsum där det står max 80 pers och ingen räknare finns eller någon personal som har koll. Är ju helt omöjligt att veta som kund om man kan gå in eller inte...
Butikerna kan ha såpass koll på sitt kundflöde att de vet att det under många tider/dagar inte blir i närheten av 80. Sen antar jag de kan ha en plan för vad de gör om det blir mycket under någon period. Det behöver ju inte stå någon kökontrollant där hela dagarna om det bara är tre timmar på en löningsfredag som de kommer över 50.

Jag utgår från att butikens hantering fungerar ändamålsenligt och att jag alltså kan gå in, så länge jag inte ser något som tyder på motsatsen eller själv uppfattar någon påtaglig trängselrisk.

Har inte läst varje tråd och inlägg i det här ämnet, men vill tipsa de som har Netflix om att deras "Explanied" har ett avsnitt från 7 november 2019 som heter "The Next Pandemic". Det är fascinerande och samtidigt lite otäckt att se den, för de varnar för precis det som sedan hände...

Själv var jag på Kanarieöarna 8-15 februari i fjol och när jag åkte dit pratades det lite om ett virus från Kina, men det var inga bekymmer att resa någon annanstans. När jag väl kom hem igen hann jag vara hemma någon vecka har jag för mig, sen brakade allt loss med bland annat karantän på ett hotell på en av de andra öarna. Minns att jag pratade med min chef kring huruvida jag skulle isolera mig hemma, men att hen bedömde att det inte skulle vara någon fara (vilket i just mitt fall stämde, men inte i världen i övrigt).

Butikerna kan ha såpass koll på sitt kundflöde att de vet att det under många tider/dagar inte blir i närheten av 80. Sen antar jag de kan ha en plan för vad de gör om det blir mycket under någon period. Det behöver ju inte stå någon kökontrollant där hela dagarna om det bara är tre timmar på en löningsfredag som de kommer över 50.

Jag utgår från att butikens hantering fungerar ändamålsenligt och att jag alltså kan gå in, så länge jag inte ser något som tyder på motsatsen eller själv uppfattar någon påtaglig trängselrisk.

Ja det är lite så jag menar. Känns ju utifrån detta som att huvudansvaret i att ha koll på.antal besökare i butiken borde ligga på personalen menar jag. Även om man som besökare så klart måste vara uppmärksam också...
(Var någon tidigare som skrev att lagen gäller besökare också så det var lite det jag svarade på.)
Självklart är det besökares ansvar också men det är ju svårare att ha full koll på hur många som är i butiken.

Menar att är det inte "butikens" huvudansvar om det är 5 pers för många?

Har inte läst varje tråd och inlägg i det här ämnet, men vill tipsa de som har Netflix om att deras "Explanied" har ett avsnitt från 7 november 2019 som heter "The Next Pandemic". Det är fascinerande och samtidigt lite otäckt att se den, för de varnar för precis det som sedan hände...

Själv var jag på Kanarieöarna 8-15 februari i fjol och när jag åkte dit pratades det lite om ett virus från Kina, men det var inga bekymmer att resa någon annanstans. När jag väl kom hem igen hann jag vara hemma någon vecka har jag för mig, sen brakade allt loss med bland annat karantän på ett hotell på en av de andra öarna. Minns att jag pratade med min chef kring huruvida jag skulle isolera mig hemma, men att hen bedömde att det inte skulle vara någon fara (vilket i just mitt fall stämde, men inte i världen i övrigt).

Kommer också ihåg hur vi firade min bror i månadsskiftet feb/mars och vi skämtade litegrand om att det väl inte var någon som varit i Asien nyligen va? Sen brakade ju allting löst här i sverige strax efter det.

Ja det är lite så jag menar. Känns ju utifrån detta som att huvudansvaret i att ha koll på.antal besökare i butiken borde ligga på personalen menar jag. Även om man som besökare så klart måste vara uppmärksam också...
(Var någon tidigare som skrev att lagen gäller besökare också så det var lite det jag svarade på.)
Självklart är det besökares ansvar också men det är ju svårare att ha full koll på hur många som är i butiken.

Menar att är det inte "butikens" huvudansvar om det är 5 pers för många?
Kan ju bli för många av olika skäl. Har butiken räknat fel är det väl på deras ansvar. Om kunder ignorerar kövakter så är det väl på deras ansvar. Antar jag.

Pfft. Alltså, HR var inte nöjda med hur personalen satte sig i lunchsalen så de bad oss att fixa avspärrningar.
Och jag anade redan egentligen hur det skulle sluta 🙄 Jag fixade kryss över vartannat bord med tejp och sitter och spionerar lite nu medan jag äter lunch.
Är inte så förvånad.

Förut så satt folk snett mitt emot varandra så att det blev lite avstånd ändå när de ändå jobbade i samma grupp, dvs rätt nära varandra. Men nu med vartannat bord kryssat så väljer de mellan 1) skita i kryssen (det var dock bara ett par), 2) sitta rakt mitt emot varandra istället (:banghead:) eller 3) följa kryssen.
Men vi kan inte vara förälder åt alla 🤷‍♀️

Men... Ska man då ta dessa kulor i handen och sedan ska nästa ta dem?? Om det är så så känns det inget vidare ur smittskyddssynpunkt faktiskt.
Ja så är det, men vi har ingen bättre lösning just nu. De flesta kundet tar på sig handskar och spritar händerna, det finns tillgängligt vid kulorna. Vi torkar av kulorna varje dag med ett medel som ska vara antibakteriellt i en vecka. Kunderna tar ju även i korgar, vagnar eller liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 343
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka