Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja så är det, men vi har ingen bättre lösning just nu. De flesta kundet tar på sig handskar och spritar händerna, det finns tillgängligt vid kulorna. Vi torkar av kulorna varje dag med ett medel som ska vara antibakteriellt i en vecka. Kunderna tar ju även i korgar, vagnar eller liknande.
Jag hoppas att du menar att det även tar virus ;)

Ja jag förstår att det är "Bättre än inget". Men man borde kanske fundera ut någon lösning som fungerar för mindre butiker med (och alltså är väldigt billig) och inte ökar smittrisken.
 
[/QUOTE]
Ja så är det, men vi har ingen bättre lösning just nu. De flesta kundet tar på sig handskar och spritar händerna, det finns tillgängligt vid kulorna. Vi torkar av kulorna varje dag med ett medel som ska vara antibakteriellt i en vecka. Kunderna tar ju även i korgar, vagnar eller liknande.

Jag blev lite nyfiken på vad det kan vara för medel som är antibakteriellt i en vecka?
 
Ja så är det, men vi har ingen bättre lösning just nu. De flesta kundet tar på sig handskar och spritar händerna, det finns tillgängligt vid kulorna. Vi torkar av kulorna varje dag med ett medel som ska vara antibakteriellt i en vecka. Kunderna tar ju även i korgar, vagnar eller liknande.
Jag ser inte det som något större problem. Vi har ju ett ansvar att ha handsprit och använda det som finns också, och vi kan sprita händerna var och varannanstans. Allt behöver ju inte lösas av butikerna, bara möjligheter att sprita händerna finns och kulan var en bra grej.
 
Hur troligt tror ni det är att den tillfälliga pandemilagen kommer upphävas i förtid?
Som jag har förstått det gäller den till utgången av september och jag hörde just om ett företag som bokat in kickoff/konferensresa till ett ställe i Sverige för sina ca 100 anställda i september. Tror ni att det kommer gå att genomföra/vara lämpligt?

Går vaccinationerna som det ska så borde ju alla som inte tackat nej till vaccinet vara vaccinerade då och då kanske man häver pandemilagen så det blir genomförbart?
 

Jag blev lite nyfiken på vad det kan vara för medel som är antibakteriellt i en vecka?
[/QUOTE]
Det vet jag inte, det är dukar som vi också använder på tex kundkorgar, vagnar, kortterminal mm När vi fick hem dom så fick vi veta att det höll en vecka. Nu använder vi det ju varje dag ändå..
 
Hur troligt tror ni det är att den tillfälliga pandemilagen kommer upphävas i förtid?
Som jag har förstått det gäller den till utgången av september och jag hörde just om ett företag som bokat in kickoff/konferensresa till ett ställe i Sverige för sina ca 100 anställda i september. Tror ni att det kommer gå att genomföra/vara lämpligt?

Går vaccinationerna som det ska så borde ju alla som inte tackat nej till vaccinet vara vaccinerade då och då kanske man häver pandemilagen så det blir genomförbart?
Jag tror att vi kallt kan räkna med att vaccineringarna INTE kommer att kunna utföras som tänkt så, nej, jag kan aldrig tänka mig att det kommer att funka att genomföra en sådan konferens i september. Det är nog fruktansvärt optimistiskt. ÄVEN om vaccineringarna skulle ske som planerat så kan jag knappast tänka mig att världen kommer att vara "som vanligt" redan då.
 
Hur troligt tror ni det är att den tillfälliga pandemilagen kommer upphävas i förtid?
Pandemilagen ger väl regeringen möjlighet att fatta beslut om hårdare restriktioner, om de behövs.
Jag tror att det egentligen är behovet av restriktioner du fiskar efter.

Huruvida den där kickoffen kommer kunna genomföras beror väl delvis på hur man tänker genomföra den. Utöver att det beror på det övriga smitt- och vaccinationsläget.
 
Jag tror att vi kallt kan räkna med att vaccineringarna INTE kommer att kunna utföras som tänkt så, nej, jag kan aldrig tänka mig att det kommer att funka att genomföra en sådan konferens i september. Det är nog fruktansvärt optimistiskt. ÄVEN om vaccineringarna skulle ske som planerat så kan jag knappast tänka mig att världen kommer att vara "som vanligt" redan då.
Speciellt inte när det tjorvat ihop sig med AstraZeneca och leveranserna nu. :(
 

Jag blev lite nyfiken på vad det kan vara för medel som är antibakteriellt i en vecka?
[/QUOTE]

Har har vi en spray som manga foretag anvander. Det ar enzymer som ater virus. Enligt forskarna sa fungerar det om man sprayar en gang i manaden. Vissa skoldistrikt anvander det till sina lokaler, bussar och sa vidare.

Har finns det hand sprit och "dukar" man tar i varje butik. Om dukarna ar slut tar jag sjalv handsprit och anvander pa vagnarna, trots att jag VET att butiken torkar dem innan de stalls in dar de ska vara. (har gor inte kunderna det). Nu har min favoritbutik och en kille som ofta skoter det, men som inte riktigt klarar av att inte lagga den andra handen pa handtaget medan han torkar en annan bit av vagnen... sa jag torkar sjalv ocksa.

Jag kor en liten skolbuss, sa har ser vara bussar ut inuti. Alla elever respekterar "safety dog" :)

IMG_1385 2.jpeg


 
Pandemilagen ger väl regeringen möjlighet att fatta beslut om hårdare restriktioner, om de behövs.
Jag tror att det egentligen är behovet av restriktioner du fiskar efter.

Huruvida den där kickoffen kommer kunna genomföras beror väl delvis på hur man tänker genomföra den. Utöver att det beror på det övriga smitt- och vaccinationsläget.
Osäker på vad du menar men det jag tänker på är att förordningen om särskilda begränsningar för att förhindra spridningen av sjukdomen Covid-19 där bland annat deltagarantal på privata sammankomster begränsas till max åtta gäller till utgången av september.

https://svenskforfattningssamling.se/doc/20218.html
 
Ja så är det, men vi har ingen bättre lösning just nu. De flesta kundet tar på sig handskar och spritar händerna, det finns tillgängligt vid kulorna. Vi torkar av kulorna varje dag med ett medel som ska vara antibakteriellt i en vecka. Kunderna tar ju även i korgar, vagnar eller liknande.

De skulle ju kunna lämna in kulorna hos er i kassan så att ni får spraya dem innan de återlämnas till korgen? :)
 
Hur troligt tror ni det är att den tillfälliga pandemilagen kommer upphävas i förtid?
Som jag har förstått det gäller den till utgången av september och jag hörde just om ett företag som bokat in kickoff/konferensresa till ett ställe i Sverige för sina ca 100 anställda i september. Tror ni att det kommer gå att genomföra/vara lämpligt?

Går vaccinationerna som det ska så borde ju alla som inte tackat nej till vaccinet vara vaccinerade då och då kanske man häver pandemilagen så det blir genomförbart?
Den kommer nog bli permanent inom kort.
 
Osäker på vad du menar men det jag tänker på är att förordningen om särskilda begränsningar för att förhindra spridningen av sjukdomen Covid-19 där bland annat deltagarantal på privata sammankomster begränsas till max åtta gäller till utgången av september.

https://svenskforfattningssamling.se/doc/20218.html
Det där är de restriktioner som det beslutats om med stöd av Pandemilagen.
Pandemilagen = https://svenskforfattningssamling.se/doc/20214.html

Även om man skulle anse att restriktionerna inte skulle behövas längre och upphäva dem, så kommer man knappast att upphäva själva lagen eftersom den ändå går ut vid det satta datumet.
 
Den kommer nog bli permanent inom kort.
Vad menar du? Det kanske är jag som rör ihop begreppen. Med "den tillfälliga pandemilagen" menar jag den där förordningen jag länkade till tidigare. Inser ju nu att det inte är samma sak. Så min frågeställning är väl egentligen, tror ni att förordningen kommer upphävas i förtid så att man kommer kunna samlas fler än 8 personer i september?
 
En variant av lagen, och då mer genomtänkt och utarbetad, kan nog bli permanent. Men pandemilagen i dess nuvarande form vill jag inte se som permanent lag då den förskjuter makten från riksdagens till regeringen.
Vitsen med pandemilagen är just att regeringen ska kunna fatta snabba beslut när det behövs, i en pandemi. Att dra alla beslut genom riksdagen tar för lång tid vid såna tillfällen.
 
De skulle ju kunna lämna in kulorna hos er i kassan så att ni får spraya dem innan de återlämnas till korgen? :)
Jo men om det är mycket i kassan kan det ju dröja länge innan vi hinner torka av och gå i väg med dom, vilket ju innebär att butiken "blir full" fast den inte är det. Tror att kunderna skulle lessna på att stå ute och vänta i - 20 grader om det inte är fullt på riktigt. Sim kund kan ju man sprita händerna, sätta på sig plasthandskar, ta en kula, handla, sen lämna igen kulan, ta av handskarna och sprita händerna, handsprit och handskar finns på samma ställe som kulorna.
 
Jo men om det är mycket i kassan kan det ju dröja länge innan vi hinner torka av och gå i väg med dom, vilket ju innebär att butiken "blir full" fast den inte är det. Tror att kunderna skulle lessna på att stå ute och vänta i - 20 grader om det inte är fullt på riktigt. Sim kund kan ju man sprita händerna, sätta på sig plasthandskar, ta en kula, handla, sen lämna igen kulan, ta av handskarna och sprita händerna, handsprit och handskar finns på samma ställe som kulorna.
Om allt det finns tillgängligt så givetvis, det tycker jag också!
 
Om allt det finns tillgängligt så givetvis, det tycker jag också!

Fast ... visst ar det vart eget ansvar att ha med oss bade handsprit och plasthandskar?
Jag litar inte pa att nagon annan (utom mitt sjukhus) ska ha handsprit och plasthandskar till mig nar jag kommer. Handsprit finns overallt ... jag har nog aldrig behovt hala upp min egen ur fickan, daremot handskar ar det oftast upp till mig att ha med om jag anser att det ar viktigt.

Jag ar tacksam for de som har handsprit och "wipes" till mig nar jag kommer ... men egentligen ar det ju upp till mig att se till att jag har vad jag anser nodvandigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 705
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hund rädd i ny bil
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Mountain horse ridskor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp